مثال‌هایی از کاربرد واقعیت مجازی در ورزش
  واقعیت مجازی (VR) یک محیط سه بعدی مجازی یا شبیه سازی شده است که به وسیله کامپیوتر ایجاد می‌شود. و به طور معمول از طریق کلاه یا هدست با صفحه نمایش داخلی ساخته می‌شود به طوری که محرک‌های صوتی و تصویری را برای کاربر فراهم می‌سازد.

این روزها کمتر کسی را می‌بینیم که مسابقات زنده را از طریق تلویزیون تماشا کند. در عوض در شبکه یا رسانه‌های اجتماعی به تماشای صحنه‌های مهم مسابقه مورد علاقه خود می‌پردازد. محبوبیت ورزشهای الکترونیکی نیز تهدیدی دیگر برای صنعت ورزشهای سنتی در حوزه رقابت در تعداد بینندگان و حامیان مالی به حساب می‌آید. برخی رسانه‌های اجتماعی و اینترنتی در پخش زنده مسابقات ورزشی به چنان محبوبیتی دست یافته‌اند که اکنون در ماه بیش از 100 میلیون بیننده جهت تماشای بازیکنانی که در این پلتفرم بازی می‌کنند را به خود جذب کرده‌اند.

در برخی سایتهای تبلیغاتی سعی می‌شود با مارکها و آژانسهای متفاوت در صنایع مختلف همکاری کرده تا به آنها کمک شود از فناوری واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده (AR) جهت افزایش پذیرش برند و فروش بیشتر بهره ببرند. در این بخش افکار و نظرات خود را در خصوص چگونگی اتخاذ فناوری واقعیت مجازی توسط صنعت ورزش و سرگرمی جهت افزایش طرافداران و عملکرد ورزشکاران با شما درمیان می‌گذاریم.
 

چهار نمونه از چگونگی استفاده از واقعیت مجازی در صنعت ورزش و سرگرمی:

واقعیت مجازی در ورزش: پخش مسابقات ورزشی از طریق VR
در حالی که اکثر مردم از تلویزیون فاصله گرفته و کمتر به تماشای آن می‌نشینند، واقعیت مجازی می‌تواند شیوه تماشای مسابقات ورزشی را متحول ساخته و بینندگان بیشتری را به خود جذب نماید. با ضبط مسابقات به‌ وسیله دوربینهای ویدئویی 360 درجه، اکنون مخاطبان می‌توانند وقایع ورزشی را از طریق هدست یا موبایل خود به گونه‌ای گیرا و چشمگیر تماشا کنند به طوری که تصاویر بسیار ملموس به نظر می‌رسند. قابلیت واقعیت مجازی برای بینندگان این امکان را فراهم می‌سازد آنچه را دوست دارند ببینند و بر روی بازیکنان مورد علاقه خود تمرکز نمایند. NextVR یکی از موفق‌ترین استارت آپ‌هایی است که چنین تجربه‌ای را با پخش محبوب‌ترین لیگ‌ها مانند لیگ فوتبال آمریکایی NFL، لیگ بسکتبال NBA و تنیس ویمبلدون از طریق VR فراهم می‌سازد. Turner Sports نیز دیگر بازیگر این عرصه است که با همکاری اینتل تجربه ان بی ای (NBA) از طریق واقعیت مجازی را فراهم ساخته است.
با کمی تغییر و تنظیم و قرار دادن دوربین‌های کار گذاشته شده بر روی بدن ورزشکاران، بینندگان می‌توانند با تماشای بازی از زاویه دید ورزشکاران به تجربه خود بیفزایندبا کمی تغییر و تنظیم و قرار دادن دوربین‌های کار گذاشته شده بر روی بدن ورزشکاران، بینندگان می‌توانند با تماشای بازی از زاویه دید ورزشکاران به تجربه خود بیفزایند. استارت آپ اسپانیایی Firstvision که در امر پخش واقعیت مجازی کار می‌کند از این فناوری برای بینندگان خود در رویدادهای مختلف ورزشی استفاده می‌کند؛ یکی از آنها یورولیگ بسکتبال است. طولی نخواهد کشید که «حضور» در لیگ فوتبال آمریکایی سوپر بول (Super Bowl) از روی نیمکت تجربه‌ای عادی خواهد شد.
 
انجام ورزش از طریق واقعیت مجازی

ورزش از طریق واقعیت مجازی

جدای از تماشای ورزش از طریق واقعیت مجازی، بینندگان می‌توانند با غوطه ور شدن در یک عرصه ورزشی از طریق واقعیت مجازی، خود در نقش ورزشکار ظاهر شوند. فناوری مجازی بازیهای ورزشی را ملموس‌تر و همه جانبه تر ساخته است.

ده سال گذشته کنسول بازی وی (Wii) عرضه شده توسط شرکت نینتندو (Nintendo) بازیکنان را قادر می‌ساخت در اتاق خانه خود به بازی تنیس بپردازند. هدست واقعیت مجازی Oculus Rift، HTC Vive و پلی استیشن بسترهایی را برای بازی از طریق واقعیت مجازی فراهم ساخته‌اند. بهترین نمونه بازیهای ورزشی واقعیت مجازی VR Sports Challenge و Box VR هستند که تجربه‌ای شبیه به زندگی و واقعیت را برای کاربران می‌سازند. ما انتظار داریم که در سالهای بعد شاهد بازی یا شبیه سازی‌های ورزشی بیشتری از توسعه دهندگان این فناوری باشیم.
 
آموزش ورزشکاران و تیم‌های ورزشی
واقعیت مجازی می‌تواند مزایای قابل توجهی برای آموزش ورزشکار و مربی داشته باشد. نکته اصلی در تکنیک نوین آموزش ورزشکاران، ضبط و درک حرکات بازیکن تا حد امکان است. فناوری VR به مربیان امکان داده اعضای تیم خود را از زوایای مختلف مشاهده کرده و رفتار آنها را بهتر درک کنند در حالی که ورزشکاران نیز می‌توانند عملکرد خود را از مسابقات واقعی و جلسات تمرینی مشاهده کنند. و نیز از آن جهت بهبود عملکرد خود استفاده کنند، به عنوان مثال، یک بازیکن گلف از آن جهت بهبود عملکرد ضربه و چرخش استفاده می‌کند و یک دوچرخه سوار پیست از آن به منظور بهبود عملکرد تعقیب دو نفره بهره می‌برد.
در ورزشهایی مانند بسکتبال، بیس بال، و تنیس ورزشکاران می‌توانند در محیطی شبیه سازی شده تمرین کنند و تکنیک خود را طبق بازخورد سیستم هماهنگ سازندیکی دیگر از راه‌های عالی استفاده از واقعیت مجازی در ورزش برای تمرینات داخلی است. در ورزشهایی مانند بسکتبال، بیس بال، و تنیس ورزشکاران می‌توانند در محیطی شبیه سازی شده تمرین کنند و تکنیک خود را طبق بازخورد سیستم هماهنگ سازند. شرکت‌هایی مانند StirVR و Eon Sports راهکارهایی را اتخاذ کرده‌اند که می‌توانند هم ورزشکاران آماتور و هم حرفه‌ای را آموزش دهند. بسیاری از تیم‌های حرفه‌ای در لیگ‌های NFL، NBA و NCAA (اتحادیه ملی ورزش دانشگاهی) در جلسات تمرینی خود از واقعیت مجازی بهره می‌برند. از این رو می‌توانیم متوجه شویم که استفاده از واقعیت مجازی راهی عالی برای آموزش ذهن ورزشکاران بدون تأثیر بر جسم آنها است.
 
استعداد یابی یا شناسایی ورزشکاران با استفاده از واقعیت مجازی
درست شبیه به روشی که مربیان می‌توانند از واقعیت مجازی جهت تمرین و آموزش ورزشکاران استفاده کنند، آن‌ها همچنین می‌توانند از این فناوری جهت شناسایی ورزشکاران بالقوه استفاده نمایند. این قابلیت برای مربیان این امکان را فراهم می‌سازد که با مشاهده عملکرد ورزشکاران از طریق بازیهای شبیه سازی شده یا بازیهای ورزشی VR شناسایی ورزشکاران دارای آینده درخشان را در مقیاس بزرگتری انجام دهند. به زودی شاهد آن خواهیم بود که نیاز نباشد مربیان جهت شناسایی استعدادهای درخشان به دیدن مسابقات ورزشی بروند و در عوض می‌توانند ورزشکاران را از دفتر خود و با استفاده از هدستهای واقعیت مجازی زیر نظر بگیرند.

عنوان این مطلب که واقعیت مجازی بزودی زندگی واقعی را تحت‌الشعاع خود در می‌آورد، بسیار شگفت آور است اما شکی نیست که این فناوری صنعت ورزش و سرگرمی را برای همیشه متحول ساخته و می‌سازد.


منبع: omnivirt
نسخه چاپی