نگاهی بر شگفتی های اعداد در قرآن کریم

اعداد در قرآن

ماهیت معجزه آسای کاربرد اعداد در قرآن کریم هر فرد لجوجی را متقاعد می کند. به خصوص اگر این نکته را در نظر بگیریم که قرآن ظرف 20 سال وحی شده است. از این رو فعال ترین ذهن ها هم نمی توانست این توازن را در چنین دوران طولانی حفظ کند. بنابراین باید از سوی خداوندی عالم و رحمان آمده باشد.

این توازن آسمانی تصادفی نیست. بنابراین می توانیم بگوییم که این پدیده چیزی جز یکی از آیه های بزرگ خداوند نیست. عبد الرزاق نفال در سه جلد کتاب «کاربرد معجزه آسای اعداد در قرآن کریم» به این آیه کریمه پرداخته است. او می گوید که برخی کلمات به تعداد مساوی به کار رفته اند. علیرغم این حقیقت که در سوره های مختلف قرآن کریم بسیار پراکنده اند. به عنوان نمونه چند مورد آن این جا ذکر می شود:

1. تعداد کلمات این جهان و جهان دیگر 115 بار یعنی به تعداد مساوی به کار رفته علیرغم این حقیقت که در بسیاری از موارد این دو در یک سوره ذکر نشده اند.

2. فرشته و شیطان 68 مورد ذکر شده درحالی که مشتقات آنها نیز 20 بار ذکر شده که مجموعا 88 بار به کار رفته است.

3. زندگی انسان و مرگ و مشتقات آن هر یک 145 بار به کار رفته است.

4. دید و بینش هر یک 148 بار ذکر شده که مساوی با تعداد قلب است.

5. اعمال خوب و اعمال بد با مشتقات آنها هر یک به طور مساوی 167 بار به کار رفته است.

6. جهنم و مجازات هر یک 26 بار به کار رفته است.

7. دانش و یادگیری با مشتقات آن هر یک 811 بار به کار رفته است که تعداد آن برابر با کلمه ایمان و مشتقات آن است. این حقیقت نشان می دهد که تا چه حد اسلام به دانش و یادگیری اهمیت می دهد که تعداد آن برابر با ایمان است.

8. آنچه واقعا شگفت آور است این است که رحمان 57 بار و رحیم 114 بار که معادل تعداد سوره های قرآن است.

9. خیلی عجیب است که در قرآن کریم الهام، اسلام و رستاخیز با مشتقاتشان هر یک 70 بار به کار رفته است.

10. سحر و شیدایی هر یک 60 بار به کار رفته است گویی خداوند می خواهد توجه ما را به شباهت تأثیر این دو جلب کند.

11. آتش و مشتقات آن و مشرک هر یک 154 بار ذکر شده است.

12. روزه و صبر به تعداد مساوی در قرآن استفاده شده است.

13. مغز و نور هر یک 49 بار به کار رفته است.

14. عشق و اطاعت با همه مشتقات آن هر یک 83 بار به کار رفته است.

15. سخاوت و پاداش هر یک 20 بار به کار رفته است.

16. اغوا و گناه هر یک 22 بار استفاده شده است.

17. بخشش و مشتقات آن 234 بار به کار رفته که دو برابر تعداد دفعاتی است که عذاب با مشتقات آن ذکر شده است. این فضل و رحمت خداوند را نسبت به مخلوقاتش نشان می دهد.

18. کلمه ماه 12 بار و کلمه روز 365 بار ذکر شده است.

چه نیرو یا چه ذهن الکترونیکی ای می تواند چنین تعداد کلمات مشابهی را برای موضوعات متضاد قرار داده باشد و سپس این کلمات را در آیات مختلف قرآن کریم به بهترین روش پراکنده کرده باشد.

توازن کامل و هماهنگی دقیق مشخصه آفرینش خداوند در جهان و در انسان است. قرآن این نظام کاملا صحیح را منعکس می کند. گویی خداوند می خواهد بگوید این کلام من و این آفرینش من است.

هیچ کس نمی تواند این پدیده معجزه آسا را رد کند زیرا با اعداد سر وکار دارد. عدد همیشه یک معنا دارد و آن حقیقت کامل است. عدد شاهد واضح گفته پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) است که امی بوده اند و اینکه قرآن کریم چیزی جز وحی از جانب خداوند نیست.


منبع: پایگاه تحقیقاتی القرآن
نسخه چاپی