مهربانی شادترم کرد
18 فروردین روز جهانی بهداشت است. تمام فعال‌های خدمت گزار بهداشت در سراسر دنیا، به دنبال بهتر کردن وضعیت سلامتی انسان‌ها هستند. سازمان جهانی بهداشت، هرسال یک شعار را برای روز جهانی بهداشت انتخاب می‌کند و در تمام سال سعی در آگاه‌سازی مردم نسبت به آن موضوع می‌کند. موضوع امسال «افسردگی» است. گاهی یک نفر در یک غم مداوم غرق می‌شود. علاقه‌اش به چیزهای مختلف کم شده و دیگر امیدوار نیست. وقتی کسی افسرده می‌شود، دوستان و خانواده می‌توانند دست به دست هم دهند و او را از دنیای خاکستری‌اش جدا کنند. امسال سالِ شادی بخشی است. شما هم می‌توانید یکی از این شادی‌دهنده‌های مهربان باشید.
 

سلامت بدن من
با بدنت مهربان باش

1. تغذیه در نوع فکرها و احساس‌ها تاثیر دارد؛ مثلا بعد از عصبانیتِ زیاد یا ترس، خوردن ترشی‌ها باعث تغییر در وضع روحی می‌شود و می‌تواند ترس یا عصبانی بودن را زیادتر کند. گاهی نرسیدن ویتامین‌های مختلف یا کم خوراکی بیش‌از حد هم باعث بداخلاقی، بدخویی و زودرنجی می‌شود. با بدنت مهربان باش و غذای خوب به آن برسان، او هم با تو مهربان خواهد بود و شادترت خواهد کرد.

2. ورزش می‌تواند حال و هوای آدم را تغییر دهد. ورزش مانند داروهای ضدافسردگی می‌تواند روی سیستم انتقال پیام های عصبی در مغز تاثیر بگذارد و هورمون‌های شادی‌بخش ترشح کند. در میان ورزش ها، آن‌هایی که هوازی‌اند مانند شنا، دوچرخه سواری و کوه نوردی اثر بیشتری بر بهبود خُلق و خو دارند. پس معطل چه هستید، یک نفسِ عمیق بکشید و برای یک آخر هفته ی پُرانرژی برنامه‌ریزی کنید.

3. گاهی در بدن مان درد یا زخمی داریم که ما را بی‌تاب و بی‌طاقت می‌کند. مثلا کسی که دست درد دارد شاید حوصله‌ی شنیدن یک حرف طولانی را نداشته باشد. با استفاده از روش‌هایی مثل گرم کردن بدن یا داروهایی که پزشک تجویز می‌کند باید دردهای بدنی را کم کنیم تا بتوانیم حال و هوای بهتری داشته باشیم. اگر کسی این مشکل را داشت، درکش کنیم و شرایطش را بشناسیم.


با فکرت مهربان باش
سلامت روان من

1. با فکر باید مهربان بود. یعنی وقتی احساس کسالت وجود دارد، نباید آدم از خودش توقع کار سنگین یا طولانی را داشته باشد. با کم کردن کارها می‌توان در زمان طولانی‌تر ولی با فشار کمتر به کار دل خواه مان برسیم و نگرانی و اضطراب کمتری داشته باشیم.

2. هر روز سر ساعت بیدار شدن، یک کار شادی‌بخش است. همان طور که نظم در کارهای مختلف، انسان را شاداب نگه می‌دارد، نظم در خواب هم روح ما را پُرنشاط‌تر می‌کند. علاوه‌ بر این خواب منظم و فکر منظم دقت بیشتری را به همراه دارد.

3. اگر کسی غمگین باشد، فکرهای منفی و ناامیدانه به سراغش می‌آید. اگر از حالِ آدم غمگین باخبر باشید، می‌توانید کمک کنید تا بفهمد فکرهای منفی و ناامیدانه واقعی نیستند و از غم درونش سرچشمه می گیرند. انسان‌های شاد، مثبت‌تر فکر می‌کنند. راستی! شما می‌توانید شاد باشید تا فکرهای منفی را از خودتان دور کنید یا برعکس، فکرهای منفی را بیندازید دور تا شادتر باشید؟
 

سلامت اجتماعی من
با دوستانت مهربان باش

1. دوست دارد تنها بنشیند. تنها غذا بخورد. تنها درس بخواند؛ اما قبلا این طور نبود. حالا اگر دوستانی داشته باشد که با آن‌ها بیشتر بهشان خوش بگذرد، چرا تنها باشد؟ وقتی دوست‌ها از ناراحتی و غم دوست شان با خبر می‌شوند می‌توانند به او کمک کنند. مواظب صحبت‌ها باشند که دلگیری ایجاد نشود؛ مثلا باهم وسطی یا فوتبال بازی کنند که فعالیت بدنی هم داشته باشند.

2. هدیه دادن محبت می‌آورد. اگر کسی دچار غم شد، هدیه دادن یک راه شاد شدنش هست. اگر کسی در اطراف تان اندوهگین شد، برایش هدیه بگیرید. هدیه ی کوچک دست‌ساز یا حتی یک خوراکی می‌تواند شادی را روی یک صورت بنشاند. هم هدیه دهنده و هم هدیه گیرنده شاد خواهد شد.

3. کسی که حالش افسرده می‌شود، دیگر خیلی دست خودش نیست که بتواند مثبت یا شاد فکر کند. به او حق بدهید و خرده نگیرید. یادآوری کردن حالش شاید او را ناراحت کند. با این حال حواستان به شاد و مثبت کردن فضا باشد.

منبع: مجله باران
نسخه چاپی