دانستنی های جالب راجع به بادام

خواص بادام

خواص بادام برای سلامتی بی شمار است و راه چاره ای برای رهایی از بیماری های قلبی و مغزی،دیابت، یبوست، ناراحتی های تنفسی، سرفه،آنمی و ضعف جنسی بشمار می رود. همچنین به سلامت مو،پوست و دندان کمک می کند.
 

بادام چیست؟

بادام دانه های میوه درخت بادام است. نام علمی این میوه های خشک Prunus Dulcisاست و منشا آن خاورمیانه، هند و آفریقا شمالی است. در حال حاضر در کشورهای مانند ایران،عربستان سعودی، لبنان، ترکیه،سوریه، اردن و اسرائیل کشت می شود. طعم بادام می تواند شیرین یا تلخ باشد هر دو نوع بادام در بازار موجود است.

بادام شیرین خوراکی است و از بادام تلخ برای روغن گیری استفاده می شود. معمولا بصورت خام مصرف می شود، اما برخی افراد بادام را به سالاد ها، انواع خورشت و غذاهای دیگر اضافه می کنند. شیر بادام نوشیدنی خوشمزه و مقوی است که جایگزینی شیر گاو است.

می توانید بادام را با معده خالی بخورید تا میزان جذب مواد مغذی آن افزایش یابد. یا اینکه شب بادام را در آب خیس کنید و صبح روز بعد بخورید. از بادام خلالی برای تزیین خیلی از غذاها استفاده می شود.
 

مواد مغذی و خواص بادام برای سلامتی 

بادام آجیل مغذی است و منبع غنی ویتامین E، کلسیم،فسفر،آهن و منیزیم است. همچنین روی،سلنیوم، مس و نیاسین دارد. در مقایسه با آجیل های دیگر، مواد مغذی و ترکیبات مفید بیشتری دارد.

بادام بخاطر خواص دارویی و طعم دلپذیرش معروف است. این مساله موجب شده که افراد زیادی بصورت منظم بادام را در برنامه غذایی خود قرار دهند.
 
تقویت سلامت ذهن
بادام منبع غنی ترکیبات مغذی است که به پیشرفت و سلامت عملکرد ذهن کمک می کند. بادام ضریب هوشی را بالا می برد و غذای ضروری کودکان در سن رشد محسوب می شود. این میوه خشک دارای دو ماده مهم برای مغز بنام ریبوفلاوین و الکارنیتین است.

این دو ماده فعالیت مغز را افزایش می دهند و راه های عصبی جدیدی ایجاد می کنند و احتمال وقوع آلزایمر را پایین می آورند. تحقیقات نشان می دهد که با قرار دادن بادام و روغن آن در رژیم غذایی، سلامت عمومی بدن و علی الخصوص عملکرد سیستم عصبی ارتقا می یابد.

خیلی از مادران بادام خیس شده را هر روز صبح به فرزندانشان می دهند. خوردن دو یا سه دانه بادام کافی است و بخش اعظم مواد مغذی بادام در پوسته قرار ندارد و در صورت بروز واکنش های آلرژیک می توانید پوسته بیرونی را جدا کنید.
 
تنظیم سطح کلسترول
مصرف منظم بادام سطح کلسترول HDLرا افزایش می دهد و سطح کلسترول LDLرا کاهش می دهد. این تعادل برای حفظ سطح کلسترول مناسب، حائز اهمیت است و کاهش کلسترول LDL همواره نکته مثبتی در نظر گرفته می شود.
 
تقویت سلامت استخوان
بادام منبع بسیار عالی املاح و ویتامین از جمله فسفر است. فسفر تاثیرات قابل توجهی بر استحکام و مقاومت استخوان ها و دندان دارد و از بروز ناراحتی های وابسته به افزایش سن مانند پوکی استخوان جلوگیری می کند.
 
پیشگیری از بیماری های قلبی
چربی های اشباع نشده مونو، پروتئین و پتاسیم موجود در بادام در حفظ سلامت قلب تاثیر گذار اند. ویتامین E آنتی اکسیدان موثری است و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. منیزیم بادام می تواند از بروز حمله قلبی جلوگیری کند. مصرف آن از تاثیر پروتئین CRP عامل التهاب رگ های آسیب دیده می کاهد. سرشار از فولیک اسید است و به کاهش میزان هموسیستین ایجاد کننده پلاک رگ ها کمک می کند.

فلاونویید موجود در پوست بادام بهمراه ویتامین E سپر قوی در برابر آسیب به دیواره رگ ها شکل می دهند. بر اساس تحقیقات، قرار دادن کوتاه مدت بادام در رژیم غذایی می تواند بدون تاثیر بر شاخص استرس اکسیداتیو موجب بهبود عملکرد عروق در مردان سالم بین ۲۰سال تا ۷۰ سال شود.
 
تقویت سیستم ایمنی
بدن ترکیبات زیادی دارد تا سلامت عمومی مانند حالت قلیایی سیستم ها را حفظ کند. بادام منبع خوبی از مواد قلیایی است و این امر قدرت سیستم ایمنی و توانایی بدن برای به تاخیر انداختن بیماری ها را بالا می برد. علاوه بر سهم بادام در قلیایی کردن بدن، حاوی مقادیر بالایی از ویتامین E است که آنتی اکسیدان قوی بشمار می رود.

ویتامین E رادیکال های آزاد بدن را شناسایی و نابود می کند. آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E در درمان بیماری های خطرناکی مانند سرطان و بیماری قلبی موثر است. براساس تحقیقات، افرادی که مقادیر فراوانی ویتامین E مصرف می کنند ۳۰تا۴۰درصد نسبت به سایرین کمتر دچار بیماری های قلبی می شوند.
 
سلامت پوست
خواص بادام برای سلامت پوست بر کسی پوشیده نیست و پزشکان ماساژ نوزادان با روغن بادام را توصیه می کنند. بخاطر خواص شناخته شده بادام بر پوست، شیر بادام به برخی از سوپ ها اضافه می شود.
 
کاهش التهاب
خیلی از افراد فکر می کنند که چربی همیشه ضرر دارد. اما در حقیقت، اسید های چرب خاصی برای بدن ضروری اند و به حفظ سلامت عمومی بدن کمک می کنند. بدن نمی تواند اسید چرب بسازد و می بایست از منابع خوراکی تامین کند.بادام دو نوع اسید چرب مهم لینولیک اسید و لینولنیک اسید دارد.

این دو چربی به کاهش التهاب بدن کمک می کند. اسید های چرب بر پایین آوردن سطح کلسترول LDL(بد)تاثیر گذار است و پوست و مو سالم به ارمغان می آورد. درکل این آجیل مجموعه ای از مواد مغذی است و غذای سالمی بشمار می رود.
 
تنظیم فشار خون
پتاسیم موجود در بادام به تنظیم فشار خون کمک می کند و مقدار کم سدیم آن در کنترل نوسانات فشار خون موثر است. تعادل املاح و ویتامین برای یک سبک زندگی سالم ضروری است، اما اگر برخی از عناصر نادیده گرفته شوند،بر کل بدن تاثیر می گذارد و موجب اضطراب،استرس و فشار خون بالا می شود.
 
افزایش انرژی
وجود منگنز، مس و ریبوفلاوین در بادام موجب تولید انرژی بیشتر و سطح متابولیسم بالاتر می شود. اگر فعالیت زیادی دارید، مصرف چند عدد از این میوه خشک شما را در طول روز سر پا نگه می دارد.
 
پیشگیری از سرطان
بادام حرکت غذا در روده را افزایش می دهد واز سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند. مرکز ملی سرطان تحقیقات بیشماری در خصوص رابطه بین افزایش فیبر و کاهش ابتلا به سرطان انجام داده است.
 
محافظت در برابر دیابت
بادام از بالا رفتن ناگهانی سطح گلوکز و انسولین پس از خوردن وعده غذایی جلوگیری می کند. بادام جذب و فراوری گلوکز را تنظیم می کند و کل فرایند را آرام تر و مطمین تر می سازد.
 
مناسب برای دوران بارداری
بادام حاوی فولیک اسید است و از احتمال نقص و عیوب مادرزادی جلوگیری می کند و موجب تحریک رشد سلولها و شکل گیری بافت در دوران جنینی می شود. نقص لوله های عصبی زمانی اتفاق می افتد که لوله عصبی در دوران جنینی رشد کافی نداشته است یا به هیچ وجه شکل نگرفته است.

پزشکان برای اطمینان از رشد لوله عصبی مصرف منظم مکمل فولیک اسید را برای مادران باردار تجویز می کنند و بادام فولیک اسید کافی برای حفظ سلامت مادران و فرزندانشان تامین می کند.
 
کاهش وزن
شیر بادام شیرین نشده راه حل خوبی برای کاهش وزن است. چربی اشباع نشده موجود در بادام، جلوی اشتها را می گیرد و از اضافه وزن جلوگیری می کند. باوجود مصرف مقدار کمی از بادام، فیبر آن احساس سیری ایجاد می کند. بر اساس تحقیقات رژیم غذایی کم کالری و با بادام فراوان موجب کم کردن وزن در افراد چاق می شود.

مطالعات نشان می دهد که افراد با مصرف منظم بادام (حداقل دو بار در هفته)، نسبت به آن دسته افرادی که به ندرت بادام می خورند، وزن ایده آل تری خواهند داشت. در نهایت، فیبر موجب حرکات پایدار روده می شود. این عامل به کاهش وزن کمک می کند و با دفع مواد سمی سلامت عمومی بدن را تضمین می کند.
 
جلوگیری از یبوست
بادام سرشار از فیبر است و همانند غذا های فیبر دار از یبوست جلوگیری می کند. البته هنگام مصرف بادام، آب کافی بنوشید تا سرعت هضم و جذب مواد مغذی آن بیشتر شود. برای دریافت فیبر نیازی به خوردن مقدار زیادی بادام ندارید، با مصرف ۴یا۵ بادام می توانید فیبر لازم برای حرکات منظم روده و هضم بدست آورید.

اما،بادام همانند غذا های دیگر جنبه منفی هم دارد. حاوی اکسالات است و اکسالات اضافی می تواند کریستال شود و مشکلات مختلفی ایجاد کند. افرادی که ناراحتی کلیه یا سنگ صفرا دارند باید از مصرف آن بپرهیزند.
 

سوالات رایج

 
کالری بادام چقدر است؟
هر فنجان بادام ۵۲۹کالری دارد،اما ما مصرف یک فنجان از آن در یک وعده را توصیه نمی کنیم. یعنی ۲۵درصد از کالری مورد نیاز روزانه تامین می شود. بعبارت دیگر هر ۳۰گرم بادام(حدود ۲۳عدد)۱۳۰کالری دارد. مصرف به اندازه بادام به افزایش سطح مناسب چربی اشباع نشده مونو کمک می کند.

آیا بادام مفید است؟
بادام خواص مهمی برای سلامتی دارد. بخاطر تجمع بالا چربی های اشباع نشده مونو از سلامت قلب محافظت می کند. جریان خون را بالا می برد، استخوان را محکم ساخته، از پوست محافظت می کند، به هضم غذا کمک و قند خون را کنترل می کند. بادام با ارتقا عملکرد ذهنی و کاهش استرس اکسیداتیو بدن در ارتباط است.
 
آیا بادام غذای سالمی است؟
بادام سرشار از ویتامین و املاح است ومیان وعده سالمی بشمار می رود. بادام حاوی مقادیر بالایی از مس،آهن، منیزیم، کلسیم، پروتئین، فیبر،منگنز، ریبوفلاوین، فسفر و چربی های مفید است. با قرار دادن بادام در رژیم غذایی از خواص آن لذت ببرید.
 
چطور بادام بخوریم؟
بادام را می توان به طرق مختلف مصرف کرد. می توان آن را به ماست یا جو اضافه کرد یا بادام را با کره بادام و نمک مخلوط کرد و پخت. می توانید بادام را روی سالاد، پیتزا و یا دسر اضافه کنید.
 
آیا بادام چاق کننده است؟
چربی بادام زیاد است. اما بیش از ۵۰درصد از چربی آن بشکل اشباع نشده مونو اند و برای سلامت قلب و عملکرد ارگان های بدن ضروری محسوب می شوند. اما چربی اصطلاحا بد هم دارند. بنابرین نباید در مصرف آن زیاده روی شود. یک یا دو مشت بادام در هر وعده کافی است.
 
بادام چیست؟
بادام برخلاف دسته بندی اغلب مردم، آجیل نیست و در واقع دانه میوه درخت بادام است. بادامی که ما می خوریم هسته این میوه است و با شکستن آن، گوشت خوشمزه آن را می خوریم. همین موضوع می تواند تا حدی دلیل تجمع مواد مغذی و املاح باشد. یعنی مرکز مواد مغذی لازم برای رشد گیاه است.
 
آیا می توانید بادام خام بخورید؟
قطعا می توانید بادام خام بخورید و فواید این آجیل(در اصل دانه میوه) لذت ببرید. خیلی ترجیح می دهند بادام را تست کنند و بدین وسیله بادام خوش طعم تر می شود و بخشی از روغن های طبیعی آن آزاد می شود. با تست کردن بادام ترد تر و خوش رنگ تر نیز می شود.
 
چربی و پروتیین بادام چقدر است؟
یک فنجان بادام حدود ۱۱.۵گرم چربی و ۵٪پروتیین دارد. با مصرف یک فنجان پر بادام ۵۲۹کالری دریافت می شود. خبر خوب این است که اکثر چربی های بادام (حداقل ۷گرم)، چربی اشباع نشده مونو است که برای سلامت قلب مفید است و به کاهش استرس اکسیداتیو بدن کمک می کند.
 
آیا بادام خام برای سلامت شما مفید است؟
بادام خام برای شما مفید است،البته در مصرف هر چیز باید اعتدال رعایت شود. املاح بادام خام بسیار زیاد است و می تواند به شما در هر چیز کمک کند،از پوکی استخوان گرفته تا عملکرد ذهنی. البته زیاده روی در مصرف بادام، سطح کلسترول بد را بالا می برد و موجب دریافت کالری بیش از انداره می شود.

میزان کربوهیدرات بادام چقدر است؟
در هر فنجان بادام،تنها ۵گرم کربوهیدرات وجود دارد که تنها ۲درصد از نیاز روزانه بدن به کربوهیدرات را تشکیل می دهد. از آنجایی که در حال حاضر رژیم کم کالری محبوبیت زیادی دارد،خیلی از افراد از این ویژگی بادام استقبال می کنند. بادام املاح و چربی مورد نیاز بدن را بدون دریافت کالری اضافی تامین می کند.

احتیاط
بادام خواص بسیاری برای سلامتی دارد اما درمصرف آن باید اعتدال رعایت شود. بادام تلخ حاوی سیانید است و از مصرفه بی رویه آن باید پرهیز شود.


منبع: سایت راستینه
نسخه چاپی