آیا یک دستیار دیجیتالیِ همیشه روشنِ همواره در حال گوش کردن می‌خواهم؟
تصویر: سیری، آیا حتی شما هم باید اینجا باشید؟ دیزی دیزی  / Shutterstock
 
بازار دستگاه‌های هوشمند در حال انفجار است. کیت‌های خانه هوشمند برای مقاوم سازی خانه‌های "غیر هوشمند" ارزان‌تر شده‌اند. در اوایل سال جاری، اپل بلندگوی HomePod را منتشر کرد، که پاسخ این شرکت به دستگاه‌های هوشمند غالب   Google Home و Amazon Echo بود. آمازون نیز در حال گسترش صف خود است. این شرکت به تازگی، به راه اندازی عمومی Amazon Echo Look پرداخت که نوید بخش مطابق مد روز ساختن بیشتر استفاده کنندگان است.
 
همه این دستگاه‌های هوشمند مجهز به یک دستیار مجازی مصنوعی هوشمند هستند که به کاربران اجازه می‌دهد تا با دستگاه های خود ارتباط برقرار کنند. این دستگاه‌ها، که نوید می‌دهند زندگی شما را آسان‌تر کنند، چیز مشترک دیگری دارند: آنها اغلب در تمام مدت میکروفنی برای گوش دادن به درخواست‌های شما دارند.
 
من به عنوان یک محقق بلاغت و فناوری، مطالعه می‌کنم که مردم چگونه نوآوری‌های جدید فن آوری را احساس می‌کنند. تحقیقات من دلایل مختلفی را نشان می‌دهد که چرا افراد ممکن است این وسایل هوشمند مجهز به میکروفونِ همیشه روشن را جذاب و در عین حال مغشوش کننده بیابند.
 

موضوع راحتی

اول، دستگاه‌های هوشمند با هزینه کم و بی سابقه‌ای راحتی فوق العاده‌ای ارائه می‌دهند. آمازون، اپل، مایکروسافت و گوگل همه محصولات خود را به عنوان راه‌هایی برای کارآمدتر کردن کاربران با انجام کارهای برون سپاری مطرح می‌کنند. این چیز جدیدی نیست. ثروتمندان مدتهاست که برای مدیریت خانه و محل کار خود به کار دیگران اعتماد می‌کنند. فن آوری‌های خانه‌های هوشمند نوید جلوه‌های مشابهی را می‌دهند. آنها می‌توانند کارهای خود، از جمله جاروبرقی، خرید مواد غذایی و حتی آشپزی، را به صورت خودکار انجام دهند.
 
هوش مصنوعی، الگوریتم‌ها و اتوماسیون اکنون وظایفی را برای افرادی که توانایی خرید دستگاه‌های هوشمند را دارند، انجام می‌دهند. در نتیجه، افراد مختلف و متفاوتی ممکن است از یک دستیار دیجیتالی به جای یک دستیار انسانی استفاده کنند، یا بتوانند استفاده کنند.
 

افزایش استقلال

به عنوان مثال، فن آوری‌های بدون دست ممکن است استقلال سالمندان و افراد دارای معلولیت را افزایش دهند. محققان در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه دستگاه‌های هوشمند می‌توانند از "طراحی جهانی" پشتیبانی کنند، راهی برای ایجاد فضاها و فعالیتهای در دسترس و مناسب برای افراد با همه توانایی‌ها. سیستم‌های خانه‌های هوشمند می‌توانند با خودکار کردن فعالیت‌ها و خدمات مهم، از قبیل باز و بسته کردن درها یا تماس با متخصصان پزشکی ، به افراد مبتلا به اختلالات جسمی یا شناختی کمک کنند.
 
چنین سیستمهایی ممکن است استقلال بیشتری را در خانه‌های خود به مردم ارائه دهند. به عنوان مثال، بولدر، کلرادو، را تصور کنید! خانه‌های هوشمند مجهز به سیستم خانه‌های هوشمند هستند به طوری که افراد دارای ناتوانی‌های شناختی "ممکن است در محیط‌های مستقل و طبیعی‌تر بمانند." مصاحبه با کاربران سالخورده نشان می‌دهد که فناوری‌هایی که بر سلامت و حرکت یک شخص در محیط اطراف خانه نظارت می‌کنند، می‌توانند به افراد در "موقعیت سالمندی" کمک کنند.
 

نظارت همه جا حاضر و نگرانی‌های امنیتی

در حالی که فناوری‌های خانگی هوشمند می‌تواند احساس راحتی و امنیت را برای برخی از کاربران ایجاد کند، ممکن است خطراتی امنیتی در ارتباط با یک میکروفون همیشه روشن وجود داشته باشد.
 
سیستم‌های خانه هوشمند بخشی از مجموعه بزرگتر دستگاه‌ها، برنامه‌ها، وب سایت‌ها و فضاهایی هستند که داده‌های شخصی در باره کاربران را جمع آوری، و تجزیه و تحلیل می‌کنند. محققان این را "نظارت همه جا حاضر" می‌نامند و این بدان معنی است که فرار از جمع آوری داده‌ها، ذخیره سازی و مرتب سازی داده‌ها به طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود.
 
دستگاه‌های هوشمند برای سرویس دهی به شما، به داده‌ها - مال شما و دیگران - نیاز دارند. برای به دست آوردن مزایای کامل سیستم‌های خانه هوشمند، کاربران باید مکان، روال، سلیقه موسیقی، تاریخ خرید و غیره خود را به اشتراک بگذارند. از یک طرف، یک دستگاه خوب متصل می‌تواند زندگی دیجیتال شما را به خوبی مدیریت کند.
 
از طرف دیگر، فراهم آوردن اطلاعات شخصی بسیار زیاد، به شرکتهایی مانند آمازون سود می‌رساند. از آن جا که به اطلاعات شخصی کاربران دسترسی پیدا می‌کنند، می‌توانند از آن به شکل تبلیغات هدفمند استفاده کنند یا ویژگی‌های شخصی شما را جمع آوری کرده و بفروشند، حتی اگر از نام یا آدرس شما جدا باشد. شاید به همین دلیل باشد که مجله Wired می‌گوید: "در تجارت بزرگ بعدی، آمازون شما را می‌فروشد." همه شرکت‌ها سیاست حفظ حریم خصوصی یکسانی ندارند. اپل می‌گوید اطلاعات شخصی کاربران خود را به دیگران نمی‌فروشد. با این حال، کاربران بالقوه باید تصمیم بگیرند که چه میزان از زندگی شخصی خود را که مایل به اشتراک گذاری هستند.
 
خانه‌های هوشمند با نگرانی‌های امنیتی گسترده‌تری همراه هستند. دستگاه های ناامن متصل به "اینترنت اشیاء" می‌توانند هدف هکرها باشند. دسترسی به دستگاه‌های هوشمند ممکن است اطلاعات خوبی را در اختیار هکرها قرار دهد، از جمله اطلاعاتی درباره این که چه زمانی کاربران در خانه هستند - یا نیستند. علاوه بر این، اشیاء هوشمند می‌توانند به طرز حیرت انگیزی برای اهداف نابسامان مستقر شوند. سیستم‌های خانه هوشمند بخشی از مجموعه بزرگتر دستگاه‌ها، برنامه‌ها، وب سایت‌ها و فضاهایی هستند که داده‌های شخصی در باره کاربران را جمع آوری، و تجزیه و تحلیل می‌کنند. محققان این را "نظارت همه جا حاضر" می‌نامند. در سال 2016، Mirai botnet  از دستگاه‌های اینترنت اشیاءِ به نظر ایمنِ کاربران برای استفاده در حمله‌ی گسترده‌ی خارج از سرویس کردن اینترنت استفاده کرد.
 
خطر دیگری، شاید کمتر هیجان انگیز، وجود دارد: دستگاه‌هایی با میکروفن‌های همیشه روشن همیشه نمی‌توانند تشخیص بدهند که چه کسی صحبت می‌کند. اخیراً، کاربران الکسا گزارش داده‌اند که فرزندانشان کالاهای ناخواسته را از آمازون سفارش داده‌اند. برخی دیگر خاطر نشان کردند که صدا‌های پس زمینه، مانند صدای تلویزیون، موجب خریدهای غیر مجاز شده است. این محرک‌های صوتی - که "مثبت کاذب" نامیده می‌شوند وقتی دستگاه‌ها را به انجام کاری غیر منتظره یا ناخواسته ترغیب می‌کنند - باعث می‌شوند تا کاربران به صورت ناخواسته مکالمات خصوصی را با دیگران به اشتراک بگذارند.
 
در اوایل سال 2018، کاربران آمازون اکو مجبور شدند با این خطرات امنیتی مقابله کنند هنگامی که الکسا، ظاهراً بدون هیچ تحریکی، شروع به خندیدن می‌کرد. اگرچه آمازون بعداً گفت که این خنده یک پاسخ مثبت کاذب برای مکالمات آن حول و حوش است، اما این خنده باعث شد برخی از کاربران دو باره تجدید نظر کنند در این که اجازه دهند الکسا در صمیمی‌ترین فضاهای آنها قرار گیرد.
 
منبع: هیتر وودز - Kansas State University
نسخه چاپی