معرفی 16استارت‌آپی که در حوزه بوم گردی فعالیت می کنند

استارتاپ هایی که می توانند در حوزه بوم گردی فعالیت کنند

در چند سال اخیر، شاهد رشد کسب و کارها و خدمات در زمینه گردشگری بوده‌ایم. به همین خاطر نیز نام بوم‌گردی را احتمالا شنیده‌اید. بوم‌گردی در ایران، چند سالی است که توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده و مزایای آن نسبت به گردشگری انبوه، برای محیط زیست و از همه مهم‌تر، تجربه ناب این نوع سفر، فرصت‌های بسیاری را چه برای گردشگران و چه برای کسب و کارهای فراهم کند. که استارت‌آپ‌ها در صدر آن قرار می‌گیرند؛ هرچند که فضای خالی بزرگی در این صنعت احساس می‌شود.
 

بوم گردی چیست؟

بوم گردی یا اکوتوریسم، نوعی گردشگری است که بدون آسیب زدن به طبیعت صورت می‌گیرد و علاوه بر آن، از مردم محلی نیز حمایت می‌شود. در بوم گردی، توریست‌ها مسئول طبیعت هستند و باید در حفاظت از مکان‌هایی که بازدید می‌کنند، کوشا باشند و فعالیت‌هایشان به رشد اجتماعی و اقتصادی مردم محلی کمک کند. از این رو نام دیگر این نوع توریسم، گردشگری پایدار است (1) .

معرفی 16استارت‌آپی که در حوزه بوم گردی فعالیت می کنند
بوم‌گردی نوعی از گردشگری است که به محیط زیست و حمایت از مردم محلی توجه می کند
 

چرا بوم گردی مهم است؟

فعالیت‌های بوم گردی در هر نقطه از جهان، می‌تواند برای تمام مردم مفید باشد؛ چرا که بر خلاف گردشگری انبوه و سنتی، آسیب زننده نیست و به حفاظت از منابع زمین کمک می‌کند. به خصوص در حال حاضر که موضوعاتی مانند تغییرات آب و هوایی پررنگ شده است.

در زیر برخی از فواید اکوتوریسم یا بوم‌گردی را مشاهده می‌کنید:
 
  • تمرکز بر محیط‌های طبیعی بکر و حفاظت از آن‌ها
 
  • افزایش آگاهی فرهنگی و محیط زیستی
 
  • ایجاد تجربه مثبت برای گردشگران و میزبانان محلی
 
  • حداقل رسانی تاثیرات مخرب توریسم بر محیط زیست
 
  • بهبود وضع اقتصادی و اشتغال زایی برای مردم محلی (2) .
 

صنعت بوم گردی در ایران

ایران با داشتن منابع غنی طبیعی، محیط زیست متنوع و روستاهایی با جاذبه‌های گردشگری فراوان، پتانسیل بالایی در جذب اکوتوریست‌ها دارد. اما در عین حال، سهم ایران از بوم گردی در منطقه و در مقایسه با کشورهای جهان و خاورمیانه، بسیار ناچیز است. این نشان می‌دهد که فرصت‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که به بهره برداری نرسیده (3) .

با این حال، در سال‌های اخیر، با افزایش دسترسی به رسانه و افزایش آگاهی در این زمینه، شاهد رشد بوم گردی در ایران هستیم که از سوی گردشگران ایرانی و حتی خارجی بوده است.

معرفی 16استارت‌آپی که در حوزه بوم گردی فعالیت می کنند
بوم‌گردی، تجربه‌ی ناب سفر به عمق حقایق زندگی در یک منطقه است
 
یکی از دلایل کمتر مورد توجه قرار گرفتن این نوع توریسم، نبود امکانات لازم و دسترسی است. در سال‌های اخیر با رشد فعالیت استارت‌آپ‌ها و خدمات آنلاین، کسب و کارهایی مبتنی با بوم گردی شکل گرفته است که تقریبا تمام آن‌ها در زمینه رزرو محل اقامت فعالیت می‌کنند (4) .

با این حال، فعالیت این استارت‌آپ‌ها محدود است و شامل تمام پتانسیل موجود در ایران نمی‌شود. از این رو فرصت‌های بسیاری در این زمینه برای ورود استارت‌آپ‌های متمرکز بر این صنعت وجود دارد.
 

معرفی استارت‌آپ‌های دنیا در زمینه بوم گردی

استفاده از خدمات آنلاین می‌تواند اصلی‌ترین عامل رشد بوم گردی در ایران باشد؛ چرا که تسهیل دسترسی به امکانات و مستلزمات گردشگری، سبب افزایش متقاضیان اکوتوریسم می‌شود. در ادامه به معرفی برخی از استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه می‌پردازیم که اغلب آن‌ها، هنوز در ایران مورد توجه قرار نگرفته اند اما  در صورت توجه می‌توانند پربازده باشند.

معرفی 16استارت‌آپی که در حوزه بوم گردی فعالیت می کنند
گسترش فعالیت‌های آنلاین، سبب ترویج فرهنگ بوم‌گردی در جهان شده است
 
1.Bus5
این استارت‌آپ، مسافران را با رانندگان اتوبوس متصل می‌کند و از این طریق، هم شرکت‌های اتوبوسرانی با صندلی‌های پر سفر می‌کنند و هم مسافران هزینه کمتری برای جابجایی پرداخت می‌کنند.
 
2.CamboTicket
این استارت‌آپ امکان دسترسی و رزرو اتوبوس، کشتی فرابر و تاکسی خصوصی را بصورت یکجا و در یک پلتفرم در کشورهای لائوس و کامبوج فراهم کرده است. در این پلتفرم 40 اپراتور و ارائه دهنده خدمات حضور دارند و فعالیت می‌کنند.
 
3.GuideInsider
این اپلیکیشن یک راهنمای سفر و گردشگری جامع داخلی است که اطلاعات جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی و محلی، شامل تاریخچه، ساعات بازدید، تورهای موجود، پکیج‌های بازدید و بررسی‌های کاربران را در خود جای داده است.
 
4.Artisan Origins
این کسب و کار، صنایع دستی و دست‌سازه‌های محلی با کیفیت در کشور لائوس را برای فروش فراهم کرده است. این مرکز شامل یک کافه و یک مرکز اطلاعات نیز هست که نکات و توضیحاتی را به خریداران ارائه می‌دهد.
 
5.Ma Te Sai
این شرکت با افزایش مهارت و ایجاد فرصت شغلی برای جوانان، از آثار تاریخی و فرهنگی محافظت می‌کند. این شرکت نیز دارای مرکز اطلاعات و کافه کنار جاده‌ای است.
 
6.Passa Paa
یک استودیو طراحی و چاپ در شهر لانگ پرابنگ است که با الهام از پارچه‌های قدیمی و سنتی و با رویکردی مدرن، سعی در حفظ و گسترش این آثار دارد.
 
7.Bayo
این استارت‌آپ با در اختیار گذاشتن اطلاعات صحیح سفر، محصولات و قیمت‌ها به گردشگران، در نظر دارد تا به بازار تولیدکنندگان محلی رونق ببخشد.
 
8.Chameleon City
یک سرویس پاسخگویی تقاضا محور که به صورت 24 ساعته به سوالات افراد در خصوص سفر و سبک زندگی پاسخ می‌دهد.
 
9.Dichung
این استارت‌آپ، خدمات حمل و نقل و سفر گروهی را ارائه می‌دهد و رانندگان می‌توانند با شرکت‌های تاکسیرانی همکاری کنند و از صندلی‌های خالی خود درآمد کسب کنند.
 
10.Hue Free Walking Tour
این شرکت، برگزار کننده اولین و تنها تور پیاده روی در شهر هیو است.
 
11.Innaway
یک واسط بین مسافران و هتل‌ها است که به هتل‌ها کمک می‌کند تا درآمدشان را به حداکثر برسانند و استانداردهای کیفی‌شان را افزایش دهند و در همین حال، به مسافران کمک می‌کند تا با دستیار و پشتیبانی مناسب، بتوانند هوشمندانه‌تر سفر کنند.
 
12.Mimoza
این شرکت با ساختن تورهای مجازی سه بعدی از مقاصد گردشگری برتر، سعی دارد تا امکان استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را برای گردشگران بالقوه و فعلی، راهنمایان سفر و دانشجویان فراهم کند تا بتوانند به کمک آن، درباره هتل‌ها، آثار باستانی، رستوران‌ها و سایر امکان اطلاعات و دانش کسب کنند.
 
13.Morning Rooms
این سرویس، بزرگترین شبکه هتل‌های ارزان و مقرون به صرفه در ویتنام است که به گردشگرانی با بودجه اقتصادی کم، کمک می‌کند تا اتاق‌هایی را با توجه به مبلغی که در اختیار دارند، پیدا کنند.
 
14.Oneclicktogo
این وب‌سایت، یک سرویس همه کاره در رابطه با برنامه ریزی سفر است که خدماتش شامل بلیط پرواز، رزرو هتل، راهنمای سفر و پلتفرم بررسی و نظردهی است که در تلاش است تا یک اکوسیستم گردشگری قدرتمند مبتنی بر تکنولوژی و دانش روز خلق کند و کسب و کارهای مرتبط با گردشگری منطقه مکونگ را به بازار جهانی بیاورد.
 
15.Tugo
یک اپراتور گردشگری و تورهای سفر که پکیج‌ها و تورهای ارزان قیمت در سراسر دنیا را به کاربران پیشنهاد می‌دهد.
 
16.Putaleng Legend
یک استارت‌آپ که خدمات مختلفی را در رابطه با بوم‌گردی ارائه می‌دهد. که شامل تورهای ماجراجویانه پیاده روی و تورهای فرهنگی و محلی در اقامتگاه‌های بوم گردی است (5).

معرفی 16استارت‌آپی که در حوزه بوم گردی فعالیت می کنند
فرصت‌های که بوم گردی به ارمغان می آورد
 

بوم گردی و فرصت‌هایی برای استارت‌آپ‌ها

با افزایش متقاضیان اکوتوریسم و بوم گردها، نیازهایی جدیدی نیز از سوی این افراد ایجاد می‌شود که بستر فعلی و امکانات موجود، با در نظر گرفتن افزایش روزافزون استفاده از تکنولوژی، کافی نخواهد بود. و از طرفی، فرصت‌های بسیاری برای ورود استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای نوپا ایجاد می‌شود و در عین حال، فرهنگ بومی و محلی گسترش پیدا می‌کند.

پی نوشتها
  1. www.zmescience.com
  2. www.torontosom.ca
  3. www.financialtribune.com
  4. www.eghtesadonline.com
  5. www.sustainablebrands.com
نسخه چاپی