پنج مورد از جدیدترین فناوری‌های بکار رفته در کشاورزی
برای درک تغییراتی که فناوری در مفهوم کشاورزی ایجاد کرده لازم نیست تخصص چندانی داشته باشیم. بکار گیری فناوری موجب سودآورتر، کارآمدتر، ایمن‌تر و ساده‌تر شدن فرایندهای کشاورزش شده است.

از میان فناوری‌های مختلف، کشاورزان پنج مورد را انتخاب کرده‌اند که از نظر آنها بهترین فناوری‌های موجود در کشاورزی به حساب می‌آیند. این فناوری‌ها به قرار زیر هستند:

* نرم افزار GIS و GPS

* تصویر برداری ماهواره‌ای

* هواپیمای بدون سرنشین و سایر تصاویر هوایی

* نرم افزار کشاورزی و داده‌های آنلاین

* ادغام مجموعه داده‌ها

مزارع مدرن مزایای قابل توجهی را از کشاورزی دیجیتالی رو به رشد دریافت می‌کنند. این مزایا کاهش مصرف آب، دریافت مواد مغذی و کود، کاهش تأثیر منفی بر اکوسیستم اطراف آن، کاهش رواناب شیمیایی به آبهای زیرزمینی محلی و رودخانه‌ها، بهتر شدن راندمان کار، کاهش قیمت و بسیاری موارد دیگر را شامل می‌شود. بدین وسیله، کسب و کار مقرون به صرفه، هوشمند و پایدار خواهد شد. اجازه دهید برخی از این فناوری‌های بکار رفته در کشاورزی را معرفی کنیم.
 

کشاورزی مبتنی بر GIS


کشاورزی مبتنی بر جی آی اس

از آنجا که زمین‌های کشاورزی مبتنی بر موقعیت جغرافیایی هستند، در نتیجه نرم افزار GIS در کشاورزی دقیق (precision farming) به ابزاری فوق‌العاده مفید تبدیل شده است. کشاورزان با استفاده از این نرم افزار، قادر به ترسیم تغییرات جاری و آینده در میزان بارش، تغییرات دمایی، عملکرد محصول، سلامت گیاه و غیره خواهند بود. همچنین با استفاده از اپلیکیشن‌های مبتنی بر GPS (جی پی اس) همراستا با ماشین آلات هوشمند امکان بهینه سازی کود و سموم دفع آفات فراهم می‌شود. با توجه به این امر کشاورزان مجبور به رسیدگی به کل زمین نبوده و تنها مناطق خاصی را مورد رسیدگی قرار می‌دهند و در نتیجه آن قادر به صرفه جویی در هزینه، نیروی انسانی و زمان خواهند بود.
چنین داده‌هایی دقت در تصمیم گیری را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشند.یکی دیگر از مزایای مهم کشاورزی مبتنی بر GIS، بکار گیری ماهواره و هواپیماهای بدون سرنشین یا پهباد برای جمع آوری اطلاعات و داده‌های ارزشمند در مورد پوشش گیاهی، شرایط خاک، آب و هوا و نوع زمین است. چنین داده‌هایی دقت در تصمیم گیری را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشند.
 

داده‌های حاصل از ماهواره


داده های حاصل از ماهواره

پیش بینی بازده و نیز انجام نظارت میدانی بی وقفه با هدف تشخیص انواع تهدیدات با استفاده از خدمات ماهواره‌ای هرگز به این راحتی نبوده است.

این حسگرها قادر به ارائه تصاویر در طیف‌های مختلف بوده و امکان استفاده از شاخصهای متعددی مانند شاخص نرمال شده تفاوت پوشش گیاهی (NDVI) را فراهم می‌سازد. شاخص NDVI امکان شناسایی میزان پوشش گیاهی، میزان پژمردگی گیاه، و سلامت کلی گیاه را فراهم می‌سازد.
 

اطلاعات به دست آمده از آسمان ـ هواپیماهای بدون سرنشین


اطلاعات بدست آمده از پهباد

با کمک پهبادها، کشاورزان مجال تعیین زیست توده محصول، ارتفاع گیاه، وجود علفهای هرز و اشباع آب در نواحی از مزارع، را با دقت بالا به دست می‌آورند. این نوع هواپیما اطلاعات بهتر و دقیق‌تری با وضوح بیشتر نسبت به ماهواره‌ها ارائه می‌کند. پهبادها همچنین در مبارزه با حشرات دستیاران بی نظیری به حساب می‌آیند. کشاورزان با سمپاشی هوایی در مناطق پرخطر از تهاجم حشرات جلوگیری کرده و در عین حال به طور مستقیم در معرض مواد شیمیایی و مسمومیت ناشی از آن قرار نمی‌گیرند.

با وجود آنکه استفاده از پهبادها آسان بوده و قادر به جمع آوری مقادیر بالایی اطلاعات در زمان کوتاهی هستند، اما چالشهایی در استفاده از آنها وجود دارد که یکی از آنها گران بودن‌شان است. هواپیماهای بدون سرنشین در جایی که نقشه برداری یا نظارت بر مناطق بزرگ مورد نیاز باشد تقریباً از این کار ناتوان بوده و بهتر است از فناوری نظارت ماهواره‌ای در این گونه مناطق استفاده شود.
 

داده‌های آنلاین ـ راه‌کاری برای کشاورزی دقیق


داده های آنلاین

به منظور آسان ساختن مشاهدات میدانی، EOS نظارت بر محصول یعنی پلتفرمی دیجیتالی را طراحی کرده است که از نظارت ماهواره‌ای به منظور سرعت بخشیدن به تصمیم گیری کشاورز استفاده می‌کند تا هیچ نکته مهم در زمینه رسیدگی به مزرعه را از دست ندهد. در این بخش برخی از ویژگی‌های موجود در این پلتفرم را معرفی می‌کنیم:

1- نظارت بر محصول امکان استفاده از شاخص نرمال شده تفاوت پوشش گیاهی را برای پیگیری سلامت محصول فراهم می‌سازد. این شاخص میزان کلروفیل موجود در گیاهان را کنترل کرده و بدست آوردن اطلاعات در خصوص وضعیت آنها را امکان پذیر می‌سازد. در صورتی که مقادیر شاخص NDVI بالا باشد، این بدان معنا است که از پوشش گیاهی سالم‌تری برخوردار بوده چرا که هر چه کلروفیل بیشتری در گیاه موجود باشد، گیاه سالم‌تر خواهد بود.
کشاورز در حین استفاده از این اپلیکیشن، قادر خواهد بود چندین کار یا وظیفه را تنها با چند کلیک جستجو و انجام دهد2- یکی دیگر از ویژگی‌های مهم نظارت بر محصول استفاده از اپلیکیشن دیده بانی یا جستجوگر است. این اپلیکیشن که هم در موبایل و هم دسکتاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد، نقشه‌های دیجیتالی زمین را بکار می‌گیرد. کشاورز در حین استفاده از این اپلیکیشن، قادر خواهد بود چندین کار یا وظیفه را تنها با چند کلیک جستجو و انجام دهد. پس از افزوده شدن زمین و تعیین وظیفه، جستجوگر به طور مستقیم به محل انتخاب شده حرکت کرده و فعالیت آفات، رشد علفهای هرز، مناطق دارای مشکل و غیره را در محل بررسی می‌کند و بلافاصله سوابق را در اپلیکیشن ایجاد می‌نماید.

3- تجزیه و تحلیل داده‌های آب و هوایی: کشاورزان با تجزیه و تحلیل داده‌های آب و هوایی هم راستا با داده‌های وضعیت گیاهی به دست آمده از تصاویر ماهواره‌ای، می‌توانند آبیاری زمین‌های خود را به طور دقیق انجام داده و از یخ زدگی و یا خرابی ناشی از گرما جلوگیری کنند. به عنوان مثال یکی از بهترین روشهای جلوگیری از خشکسالی، آبیاری قطره‌ای با کنترل خودکار شیرآلات یا دستی است، بنابراین کشاورز می‌تواند مقدار مورد نیاز آب برای مناطق خشک را اعمال نماید.
 

ترکیب داده‌ها


ترکیب داده ها

گاهی اوقات نظارت بر محصول به منظور آگاهی بیشتر برای مزارع مستلزم آن است که مجموعه داده‌های مختلف در هم آمیخته شوند. برای شروع، کاربر قادر است عملکرد زمین خود را با میانگین عملکرد تمام زمینهای منطقه مورد نظر مقایسه نماید. برای مواجهه با این چالش، مجموعه داده‌های متعدد به دست آمده از تمام زمینهای منطقه شما با یکدیگر مقایسه می‌شوند. در حال حاضر چنین مقایسه‌هایی تنها با استفاده از شاخص NDVI در دسترس قرار دارند. در آینده توانایی بررسی میزان بارش و دما نیز فراهم خواهد شد.
 

یافته‌های مرتبط با کشاورزی دقیق

فناوری‌های نوید بخش کشاورزی با سرعت زیاد به سوی آینده در حرکت هستند. آن‌ها در تلاش خود برای بهینه سازی عوامل تولید منابع، ساده کردن مدیریت زمین کشاورزی و افزایش بهره وری به کشاورزان کمک قابل توجهی می‌کنند. افزایش بازده و همچنین کاهش هزینه‌های نگهداری به افزایش سود کمک می‌کند.


منبع: eos
نسخه چاپی