فناوری‌های نوین و ویروس کرونا
تصویر: Shutterstock / PopTika
 
آن چه تا چند هفته پیش به نظر داستانی علمی – تخیلی می‌آمد ، اکنون بسیار واقعی است. فیلم‌هایی مانند Outbreak، Contagion  و Virus هر روز بیشتر به فیلم‌های مستند شبیه می‌شوند. همان طور که با COVID-19  می‌جنگیم، مسئله اصلی که فقط افزایش خواهد یافت اختلال در زنجیره‌های عرضه است.
 
این اختلال به همان اندازه که بسیار سریع بوده است، ویران کننده است. تقاضای بی سابقه‌ای برای برخی محصولات وجود دارد (دستگاه ضد عفونی کننده دست هرگز به این اندازه محبوب نبوده است)، درست همان طور که تولید سایر محصولات به دلیل کمبود قطعات، متوقف می‌شود.
 
تحقیقات ما مربوط به مدیریت زنجیره‌های عرضه در یک بحران و استفاده از فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، چاپ سه بعدی و بلاکچین است. این فناوری‌ها، که تا همین چند وقت پیش آنها نیز مانند داستان‌های علمی تخیلی به نظر می‌رسید، می‌توانند به جهان در نجات از یک بحران کمک کنند و برای آینده بعدی بهتر آماده شوند.
 
فناوری‌های نوین و ویروس کرونا
 
تصویر: قفسه‌های خالی در 12 مارس 2020 در یک سوپر مارکت شمال لندن در بخش ضد عفونی کننده دست، مشاهده می‌شود.  EPA-EFE / NEIL HALL
 

عرضه و تقاضا

تعدادی از چالش‌های این فناوری‌ها می‌تواند بر طرف شود. یکی از این‌ها پیش بینی نحوه واکنش مردم به حوادث بی سابقه است. به عنوان مثال، افزایش غیرمنتظره تقاضا برای ضد عفونی کننده دست، باعث شده است تا کارخانه‌های عطر در فرانسه برای افزایش عرضه، به تولید ژل‌های دستی برای بیمارستان‌ها روی آورند.
 
تصمیم گیرندگان تلاش می‌کنند تا پیش بینی کنند که تقاضا در کجا و چه زمان افزایش خواهد یافت و همچنین میزان آن چقدر خواهد بود. اینجاست که هوش مصنوعی می‌تواند با شناسایی الگوها و پیش بینی آن چه در آینده اتفاق می‌افتد، کمک کند. هوش مصنوعی می‌تواند با شناسایی الگوها و پیش بینی آن چه در آینده اتفاق می‌افتد، کمک کند. این امر کمک می‌کند تا تصمیم گیرندگان با گرفتن و جمع آوری داده‌ها از منابع مختلف، از پس اضافه بار اطلاعات بر آیند. این تکنیکها حتی در صورت محدود بودن آزمایش در شناسایی بیماران پرخطر در شیکاگو کمک می‌کنند.
 
چالش دیگر حفظ عرضه است، به ویژه هنگامی که زنجیره‌های تأمین به یک منبع وابسته باشند که تحت تأثیر اختلال غیر منتظره است. نبرد ایتالیا با این بیماری همه گیر، طبیعتاً به معنای تأمین منابع ماکارونی در جای دیگر است. این جایی است که چاپ سه بعدی وارد می‌شود. چاپ سه بعدی شامل ایجاد چیزها به صورت لایه به لایه، با دستور گیری مستقیما از پرونده‌های دیجیتالی است. این امر این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به ابزار و قالبهای گرانقیمتی که تولید انبوه به آن نیاز دارد، چیزهایی در جا و زمان مورد نیاز ساخته شوند. اگر چه ممکن است تهیه یک محصول واحد هزینه بیشتری داشته باشد، چاپ سه بعدی می‌تواند تولید را سریع‌تر و پاسخگوتر به تغییر تقاضا نماید - حتی برای ماکارونی.
 
به این ترتیب، اگر کارخانه‌های اتومبیل، به عنوان مثال، از چاپ سه بعدی بهره ببرند، برای آنها امکان پذیرتر می‌شود که آنها به سرعت به ساخت دستگاه‌های تهویه مطبوع برای بیمارستانها تغییر پیدا کنند، همان طور که توسط دولت انگلستان پیشنهاد شده است.
 
با این حال، فرض بر این است که آنها می‌توانند به طراحی‌ها و لیست‌های قطعات قابل اعتماد برای این محصولات تخصصی و بسیار فنی دسترسی پیدا کنند. برای این منظور، تلاشهایی برای ایجاد ونتیلاتورهای منبع باز در حال انجام است. آزمایش و صدور گواهینامه ایمنی امری حیاتی خواهد بود وگرنه این تلاش‌های خوب می‌توانند صدمات بیشتری را در مقایسه با خوبی خود در بر داشته باشند.
 

تأیید توسط بلاکچین

محصولات و تجهیزات پزشکی جعلی قبلاً موضوعی در جریان این بحران بوده‌اند. از این رو قدرت بر ردیابی این که چیزها کجا هستند و از کجا آمده‌اند برای اطمینان از اصیل بودن آنها حیاتی است. بلاکچین به این دلیل می‌تواند کمک کند که سابقه‌ای باز و توزیع شده از تراکنش‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. هر کسی که نیاز دارد که قادر باشد سابقه را ببیند قادر است این کار را انجام دهد - اما هیچ کس قادر به تغییر یا حذف آن نیست.
 
این اطمینان می‌دهد که معاملات شفاف و قابل ردیابی هستند، و یک زنجیره تأمین را به یک "زنجیره" دیجیتالی "بلوک"های دائمی قابل مشاهده تبدیل می‌کند. این به حفظ اعتماد بین همه طرفهای ذیربط کمک می‌کند. به عنوان مثال، در چین از آن برای ردیابی و تأیید منبع اعلامیه‌های عمومی استفاده می‌شود و به از بین بردن اطلاعات جعلی کمک می‌کند.
 
علاوه بر این، بلاکچین، انعقاد قراردادهای هوشمند را ممکن می‌سازد، که در صورت برآورده شدن شرایط مشخص، وجوه را به طور خودکار انتقال می‌دهد. بروکلین میکروگرید از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند تا خانه‌هایی که دارای پنل‌های خورشیدی هستند، بتوانند انرژی را به همسایگان خود بفروشند (برای هر واحد به طور خودکار حساب و پرداخت می‌شود).
 
بلاکچین همچنین به به حداقل رساندن تورم قیمت کمک می‌کند، و تضمین می‌کند که تجهیزات مناسب به افراد مناسب برسد و به توزیع عادلانه و شفاف توزیع هزینه‌ها کمک می‌کند. این ممکن است هنگامی که کارخانه‌های خصوصی کالاهایی برای خدمات عمومی می‌سازند و باید از پول مالیات دهندگان به آنها بازپرداخت شود، حیاتی باشد.
 فناوری‌های نوین و ویروس کرونا
 
تصویر: مزایای بلاکچین شروع به درک شدن می‌کند  Shutterstock / Dencg
 
به طور جداگانه، هر یک از این فناوری‌ها می‌توانند نقش مهمی در مدیریت اختلال در زنجیره تأمین داشته باشند. با این حال، بیشترین ارزش وقتی حاصل می‌شود که آنها ترکیب شوند. این امر نیاز به سرمایه گذاری در مهارت و همچنین زیر ساخت‌ها دارد. سرمایه گذاری‌های خصوصی از طیف وسیعی از شرکت‌ها در حال پیشرفت و توسعه است، اما استراتژی های هماهنگ دولت ، از Industrie 4.0 در آلمان تا Made in China 2025 می‌تواند با هدایت سرمایه گذاری‌ها، پشتیبانی از پذیرش فناوری و غلبه بر کمبود مهارت کمک کند.
 
مدیریت بحران شامل سه مجموعه تصمیم گیری در مورد تهیه، پاسخ و بهبودی است. با گسترش همه گیری کورونا  ویروس، تمرکز اکنون به نحوی قاطع بر پاسخگویی است. اما بهبود ممکن است حتی بیشتر چالش برانگیز باشد. به نظر می‌رسد که مقیاس بی سابقه تأثیر گذاری مطمئناً زندگی‌ها را تغییر می‌دهد، خواه این باشد که چگونه تعامل خواهیم کرد یا حتی چه شغلی خواهیم داشت تا به دوران پس از انزوا و قرنطینه خود برگردیم.
 
منبع: احمد بلتاگوی، اُسکار رودریگوئز اسپیندولا، سومیادب چودهاری - Aston University
نسخه چاپی