کاربرد فناوری اینترنت اشیاء در بخش بهداشت و درمان سال 2020‏
از میان حوزه‌های فناوری‌ می‌توان به فناوری تجهیزات پزشکی به منظور تشخیص، توزیع دارو و خدمات و غیره اشاره کرد. این فناوری خدمات درمانی را با کمترین هزینه ارائه می‌دهد. تمامی این حوزه‌ها به طور مستقیم از فناوری اینترنت اشیاء به منظور بهبود نتایج حاصله و کاهش هزینه‌ها بهره می‌برند.

در این بخش چند مورد از حوزه‌های شناخته شده فناوری اینترنت اشیاء در بخش بهداشت و درمان سال 2020 را معرفی می‌کنیم.
 

رباتیک

رباتیک در بخش بهداشت و درمان پدیده جدیدی به حساب نمی‌آید و در بسیاری از موارد از فناوری اینترنت اشیاء یکپارچه، هوشمند و پیوسته به منظور نظارت بر عملکرد سیستم، جمع آوری و پردازش داده‌های حسگر سلامت استفاده می‌کند. در سال 2020 انتظار می‌رود که طیف وسیعی از قابلیتهای حمایتی رباتیک گسترش یافته و به طور فزاینده‌ای پیشرفته‌تر و هوشمندتر شود.
با کمک به نظارت بر بیمار، مراکز درمانی نه تنها می‌توانند هزینه‌ها را مدیریت ‌کنند بلکه قادر خواهند بود سطح بالاتری از مراقبت از بیمار را فراهم سازندبا کمک به نظارت بر بیمار، مراکز درمانی نه تنها می‌توانند هزینه‌ها را مدیریت ‌کنند بلکه قادر خواهند بود سطح بالاتری از مراقبت از بیمار را فراهم سازند. با توجه به کمبود متخصصان واجد شرایط در بخش بهداشت و درمان و افراد مرتبط با خدمات درمانی، به کار گیری رباتیک یکی از راه‌های پر کننده این خلاء در پروسه‌های معمول به شمار می‌رود. در چنین کاربردهایی فناوری اینترنت اشیاء نقش کلیدی را در قادر ساختن مراکز درمانی به جمع آوری اطلاعات لازم و به کار گیری اطلاعات در سلامت بیمار و در صورت لزوم استفاده از سایر منابع جهت کمک به مسائل اورژانسی پزشکی ایفاء می‌کند.

در یک مرکز درمانی مواردی از قبیل نمونه گیری یا توزیع مواد مصرفی، بخشهای نسبتاً ساده و روتین مدیریت آن مرکز به شمار می‌روند. انتظار می‌رود شاهد افزایش استفاده از رباتها برای چنین فعالیتهایی باشیم. علاوه بر آن، این فعالیت بایستی تحت نظارت قرار گرفته و با سایر زیرساختهای مدیریت عرضه و سلامت همساز شود.


نظارت و سنجش سلامت

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که بسیاری از جوامع را تحت تأثیر قرار می‌دهد، جمعیت سالخورده است. کاملاً مشهود است که خدمات درمانی، پرستاری و مراکز توانبخشی و خانه سالمندان هزینه‌های بالایی را طلب می‌کنند. ایجاد امکانات رفاهی و درمانی به منظور نگهداری از جمعیت سالخورده تا حد امکان در خانه، فرصتی برای کنترل هزینه و همچنین بهبود کیفیت زندگی این گروه سنی فراهم خواهد ساخت. در این حوزه است که در حال حاضر پیشرفت قابل توجهی حاصل شده است و فناوری اینترنت اشیاء به عنوان یک ابزار توانمند توانسته کارایی خود را نشان دهد. شرکت‌های بی شماری در حال حاضر مشغول یافتن راه کارهایی هستند که بکار گیری دستگاه‌های پوشیدنی که بر علائم حیاتی بیمار نظارت داشته و نیز سنجش محیطی به منظور ردیابی حرکت و فعالیت فرد را شامل می‌شوند. تمامی اینها دامنه‌هایی هستند که در آنها سنجش، برقراری ارتباط و ایجاد عکس العملهای مناسب دارای اهمیت است. پیشرفت در این حوزه‌ها ادامه دارد. با این حال، بزرگ‌ترین زمینه پیشرفت آن خواهد بود که تمامی اقدامات نظارتی و سنجشی در سیستم‌های یکپارچه هوشمندانه تلفیق شوند به این منظور که اطمینان حاصل شود افرادی که در خانه به سر می‌برند به حال خود رها نمی‌شوند.

اینترنت اشیاء همچنین می‌تواند به تغییر روش‌های مراقبت از بیمار در خانه کمک کند. متأسفانه، بعضی از بیماران داروهای خود را در دوز یا مقادیر مناسب یا در زمان‌های تعیین شده مصرف نمی‌کنند. دستگاه‌های هوشمند پخش دارو در خانه می‌توانند به طور خودکار اطلاعات را در فضای ابری بارگذاری کرده و زمانی که بیماران داروی خود را مصرف نمی‌کنند، پزشکان را از آن مطلع ‌سازند. به طور گسترده‌تر، این نوع فناوری می‌تواند پزشکان را از هرگونه رفتار بالقوه خطرناک بیمار آگاه سازد.
 

هوش مصنوعی

امروزه بسیاری از فناوری‌ها بر روی جمع آوری داده‌های خاص و توسعه هوش مصنوعی هدف گذاری شده‌اند. در سال 2020 و بعد از آن، موفقیت بزرگی در زمینه اینترنت اشیاء و استفاده از آن در هوش مصنوعی جهت پیش بینی مسائل مرتبط با سلامت و حوادث رخ خواهد داد. طرفداران این فناوری نباید انتظار داشته باشند که جهش بزرگی در سال2020 حاصل گردد اما انتظار برای هوشمندانه‌تر شدن چنین سیستم‌های یکپارچه‌ای منطقی خواهد بود.
 

نظارت و از بین بردن عوامل بیماری زا

کاملاً مشخص است که محیط یک مرکز درمانی می‌تواند حاوی پاتوژن یا عوامل بیماری زای بسیار سمی بر روی سطوح و همچنین در هوا باشد. بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به منظور جلوگیری از شیوع و انتشار عوامل بیماری زا اقدامات سختی را جهت پاکسازی و کنترل آنها به عمل می‌آورند. اما با وجود اعمال بهترین روش‌ها، عوامل بیماری زا همچنان در این مراکز وجود دارند و با استفاده از شیوه‌هایی ناخوشایند از مکانی به مکان دیگر منتقل می‌شوند. فعالیت‌های قابل توجهی در توسعه سیستم‌هایی به منظور از بین بردن پاتوژنها با استفاده از فناوری و بدون به کار گیری عوامل شیمیایی در حال انجام است.

از میان فناوری‌های در حال ظهور، به مورادی می‌توان اشاره کرد که از فناوری UV LED پر قدرت استفاده می‌کنند. اشعه ماوراء بنفش فلورسنت سالها است که به کار برده می‌شود، اما سیستم‌های بازمانده و موروثی دوام چندانی نداشته و با گذشت زمان عملکرد آنها کاهش می‌یابد. از بین بردن پاتوژن‌ها با استفاده از ال ای دی‌های اشعه ماوراء بنفش ادغام شده با رباتیک و سایر زیرساختهای دائمی در حال ظهور است به ویژه که هزینه‌ها و عملکرد این فناوری رو به بهبود می‌باشد.
تحقیقات زیادی نیز در زمینه شناسایی سریع عوامل بیماری زای موجود در هوا یا درون و بر روی بدن انسان در دست اقدام استزیادی نیز در زمینه شناسایی سریع عوامل بیماری زای موجود در هوا یا درون و بر روی بدن انسان در دست اقدام است. در این مورد نیز اینترنت اشیاء نقش قابل توجهی را ایفاء می‌کند. توسعه دستگاه‌های تشخیصی اینترنت اشیاء با هزینه کم می‌تواند پاتوژن‌ها را با خصوصیات ژنتیکی خاص مورد هدف قرار دهد. در حالی که این فناوری در مراحل اولیه قرار داشته، هنوز آماده تجاری سازی گسترده نیست، اما تشخیص زود هنگام و جداسازی بیماری قبل از ورود افراد مبتلا به محیطهای بیمارستانی را نوید می‌دهد. به محض آنکه سنسورها یا دستگاه‌های تلفن همراه بتوانند به سرعت پاتوژن‌ها را تشخیص دهند، این اطلاعات می‌توانند در زیر ساختهای داخلی تجزیه و تحلیل شده تا افراد آلوده جداسازی شوند.

 
منبع: internetofthingsagenda.techtarget
نسخه چاپی