شاید شما باید لاغر باشید، اثرات طبع انسان بر چاقی و لاغری

اثرات طبع انسان بر چاقی و لاغری

طبع شما، بخشی از شخصیت شما است که بر احساسات و نحوه‌ی رفتارتان تأثیر می‌گذارد. طبع افراد از دوران نوزادی شکل می‌گیرد و هرگز تغییر نمی‌کند، البته این مورد در انسان‌ها به مرور زمان توسعه پیدا می‌کند. (1)

آیا می‌دانید که طبع شما ممکن است در تعیین اینکه چه غذاهایی برای لاغری و کاهش وزن شما مناسب هستند، نقش داشته باشد؟ (2)  تحقیقاتی در زمینه‌ی تاثیر انواع طبع بر لاغری و چاقی افراد صورت گرفته است؛ این تحقیقات حاکی از این هستند که رابطه‌ی معناداری بین عادات غذایی و انواع طبع وجود دارد. (3)
با ما در این مقاله همراه باشید تا شما را با انواع طبع‌ در انسان‌ها آشنا کنیم.
 

انواع طبع انسان

روانشناسان چهار نوع طبع انسانی را تشخیص داده اند. (3)

1-طبع گرم و تر (دموی مزاج)

2- طبع گرم و خشک (صفراوی)

3- طبع سرد و تر (بلغمی)

4- طبع سرد و خشک (سوداوی)

شاید شما باید لاغر باشید، اثرات طبع انسان بر چاقی و لاغری
طبع شما، بخشی از شخصیت شما است که بر احساسات و نحوه‌ی رفتارتان تأثیر می‌گذارد
 
  • طبع گرم و‌تر (دموی مزاج)
این نوع طبع بسیار رایج است، البته همه‌ی افراد، این طبع را ندارند. افراد دارای طبع گرم و ‌تر، پوستی نرم، سرخ و سفید و بدنی درشت و عضلانی، موهای ضخیم و چرب دارند. این افراد، برونگرا، اهل معاشرت و هیجانی هستند. همچنین، آن‌ها نمی‌توانند گرما را تحمل کنند. این افراد قدرت هضم و اشتهای زیادی دارند.

آن‌ها تمایل به برقراری ارتباط اجتماعی و لذت بردن از زندگی دارند که می‌تواند منجر به افزایش اشتهای آن‌ها در خوردن غذاهایی مانند گوشت قرمز و سوسیس شود. معمولاً به شیرینی و غذاهای چرب علاقه دارند ولی همه نوع غذایی را می‌خورند. همچنین، این افراد خوردن میوه‌ها به خصوص سیب را خیلی دوست دارند.

غلظت خون این افراد بالا است و باید غذاهایی را مصرف کنند که غلظت خونشان را کاهش دهد. کاهش وزن برای این دسته از افراد دشوار به نظر می‌رسد. (4)

اگر جزو این دسته از افراد هستید و می‌خواهید لاغر شوید، باید کمتر غذا بخورید و از مواد غذایی کم کالری استفاده کنید. همچنین به منظور کاهش وزن و لاغر شدن، می‌توانید از غذاهای سرد و خشک استفاده نمایید. (5)

شاید شما باید لاغر باشید، اثرات طبع انسان بر چاقی و لاغری
کاهش وزن برای این افرادی با طبع گرم و تر، دشوار به نظر می‌رسد
 
  • طبع گرم و خشک (صفراوی)
افراد دارای طبع گرم و خشک، پوستی زرد رنگ، موهای ضخیم و نرم دارند. این افراد به شدت گرمایی هستند و در تابستان دچار مشکل می‌شوند. همچنین کم اشتها هستند و بیش از حد تشنه می‌شوند و در صورت تاخیر در زمان خوردن وعده‌ی غذایی، خیلی زود حالت عصبی پیدا می‌کنند. افراد دارای طبع گرم و خشک، پر شور و نشاط و معمولاً در حال فعالیت هستند. صفراوی‌ها با اینکه لاغر هستند ولی استخوان بندی درشتی دارند.

آن‌ها استعداد چاقی ندارد و به ندرت در سنین بالا دچار چاقی‌های موضعی می‌شوند، پس اگر طبع صفراوی دارید، شاید شما باید لاغر باشید. غذاهای اصلی مورد علاقه‌ی آن‌ها عبارتند از پیتزا، اسپاگتی، غذاها با کربوهیدرات بالا، غذاهای حاوی نمک و فلفل زیاد و فست فودها. (3و4)
 
  • طبع سرد و تر (بلغمی)
افراد دارای طبع سرد و تر، پوست روشن، موهای بور و ‌چربی بدن زیاد دارند. برای این افراد، نادیده گرفتن غذاهایی که دوست دارند کمی سخت است. آن‌ها از خوردن غذا لذت می‌برند، ولی افراد کم تحرکی هستند و زیاد فعالیت نمی‌کنند؛ به همین دلیل نمی‌توانند کالری مصرف شده را به راحتی بسوزانند.

به این ترتیب، وزن افراد دارای طبع بلغمی، به دلیل افزایش چربی و کالری در بدن افزایش پیدا کرده و لاغری برای آن‌ها کمی دشوار است. افراد بلغمی دارای بدن درشت و چاق هستند، به همین دلیل لاغرشدن آن‌ها سخت‌تر از افراد غیربلغمی است.

از نظر طب سنتی بدن این گروه از افراد دارای رطوبت زیادی است. بلغمی‌ها به مواد غذایی سرد مثل میوه و سبزیجات علاقه‌ی زیادی ندارند. مصرف میان وعده‌های متعدد در طول روز، علت دیگر چاقی و افزایش وزن در این افراد است. بدن تمام انسان‌ها به آب نیاز دارد، اما این افراد در زمان تشنگی باید فقط آب میل کنند.

هرچند، بلغمی‌ها به منظور تأمین آب مورد نیاز بدن خود تمایل زیادی به نوشیدن نوشابه و آب‌میوه‌های صنعتی نیز نشان می‌دهند. اما مصرف این نوع نوشیدنی‌ها نه تنها آب بدنشان را تأمین نمی‌کند، بلکه باعث چاقی در آن‌ها نیز می‌شود.

بلغمی‌ مزاج‌ها بسیار مستعد چاقی هستند. به هر حال افراد دارای طبع سرد و‌ تر، برای لاغری باید بیشتر از افرادی با طبع گرم و خشک‌ها فعالیت کنند. این افراد ترجیح می‌دهند که غذاهایی با طعم‌های مختلف را میل کنند. همچنین علاقه‌ی زیادی به خوردن غذاهای سنگین، پودینگ و سس دارند.

به دلیل طبع سرد، این افراد به مصرف چربی نیاز دارند، اما بهتر است از مصرف چربی‌های حیوانی خودداری کنند. با این حال، مصرف زیاد این مواد باعث آسیب به دستگاه گوارش و نارسایی کبد می‌شود. (3و4)

شاید شما باید لاغر باشید، اثرات طبع انسان بر چاقی و لاغری
یکی از مشکلاتی که باعث ابتلای افراد به چاقی و اضافه وزن می‌شود، سوء مزاج است
 
  • طبع سرد و خشک ( سوداوی)
افراد دارای طبع سرد و خشک، عصبی، حساس، برونگرا، مضطرب و استرسی هستند.آن‌ها به انجام فعالیت‌ علاقه دارند. به همین علت، این افراد بیشتر اوقات احساس ضعف می‌کنند و انرژی کمی دارند. از آنجا که دستگاه گوارش این افراد ضعیف است، کم و اغلب به صورت نامنظم غذا می‌خورند، به همین دلیل آن‌ها باید به مدت خیلی کوتاه رژیم بگیرند. این افراد به خوردن شیرینی و میوه‌های کوچک مانند زغال اخته علاقه دارند. خوردن غذاهای شیرین باعث چاقی این افراد می‌شود. (5)
 

چه‌طور به حالت تعادل در بیاییم؟

حقیقت این است که مزاج معتدل واقعی وجود ندارد و اعتدال در مزاج، نسبی است. طبع شما تحت تأثیر خوراکی‌هایی که می‌خورید تغییر می‌کند. در حالت عادی این طبع‌ها در بدن متعادل هستند، اما به دنبال سبک زندگی غیرصحیح این مزاج‌ها باهم تداخل پیدا می‌کنند. باید اصول شش‌گانه حفظ سلامت را بیاموزیم و اینکه چگونه بر اساس مزاج حاکم بر بدنمان بخوریم، بیاشامیم و ورزش کنیم.

چه زمانی بخوابیم و چه زمانی بیدار شویم و چگونه فشارهای روحی و روانی خودمان را مدیریت کنیم. رعایت این موارد کمک می‌‌کنند تا اعتدال نسبی را بر اساس طبع‌مان حفظ کنیم. یکی از مشکلاتی که باعث ابتلای افراد به چاقی و اضافه وزن می‌شود، سوء مزاج است و در برخی افراد به علت ازدیاد بلغم و بروز انواع سوء مزاج‌ها، چاقی بروز پیدا می‌کند. بنابراین نمی‌توان یک نوع رژیم غذایی خاص را به افراد تجویز کرد.

شاید شما باید لاغر باشید، اثرات طبع انسان بر چاقی و لاغری
مزاج معتدل واقعی وجود ندارد و اعتدال در مزاج، نسبی است
نتیجه گیری
برخی از افراد، هر کاری انجام می‌دهند موفق به لاغری نمی‌شوند؛ و یا عده‌ای هم قادر به افزایش وزن نیستند. یکی از علت های شکست در درمان لاغری، پیروی از رژیم غذایی افزایش وزن بدون در نظر گرفتن طبع‌تان است. پس قبل از اینکه تصمیم به چاقی و لاغری بگیرید، نوع طبع‌تان را مشخص کنید و با خصوصیات طبع خود آشنا شوید. سپس، اقدام به رژیم چاقی یا لاغری نمایید.

پی نوشتها
  1. www.betterhelp.com
  2. www.thegaltimes.com
  3. www.actascientific.com
  4. www.christophervasey.ch
  5. www.buy-adipex.org
نسخه چاپی