تاثیر عکاسی طبیعت و اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی بر صنعت گردشگری

تاثیر عکاسی طبیعت  بر صنعت گردشگری

با پیشرفت تلفن‌های همراه، بهبود دوربین‌ها و راحتی همراه داشتن وسیله‌ای جهت عکاسی در هر شرایطی، امروزه عکاسی به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی انسان‌ها در طول شبانه روز و در هر مکانی تبدیل شده است. در کنار این موضوع، ثبت تصاویر و ماندگار کردن آن‌ها همیشه یکی از لذت بخش‌ترین فعالیت‌های ما محسوب می‌شود.

تصور کنید که تصویر ثبت شده، از یک منطقه ی بکر و زیبای طبیعی باشد، منطقه‌ای که شاید از دید بسیاری از افراد حتی نزدیک به آن منطقه دور مانده و کمتر کسی با آنجا آشنایی دارد. اینجاست که تاثیر هنر یک عکاس در شناساندن این منطقه به سایر افراد، بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد.

این روزها گردشگران برخلاف سابق، کمتر با استفاده از جستجو، مقصد سفر خود را مشخص می‌کنند و به جای آن مشورت با دوستان و همکاران خود و در کنار آن استفاده از تجربیات افراد در فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را در نظر می‌گیرند و سپس بهترین مقصد برای سفر خود را انتخاب می‌کنند. (1)

تاثیر عکاسی طبیعت و اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی بر صنعت گردشگری
امروزه گردشگران، تجربیات افراد در فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را در نظر می‌گیرند
 

شبکه‌های اجتماعی، رونق دهنده صنعت گردشگری

همانطور که بیان شد، شبکه‌های اجتماعی نقش بسیار پر رنگی در صنعت گردشگری پیدا کرده اند. این شبکه‌ها راه را برای اشتراک گذاری تصاویر نقاط زیبای گردشگری در دنیا توسط گردشگران قبلی و همینطور بحث و گفتگو و امکان استفاده از نظرات اشخاص مختلف را هموار کرده اند.

تصور کنید شما بعد از تجربه یک سفر کوتاه، به طور مثال یک روزه به نقطه‌ای جذاب و زیبا که شاید کمتر کسی با آن آشنایی داشته باشد، با ثبت تصاویر و اشتراک گذاری آن‌ها در فضای مجازی و درج توضیحی برای این تصاویر، افراد دنبال کننده خود را نیز با چنین مکانی آشنا ساخته و این منطقه را نیز به انتخابی برای آن‌ها جهت گردشگری و سفر تبدیل کنید. (2)

تاثیر عکاسی طبیعت و اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی بر صنعت گردشگری
اشتراک گذازی عکس‌های طبیعت در شبکه‌های اجتماعی
 
عکاسی از طبیعت و یک نقطه بکر، چه توسط یک عکاس حرفه‌ای و دوربین گران قیمتش و چه توسط یک گردشگر عادی و تلفن همراهش، تاثیر بسیار مثبتی روی شناخته شدن آن منطقه و در کنار آن افزایش بازدید و حجم گردشگر مراجعه کننده به آن مکان خواهد داشت. اگرچه ثبت تصاویر از گذشته بخشی از زندگی سفری گردشگران بوده است، اما فراهم کردن محیطی مناسب برای اشتراک گذاری این تصاویر، عامل اصلی دیده شدن آن‌ها و تاثیر گذاری بر صنعت گردشگری است.(3)
 

اگر ساکن منطقه‌ای زیبا ولی کمتر مورد توجه قرارگرفته هستید، خودتان دست به کار شوید!

سفر و تجربیات آن، لحظه‌هایی شاد از زندگی هر گردشگری است، در کنار آن گرفتن عکس از لحظات زیبای این سفر می‌تواند به ماندگاری این لحظات شاد کمک کند و در عین حال زمینه ساز آشنایی سایر گردشگران با جاذبه‌های این سفر و منطقه گردد. اما همیشه منتظر ماندن خوب نیست، اگر شما در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که از زیبایی خاصی برخوردار است و حس می‌کنید توانایی تبدیل به یک نقطه توریستی را دارد، حتما دست به کار شوید و منتظر رسیدن اولین گردشگر نمانید.

اگرچه عکاسی مرتبط با گردشگری این روزها در برخی موسسات و دانشگاه‌ها نیز تدریس می‌شود و از نکات خاص خود برخودار است، اما اگر امکان استفاده از چنین آموزش‌هایی فراهم نباشد می‌توان با استفاده از آموزش‌های آنلاین تا حدودی راه و رسم عکاسی از طبیعت با هدف جذب گردشگر را یاد بگیرید.

به علاوه اینکه در حال حاضر دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و اشتراک گذاری تصاویر و تجربیات در آن‌ها برای هر شخصی که از یکی از بسترهای اتصال به آن‌ها استفاده می‌کند، فراهم شده است. لذا اگر ساکن چنین منطقه‌ای هستید، می‌توانید حتی با تلفن همراه خود نیز تصاویر زیبا و توضیحی دقیق و کوتاه از منطقه مورد نظر خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته و جاذبه‌های سفر به این منطقه را برای علاقه مندان به گردشگری شرح دهید. (4)
 

عکاسان و بلاگرها، گروهی حرفه‌ای‌تر در عکاسی با مضمون گردشگری

همانطور که پیشتر بیان شد، شاید هرشخصی که یک تلفن همراه داشته باشد این روزها بتواند عکس‌های خوبی را برای اشتراک گذاری در فضاهای اجتماعی تهیه کند، اما بخش اعظمی از بار این مسئولیت بر عهده کسانیست که شغلشان عکاسی است. دنبال کردن عکاسان در شبکه‌های اجتماعی و مشاهده تجربیات و تصاویر آن‌ها، بسیار موثر‌تر از تهیه یک بروشور تبلیغاتی گردشگری و سعی در پیدا کردن منطقه‌ای مناسب برای سفر است.

در کنار به‌روز‌تر بودن فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به صورت لحظه ای، در مقابل تازگی نداشتن استفاده از بروشور‌های قدیمی و یا حتی وبسایت‌های اینترنتی و شرکت‌های گردشگری و دستری ساده به شبکه‌های اجتماعی، تاثیر استفاده از این روش را دو چندان کرده است.

برای یک عکاس که صفحه‌ای با دنبال کننده‌های زیادی دارد، حس بسیار خوبی است که ببیند بسیاری از این دنبال کننده‌ها بخاطر عکس‌های او، به مناطق مورد نظر سفر می‌کنند و از انتخاب خود لذت می‌برند. اتفاقی که شاید 10 سال پیش مقدور نبود اما امروزه به لطف پیشرفت شبکه‌های اجتماعی به راحتی و با چند کلیک در زمانی بسیار کوتاه، قابل انجام شده است. (5)

تاثیر عکاسی طبیعت و اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی بر صنعت گردشگری
عکاسی حرفه‌ای گردشگری
 
عکاسان و بلاگرها این مسئولیت را بر عهده دارند تا در کنار عکاسی و اشتراک گذاری تجربیات خود از سفر به نقاط شناخته شده و نقاطی که پیش‌تر نیز مورد توجه گردشگران بوده اند، سفر به مناطقی را آغاز کنند که قبلا کمتر کسی به آن‌ها سفر کرده و یا اگر این چنین بوده، تجربه و تصاویر خوبی از این مناطق در معرض عموم در شبکه‌های اجتماعی قرار نگرفته است.

لذا عکاسان می‌توانند با سفر به این مناطق، ضمن کسب تجربه‌ای ناب از سفر به نقطه‌ای کمتر شناخته شده، بخشی از این تجربیات را با انتشار این تصاویر در صفحات خود و صفحات پربازدید دیگر، به سایر دنبال کننده‌ها نیز منتقل کنند. (5)
 
نتیجه گیری
انتشار تصاویر و تاثیر عکاسی از طبیعت و اشتراک گذاری آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی، نه تنها باعث رشد و پیشرفت صنعت گردشگری شده است، بلکه این امکان را برای گردشگران فراهم نموده تا علاوه بر تسهیل انتخاب مقصد برای سفر پیش روی خود، با استفاده از تجربیات گردشگران قبلی، تجهیزات لازم را برای این سفر مهیا کنند، زمان رفت و برگشت به منطقه مورد نظر را تخمین بزنند، مناطق مناسبی را برای سکونت حین سفر انتخاب کنند و از طریق این موارد با صرفه جویی بسیار در هزینه و زمان، حداکثر بهره مندی را از سفر خود داشته باشند و به طور خلاصه با دید بهتر و چشمان باز سفر کنند.

امکانی که پیشتر برای گردشگران فراهم نبود ولی به لطف پیشرفت شبکه‌های اجتماعی و همکاری بیش از پیش عکاسان و بلاگرها، اکنون وجود دارد و گردشگر به راحتی در زمانی کوتاه می‌تواند مقصد بعدی خود برای سفر را انتخاب نماید. (1)

پی نوشتها
  1. www.olapic.com
  2. www.stackla.com
  3. www.modul.ac.at
  4. www.trace.tennessee.edu
  5. www.nationalgeographic.com
نسخه چاپی