آشنایی با 20 استارتاپ خارجی مبتنی بر فناوری بلاکچین

آشنایی با 20 استارتاپ خارجی

فناوری بلاکچین با روی کار آمدن ارزهای دیجیتال مورد توجه قرار گرفت. البته اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر بگوییم، این تکنولوژی در سال 1991 برای اولین بار مطرح شد. برای بسیاری از استارتاپ‌هایی که در حوزه IT فعالیت دارند، تکنولوژی بلاکچین کم‌کم به یک واژه عادی و روزمره تبدیل شد. اما کارآفرینانی که خارج از این حوزه فعالیت داشتند، بیشتر به فکر بهره مندی از مزایای این تکنولوژی بودند.

این فناوری سیر صعودی خوبی داشت و به راحتی در اختیار افراد قرار می‌گرفت. همین ویژگی کافی بود تا صاحبان مشاغل گوناگون به فکر استفاده از آن در کسب و کار خود بیافتند. بنابراین تنها بانک‌ها نیستند که از فناوری بلاکچین استفاده می‌کنند، بلکه شمار زیادی از استارتاپ‌ها از این تکنولوژی در نرم افزارهای خود بهره می برند. (1)
 

استارتاپ‌های برتر در جنوب شرقی آسیا

تطبیق پذیری و ماهیت غیر متمرکز بلاکچین باعث شده است تا شمار زیادی از دولت‌ها و کسب و کار‌ها در جنوب شرقی آسیا جذب این تکنولوژی شوند. در ادامه به تعدادی از استارتاپ‌های برتر جنوب شرقی آسیا که مبتنی بر فناوری بلاکچین هستند اشاره می‌شود.
 
1.HARA
این استارتاپ اندونزیایی مبتنی بر بلاکچین، در سال 2015 بنیان شد. فعالیت این استارتاپ در حوزه کشاورزی و مواد غذایی است. این شرکت سعی کرده است تا از طریق ارائه داده و اطلاعات با ارزش مانند قیمت دانه‌های کشاورزی و یا میزان غنی بودن خاک، در همه استان‌های اندونزی سطح کیفی زندگی کارگران را ارتقاء دهد.

کشاورزان با قرار دادن داده‌ها، توکن‌های HARA را دریافت می‌کنند که از طریق مبادله آن‌ها می‌توانند اقدام به تهیه اقلامی مانند کودهای شیمیایی نمایند. (2)
 
2. DACSEE
از جمله استارتاپ‌های موفق می‌توان به DACSEE  در مالزی اشاره کرد. این بنیاد اولین سرویسی است  که به طور کاملا غیرمتمرکز و مستقل در زمینه خدمات حمل و نقل عمومی فعالیت می‌کند. رانندگان DACSEE می‌توانند توکن‌های آن را خریداری نمایند و در عین حال به عنوان کرایه، توکن‌های مشابه را از مسافران دریافت نمایند. همچنین امکان دریافت پول معمولی نیز برای رانندگان در نظر گرفته شده است. (2)
 
 آشنایی با 20 استارتاپ خارجی مبتنی بر فناوری بلاکچین
استارتاپ‌ها و فناوری بلاکچین
 
3.Bluzelle
Bluzelle از جمله استارتاپ‌های موفق در سنگاپور است. شاید در این کسب و کار با مفهوم جدیدی از تجارت آشنا شویم. همه ما دارای وسایل اضافی هستیم که با اجاره دادن آن‌ها می‌توانیم به درآمد برسیم. اما نکته در اینجاست که گاهی اوقات چیزی بیشتر از وسیله در اختیار داریم که نیاری به آن نداریم، مثلا فضای خانه و یا فضاهای خالی در کامپیوتر. Bluzelle، پلتفرمی است که به کاربران اجازه می‌دهد، فضای خالی کامپیوتر خود را در اختیار دیگران قرار دهند. (2)
 
4.Tripio
Tripio استارتاپی خلاقانه مبتنی بر بلاکچین است. این بنیاد به عنوان اولین بازار رزرو مسافرتی مبتنی بر فناوری دیجیتال، برای ارتباط مشتری جهانی با ارائه دهندگان خدمات اقامتی مطرح می‌شود. این استارتاپ درصدد حل مشکلاتی نظیر دریافت کمیسیون‌های بسیار زیاد، به روز رسانی نادرست اتاق‌ها و ... است.(2)
 
5.Yojee
Yojee یکی دیگر از استارتاپ‌های blockchain در سنگاپور است. این بنیاد با استفاده از هوش مصنوعی و فناوری بلاکچین، به شرکت‌های لجستیک در هماهنگی ناوگان خود و بهینه سازی و مدیریت ردیابی، تایید دریافت و تحویل، صورتحساب، مدیریت شغلی و رتبه بندی رانندگان کمک می‌کند. Yojee این امکان را برای کاربران خود فراهم می‌کند تا به اولین شبکه مشترک لجستیکی مرزی جهان که به حمل و نقل، حمل بار و ... متصل می‌شود، بپیوندند. (2)
 

معرفی استارتاپ‌های برتر در اروپا و آمریکا

اساساً، هر استارتاپی که از این فناوری قدرتمند بهره می‌برد، می‌خواهد دنیای روزمره را به شکلی دیگر تغییر دهد. در ادامه برترین‌های این عرصه معرفی می‌شوند.
 
6.Agrello
آگرولو، استارتاپی استونیایی است. این شرکت هوش مصنوعی را با اسناد قانونی تلفیق کرده است. به این شیوه زمینه برای قراردادهای هوشمند حتی برای افرادی که نسبت به تکنولوژی بلاکچین آشنایی اندکی دارند، فراهم می‌شود. (3)
 
7.Bloom
در حال حاضر می‌توان گفت Microlending تنها راهی است که افراد می‌توانند به سیستم‌های وسیع اقتصادی دسترسی داشته باشند. استارتاپ  Bloom امیدوار است که این ایده را با استفاده از شبکه غیر متمرکز و مبتنی بر بلاکچین، گسترش دهد. بلوم با هدف استفاده از اطلاعات پرداخت غیر مستقیم براساس اعتبار، نوع جدیدی از امتیاز اعتباری به نام Bloomscore را تولید می کند. (3)
 
8.Everex
دنیای کسب و کار  مدت‌هاست که تحت کنترل انواع قراردادهای تجاری است. استارتاپ Everex، زمینه را برای بازارهایی که بدون استفاده قرار گرفته‌اند، فراهم می‌آورد. این افراد که شمار آن‌ها در جهان تقریبا به  2 میلیارد نفر می‌رسد، شانس دسترسی به مؤسسات مالی استاندارد را ندارند؛ اما اکنون با Everex می‌توانند از خدماتی همچون صرافی، تجارت‌های کوچک و تأمین وجه استفاده کنند. (3)
 
9.Selfkey
استارتاپ‌های فوق و در واقع بسیاری از شرکت‌های مستقر در بلاکچین که در این مرحله به بازار می‌روند، همه روی دنیای مالی تمرکز دارند. با این حال، یکی از ویژگی‌های امیدوار کننده فناوری blockchain این است که در خارج از این فضا نیز برنامه‌هایی دارد. 

به عنوان مثال، Selfkey نوآوری است که می‌کوشد مسائل هویتی را برطرف کند. Selfkey به کاربران و سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که با استفاده از فناوری بلاکچین، هویت دیجیتالی خود را به طور کامل در اختیار داشته باشند. (3)
 
 آشنایی با 20 استارتاپ خارجی مبتنی بر فناوری بلاکچین
IBM بزرگترین شرکت در جهان است که از فناوری blockchain بهره می‌برد
 
10.  IBM
IBM بزرگترین شرکت در جهان است که از فناوری بلاکچین بهره می‌برد. این غول فناوری با بیش از 200 میلیون دلار در تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کرده است. این شرکت در حال حاضر به بیش از 220 شغل در توسعه برنامه‌ها و ابزارهای مدیریت داده‌ها که روی blockchain کار می کنند، کمک کرده است. (4)
 
11.MYTHICAL GAMES
Mythical Games استارتاپی است که بازی‌ها و تجربیات آنلاین خلق می‌کند و مالکیت واقعی بر روی دارایی‌های دیجیتال دارد. این شرکت به بررسی کمبود‌ها در این زمینه پرداخته و براساس داده‌های خاص و منحصر به فرد دیجیتالی، اقدام به ثبت مالکیت می‌نماید. (4)
 
12.GEMINI
جمینی یک تبادل دارایی دیجیتالی است که به کاربران امکان خرید، فروش و تجارت ارزهای رمزپایه را می‌دهد. پلتفرم این شرکت از بلاکچین برای تجارت و امنیت سایبری استفاده می‌کند. این شرکت  به افراد و سرمایه گذاران اجازه می‌دهد تا هر چیزی را از طریق بیت کوین، لیتکوین و اتر تجارت کنند. (4)
 
13.SALT LENDING
پلتفرم استارتاپ  SALT به کاربران این امکان را می‌دهد تا از اعتبار رمزنگاری خود برای وام‌های نقدی بهره ببرند. وام گیرندگان می‌توانند با استفاده از رمزنگاری هایی مانند بیت کوین، اتر یا حتی Dogecoin، از 1 تا 36 ماه،  وام‌های نقدی را بپردازند. (4)
 
14.CIRCLE
CIRCLE، یک بستر سرمایه گذاری انتقال پول و رمزنگاری ارز آنلاین است. این پلتفرم مربوط به استارتاپ  Fintech بوده که در بوستون و ماساچوست ایالات متحده واقع شده است. بدون هزینه نرخ ارز، می‌توانید به سادگی  پول را به ارزهای مختلف منتقل کنید. (4)
 
آشنایی با 20 استارتاپ خارجی مبتنی بر فناوری بلاکچین
OPSkins یک پلتفرم تجارت آنلاین است
 
15.OPSKINS
OPSkins یک پلتفرم تجارت آنلاین است که در آن، گیمرها می‌توانند لوازم جانبی و اقلام مجازی را خریداری کرده و بفروشند. (4)
 
16.CIVIL
این پلتفرم درصدد آن است تا بتواند از طریق بلاکچین شرایط را برای روزنامه‌نگاری پایدار تامین کند. در واقع با کمک به روزنامه‌نگاران، سعی در بالا بردن قدرت مدنی جامعه دارد. توکن‌های این شرکت، نرم‌افزاری است که روزنامه‌نگاران می‌توانند بر روی آن، سالن‌های خبری مستقل خود را راه اندازی کنند. (4)
 
17.BLOQ
BLOQ، اکوسیستم‌های جهانی بلاکچین را بهبود می‌بخشد. در این حالت زیرساخت‌های تجاری ارتقاء خواهند یافت. این سیستم مدیریتی نرم افزاری، از شبکه‌های دولتی و خصوصی پشتیبانی کرده و از حساس‌ترین داده‌ها محافظت می‌کند. (4)
 
18.Jetcoin
Jetcoin، استارتاپی در زمینه ورزش است که در سنگاپور فعالیت دارد. ایده این است که هواداران به صورت آنلاین بر روی ورزشکاران مورد علاقه خود سرمایه گذاری می‌کنند و این امکان را دارند که از موفقیت‌های بعدی خود سود ببرند.  (5)
 
19.BitGive
ماموریت این استارتاپ این است که فعالیت‌های بشردوستانه را با فناوری بلاکچین به شدت بهبود بخشد. با این شیوه آن‌ها به بهبود خدمات بهداشت عمومی، مدرسه و محیط زیست در سراسر جهان کمک خواهند کرد. (5)
 
20.JAAK
استارتاپ دیگری از لندن به نام JAAK، یک پلتفرم و یک سیستم عامل را برای ایجاد محتوایی خلاق فراهم کرده است. آن‌ها به صاحبان محتوا اجازه می‌دهند تا داده ‌ها را به محتوای هوشمند تبدیل کنند. این محتوا می‌تواند با استفاده از فناوری بلاکچین  اتریوم معامله شود. (5)
 
آشنایی با 20 استارتاپ خارجی مبتنی بر فناوری بلاکچین
blockchain می‌تواند گزینه‌ایی ایده‌آل در زمینه استارتاپ باشد
 
نتیجه گیری
صنایعی که ما در اینجا به آن‌ها اشاره کردیم، تنها قسمتی کوچک از دنیای بزرگ فناوری blockchain در کارآفرینی هستند. در اصل، هر استارتاپی که محصول آن حول محور عدم تمرکز باشد و استقلال بیشتری به کاربران ارائه دهد، می‌تواند از این فناوری بهره ببرد. بنابراین، blockchain می‌تواند گزینه‌ایی ایده‌آل در زمینه استارتاپ باشد. (5)

پی نوشتها
1-   www.axiomq.com
2-   www.cio.com
3-   www.investopedia.com
نسخه چاپی