همکاری با فودبلاگرها، راهکاری برای افزایش درآمد رستورانها

 فودبلاگرها

در دوران متأخر شاهد تغییرات عمده­ای در استراتژی­های بازاریابی بوده­ ایم. ارتباطات به صورت بنیادین زندگی انسان­ها را تغییر داده­ است و خرده ­فرهنگ ­هایی که توسط جو حاکم ساخته شده­ اند گونه­ دیگری از مخاطب را شکل داده­اند. ارتباط مخاطبان با رسانه به صفحه­ های نمایش اعم از موبایل محدود شده ­است.

آن‌ها هر شکلی از اطلاعات محصول را در موبایل­های خود جست­وجو می­کنند. چهار نفر از هر ده نفر در دنیا به شبکه­ اینترنت متصل هستند.

این شهروندان دیجیتال که تعدادشان در حال افزایش است منتظر اطلاعات و محصولاتی که در تیررس نگاهشان نیستند، نمی­شینند و بلافاصله گزینه­ی سهل­الوصول جایگزینی را برای خود مهیا می­کنند.

استفاده از فرصت و موقعیت‌های مجازی مانند بلاگرها توفیقی اجباری برای کسب­و­کارهایی است که می­خواهند توسط نتیجه­ بخش­ترین تبلیغات، مشتاق­ترین مخاطبان را به­دست­ آورند. (1)

همکاری با فودبلاگرها، راهکاری برای افزایش درآمد رستورانها
ارتباط با مخاطبان در محیط اینستاگرام

فودبلاگر چگونه انتشار اطلاعات را پیش می­برد و چه پتانسیل­هایی دارد؟

برای یک بلاگر، به دست آوردن توجه مخاطبان مهارت محسوب می­شود. او روش­های تأثیرگذاری را می­شناسد و از همه­ی ابزارها برای انتشار اطلاعات مانند هشتگ­ها استفاده می­کند. شناختن هشتگ­های مطرح و کاربردی به دسترسی آسان­تر در زمان کمتر کمک می­کند.

به عنوان مثال مورد استفاده­ترین هشتگ­ها هشتگ رسپی یا دستورپخت است. این هشتگ تقریباً سه برابر دومین هشتگ پراستفاده؛ یعنی گیاهخواری استفاده می­شود. (2) بلاگر حرفه­ای در حوزه­ تغذیه باید از انواع عادت­ها و موادغذایی جهان اطلاع داشته باشد. از یک فرد حرفه­ای انتظار می­رود مواد اولیه­ی مصرفی را بشناسد و از نحوه­ی طبخ غذا آگاهی داشته­ باشد. (3)

البته بعضی از آن‌ها با محوریت آموزش پیش می­روند، بسیاری از فودبلاگرهای دیگر می­توانند برمبنای نقد کیفیت، فضا، بودجه، یا جامعه­ عمل کنند. از آنجا که محیط رستوران یا کافه فقط برای صرف غذا نیست و بسیاری از رفتارهای اجتماعی همراه با آداب غذاخوری به معرض ظهور می­رسند، توجه به بعد اجتماعی و روان­شناسی غذا، موضوع محوری خیلی از فودبلاگرهای ایرانی است.

واکاوی نحوه­ی بروز شخصیت از طریق انتخاب و صرف غدا یکی از حیطه­ های روان­شناسی این موضوع است که ایرانیان به آن می­پردازند. علاوه­ بر این ایجاد عادت­های غذایی نوین و سلامت –مثل روی آوردن به گیاهخواری در ایران- می­تواند به وسیله­ فودبلاگرها انجام شود.

همچنین با همه­ گیر شدن پی­گیری­های غذایی خواه ناخواه تغییر –مثبت یا منفی- الگوهای غذایی را در جامعه شاهد هستیم. اما در نهایت مسئله­ مهمی که خیلی از فودبلاگرهای ایرانی به آن توجه کرده­اند، ثابت نگه داشتن فرم و سبک ارائه به عنوان عامل شناسایی است. روش یگانه­، او را منحصر به فرد و قابل شناسایی از سایرین می­سازد.
 

فودبلاگرها و جذب توریست!

مسئله­ی دیگری که می­تواند بسیار فراتر از فودبلاگری صرف باشد، توجه به این نکته است که غذای ایرانی یکی از مقوله­های خوشایند با پتانسیل بالا برای معرفی کشور ایران است. فودبلاگرهای ایرانی زیادی وجود دارند که از داخل و خارج از ایران به معرفی انواع غذاها و مواد خوراکی (شیرینی­ها، خشکبار، دمنوش­ها و...) می­پردازند.

این عمل  در ادامه،­ شناساندن ایران به جهان و جذب توریست را به­دنبال دارد و حتی می­تواند منجر به ساخته شدن فهرستی از مکان­ها به­منظور بازدید و امتحان کردن خوراک­های ایرانی برای توریست­ها باشد. این فودبلاگرها برای این کار علاوه بر شبکه­های اجتماعی، سایت­های انحصاری آموزشی و فروشگاهی با موضوعیت ایران را هم به کار می­گیرند. لازمه‌­ی جذب چنین مخاطبانی مطرح کردن مواد بومی و کمتر شناخته ­شده­ی ایران است؛ چه در قالب معرفی و چه در قالب آموزش.

باتوجه به دسترسی محدود ایرانیان به شبکه­ های اجتماعی، اینستاگرام در دسترس­ ترین و مفیدترین پلتفرم برای اجرای این برنامه­ ها است و با اینکه در ایران سابقه­ طولانی ­ای ندارد (کمتر از هشت سال)  بسیار کارآمد عمل کرده ­است.

خصوصاً که در سال 2014 قابلیت­های مخصوصی برای صفحه­ بیزنس و آنالیز اطلاعات تعبیه شد. این پلتفرم تصویرمحور، یکی از ابزارهای تأثیرگذار در جلب مخاطب با استفاده از عکس و فیلم­های حرفه­ ای است. تأثیر بصری را نباید دست­کم گرفت. خیلی مواقع اولین عامل جذب کننده، فیلم و عکس تبلیغاتی حرفه ­ای است.

همکاری با فودبلاگرها، راهکاری برای افزایش درآمد رستورانها
تبلیغات حرفه­ ای برای فضای مجازی

علت اعتماد شهروندها به فودبلاگرها

1.از آنجا که بلاگرها برای بقای موقعیت خود ناچار به به­ روز نگه داشتن خود هستد، اطلاعات منتشر شده دست اول و به­ روز است.

2.بر خلاف رسانه­های دیگر اطلاع­رسان، سانسور اطلاعاتی وجود ندارد و تمامی آنچه گفته می­شود –فارغ از جهت­گیری بلاگر- ذهنیت حاصل از مشاهده­ی بلاگر را نشان می­دهد.

3.اطلاعاتی که از آن‌ها صحبت شد حاصل تجربه ­های جدید هستند. فودبلاگر باید در حوزه­ی مواد خوراکی تخصص داشته باشد تا قادر به کمک و بیان عقیده درباره­ی این زمینه باشد. (4)

4.همچنین دادن اطلاعات رایگان به مخاطبان در آن‌ها حس آشنایی و دوستی به وجود می ­آورد. بلاگرها موظف به یاد دادن ریزترین نکات نیستند، اما کسی که این نکات را به صورت رایگان انجام دهد قطعاً اعتماد مخاطبانش را به دست می­آورد و معیاری موثق در زمینه­ تخصص­اش محسوب می­شود.
 
اکنون اعتماد مخاطبان به عظمت نام،  شهرت و تجربه نیست بلکه به دوستان و آشنایان است. شهروندان امروزی به فردی از جنس خودشان خیلی بیشتر از افراد غیرقابل دسترس اعتماد می­کنند و در واقع شعارهای رایج تجاری را بی­پایه و مجهول می­دانند. حس همذات­پنداری متقابلی میان مخاطبان و آن‌هایی که ستاره­ محسوب نمی­شوند و به اصطلاح واقعی­تر هستند، وجود دارد. (5)

همکاری با فودبلاگرها، راهکاری برای افزایش درآمد رستورانها
فودبلاگر باید در حوزه­ی مواد خوراکی تخصص داشته باشد

مراحل شروع همکاری با فودبلاگرها

 
1.شناسایی
مرحله­ اول، شناسایی است. چه کسی با چه پتانسیلی و با چه رویکردی، چقدر دنبال کننده دارد، طرفداران او چه قشری را تشکیل می­دهند و اهل چه نوع غذایی هستند، امکان همکاری با او میسر است یا خیر، با قوانین و ارزش­های کاری شما سازگاری دارد یا خیر. اینکه شما توسط چه کسی معرفی شوید بعضاً می­تواند تأثیر منفی داشته باشد.
 
2.نظارت بر محتوا
محتوای صفحه را مشاهده و تحلیل کنید زیرا جایگاه شما با محتوایی که فودبلاگر منتشر می­کند شناخته می­شود. هر کسی را انتخاب نکنید. این که اسم شما در کنار چه اسم­های دیگری قرار می­گیرد از آنچه که به نظر می­آید مهم­تر است.
 
3.همکاری
برای همکاری با فودبلاگرهای مورد نظر، روش­های مؤثر و خلاقانه در نظر بگیرید. به عنوان مثال دعوت کردن آن‌ها برای تهیه­ی گزارش کوتاه از آشپزخانه و آماده سازی هر بشقاب غذا به­منظور آشنایی با نحوه­ی عملکرد و بهداشت و حرفه­ای بودن محیط کار شما می­تواند مثمر ثمر باشد.

همچنین برگزاری رویدادها و شرکت دادن بلاگرها در آن‌ها، مخاطبان بلاگر را به سمت رویداد شما سرازیر می­کند و در آخر در نظر گرفتن تخفیف برای دنبال­کنندگان آن بلاگر، مشوق حضور مخاطبان است. (6)

همکاری با فودبلاگرها، راهکاری برای افزایش درآمد رستورانها
تهیه­ گزارش از نحوه­ عملکرد کسب­ و­ کار

خوردن یک فعالیت اجتماعی محسوب می­شود!

صرف غذا دلیل بسیاری از گردهم­آیی­ها است. بسیاری از رفتارهای اجتماعی هم­گام با این مقوله پیش برده می­شوند. غذا همیشه به اشتراک گذاشته می­شود و اینک شهروند دیجیتال به سبک و سیاق دیگری غذای خود را به اشتراک می­گذارد. در پی این موضوع، الگوهای غذایی در حال چرخش و به­روز شدن هستند.

مخاطبان آن چیزی که توسط تبلیغات مجازی پیشنهاد شده را می­خرند و استفاده­ می­کنند. تبلیغات می­تواند برای مخاطبان نیاز بسازد. در این جریان همه­گیر، هیچ مخاطبی دوست ندارد از شریان عقب بماند.
 
نتیجه گیری
باید بدانید برای جلب توجه مخاطبان مشتاقی که تجارب زیادی از کافه ­ها و رستوران­های مختلف دارند، کیفیت غذا و رفتار مناسب پرسنل کافی نیست. فودبلاگرهای تیمی برای بررسی و معرفی جنبه ­های مختلف فضای شما، تعداد نفرات بیشتر با بعدهای متفاوت­ تری را در نظر گرفته ­اند.

انتظار مراجعه­ کنندگانی که بنا است مشتری ثابت محل شوند یا در روند تبلیغ مؤثر باشند، فقط با اصول ابتدایی برآورده نمی­شود. محیط بصری و اتمسفر حاکم بر آن فضا نقش مهمی دارد.

در بسیاری از رستوران­ها و کافه­ها شاهد روند بازسازی معماری ایرانی اصیل هستیم. توجه­ها به سمت بازسازی فضای باستانی و سنتی ایرانی معطوف شده است. شما با تبلیغ رستوران خود توسط فودبلاگرها، کسب­و­کارتان را برای افرادی نمایان می­سازید که تشنه­ی شنیدن این شکل از اطلاعات هستند.

پی­نوشتها
  1. www.mobius.eu
  2. www.brandwatch.com
  3. www.presentedbyp.com
  4. www.blog.neongoldfish.com
  5. www.academia.edu
  6. www.theforkmanager.com
نسخه چاپی