فواید آب برای سلامتی

22 فایده‌ی اثبات‌شده‌ی آب برای شما

آب در اطراف ما و حتی در درون خود ما وجود دارد: ما آن را می‌نوشیم، در آن شنا می‌کنیم، احتقان و گرفتگی را با بخارش برطرف می‌کنیم و برای فرونشاندن تورم روی آن یخ می‌گذاریم. بنابراین آب جزء مهمی از زندگی ماست.

پروفسور داگ کاسا، کارشناس هیدراتاسیون می‌گوید: «آب حدود دوسوم از بدن ما را تشکیل می‌دهد و بر تمام فرایندهای بدن ما اثر می‌گذارد.»

این احتمالا توضیح می‌دهد که چرا هنگامی که آب کافی می‌نوشیم، احساس بهتری پیدا می‌کنیم. برای دانستن آنکه آب دقیقا چگونه به ما کمک می‌کند و همچنین آشنایی با چند روش خلاقانه برای استفاده از آن، ۲۲ دلیل زیر را بررسی کنید تا بفهمید که چرا باید همین حالا هیدراته شوید.
 
می‌تواند به کاهش وزن کمک کند
افزایش میزان آب مصرفی می‌تواند برای هر کسی که به دنبال کاهش وزن است، مفید باشد. مطالعات دریافته‌اند شرکت‌کنندگانی که قبل از یک وعده‌ی غذایی آب نوشیدند، سریع‌تر از آنهایی که آب ننوشیدند، وزن ازدست دادند.

آب اضافه با پر کردن شکم به ما کمک می‌کند کمتر غذا بخوریم و ممکن است متابولیسم را نیز افزایش دهد. کیت گیگان، کارشناس و متخصص تغذیه می‌گوید که ما در بسیاری از اوقات، تشنگی را با گرسنگی اشتباه می‌گیریم و درنتیجه وزن‌مان بالا می رود. او توصیه می کند دفعه‌ی بعدی که احساس خستگی یا بی‌حالی کردید «مقداری آب بنوشید، چون به احتمال زیاد آب همان چیز یاست که برای سرحال شدن به آن نیاز دارید.»
 
به حرکت مواد غذایی در بدن کمک می‌کند
آب با کمک به حل کردن چربی‌ها و فیبر محلول به ما یاری می رساند. نوشیدن آب کافی از یبوست جلوگیری می‌کند و همچنین با دفع مواد زائد، از سنگینی باری که روی کلیه ها و کبد قرار دارد، می‌کاهد.

کیت گیگان، متخصص تغذیه و دارای مدرک RD می‌گوید:‌«آب در روده‌ی بزرگ به فیبر می‌چسبد و حجم مدفوع را افزایش می‌دهد، زمان عبور مدفوع از روده را کاهش می‌دهد و عمل دفع را آسان‌تر می‌کند. وقتی آب و مایعات کافی نمی‌نوشید، روده‌ی بزرگ آب را از مدفوع می‌کشد و احتمال دچار شدن به یبوست افزایش می‌یابد.»
 
به ورزشکاران استقامتی کمک می‌کند با خستگی مبارزه نمایند
آب، بخش جدایی‌ناپذیری از اکثر تمرینات است و به منظور پیشگیری از کم شدن آب بدن در طول تمرینات طولانی، بسیار مهم است.

در هنگام تمرینات ورزشی یک‌ساعته یا طولانی‌تر، نوشیدن آب مخلوط‌شده با کربوهیدرات ها و نمک‌ها (با انداختن قرص‌هایی مانند Nuun در آب یا درست کردن یک نسخه‌ی خانگی) می‌تواند به حفظ تعادل مایعات کمک کند که عملکرد ورزشی را افزایش می‌دهد و به پیشگیری از خستگی و فرسودگی پس از تمرین کمک می‌کند.
 
ممکن است به محافظت در برابر برخی از انواع سرطان‌ها کمک کند
تحقیقات نشان داده‌اند که هر چه مصرف مایعات بیشتر باشد، میزان ابتلا به سرطان مثانه پایین‌تر است – بهترین نتایج هنگامی بدست می آید که مایع مصرفی، آب باشد.

یک دلیل احتمالی می‌تواند این باشد که افزایش دفعات ادرار کردن از تجمع مواد سرطانزا در مثانه جلوگیری می‌کند. هیدراته ماندن ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده‌ بزرگ و سرطان سینه را نیز کاهش دهد.
 
می‌تواند خلق‌وخو را بهبود ببخشد
نوشیدن آب باعث می‌شود احساس نشاط بیشتری کنیم و درنتیجه خلق‌وخوی بهتری داشته باشیم. برای بهره مندی از این اثر آب لازم نیست کم آبی شدید داشته باشید: ثابت شده حتی کم‌آبی خفیف نیز می‌تواند روی خلق‌وخو تأثیر منفی بگذارد.
 
نوشیدن آب می‌تواند به پیشگیری از سردرد به‌طور طبیعی کمک کند
مصرف نکردن آب برای ساعات طولانی می‌تواند باعث بروز سردرد در برخی افراد شود. کم‌آبی بدن به‌عنوان یکی از عوامل تحریک‌کننده‌ی میگرن شناخته شده است.

خبر خوب این است که در یک مطالعه در مورد اثرات آب روی سردرد، شرکت‌کنندگان در عرض ۳۰ دقیقه از نوشیدن آب (۲ فنجان به‌طور متوسط) از سردرد رهایی یافتند. کیت گیگان، متخصص تغذیه می‌گوید که یک راه خوب برای پیشگیری از سردرد، هیدراته ماندن در تمام طول روز است. و اگر د رحال حاضر بخاطر کم‌آبی بدن دچار سردرد شده‌اید، به آب بسیار بیشتری برای برطرف کردن آن نیاز خواهید داشت. او توصیه می‌کند که برای تسکین سردردتان، در عرض ۱ تا ۲ ساعت حدو.د ۲ تا ۴ فنجان آب بنوشید.
 
کلیه‌های ما را فعال نگه می‌دارد
کلیه ها، مواد زائد را از بدن ما دفع می‌کنند، به کنترل فشار خون کمک می‌کنند و مایعات را متعادل می‌کنند بنابراین آنها برای عملکرد مناسب سیستم‌های بدنی ما ضروی هستند. یک راه مطمئن برای فعال و سالم نگه داشتن آنها؟ مصرف آب کافی. بنابراین برای آنکه کلیه هایتان را در بهترین وضعیت ممکن نگه دارید، مصرف آب‌تان را افزایش دهید.
 
به ما انرژی می‌دهد
دفعه‌ی بعد که احساس خستگی شدید کردید، نوشیدن چند لیوان آب را امتحان کنید. احساس خستگی یکی از اولین نشانه‌های کم‌آبی بدن است و مصرف آب کافی می‌تواند خواب‌آلودگی‌تان را ازبین ببرد.
 
از مفاصل و غضروف‌های شما محافظت می‌کند
آب، غضروف‌های اطراف مفاصل ما را هیدراته و منعطف نگه می‌دارد و اطمینان می‌دهد که مفاصل به‌طور روان کار می‌کنند. همچنین از نخاع و بافت‌های ما محافظت می‌کند و ما را از درون سالم نگه می‌دارد. کیت گیگان، کارشناس تغذیه می‌گوید که غضروف – ماده‌ی لاستیک مانندی که استخوان‌های ما را می‌پوشاند – حدود ۸۵ درصد آب است. برای سالم نگه داشتن این ماده‌ی حفاظتی باید هیدراته بمانیم.
 
به ما کمک می‌کند که بهتر فکر کنیم
کم شدن آب بدن باعث چروک خوردن بافت مغز می‌شود. بنابراین وقتی آب کافی ننوشیده باشیم، مغزهای ما مجبور می‌شوند برای کار کردن در همان سطح سخت‌تر تلاش کنند. حتی یک مطالعه دریافت دانش‌اموزانی که در جلسه‌ی امتحان بطری آب به همراه داشتند، نمرات بالاتری بدست آوردند.
 
قرقره کردن، شما را سالم‌تر نگه می‌دارد
یک مطالعه که ۴۰۰ شرکت‌کننده را در طول فصل سرماخوردگی و آنفولانزا تحت نظر گرفت، دریافت آنهایی که بطور منظم با آب غرغره کردند، بطور قابل توجهی کمتر به عفونت‌های تنفسی فوقانی دچار شدند و حتی در صورت ابتلا به این عفونت‌ها، علائم آنها چندان شدید نبودند (شاید وقت آن باشد که واکسن آنفولانزا را با غرغره تکمیل کنید).
 
خوردن میوه‌های آبدار، ما را هیدراته می‌کند
میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آب مانند خیار، هندوانه و توت‌فرنگی حاوی مواد معدنی، نمک‌ها و قندهای طبیعی هستند که بدن برای سطوح هیدراتاسیون مطلوب نیاز دارد. بنابراین گاهی اوقات خوردن آنها می‌تواند ما را بسیار بهتر (و بسیار خوشمزه‌تر) از آب هیدراته کند.
 
مایعات ما را متعادل می‌کند
حدود ۶۰ درصد از بدن انسان از آب تشکیل شده است و متعادل نگه داشتن مایعات به این معناست که تمام این مقدار آب، کارش را بدرستی انجام می دهد – یعنی مواد مغذی را حمل می‌کند، به هضم کمک می‌کند، درجه‌ی حرارت بدن را تنظیم می‌کند و غیره.
 
یخ می‌تواند درد و تورم ناشی از آسیب‌های بافت نرم را فرو بنشاند
ثابت شده که یخ، یک درمان موثر کوتاه مدت برای پیچ‌خوردگی و کشیدگی عضله است. پک‌های سرد، جریان خون و تورم را در ناحیه‌ی آسیب‌ دیه کاهش می‌دهند و درد را نیز برطرف می‌کنند.
 
ماندن درون آب سرد برای ورزشکاران مفید است
مطالعات نشان می‌دهد که غوطه‌ور شدن در آب سرد برای عملکرد ورزشی پایدار در گرما و برای درمان آسیب عضله پس از ورزش مفید است. در روزهای داغ، غوطه ور شدن در آب سرد می‌تواند درجه‌ی حرارت بدن را متعادل و خون را جاری و روان نگه دارید.
 
یک حمام پای گرم قبل از خواب می‌تواند به خواب بهتر کمک کند
یک مطالعه‌ی کوچک دریافت بزرگسالانی که به مشکلات خواب دچار بودند، در شب‌هایی که قبل از رفتن به رختخواب از یک حمام پای آب گرم استفاده کردند، خواب بهتر و بی‌خوابی کمتری را تجربه نمودند.
 
با سلامت قلب مرتبط است
آیا نوشیدن آب می‌تواند قلب ما را سالم نگه دارد؟ بنظر می‌رسد که ارتباطی بین خطر مرگ ناشی از بیماری عروق کرونر و مصرف آب وجود دارد: تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف آب بیشتر، مساوی است با خطر کمتر مرگ ناشی از بیماری عروق کرونر و اینکه آن خطر مرگ با مصرف مایعات پرانرژی مانند نوشابه و آب میوه افزایش می‌یابد.
 
تخت‌های آبی می‌توانند به برخی از افراد دچار کمردرد کمک کنند
شاید محبوب بودن تخت‌های آبی در دهه‌ی ۷۰ و ۸۰ میلادی، یک دلیل درمانی داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که تشک‌های آبی با بهبود علائم کمردرد و داشتن یک خواب شبانه‌ی راحت مرتبط اند (هرچند این فواید کوچک بودند).
 
ممکن است به رفع احتقان کمک کند
بینی گرفته‌تان شما را آزار می‌دهد؟ استنشاق بخار از یک دستگاه رطوبت‌ساز یا یک کتری آب جوش می‌تواند به رفع احتقان کمک کند. آب نمک نیز می‌تواند تمام مواد چرب و چسبناکی که باعث گرفتگی می‌شوند را تجزیه و حل کند. آب نمک را با استفاده از یک قوری نِتی به داخل یکی از سوراخ‌های بینی ‌تان بریزید تا از دیگری خارج شود یا برای شل کردن مخاط، یک اسپری بینی را امتحان کنید.
 
اسپا تراپی می‌تواند درد را تسکین دهد و به آرامش شما کمک کند
اگر از درد مزمن رنج می‌برید، غوطه‌ور شدن در آب گرم می‌تواند به شما کمک کند. یک بررسی در مورد اسپا تراپی (غوطه‌ور شدن در وان‌های آب داغ یا آب معدنی) نشان داد که آن یک درمان موثر برای درد و اختلالات روماتیسمی است.
 
سونا برای قلب مفید است
ماندن در سونا می‌تواند همانقدر که آرامش‌بخش است، برای سلامت‌تان نیز مفید باشد. در یک مطالعه‌ی کوچک، شرکت‌کنندگانی که هر روز به مدت ۳ هفته برای ۱۵ دقیقه در سونا نشستند، عملکرد قلب و پمپاژ خون بهتری از خود نشان دادند و قادر بودند بیشتر ورزش کنند.

محققان نتیجه‌گیری کردند که سونا تراپی می‌تواند یک مکمل موثر یا درمان جایگزین برای برخی از افراد مبتلا به نارسایی قلب باشد.
 
شنا کردن، ذهن و بدن را ورزش می‌دهد
ثابت شده که شنا کردن، سلامت جسمی و روانی درازمدت را بهبود می بخشد و یک گزینه‌ی عالی برای کسانی است که به دنبال یک تمرین کاردیوی بدون برخورد هستند. افرادی که به دنبال آرامش ذهن هستند، می‌توانند غواصی در آب را نیز امتحان کنند. بنظر می‌رسد که وقت‌گذرانی در استخر باعث کاهش افسردگی شود.


منبع: سایت راستینه
نسخه چاپی