نقش سبک زندگی در تعدیل دیابت

تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی برای جلوگیری از دیابت

دیابت یکی از نگران های اصلی سلامت در دنیای کنونی است. دیابت نوع دوم، و یا بیماری “شیوه زندگی” که معمولا با این عبارت درگیر هستیم، می تواند منجر به بیماری قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه و علائم بی شمار دیگری شود که می توانند به طور چشمگیری کیفیت زندگی را کاهش دهند یا منجر به مرگ زودرس شوند.

اما خبر خوب این است که دیابت نوع ۲ با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی قابل پیشگیری است. حتی اگر مبتلا به پیش دیابت هستید، می توانید برای بهبود سلامت خود، این پیشنهادات را دنبال کنید!
 
 به طور منظم ورزش کنید
فعالیت بدنی متوسط به مدت نیم ساعت، چهار یا پنج روز در هفته، می تواند خطر دیابت را به نصف کاهش دهد! علاوه بر این، اگر تحرک داشته باشید، می توانید وزن خود را از دست بدهید ، قدرت عضله و استخوان های خود را افزایش دهید، و سلامت قلب و عروقی خود را نیز بهبود بخشید.

با این حال، مجبور نیستید هر روز به باشگاه بروید یا به قهرمان ورزشی تبدیل شوید. فقط نیم ساعت پیاده روی سریع کافی خواهد بود. فقط باید شروع کنید و سعی کنید این تمرین ۷ دقیقه ای را کامل کنید.

نقش سبک زندگی در تعدیل دیابت
 
فیبر بیشتری مصرف کنید
انجام این گزینه ساده است: غلات سبوس دار را جایگزین کربوهیدرات های تصفیه شده کنید و رژیم غذایی خود را از میوه ها و سبزیجات غنی از فیبر پر کنید!

مصرف مقدار زیادی فیبر می تواند قند خون شما را کاهش دهد و آسیب و ناراحتی ناشی از قند خون بالا در بدن را تسکین دهد.

رژیم غذایی غنی از فیبر همچنین می تواند به شما کمک کند در طول روز احساس سیری داشته باشید، بنابراین در بین وعده های غذایی، میان وعده های ناسالم کمتری مانند چیپس و یا غذاهای آماده مصرف می کنید.

نقش سبک زندگی در تعدیل دیابت
 
سیگار کشیدن را ترک کنید
افراد سیگاری ۵۰ درصد بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض ابتلا به دیابت هستند، بنابراین ترک سیگار در حال حاضر، به روش های زیادی،برای حفظ سلامتی در آینده مهم است.

شاید این تغییر شیوه زندگی “آسان” نباشد، اما سیگار کشیدن، عامل خطر بسیار مهمی در ابتلا به دیابت است و کسی نباید نسبت به این موضوع بی توجه باشد.

نقش سبک زندگی در تعدیل دیابت
 
گوشت سالم تری را در رژیم غذایی خود جایگزین کنید
مصرف گوشت قرمز – و به ویژه گوشت قرمز فرآوری شده مانند سوسیس، هات داگ و بیکن- با میزان بروز بیشتر دیابت نوع ۲ ارتباط دارد. در حالی که گاهی اوقات گوشت قرمز با کیفیت بالا،فرآوری نشده و به دست آمده از گاو یا گوسفند تغذیه شده با چمن، قطعا مشکلی ندارد، گزینه های کم چرب تر، مثل مرغ، بوقلمون، و ماهی را به عنوان اقلام اصلی در سبد غذایی خود در نظر بگیرید.

نقش سبک زندگی در تعدیل دیابت
 
به طور سالم وزن خود را کاهش دهید
چاقی و اضافه وزن، مهمترین عامل خطر ابتلا به دیابت است. با این حال، مطالعات زیادی نشان داده اند، افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند، فقط با از دست دادن چند کیلو وزن می توانند به طور چشم گیری خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند. نکته اصلی این است که باید این کار را با شیوه ای سالم انجام دهید.

به جای تلاش بر روی رژیم های ناکارامد که توسط افراد مشهور تبلیغ می شوند، سعی کنید تغییرات طولانی مدت کوچکی را انجام دهید و در هر زمان فقط یک مورد را عملی کنید. به جای بیسکوئیت برشی از میوه بخورید؛ به جای تهیه غذا از بیرون، شامی سالم در خانه بپزید. این تصمیمات کوچک می توانند باعث پیشرفت زیادی در روند کاهش وزن شما به وجود بیاورند.


منبع: سایت راستینه
نسخه چاپی