اثر مصرف ویتامین و مکمل در پیشگیری از کرونا

اهمیت ویتامین‌ها در بالا بردن قوای سیستم ایمنی بدن در جهت جلوگیری از کرونا

ویروس کرونا، مدتی است که در سراسر جهان به معضلی اساسی تبدیل شده است و محققان، در تلاش برای ساخت درمان و واکسن مناسب آن هستند. تا این لحظه، درمان خاصی برای این بیماری به ‌وجود نیامده و حفظ سلامتی و پیشگیری از ابتلا به آن ضرورت دارد. در این دوران، ماندن در خانه، رعایت بهداشت و حفظ سلامت عمومی بدن برای پیشگیری نسبی در برابر این ویروس توصیه شده است.

تحقیقات نشان می‌دهند که ویروس کرونا در بدن، مستقیماً با سیستم ایمنی درگیر است و هر‌چقدر سیستم ایمنی بدن انسان قدرتمند‌تر باشد، سرعت بهبود نیز بیشتر خواهد بود. این احتمال نیز وجود دارد که افرادی با سیستم ایمنی بدن قدرتمند، به این ویروس آلوده شوند و بدون بروز علائم بیماری، بهبود یابند.

داشتن یک رژیم غذایی مناسب و مصرف ویتامین‌ها، به طور قطعی از بدن برابر کرونا محافظت نخواهد کرد، اما سیستم ایمنی بدن را تقویت خواهد نمود. خطر ابتلا به ویروس کرونا برای گروه‌های حساس (مانند کسانی که فشار‌خون بالا و یا دیابت دارند) و همچنین سالخوردگان بیشتر است. این گروه برای تغییر رژیم غذایی و استفاده از برخی ویتامین‌ها و مکمل‌ها، حتماً می‌بایست با پزشک خود مشورت کنند، تا مشکلی برای سلامتیشان به وجود نیاید (1).

اثر مصرف ویتامین و مکمل در پیشگیری از کرونا

تقویت سیستم ایمنی با تغذیه مناسب

هنوز هیچ اطلاعاتی در خصوص تأثیر مستقیم ویتامین‌ها و مکمل‌های دارویی بر روی ویروس کرونا در دست نیست. علیرغم معرفی برخی مواد غذایی برای مقابله با کرونا، هیچ چیز به طور قطعی تأیید نشده است. از آنجایی که سیستم ایمنی بدن، مسئولیت مبارزه با بیماری کرونا را بر عهده دارد، می‌توان با تقویت آن آمادگی بهتری در برابر این ویروس داشت.

در تقویت سیستم ایمنی بدن انسان، عواملی مانند خواب کافی، کاهش استرس، تحرک زیاد، عدم استعمال دخانیات و استفاده از املاح، ویتامین‌ها و مواد معدنی تأثیرگذارند. در ادامه به برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی اساسی مورد نیاز بدن اشاره شده است. توجه به توصیه‌های پزشکی و عدم زیاده‌روی در استفاده از این مواد غذایی اهمیت زیادی دارد (2).

اثر مصرف ویتامین و مکمل در پیشگیری از کرونا

ویتامین‌های مفید برای تقویت سیستم ایمنی

 
ویتامین A
این ویتامین در بدن انسان باعث بازسازی سلول‌های پوست، دستگاه تنفسی و روده می‌شود. ویتامین A، در بدن پادتن ایجاد کرده و سعی در خنثی کردن بیماری دارد. این ویتامین، نقش کاملاً دفاعی در برابر ویروس کرونا ایفا می‌کند و در مواد غذایی مانند: روغن‌ ماهی، زرده تخم مرغ، پنیر، آجیل و حبوبات یافت می‌شود.

کاروتن در بدن انسان تبدیل به ویتامین A می‌شود. در نتیجه، مصرف سبزیجات سبز، زرد و نارنجی رنگ مانند کدو‌تنبل و هویج، که حاوی کاروتن هستند، ویتامین A بدن را تامین خواهد نمود.
 
ویتامین B
ویتامین B6، B9 و B12 از این خانواده، بر روی گلبول های سفید خون که سلول‌های آلوده را از بین می‌برند، اثر مثبت می‌گذارند. این دسته از سلول‌ها، «سلول کشنده طبیعی» نامیده می‌شوند و بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند.

B6 در غلات، حبوبات، سبزیجات با برگ سبز، خشکبار، سیر، ماهی، مرغ و گوشت یافت می‌شود. B9 (اسید فولیک) در اسفناج، بروکلی، بامیه، کاهو، حبوبات، آجیل و در آردی که برای پخت نان استفاده می‌شود، وجود دارد. B12، در فرآورده‌های حیوانی مانند تخم مرغ، گوشت و لبنیات وجود دارد. گاهی این ویتامین به شیر سویا نیز اضافه می‌شود، که برای آگاهی از آن، می‌بایست به جدول مواد به کار رفته در محصول مراجعه شود.
 
ویتامین E
هنگامی که بدن انسان با یک التهاب درگیر است، رادیکا‌ل‌های آزاد ایجاد شده به دیواره‌های سلولی آسیب می‌رسانند. این اتفاق مسبب شیوع و گسترش التهاب در بدن خواهد شد. ویتامین E یکی از ویتامین‌هایی است که به تقویت دیواره سلول کمک می‌کند. ویتامین E در آجیل، آووکادو، اسفناج، بروکلی و روغن نباتی یافت می‌شود.
 
ویتامین C
این ویتامین از مدت‌ها قبل، به عامل پیشگیری و مقابله با سرماخوردگی در سراسر جهان شهرت داشته است. ویتامین C، شاید اولین چیزی باشد، که هر فرد برای تقویت سیستم ایمنی بدن سراغ آن می‌رود. این ویتامین عملکرد گلبول‌های سفید خون را بهبود می‌بخشد و به مبارزه با بیماری کمک می‌کند. همچنین، این ویتامین با نگهداری از سلول‌های پوستی، از نفوذ برخی آلودگی‌ها به بدن جلوگیری می‌کند.

اثر مصرف ویتامین و مکمل در پیشگیری از کرونا

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است و میزان اضافی آن از بدن دفع خواهد شد. با این حال،  میزان استفاده روزانه آن، نباید از 2000 میلی‌گرم عبور کند، چرا که در کنار تمامی خواص آن، مصرف زیاد ویتامین C خطر ابتلا به سنگ کلیه (به خصوص در مردان) را افزایش می‌دهد. منابع غنی ویتامین C، پرتقال، لیمو ترش و شیرین، انواع توت، کیوی، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، سیر و فلفل دلمه هستند.
 
ویتامین D
این ویتامین نیز نقش مهمی در کمک به سلول‌های سیستم ایمنی بدن دارد. تحقیقات نشان می‌دهند، مصرف ویتامین D به عنوان مکمل دارویی، به بهبود بیماری‌های تنفسی کمک می‌کند.

برای دریافت ویتامین D، کافی است تا در معرض نور آفتاب قرار بگیریم، اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و توصیه شدید به ماندن در خانه‌ها، بهتر است از مواد غذایی حاوی ویتامین D استفاده شود. این مواد شامل: زرده تخم مرغ، ماهی و برخی از لبنیاتی هستند، که این ویتامین به آنها افزوده شده است (3) .
 

مواد معدنی مفید برای تقویت سیستم ایمنی

 
آهن
آهن با افزایش تعداد رادیکال‌های آزاد در بدن، عوامل بیماری ‌زا را از بین می‌برد. همچنین با تنظیم آنزیم‌ سلول‌های سیستم ایمنی بدن، به قدرت تشخیص و مقابله آنها با عوامل بیماری‌زا کمک می‌کند. منبع اصلی آهن گوشت قرمز، مرغ و ماهی است. همچنین آهن در حبوبات و غلات نیز وجود دارد و به برخی از محصولات فرآوری‌شده نیز افزوده می‌شود (3) .
 
روی
این عنصر یک آنتی‌اکسیدان طبیعی است که به بازسازی سلول‌های پوستی و مخاطی کمک می‌کند. همچنین روی منبعی است که گلبول سفید، برای واکنش به بیماری از آن استفاده می‌کند. روی می‌تواند طول دوره سرماخوردگی را تا 33 درصد کاهش دهد، اما از تأثیرات مستقیم آن روی ویروس کرونا اطلاعاتی در دست نیست.

روی در مواد غذایی دریایی مانند ماهی،  صدف و... یافت می‌شود. گوشت، مرغ، لوبیا سبز و آجیل نیز از منابع مهم روی محسوب می‌شوند. استفاده بیش از 40 میلی‌گرم روی در روز، می‌تواند باعث بروز عوارض بویایی شود و استفاده از آن، بیش از این مقدار توصیه نمی‌شود (4) .

اثر مصرف ویتامین و مکمل در پیشگیری از کرونا
 
سلنیوم
این ماده کمیاب، یکی از منابعی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر سرطان، آسم و اختلال تیروئید کاربرد دارد. سلنیوم با تحریک پادتن‌ها، مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

همانطور که اشاره شد، سلنیوم از مواد کمیاب موجود در بدن است. اما مصرف بیش از حد آن عوارضی مانند ریزش مو، اختلالات عصبی، بوی بد دهان و خستگی را به همراه دارد. برنج قهوه‌ای، ماهی تن، تخم مرغ، قارچ و غلات از منابع اصلی جذب سلنیوم هستند (5).
 
منیزیم
منیزیم از جمله مواد معدنی است، که در بسیاری از واکنش‌های شیمیایی که در بدن رخ می‌دهد، نقش دارد. منیزیم به طور مستقیم در سیستم ایمنی بدن انسان مؤثر نیست، اما با کنترل انرژی بدن و کمک به تنظیم خواب و استراحت، به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند. منیزیم عمدتاً در ماهی، انواع بادام، آجیل، بروکلی، اسفناج و ذرت یافت می‌شود (6) .
 
نتیجه گیری
در فضای مجازی از درمان و پیشگیری قطعی کرونا مطالب بسیاری منتشر شده است؛  اما در حقیقت، هیچ اطلاعاتی که با قطعیت بتوان به آن استناد نمود، موجود نیست و نباید به این مطالب اعتماد کرد. رعایت بهداشت فردی و عمومی، مهم‌ترین عامل جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا است.

باید به این نکته توجه داشت که با وجود تلاش و مطالعات زیادی که در سراسر جهان روی این ویروس صورت پذیرفته، هنوز درمان خاصی برای آن بدست نیامده است. با رعایت اعتدال در استفاده از مواد غذایی و مکمل‌های موجود و تقویت سیستم ایمنی بدن، می‌توان در برابر ویروس کرونا مقاومت بهتری داشت و با سلامت از این پدیده جهانی عبور کرد.

پی نوشتها
  1. www.nytimes.com
  2. www.entrepreneur.com
  3. www.theconversation.com
  4. www.dietdoctor.com
  5. www.medicalnewstoday.com
  6. www.takecareof.com
نسخه چاپی