آیا امکان چاپ سه بعدی غذا وجود دارد؟
سرآشپزان، نانوایان و غیره به واسطه فناوری چاپ سه بعدی غذا قادر خواهند بود تا شیوه‌های آشپزی را در سطوح مختلف بافت، شکل و مفهوم هنری بازآفرینی کنند.

این روش نوآورانه در تهیه غذا همچنین می‌تواند به سرآشپزها، قنادان حرفه‌ای و افرادی که به کار تزئین کیک مشغولند در تهیه وعده‌های غذایی مغذی و خوراکی کمک کند. در برخی موارد تهیه و تولید وعده‌های غذایی از چاپگر سه بعدی آسان‌تر از تولید آنها با دست است.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد این فناوری جدید، ادامه این مطلب را مطالعه بفرمایید.
 

نحوه کار چاپ سه بعدی غذا

عملکرد چاپ سه بعدی غذا مشابه با روش چاپ سه بعدی سنتی است. با این حال، به جای استفاده از پلاستیک ذوب شده، از مواد غذایی به عنوان ماده مورد نیاز برای چاپ استفاده می‌شود. یک چاپگر سه بعدی پیش از چاپ مواد خوراکی بر روی صفحه ساخت به صورت لایه به لایه، آنها را گرم می‌کند.

روش دیگر چاپ غذا شبیه به چاپ سه بعدی SLS است. در این گزینه از مواد لازم به شکل پودر خشک استفاده می‌شود سپس این مواد در چاپگر سه بعدی به صورت جامد درمی‌آیند.
 

مواد لازم برای چاپ سه بعدی غذا

در این بخش برخی از ترکیباتی که معمولاً جهت تهیه چاپ سه بعدی انواع وعده‌های غذایی و میان وعده‌های جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند را معرفی می‌کنیم.
 
چاپ سه بعدی با استفاده از شکلات مایع
شکلات به عنوان ماده تشکیل دهنده به دلیل ویژگی‌های فیزیکی و طبیعی خود برای چاپ سه بعدی ایده آل به نظر می‌رسد. علاوه بر آن، سفارشی ساختن میان وعده‌ها یا تنقلات تهیه شده از شکلات کار راحتی است به این دلیل که به راحتی ذوب شده و به محض خنک شدن به حالت جامد درمی‌آید.
با این حال، چاپگرهای سه بعدی که می‌توانند از شکلات به عنوان ماده تشکیل دهنده استفاده کنند نسبتاً گران هستندبا این حال، چاپگرهای سه بعدی که می‌توانند از شکلات به عنوان ماده تشکیل دهنده استفاده کنند نسبتاً گران هستند. برخی از آنها برای افرادی که تزئینات کیک را انجام می‌دهند و همچنین قنادهای حرفه‌ای که قصد دارند با استفاده از شکلات طرح‌ها و مدل‌های مختلف ایجاد کنند طراحی شده‌اند.
 
چاپ سه بعدی با استفاده از شکر
غیر از شکلات، شکر نیز ماده‌ای مناسب برای چاپ سه بعدی به شمار می‌رود. شکر یک ماده نرم و قابل انعطاف است و می‌تواند اشکال و رنگهای مختلفی به خود بگیرد. همچنین جهت تولید آب نبات و میان وعده با طرح‌ها و اشکال خلاقانه سه بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به منظور تهیه میان وعده و تزئینات سه بعدی از شکر، لایه نازکی از پودر آن را بر روی صفحه ساخت پخش می‌کنند. سپس رنگهای خوراکی، طعم دهنده‌ها و آب را روی شکر اسپری می‌کنند تا آن را مرطوب سازند و به یک لایه جامد تبدیل کنند. این روش تا زمان شکل گرفتن و ساخته شدن شئ  مورد نظر تکرار می‌شود.
 
چاپ سه بعدی با استفاده از مواد غذایی پوره شده
همچنین چاپگرهای سه بعدی وجود دارند که از مواد غذایی پوره شده یا مایعات غلیظ به عنوان ماده تشکیل دهنده برای چاپ استفاده می‌کنند. این وعده‌های غذایی سه بعدی اغلب مواد مغذی بیشتری نسبت به مواد غذایی پوره شده سنتی در خود حفظ می‌کنند. همچنین می‌توان آنها را با افزودن ویتامین و مواد معدنی غنی ساخت. این امر به افرادی که اشتهای ضعیفی دارند کمک کرده مواد مغذی بیشتری برای بهبود بیماریهای خود و حفظ سلامتی مصرف کنند.

نمونه‌ایی از مواد غذایی مورد استفاده سس پنیر و گوجه فرنگی، سبزیجات پوره شده، انواع مواد گوشتی به خوبی چرخ شده و حتی خمیری که حالت مایع دارد را شامل می‌شود.
 

فوائد چاپ سه بعدی غذا

با چاپ سه بعدی غذا، وعده‌های غذایی سالم و مغذی به سرعت تولید می‌شوند. همچنین بدین وسیله می‌توان مواد جایگزین مانند پروتئین به دست آمده از جلبک، حشرات یا برگ چغندر را به وعده‌های غذایی خوشمزه تبدیل ساخت.

چاپگرهای سه بعدی مواد غذایی مانند چاپگرهای سه بعدی سنتی، از دستورالعملهای دیجیتالی خاصی در حین عمل چاپ پیروی می‌کنند. در نتیجه همچنین قادر به تهیه غذاهای حاوی درصد مناسبی از مواد مغذی مورد نیاز برای گروه خاصی از افراد (به عنوان مثال با توجه به جنسیت، سبک زندگی یا وضعیت پزشکی) هستند.
جدای از آن، این نوع چاپگرها برای سفارشی سازی جهت برآورده ساختن نیازهای شخصی و علایق فرد نیز می‌توانند بکار ‌روندجدای از آن، این نوع چاپگرها برای سفارشی سازی جهت برآورده ساختن نیازهای شخصی و علایق فرد نیز می‌توانند بکار ‌روند. به عنوان مثال می‌توان یک وعده غذایی سالم به اشکال و اندازه‌های جالب برای کودکان را به صورت سه بعدی چاپ نمود. همچنین می‌توانید طیف وسیعی از بافت، طرح و تزئینات مختلف را تهیه کنید.

این فناوری همچنین امکانات جدیدی در صنایعی مانند سفرهای فضایی را فراهم می‌سازد. چاپ سه بعدی غذا در سفرهای فضایی به منظور تغذیه تیمی از فضانوردانی که در مأموریتهای طولانی بسر می‌برند استفاده می‌شود.
 

نکات منفی چاپ سه بعدی غذا

اکثر چاپگرهای سه بعدی مخصوص چاپ مواد غذایی نسبتاً گران هستند. گرچه امکان نصب هر یک از نازل‌های چاپ سه بعدی غذا بر روی چاپگرهای سه بعدی معمولی وجود دارد، اما نتایج ممکن است رضایت بخش نباشند. گذشته از آن همچنین بایستی اطمینان حاصل کنید که چاپگر سه بعدی به خوبی ضد عفونی شده و غذاهای سالم و بی خطر تولید می‌کند.

علاوه بر آن، ممکن است زمان زیادی صرف چاپ سه بعدی یک وعده کامل غذایی در یک رستوران شود. بنابراین، هنوز هم برای تولید انبوه این نوع چاپگرها بسیار زود است.
 

نتیجه گیری

در حال حاضر چاپ سه بعدی یک فناوری جدید و نوظهور به حساب می‌آید. در آینده ممکن است کلید شخصی سازی غذاهای مغذی برای افرادی باشد که دارای عوارض پزشکی و معلولیت هستند. با استفاده از این فناوری، بهبود سلامت و رفاه مصرف کنندگان فراهم خواهد شد.

آن دسته از افرادی که به چاپ سه بعدی علاقه دارند، بهتر است برای شروع انجام یک پروژه چاپ سه بعدی از افراد مناسب و متخصص در این امر کمک بگیرند. می‌توانید از یک شرکت خدمات چاپ سه بعدی بخواهید تا به شما در انجام این کار کمک کند. آن‌ها همچنین می‌توانند خدمات مرتبط با چاپ سه بعدی مانند طراحی و مدل سازی سه بعدی، چاپ سفارشی، نمونه سازی خودکار یا مکانیکی و موارد دیگر را ارائه دهند.


منبع: cmac.com.au
نسخه چاپی