پتانسیل های گردشگری استان گلستان برای راه اندازی استارتاپ های محلی

استان گلستان، سنگ قیمتی پنهان در ایران

تنوع محیط زیستی و جغرافیای استان گلستان به قدری زیاد است که پرداختن و تعریف از هرکدام شاید در این بحث نگنجد. از مناطق کوهستانی گرفته تا جلگه‌ و آبشارهای زیبا این خطه ی سبز، باعث شده گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند را تا هفته‌ها درگیر خود کند. از کوه نارچی به ارتفاع 2400 متر تا رشته کوه‌های کم ارتفاع در سمت شمال و شمال شرقی در گلی داغ و نارلی داغ که به نوار مرزی ترکمنستان نزدیک می شوند که دو رود گرگان و اترک آن ها را از هم جدا می کند.

چنین مناطق بکر و زیبا با این حال از سهم گردشگران چه داخلی چه خارجی بهره ی کمی برده اند. جاذبه‌های این شهر  را باید بهتر معرفی کرد و امکانات آن را به گردشگران شناساند. جاذبه‌های گردشگری استان گلستان می تواند از طریق وب سایت و اپلیکیشن‌ها در دسترس مخاطبان قرار گیرد. مسافران باید راه دسترسی به را بدانند، برای مثال مسافران با کمک ار اپلیکیشن‌های مسیر یابی می توانند راه دسترسی به «گلی داغ»  را بیابند و به نقاط پایگاهی در کوه برسند. (1)

گلستان نه تنها از نظر جغرافیایی می تواند گردشگران را جلب کند بلکه، از لحاظ تاریخی نیز بسیار ارزشمند است. استان گلستان یکی از شهرهای مهم ایران قدیم است که در مسیر راه ابریشم قرار دارد. (2) حتی در کتیبه‌های هخامنشی نیز از آن نام برده شده است و تاریخ نگاران یونانی آن را «هیرکانی» خطاب می کردند.

تورنگ تپه در نزدیک گرگان یکی از مناطق بکر و جذاب برای گردشگرانی است که به تاریخ ایران باستان علاقمند هستند. موارد تاریخی را می توان به صورت گزینه‌ای در اپلیکیشن‌ها یا وب سایت قرار داد تا علاقمندان به تاریخ ایران و استان گلستان راحت‌تر به آن دست پیدا کنند. (3)

پتانسیل های گردشگری استان گلستان برای راه اندازی استارتاپ های محلی

موارد مهم در صنعت گردشگری استان گلستان

یکی از پارامترهای مهم در توسعه گردشگری در ایران و به خصوص استان گلستان، آموزش است. وجود منابع آموزشی لازم نه تنها برای گردشگران بلکه، برای میزبانان به جهت ترویج صنعت گردشگری الزامی است. میزبانان باید با نحوه صحیح برخورد با گردشگران آشنا شوند، خوشبختانه مهمان نوازی ایرانیان زبان زد است، منتها این حالت از وضعیت آماتوری باید خارج شده و به صورت حرفه‌ای در آید تا بتوان از صنعت گردشگری کسب درآمد کرد.(4)

پتانسیل های گردشگری استان گلستان برای راه اندازی استارتاپ های محلی

ایده‌های استارت آپ استان گلستان

همانطور که در ابتدا بیان کردیم، در این مقاله قصد بر آن است تا ایده‌های در زمینه فعالیت‌های استارت آپ استان گلستان در اختیار شما قرار دهیم. کمک به توسعه صنعت گردشگری می تواند درآمد ملی را افزایش دهد و استان گلستان جزء یکی از مهمترین پتانسیل‌های برای جذب گردشگر است. آیا با استارت آپ آشنایی دارید؟

استارت آپ به معنی «شرکت نوپا» است. با راه اندازی استارتاپ‌ها و راه اندازی اپلیکیشن‌های کاربردی برای گردشگران می توان علاوه بر جذب گردشگر، کسب درآمدی بیش از گذشته داشت و مهمانان این استان را پایبند خود کنید. (5)
 

اپلیکیشن‌های استارت آپی که در استان گلستان پتانسیل فعالیت دارند

 
1.اپلیکیشن معرفی مناطق جغرافیایی
راه اندازی اپلیکیشن چندزبانه برای معرفی مناطق دیدنی طبیعی استان گلستان برای گردشگران خارجی که به این استان سفر می کنند. معرفی جاذبه‌های از جمله: جنگل توسکستان، پارک ملی گلستان، چشمه گل رامیان، آبشار لوه، رامیان، کبود وال و ...
 
2.راه اندازی اپلیکیشن برای معرفی نقاط تاریخی استان گلستان
اطلاعات مستند و جامع از قدمت و اصالت مکان‌های باستانی این استان را در اختیار کاربران قرار دهید. معرفی مکان‌های باستانی این استان از جمله: زیارتگاه خالد نبی، کاخ موزه گرگان، پل تاریخی آق قلا، برج گنبد قابوس و...
 
3.ایده اپلیکیشن آب و هوایی منطقه‌ای استان گلستان
 با استناد به اطلاعات دقیق این اپلیکیشن گردشگران می توانند با برنامه ریزی دقیق و درست به گردش در نقاط طبیعی بپردازند.
 
4.ساخت اپلیکیشن مسیرهای فرعی و محلی روستاهای گلستان
 افراد محلی همواره از راه‌های اصلی، فرعی و شرایط جاده‌های روستاها به خوبی آگاه اند، با استفاده از اطلاعات آنان اپلیکیشن، مسیرهای جاذبه‌های استان گلستان را طراحی کنید و در اختیار گردشگران خارجی بگذارید.
 
5.اپلیکیشنی برای رزرو بازدید‌ها از مکان‌های باستانی
اطلاع از زمان بازدید از مکان‌های باستانی،  ایام تعطیل، خرید بلیت و...
 
6.راه اندازی اپلیکیشن رزرو ویلا و سوییت
 برای کمک به گردشگران خارجی و داخلی برای یافتن مکان مناسب جهت اسکان در طول سفر خود به استان گلستان می توانید یک برنامه‌ای بسازید که در آن بتوانند از هتل ها، مهمان خانه ها، اقامتگاه‌های بومگردی و... جایی را برای اسکان خود رزرو کنند.
 
7.راه اندای وب سایتی برای اطلاع رسانی
اطلاع رسانی رویدادهای استان، جشنواره‌های محلی، مسابقات سوارکاری و...
 
8. وب سایت خدمات خودرو
در این اپلیکیشن نشانی نمایندگی‌های معتبر تعمیرات خودرو، تعمیرگاه ها، پمپ بنزین‌ها و... را با احتساب میزان فاصله دقیق در اختیار کاربر قرار دهید.
 
9.اپلیکیشن فروش محصولات کشاورزی و صنایع دستی
فروش محصولات کشاورزی و صنایع دستی یکی از راه‌های کسب درآمد پرسود برای اهالی این شهر است. با راه اندازی اپلیکیشن فروش این محصولات در جهت ارتقا اقتصاد استان خود گام بردارید.
 
 10.ساخت اپلیکیشن برای بالا بردن امنیت گردشگران
اعتلای امنیت به وسیله ی استارت آپ در استان گلستان، ایده‌ای مناسب برای ساخت و در اختیار قرار دادن آن برای گردشگران داخلی و خارجی است تا در صورت گم شدن یا مواجه با خطر بتوانند به سرعت به نیروهای امنیتی اطلاع دهند.
 
11.ساخت اپلیکیشن برای رزرو راهنما در استان گلستان
«امکان رزرو راهنمای گردشگر» استارت آپ شما می تواند در این زمینه باشد. اپلیکیشنی تهیه فرماییدکه بازدید کنندگان خارجی بتوانند یک راهنمای گردشگری مسلط به زبان انگلیسی یا دیگر زبان‌های دنیا را رزرو کنند.

پتانسیل های گردشگری استان گلستان برای راه اندازی استارتاپ های محلی

نتیجه گیری
ایده و راه اندازی چنین استارت آپ ها در قالب سایت و اپلیکیشن‌ها کمک بزرگی به صنعت گردشگری استان گلستان خواهد کرد. توجه به نیازها و تاکید بر روی توانمندی‌های این استان می تواند مقصد هزاران گردشگر داخلی و خارجی باشد. چنین مسائلی نیازمند زیرساخت و پشتیبانی دولت و نهادهای خصوصی و همت جوانان استان گلستان است.

امیدواریم شرکت‌های دولتی و خصوصی بتوانند از این موارد پشتیبانی کنند تا صنعت گردشگری استان گلستان به سوی پیشرفت گام بردارند.


پی نوشتها
  1. www.kojaro.com
  2. www.surfiran.com
  3. www.golestanp.ir
  4. www.kojaro.com
  5. www.guilgamesh.com
نسخه چاپی