صادرات صنایع دستی یا جذب گردشگر خریدار؟ تفاوت بازاریابی برون گرا و بازار یابی درون گرا

بازاریابی برون گرا و درون گرا

قبل از اینکه بخواهیم تاثیرات و استراتژی‌های مختلف بازاریابی در صنایع گردشگری و تولیدات صنایع دستی را مورد بررسی قرار دهیم، لازم دانستیم تا تعریف درستی از این دو روش بازاریابی را با هم مرور کنیم.

بازاریابی برون گرا یا همان Outbound marketing به همان روش‌های بازاریابی قدیمی اطلاق می‌شود که در آنها کاربر برای تبلیغ محصولات خود اقدام به هزینه انجام تبلیغات بنری، تلویزیونی، چاپ آگهی در مجلات و روزنامه، پاپ آپ و روش‌های روتین و معمول بازاریابی می نماید.

این روش بازاریابی معمولاً هزینه بر بوده و برخی از تکنیک‌های آن نیز کاملا منسوخ شده اند و کاربرد چندانی ندارند. برای مثال نرخ کلیک روی پاپ آپ‌ها به زیر 0.05 درصد رسیده است. علاوه بر هزینه بر بودن چنین روش هایی، تاثیر آنها نیز در بسیاری از موارد کوتاه مدت است. با این حال تاثیرات خاص خود را دارد. (1)

صادرات صنایع دستی یا جذب گردشگر خریدار؟ تفاوت بازاریابی برون گرا و بازار یابی درون گرا

در بازاریابی درون گرا یا به اصطلاح Inbound Marketing روش کار کمی متفاوت است. در این نوع روش بازاریابی که کمی جدیدتر و به روزتر است، افراد با ایجاد پست‌ها و وبلاگ‌ها و سایت‌های اینترنتی سعی دارند تا از طریق ایجاد تولید محتوا، اینفوگرافیک ها، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و مواردی از این قبیل به صورت غیر مستقیم محصولات خود را تبلیغ کنند. این متون معمولاً به صورت بهینه با الگوریتم‌های موتورهای جستجو مانند گوگل تهیه شده و اینترنت ابزار اصلی آن قلمداد می‌شود.

در این سبک از بازاریابی فرد با تولید محتوای موثر سعی دارد تا کاربران را در سطح جهان به سمت استفاده از محصولات خود بکشاند. در دیجیتال مارکتینگ در واقع یک تولید محتوا برای تبلیغ هیچ محصول خاصی انجام نمی‌شود و قرار است کاربر با تاثیرپذیری از این محتوا خود به دنبال تهیه محصولات یک شرکت باشد. (1)
 

چرا بازاریابی صنایع دستی را هدف قرار دادیم؟

آمار صادرات صنایع دستی و گردش پول در این صنعت در ایران و جهان واقعاً خیره کننده بوده است. در سال 2016 میلادی ایران با تمام سختی‌ها و مشکلات بزرگی که در این مسیر قرار داشت، 174 میلیون دلار صادرات را در این زمینه به ثبت رسانده است. (2)

در جهان این عدد برای صنایع دستی خانگی 100 میلیارد دلار بوده (2) و برای کل صنایع حدود 526 میلیارد دلار تخمین زده شده است. پیش بینی‌های سازمان‌ها و مراکز مختلف اقتصادی برای این بازار تا سال 2023 میلادی نیز به 984 میلیارد دلار می رسد. (3) این آمار و ارقام خود نشان از اهمیت بالای چنین بازاری در جهان است که هیچ کشوری نباید آن را نادیده گرفته و آن را از چرخه اقتصادی خود حذف کند. مخصوصاً در ایران که میزان تولید صنایع دستی بسیار بالا است.

در سال‌های اخیر گردش پول در این صنایع در داخل ایران بسیار بالا بوده و اکثر تولید کنندگان از شرایط بازار داخلی برای تولید و عرضه محصولات خود راضی بودند. اما همه آنها از مشکلات عدیده و زیاد خود برای صادرات چنین محصولاتی سخن به میان می آورند. (2) از آن جایی که صادرات غیر نفتی در ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است.

در عین حال با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده برای فروش نفت و تحریم‌های بانکی اتخاذ شده علیه ایران با روی آوردن به سمت صادرات غیر نفتی می توان منبع عظیم مالی را به اقتصاد داخلی ایران تزریق کرد. استفاده از ترفندها و تکنیک‌های نوین مانند بازاریابی دیجیتال و بازاریابی درون گرا و حتی برون گرا لازمه چنین شرایطی است که تولید کنندگان می توانند خود دست به کار شوند.

صادرات صنایع دستی یا جذب گردشگر خریدار؟ تفاوت بازاریابی برون گرا و بازار یابی درون گرا

بازاریابی محصولات صنایع دستی

روش‌های حاکم بر بازاریابی صنایع دستی و گردشگری یک کشور مشتمل بر دو روش برون گرا و درون گرا است. بازاریابی برون گرا که اکثراً با آن آشنا هستیم تاثیرات خاص خود را داشته و البته موانع مخصوص به خود را دارد. این روش از بازاریابی هم برای کشاندن گردشگران به داخل کشور برای خرید محصولات صنایع دستی و هم برای صادرات این محصولات از دیرباز به طرق مختلف در حال انجام است.

اما هزینه بر بودن چنین روش‌های برخی از تولیدکنندگان را از انجام عالی آن باز داشته است. اما در حال حاضر با امکان تلفیق این روش از بازاریابی صنایع دستی با روش‌های درون گرا می توان هم تاثیرگذاری به مراتب بیشتری روی گردشگران گذاشت، هم با صرف هزینه‌های کمتر چندین هدف را با هم نشانه رفت.

برای مثال کشور هند که یکی از بزرگترین صادرکنندگان صنایع دستی در جهان است، در حال حاضر تکنولوژی را به خدمت گرفته است تا هزاران برند تولیدی خود را به جهان معرفی نماید. این روش هم باعث کشاندن تعداد زیادی از گردشگران به داخل این کشور برای بازدید و خرید این محصولات شده و هم منجر به صادرات بالای صنایع دستی این کشور آن هم بدون زحمت زیاد و هزینه شده است. (3)

در دنیای امروز مردم وقت زیادی برای رفتن به فروشگاه نداشته و یا حتی هزینه‌های سفر به کشورهای دیگر را نیز ندارند. از این رو استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای معرفی محصولات صنایع دستی و صادرات آنها هم برای تولید کننده به صرفه ‌تر خواهد بود و هم شرایط راحت تری را برای خرید دیگران فراهم خواهد کرد.(4)

صادرات صنایع دستی یا جذب گردشگر خریدار؟ تفاوت بازاریابی برون گرا و بازار یابی درون گرا

استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ در بازاریابی صنایع دستی

روش‌ها و استراتژی‌های بسیار مختلف و تاثیرگذاری برای فروش صنایع دستی در روش بازاریابی درون گرا وجود دارد. ایجاد وب سایت‌های مخصوص این بازار و تولید محتوای موثر، ایجاد کمپین‌های معرفی محصولات در اینترنت، استفاده از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ محصولات، بالا بردن سطح آگاهی افراد و گردشگران از این طریق و استفاده از محتوا برخی از این استراتژی‌ها است که می توانند تبدیل به یک انقلاب در چنین کسب و کارهایی شوند. (5)

در این متد از بازاریابی با ایجاد پلتفرم‌های اینترنتی و رعایت اصول تجارت الکترونیک چندین مزیت عمده را برای گردشگران ایجاد خواهیم کرد:
 
  • صرفه جویی در هزینه تبلیغات برای تولید کننده
 
  • صرفه جویی در وقت و هزینه گردشگران
 
  • معرفی راحت حجم عظیمی از محصولات به توریست ها
 
  • جذب بیشتر گردشگران خریدار به داخل کشور
 
  • امکان صادرات کم هزینه و مستقیم بدون واسطه‌های تجاری مختلف

از جمله این مزایا هستند. با ایجاد پلتفرم‌های مخصوص فروش این محصولات به راحتی می توان به این مهم دست یافت. هم اکنون در بسیاری از کشورها مانند هند و چین، پلتفرم‌های مخصوصی مانند سایت Alibaba راه اندازی شده اند که به راحتی امکان صادرات محصولات مختلف این کشور را به خارج فراهم آورده اند.

با طراحی پلتفرم‌های مخصوص برای صنایع دستی هم می توان علاوه بر فروش و صادرات هر چه راحت تر، صنایع دستی کشور را در معرض نمایش و بازدید تمام گردشگران خارجی هم قرار داد.
 
نتیجه گیری
با پیشرفته‌ تر شدن تکنولوژی، تاثیر این پیشرفت در تجارت الکترونیک نیز روز به روز بیشتر می‌شود. عدم استفاده از چنین ابزار و امکاناتی می تواند در دراز مدت باعث از بین رفتن بسیاری ازراه‌های کسب درآمدهای اقتصادی برای کشورهای مختلف شود.

تبلیغ و صادرات صنایع دستی نیز از جمله بازارهایی است که در سال‌های گذشته به شدت تحت تاثیر چنین ابزار و پلتفرم هایی قرار گرفته است.

کاربران ایرانی در شرایط حاکم امروز به راحتی می توانند با استفاده از چنین روش هایی هم هزینه‌های تبلیغاتی خود را به شدت کاهش دهند و هم محصولات خود را به کشورهای مختلف به صورت مستقیم صادر نمایند.

پی نوشتها
  1. www.outbrain.com
  2. www.financialtribune.com
  3. www.researchandmarkets.com
  4. www.medium.com
  5. www.slideshare.net
نسخه چاپی