راجع به هرم غذایی جدید چه میدانید؟

اطلاعات جامعی از هرم غذایی جدید!

یک هرم فراوری مواد غذایی که توسط Udo Erasmus طراحی شده، بطور کامل نشان می‌دهد که چطور با حرکت کردن از پایین هرم – که بر پایه‌ی غذاهای خام است – به سمت بالای هرم –بر پایه‌ی غذاهای سمی هیدروژنه و بیش‌ازحد حرارت‌دیده که باعث بیماری می‌شوند – میزان سمیت و خطرات بالقوه‌ی سلامتی غذاهای فراوری‌شده افزایش می یابد.

به‌طور کلی هرچه یک غذا سریع‌تر فاسد شود، چگالی مواد مغذی آن بالاتر است. غذاهای زنده در طی چند روز تا چند هفته فاسد می‌شوند، در حالی که غذاهای فراوری‌شده به علت حذف همه‌ی میکروارگانیسم‌ها، آنزیم‌ها، اکسیژن و رطوبت موجود در غذا می‌توانند ماه‌ها یا حتی سال‌ها ماندگاری داشته باشند. همانطور که از غذاهای خام به سمت غذاهای فراوری‌شده می رویم، مدت ماندگاری و همچنین احتمال بروز بیماری افزایش می‌یابد.

راجع به هرم غذایی جدید چه میدانید؟
سطح اول – غذاهای خام
پایه‌ی هرم فراوری مواد غذایی شامل مواد غذایی خام است.

اینها در حالت ایده‌آل باید غذاهای تازه و کامل باشند که در منطقه‌ی جغرافیایی شما پرورش یافته‌اند. این مواد غذایی باید به‌صورت ارگانیک و بدون استفاده از علف‌کش‌ها، آفت‌کش‌ها یا کودهای شیمیایی پرورش یابند. آنها باید در زیر نور آفتاب و در فصل خودشان برسند.

انسان ها نتیجه‌ی میلیون‌ها سال تکامل موفق در طبیعت هستند. غذاهای خام و حیاتی از زمان بسیار قدیم، اساس رژیم غذایی همه‌ی موجودات زنده را تشکیل داده‌اند.
 

راجع به هرم غذایی جدید چه میدانید؟
سطح دوم – غذاهای منجمد
غذاهای منجمد، راه حل بهتر بعدی برای حفظ ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌های ضروری برای ایجاد سلامتی هستند. غذاهای منجمد که حاوی چربی‌های ضروری و سایر مواد مغذی هستند، روند اکسیداسیون را کند خواهند کرد و فاسد شدن را به تأخیر می‌اندازند.

انجماد، یک راه حل درازمدت نیست. غذاهای منجمد باید در دماهای پیوسته پایین نگهداری شوند و باید در یک دوره‌ی زمانی معقول مورد استفاده قرار گیرند.
 
راجع به هرم غذایی جدید چه میدانید؟
سطح سوم – غذاهای خشک‌شده
پروسه‌های خشک کردن معمولا برای مواد غذایی مانند غلات، لوبیاها، میوه‌ها و سبزیجات به کار می رود. در این مورد، مواد معدنی و پروتئین و همچنین برخی آنزیم‌ها معمولا دست‌نخورده باقی می‌مانند.

مزایای خشک کردن مواد غذایی عبارتند از ماندگاری بیشتر و ذخیره‌ی آسان‌تر اما برخی از مواد مغذی آنها ازبین خواهد رفت. این امر می‌تواند توسط مصرف مکمل‌های مناسب جبران شود.

 راجع به هرم غذایی جدید چه میدانید؟
سطح چهارم – غذاهای پخته
روش‌های فراوری که کمترین تأثیر منفی را روی مواد غذایی می‌گذارند، عبارتند از بلانچینگ، جوشاندن و بخارپز کردن. در تمام این روش‌ها مقداری از مواد مغذی – آنزیم‌ها، پروبیوتیک‌ها و مقداری اسیدهای آمینه – ازبین می‌روند.

تمام چهار سطح پایینی این هرم (غذاهای خام، منجمد، خشک‌شده و پخته) به حفظ سلامتی و ارتقاء آن کمک می‌کنند.
 
راجع به هرم غذایی جدید چه میدانید؟
سطح پنجم – گندم و قند تصفیه‌شده
تصفیه و فراوری قند نیشکر و غلات کامل، اثرات مضر بسیاری روی سلامت گذاشته است.

این کار به از دست رفتن مواد معدنی، ویتامین ها، آنزیم‌ها، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها، پروبیوتیک‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌های ضروری و فیتونوترینت‌ها منجر می‌شود. این کار، غذا را به یک منبع کالری پوچ با ارزش غذایی بسیار کم یا صفر تبدیل می‌کند.

راجع به هرم غذایی جدید چه میدانید؟
سطح ششم – غذاهای سفیدشده و بوزدایی‌شده
فرایندهای تصفیه، سفید کردن و بوزدایی که روی دانه‌ها، غلات و محصولات لوبیا – معمولا برای تولید روغن‌های پخت‌وپز تجاری – انجام می شود، بسیار خشن هستند و محصول نهایی را تقریبا عاری از هرگونه ارزش غذایی می‌کنند.

علاوه بر ازدست رفتن قسمت عمده‌ای از مواد مغذی، مولکول‌های ماده‌ی غذایی نیز به‌طور دائمی آسیب می‌بینند و غذا را در سطح سلولی بدن سمی می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان، التهاب و تغییرات دژنراتیو دائمی را افزایش می‌دهند.
 
راجع به هرم غذایی جدید چه میدانید؟
سطح هفتم – غذاهای برشته‌شده یا پخته‌شده
برشته کردن غذاها در فر، روی گریل یا در باربکیو باعث ایجاد تغییرات شیمیایی اساسی در غذا می‌شود که سلامت انسان را به خطر می‌اندازد.

اخیرا ثابت شده ترکیباتی به نام آکریلامیدها که در طول پخت با درجه حرارت بالا در نشاسته تشکیل می‌شوند، سرطان و التهاب را افزایش می‌دهند و به سیستم عصبی مرکزی آسیب می‌رسانند.

مولکول‌های غذایی آسیب‌دیده برای انسان‌ها سمی هستند.

راجع به هرم غذایی جدید چه میدانید؟
سطح هشتم – غذاهای سرخ‌شده
غذاهای سرخ‌شده به سمی بودن و خطرناک بودن برای سلامتی معروف اند. تحقیقات ثابت کرده‌اند که افزایش در میزان بیماری های قلبی عروقی، سرطان و سایر اختلالات دژنراتیو به علت افزایش مصرف غذاهای سرخ‌شده و فست فودهاست.

خطرات عبارتند از سمیت ناشی از مولکول‌های آسیب‌دیده و افزایش سرطان، التهاب و تغییرات دژنراتیو و همچنین افزایش بیماری قلبی عروقی.
 
راجع به هرم غذایی جدید چه میدانید؟
سطح نهم – غذاهای هیدروژنه
هیدروژنه کردن، پادشاه قلعه‌ی سمیت است. در این فرایند، روغن‌ها بیش‌ازحد حرارت دیده و در معرض هیدروژن قرار می‌گیرند تا پیوندهای مولکولی اشباع‌نشده‌ی آنها اشباع شود.

این فرایند در کنار اشباع، اسیدهای چرب ترانس تولید می‌کند که با افزایش بیماری قلبی عروقی، سرطان، دیابت، تضعیف سیستم ایمنی و عملکرد تولید مثل مرتبط اند.

زمان ثابت کرده است که هرم‌های غذایی تهیه‌شده توسط دولت به عنوان دستورالعمل‌های سلامتی کافی نیستند. هر چه بیشتر در مورد GMO، غذاهای فراوری شده و سموم صنایع غذایی بدانید، بیشتر به این نتیجه خواهید رسید که هرم غذایی شما برای پیشبرد سلامت‌تان، بسیار متفاوت با هرم توصیه شده توسط هر سازمان دولتی و هر متخصص تغذیه است که همان توصیه‌ها را طوطی‌وار تکرار می‌کند.


منبع: سایت راستینه
نسخه چاپی