به جای سیزده به در: ۵ بازی گروهی مناسب شرایط کرونایی!

۵ بازی گروهی مناسب شرایط کرونایی!

از زمان جمشید، ایرانیان روز سیزدهم فروردین را بیرون از خانه و در دامن طبیعت می گذرانند. عده‌ای بر این باورند که با شروع نیمسال دوم زراعی در این روز، برای نیایش و جشن به کشت زارها و مزارع می رفتند و با آیین ‌های گوناگون، آخرین روز  نوروز را به جشن و پایکوبی می پرداختند. (1)

پیرو اتفاقات اخیر و گسترش ویروس کرونا، به نظر می رسد امسال نمی توانیم روز سیزده به در را همانند سال‌های پیش و در دل طبیعت برگزار کنیم؛ اما با یک برنامه ریزی خوب و کمی حوصله و خلاقیت می توان یک خاطره به یاد ماندنی از آخرین روز تعطیلات نوروزی سال 1399 ساخت.

اولین قدم، پیدا کردن یک سرگرمی مناسب برای همه اعضای خانواده است، که به راحتی در منزل قابل اجرا باشد. به این منظور در ادامه 5 بازی گروهی مناسب شرایط کرونایی معرفی خواهد شد.
 
1.بازی با لغات و معانی
این بازی علاوه بر تقویت دامنه لغات فارسی کودکان و نوجوانان، برای افرادی که در حال فراگیری زبان‌های خارجی هستند نیز بسیار سرگرم کننده و آموزنده است. روش بازی به این صورت است که:

بازیکن شماره 1، یک لغت مبهم از لغت نامه پیدا می کند که به صورت روزمره استفاده نمی‌شود و معمولاً افراد آن را نشنیده اند. سایر بازیکنان، هرکس مجزا از سایرین، بر روی یک ورقه کاغذ به مدت 5 دقیقه، هر تعداد معنی ساختگی که به ذهنش می آید، برای این لغت یادداشت می کند. هدف این است که بازیکنان یکدیگر را در یافتن معنی صحیح فریب بدهند.

بازیکن شماره 1، همه جواب‌ها را جمع کرده و آنها را با صدای بلند، بدون ذکر نام نویسنده، برای سایرین می خواند و معنی صحیح را نیز ما بین معانی ساختگی می گوید.

بازیکنان به جواب هایی که درست‌تر می دانند، رأی می دهند. بازیکنی که معنی صحیح را پیدا کند امتیاز می گیرد. نکته اینکه اگر بازیکنان موفق به یافتن معنی صحیح نشوند، بازیکنی که معنی ساختگی اش بیشترین رأی را کسب کرده، یعنی در متقاعد کردن دیگران برای پذیرفتن معنی نادرست، موفق‌تر بوده، امتیاز این دور را می گیرد.

در هر مرحله یکی از بازیکنان مسئول انتخاب لغت خواهد بود، و بازی تا هر زمان که یک نفر با کسب بیشترین امتیاز برنده شود، ادامه خواهد داشت. (2)

به جای سیزده به در: ۵ بازی گروهی مناسب شرایط کرونایی!
 
2.بازی با کاغذ و قلم
بازی‌های زیادی هستند که به راحتی می توان در هر موقعیتی، ماشین، رستوران، اتاق انتظار و.. فقط با یک ورق کاغذ و مداد انجام داد. مثل، اسم-فامیل و XO. یکی دیگر از این نوع بازی ها، لوله کشی یا Laying Pipes نام دارد. به این صورت که:

دو بازیکن، یکی دایره‌های توپر و مشکی، و دیگری دایره‌های توخالی و سفید، را انتخاب می کند. هر بازیکن یک مجموعه 76 از نقاط (دایره ها) دارد که با نقاط بازیکن دیگر به صورت شطرنجی قرار می گیرند. بازیکن اول، دو تا از نقطه هایش را با یک خط، افقی یا عمودی، بهم متصل می کند.

بازیکن برنده یا باید بلند‌ترین زنجیره خطوط را رسم کرده باشد؛ یا اولین بازیکنی باشدکه بتواند خطوط مشخص شده در ادامه را رسم کند: بازیکن سفید، باید خطوط را از بالا به پایین صفحه متصل کند و بازیکن سیاه، خطوط را از چب به راست. (3)

به جای سیزده به در: ۵ بازی گروهی مناسب شرایط کرونایی!
 
3.دارت بادکنک
برای این بازی به یک قطعه مقوا یا یونولیت به اندازه دلخواه، تعدادی بادکنک و تیر دارت نیاز دارید. انتهای گره خورده بادکنک‌های باد شده را در سوراخ‌های تعبیه شده در مقوا یا یونولیت محکم کنید. برنده مسابقه کسی است که بیشترین تعداد بادکنک را ترکانده باشد. به همین سادگی!  (4)

به جای سیزده به در: ۵ بازی گروهی مناسب شرایط کرونایی!

اگر در خانه تیر دارت ندارید، به روش ساده زیر می توانید به تعداد دلخواه بسازید:

لوازم مورد نیاز: سوزن، نخ، قیچی، چوب کبریت، کاغذ و در صورت نیاز چسب مایع

مرحله اول: سوزن را در میان 4 عدد چوب کبریت قرار داده و با نخ محکم می کنید.

مرحله دوم: کاغذ را به صورت مربعی بریده و طبق تصاویر تا کنید.

مرحله سوم: کاغذ را به کمک چوب کبریت‌های دور سوزن به بدنه محکم کنید. (5و6)

به جای سیزده به در: ۵ بازی گروهی مناسب شرایط کرونایی!

4.چشم بسته پیدا کن!
برای این بازی سرگرم کننده کافیست به گروه‌های دو نفره تقسیم شوید. در هر نوبت یکی از اعضا هر تیم چشم بند میزند و نفر دوم به عنوان راهنما عمل می کند. به این صورت که، راهنمای هر تیم یک جعبه یا هر وسیله دلخواه دیگری را در گوشه‌ای از خانه پنهان می کند. با شروع بازی هر راهنما سعی می کند هم تیمی خود را راهنمایی کند که با چشمان بسته جعبه را پیدا کند.

مثلا به او بگویدکه چقدر به سمت چپ یا راست حرکت کند و یا موقع برخورد به موانع او را هشیار کند. تیمی که زودتر جعبه را بیابد، امتیاز آن دور بازی را کسب می کند. (7)

به جای سیزده به در: ۵ بازی گروهی مناسب شرایط کرونایی!
 
5.بازی قاشق
وسایل مورد نیاز:

- 52 کارت دلخواه (شامل 13 دسته 4 تایی، که 4 کارت هر دسته باید مشابه باشند) .

- قاشق (غذاخوری- تعداد قاشق‌ها باید یک عدد از تعداد شرکت کنندگان کمتر باشد) .

- بازیکنان (3-13 نفر می توانند در این بازی شرکت کنند) .

قاشق‌ها را در وسط میز بازی قرار دهید. یک نفر را به عنوان آغاز کننده بازی انتخاب کنید. آغازکننده به هر نفر 4 کارت می دهد و بقیه را در کنار خود، روی میز می گذارد. در شروع هر دور، آغازگر بازی، یک کارت از کارت‌های باقیمانده برداشته و بازی با دست به دست کردن کارت‌ها بین بازیکنان شروع می‌شود.

به این ترتیب که، آغازگر که اکنون 5 کارت در دست دارد به دلخواه خود یک کارت به بازیکن سمت راست خود می دهد. بازیکن سمت راست هم به همین صورت، به انتخاب خود یکی از 5 کارتی که در دست دارد به نفر بعد می دهد.

هدف از این کار این است که هر بازیکن سعی کند زودتر از بقیه به 4 کارت مشابه هم دست پیدا کند. نفر آخر هر دور نیز کارت اضافه خود را روی میز می گذارد. این روال تا جایی که یکی از بازیکنان به 4 کارت شبیه بهم برسد ادامه خواهد داشت.

این بازیکن باید برای اعلام اینکه 4 کارت یکسان دارد، اقدام به برداشتن یک قاشق کند، بازیکنان دیگر نیز باید بلافاصله سعی کنند که قاشق‌های دیگر را بردارند.

آخرین بازیکن که قاشقی برای برداشتن ندارد، به عنوان امتیاز منفی یکی از حروف کلمه "ق-ا-ش-ق" را از دست می دهد. بازی تا جایی که همه افراد، کل حروف کلمه "قاشق" را از دست بدهند و تنها یک نقر باقی بماند، ادامه خواهد داشت.


به جای سیزده به در: ۵ بازی گروهی مناسب شرایط کرونایی!

پی نوشتها
  1. www.article.tebyan.net
  2. www.parade.com
  3. www.pngkit.com
  4. www.thespruce.com
  5. www.instructables.com
  6. www.instructables.com
  7. www.shutterfly.com
نسخه چاپی