مرز میان جوان مؤمن سکولار و جوان مؤمن انقلابی
جوانان یکی از مهمترین و با ارزش‌ترین نیروی کارآمد و توانای جامعه به شمار می‌آیند که بسیاری از گره‌های کور و پیچیده جامعه به دست آنها باز شده است، اگر اندکی در ماهیت انقلابیون و سن و سال آنها در تاریخ انقلاب اسلامی دقت و تأمل نماییم، اذعان خواهیم داشت که خیل کثیری از کسانی که پای بیرق انقلاب اسلامی ایستاده و جان بر کف به حمایت از باغبان انقلاب اسلامی شتافتند، جوانان بودند. البته این روحیه حق گرایی و باطل ستیزی در بین جوانان، تاریخ دیرینه دارد؛ کما اینکه در برخی از منابع اسلامی پیشتازی و جایگاه ممتاز جوانان در حمایت‌گری از مکتب پیامبراکرم(صلی الله علی و اله) مورد توجه قرار گرفته است.[1]


ویژگی جوانان تراز انقلاب اسلامی

در این یاداشت سعی داریم به برخی از ویژگی‌های ممتاز و شاخص‌های جوان مؤمن انقلابی اشاره کنیم، شاخص‌های بسیار مهمی که در واقع مبین و مشخص کننده  مرز میان جوان مؤمن سکولار و جوان مؤمن انقلابی است.
 
1-ایمان قوی به وعده‌‌های غیبی و امدادهای الهی
جوان مؤمن انقلابی به وعده‌های غیبی و امدادهای الهی ایمان راسخ دارد، در اوج تحریم‌ها، در اوج محاصره ی اقتصادی و سیاسی چشم امید به مدد و یاری الهی دارد، البته این چنین بینش و تفکری منجر به نادیده گرفتن نقش و جایگاه افراد برای دست‌یابی به امدادهای غیبی نیست، چراکه این وعده ی الهی است که می‌فرماید: «وَ أَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى‏؛[2] و اینکه براى انسان بهره‏اى جز سعى و کوشش او نیست». ولی جوان انقلابی در کنار تلاش و کوششی که برای دست یابی به آرمان‌های ناب اسلامی از خود نشان می‌دهد، تمام امید و نگاهش معطوف به یاری و همراهی خدای متعال است که در فراز و نشیب چالش‌های زندگی مدد کار او باشد، از اینرو به جای اینکه چشم امید به ابرقدرت های استکباری بدوزد منتظر نصرت و یاری الهی است. «قالَ کَلاَّ إِنَّ مَعی‏ رَبِّی سَیَهْدینِ؛[3](موسى) گفت: چنین نیست! یقیناً پروردگارم با من است، بزودى مرا هدایت خواهد کرد!»
 
2-پایبندی راسخ به ولایت مداری
یکی از مهمترین و برجسته‌ترین خطوط و شاخص‌های جوان مؤمن انقلابی، برخورداری از روحیه ولایت مداری است. وقتی سخن از ولایت مداری به میان می‌آید، باید به این نکته توجه داشته باشیم جوان انقلابی تاریخ مصرف فرهنگ سخنان اهل بیت(علیهم السلام) را صرفاً در 1400 سال پیش مشاهده نمی‌کند، این چنین جوانانی به خوبی درک می‌کنند، که حتی در عصر غیبت امام معصوم(علیه السلام) نیز فقه شیعی کارایی و کارآمدی منحصر به فرد خود را حفظ کرده  از این‌رو برای نهادینه کردن احکام اسلامی می‌بایست با تبعیت از نواب عام امام که همان ولی فقیه جامعه شرایط است.[4] با بهره گیری از ساز و کارهای هوشمندانه در جهت تقویت حکومت دینی و گام بردارند.
 
3-جهادگر و مبارزه با استکبار
پازل فکری، سیاسی، علمی و اجتماعی جوان مؤمن انقلابی در اتمام ابعاد زندگی در راستای تحلیل صحیح و جامع از نقشه دشمن است؛ از این رو همواره  سعی می‌کند با اقدام صحیح و به موقع در صف مقدم جهاد علیه استکبار حاضر ‌شده و اجازه نفوذ و پیشروی دشمن را به مرزهای فکری، فرهنگی، دینی و اجتماعی و اقتصادی ندهد. وقتی در کرسی تحصیل علم، تدریس، تحقیق و تبلیغ قرار می‌گیرد، همچون افراد خنثی، منزوی و بی اثر وارد نمی‌شود، بلکه درجهت مقهور و ناامید کردن دشمن از هیچ گونه تلاش و جهاد علمی دریغ نمی‌ورزد، در عرصه‌های اقتصادی و جهش تولید نیز به خوبی وظیفه حمایت‌گری خود را از تولید به منصه ظهور می‌رساند و هیچ گاه به خود اجازه نمی‌دهد که با مصرف کالای خارجی و استفاده از اجناس استکباری همچون آمریکا پرچم استکبار برافراشته شود.
 
مرز میان جوان مؤمن سکولار و جوان مؤمن انقلابی
در واقع این چنین روحیه جهادگری و استکبار ستیزی ریشه در فرامین الهی دارد که خطاب به مؤمنین می‌فرماید: «چرا در راه خدا، و (در راه) مردان و زنان و کودکانی که (به دست ستمگران) تضعیف شده‌اند، پیکار نمی‌کنید؟! همان افراد (ستمدیده‌ای) که می‌گویند: «پروردگارا! ما را از این شهر (مکه)، که اهلش ستمگرند، بیرون ببر! و از طرف خود، برای ما سرپرستی قرار ده! و از جانب خود، یار و یاوری برای ما تعیین فرما!»[5]
 
4-وظیفه شناس و تعهدپذیر
دین داری و انقلاب گرایی با شعار دادن محقق نمی‌شود؛ کما اینکه مقام رهبری نیز بیان فرمودند: «با شعار دادن نه یک کشور را بلکه یک ده[روستا] را هم  نمی‌شود درست کرد و اداره و آباد نمود در کنار شعار دادن[رجز خواندن] عمل کردن نیز لازم است،[6] اگر یاران امام حسین(علیه السلام) در سال 61 هجری با وظیفه شناسی و شجاعت تمام در برابر سپاه عمر بن سعد رجر می‌خواندند، در میدان عمل هم نشان دادند که تا آخرین قطره ی خونی که در بدن دارند، حامی و پشتیبان ولی و امام خود هستند. جوان مؤمن و انقلابی نیز در عصر غیبت با اشراف کامل جنگ تمام عیار اقتصادی، سیاسی و بین المللی با درک و فهم شرایط جنگی به تعهداد علمی، اقتصادی و سیاسی خود در برابر جامعه اسلامی جامه عمل می‌پوشاند، دین‌داری و استکبار ستیزی او تنها لقلقه زبان نیست.
 
5-پرامید، با نشاط و اعتقاد به شعار «ما می‌توانیم»
هر چند رسانه‌های غربی و آمریکایی همواره سعی می‌کنند با القاء یأس و نا امیدی روحیه «ما نمی توانیم» را از ذهن و فکر جامعه نخبگانی و جوان ایران اسلامی دور نمایند، ولی جوان مؤمن و انقلابی همواره سعی می‌کنند، با اتکاء و امید به یاری خدای متعال با نشاط و تمام توان در عرصه جهاد خود کفایی شعار «ما می توانیم» را به جهان مخابره نمایند، و عزّت ملّی و اسلامی را به رخ جهانیان بکشد. این چنین جوانانی علاوه بر قوی کردن خود در عرصه‌های مختلف علمی هر گونه ضعف و سستی را از خود دور می‌نمایند. «عَنِ الْفُضَیْلِ بْنِ یَسَارٍ قَالَ قَالَ الصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ ع‏ مَا ضَعُفَ بَدَنٌ عَمَّا قَوِیَتْ عَلَیْهِ النِّیَّةُ؛[7]از فضیل بن یسار روایت کرده است که گفت: امام صادق جعفر بن محمد (علیه السّلام) فرمود: هیچ بدنى از تحمّل آنچه نیّت توان آن را داشته باشد، ناتوان نشده است».
 
پی‌نوشت‌ها:

[1]. ر.ک: محمدی ری شهری،حکمت نامه جوان، ص52.
[2]. سوره مبارکه نجم، آیه 39 .
[3]. سوره مبارکه شعرا، آیه 62.
[4].الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)، ج‏2، ص458. «فَأَمَّا مَنْ کَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ، حَافِظاً لِدِینِهِ، مُخَالِفاً لِهَوَاهُ، مُطِیعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِّ أَنْ یُقَلِّدُوهُ وَ ذَلِکَ لَا یَکُونُ إِلَّا بَعْضِ فُقَهَاءِ الشِّیعَةِ لَا جَمِیعِهِم».
[5]. سوره مبارکه النساء آیه ۷۵ «وَما لَکُم لا تُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَالمُستَضعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَالنِّساءِ وَالوِلدانِ الَّذینَ یَقولونَ رَبَّنا أَخرِجنا مِن هٰذِهِ القَریَةِ الظّالِمِ أَهلُها وَاجعَل لَنا مِن لَدُنکَ وَلِیًّا وَاجعَل لَنا مِن لَدُنکَ نَصیرًا».
[6]. بیانات مقام معظم رهبرى به مناسبت روز مبارزه با استکبار جهانى، 09/آبان/ ۱۳۷۵.
[7]. من لا یحضره الفقیه، ج‏4، ص400.
نسخه چاپی