بخاطر سلامت قلبمان آجیل بخوریم

آجیل‌ها برای قلب‌تان مفید اند!

محققان می‌گویند بادام زمینی، گردو و آجیل‌های درختی می توانند خطر ابتلا به سکته‌ی مغزی و حمله‌ی قلبی را کاهش دهند و هر چه مقدار بیشتری از آنها را مصرف کنید، بهتر است.

خوردن چند وعده‌ی کوچک آجیل در هر هفته می‌تواند مشکلات قلبی را کاهش دهد. این، یافته‌ یکی از بزرگ‌ترین مطالعاتی است که تا به امروز در مورد آجیل‌ها انجام شده است.
 

مصرف آجیل و کاهش مشکلات قلبی

محققان، ۲۱۰ هزار فرد را در ۳ مطالعه‌ی آینده‌نگر بزرگ با یک دوره‌ی پیگیری ۳۲ ساله مورد بررسی قرار دادند. میزان مصرف آجیل شرکت کنندگان با پرسشنامه‌های مکرر غذایی بررسی شد.

محققان گفتند که رابطه‌ی معناداری را بین مصرف آجیل و خطر کمتر مشکلات قلبی عروقی پیدا کرده‌اند.

دکتر مارتا گوشفر، نویسنده‌ی این مطالعه می‌گوید: «افرادی که به‌طور منظم آجیل ازجمله بادام زمینی، گردو و آجیل‌های درختی مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که هرگز یا بسیار بندرت آجیل می‌خورند، کمتر احتمال دارد که دچار بیماری های قلبی عروقی یا بیماری عروق کرونر شوند. ما یک رابطه‌ی معکوس پایدار بین مصرف آجیل و بیماری قلبی عروقی (۱۴ درصد ریسک کمتر برای آنهایی که ۵ بار یا بیشتر از ۵ بار در هفته آجیل مصرف می‌کنند) و بیماری عروق کرونر (۲۰ درصد خطر کمتر) پیدا کردیم.»

محققان دریافتند آنهایی که ۵ بار یا بیشتر از ۵ بار در هفته، یک مشت آجیل (حدود ۲۸ گرم یا یک اونس) مصرف کردند، کمترین خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی و عروق کرونر را داشتند.

دکتر مارتا می‌گوید‌:«هر ۲۸ گرم افزایش در مصرف آجیل با یک کاهش ۶ درصدی در خطر بیماری قلبی عروقی و یک کاهش ۱۳ درصدی در خطر بیماری عرق کرونر قلب مرتبط بود. بنابراین من می‌گویم که توصیه‌ی لازم باید مصرف ۴ تا ۷ وعده آجیل در هر هفته باشد که می‌تواند شامل هر نوع آجیلی شود.»

سالانه از هر ۴ مورد مرگ‌ و میر، یک مورد بخاطر بیماری قلبی اتفاق می‌افتد که چیزی معادل ۶۱۰ هزار نفر است.

هر ساله حدود ۷۳۵ هزار نفر به حمله‌ قلبی دچار می‌شوند و ۲۱۰ هزار مورد از آنها در افرادی اتفاق می‌افتد که قبلا دچار حمله‌ی قلبی شده‌اند.
 

چرا آجیل‌ها برای قلب مفیدند؟

آجیل‌ها مدت‌هاست که به‌عنوان یک میان وعده‌ی سالم با فواید سلامتی متعدد درنظر گرفته می‌شوند.

آجیل‌ها علاوه بر آنکه یک منبع خوب پروتئین هستند، حاوی چربی‌های سالم و سایر مواد مغذی می‌باشند که برای سلامت قلب مفیدند.

دکتر لوری رایت، استادیار بهداشت عمومی در دانشگاه فلوریدای جنوبی می‌گوید:‌«آجیل‌ها حاوی یک نوع چربی سالم (تک غیراشباع) هستند که به کاهش کلسترول در خون کمک می‌کند و بنابراین محافظ قلب است. همچنین آجیل‌ها حاوی فیبر و سایر مواد مغذی فعال هستند که به نظر می‌رسد التهاب را در بدن کاهش می دهند که این امر نیز از سلامت قلب محافظت می‌کند.»

او می‌گوید که خوردن حتی مقدار کمی آجیل برای سلامتی شما مفید خواهد بود.

او می‌گوید: «تحقیقات نشان داده‌اند که یک اونس آجیل از سلامت شما محافظت می‌کند. این مقدار معادل ۲۴ عدد بادام درختی، ۱۲ عد آجیل ماکادمیا، ۱۴ نصفه گردو، ۳۵ عدد بادام زمینی یا ۱۸ عدد بادام هندی است.»
 

دیدگاه جدید در مورد چربی‌ها

در سال‌های اخیر، نگرش‌ها در مورد چربی‌ها و سلامت قلب تغییر کرده است.

دیگر لازم نیست برای محافظت از قلب‌تان، تمام چربی‌ها را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید.

این نگرش، بیشتر به مصرف انواع درستی از چربی‌ها توجه دارد. رایت می‌گوید: «ما قبلا باور داشتیم که چربی کل، ریسک ابتلا به بیماری قلبی را بالا می‌برد اما امروزه مطالعات متعددی نشان می‌دهند که این، نوع چربی است که با سلامت قلب مرتبط است. بخصوص چربی‌های اشباع و ترانس موجود در گوشت گاو، گوشت خوک، لبنیات، کره و نارگیل برای قلب مضر اند، در حالی که چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع (ماهی، مرغ، آجیل، آووکادو و روغن زیتون) برای قلب مفید هستند.»

چربی‌های رژیمی مانند آنهایی که در آجیل‌ها وجود دارند، از رشد سلولی حمایت کرده و به بدن انرژی می‌رسانند.

آنها همچنین در جذب برخی مواد مغذی، تولید هورمون‌های خاص و محافظت از اندام‌های شما به بدن‌تان کمک می‌کنند.

در یک مطالعه توسط دانشگاه هاروارد مشخص شد که بادام زمینی، گردو، آجیل‌های درختی مانند پسته، بادام درختی، فندق و بادام هندی با خطر کمتر ابتلا به بیماری قلبی عروقی و بیماری عروق کرونر قلب مرتبط هستند.

همچنین مصرف بادام زمینی و گردو با خطر کمتر سکته‌ی مغزی نیز مرتبط بود.
 

همه‌ی آجیل‌ها یکسان نیستند

دکتر مارتا خاطرنشان می‌کند که محدودیت‌هایی برای این مطالعه وجود دارد، مانند اینکه آیا آجیل‌ها طعم‌دار بودند یا به روش خاصی آماده شده بودند.

او می‌گوید:‌« هیچ گونه اطلاعاتی در مورد نحوه‌ی آماده‌سازی آجیل‌ها موجود نبود و بنابراین تأثیرات روش‌های آماده‌سازی قابل تست کردن نبودند. ما قادر نبودیم بین آجیل شور و آجیل غیرشور تفاوت قائل شویم و احتمالا مصرف آجیل‌های خام یا بوداده – که می‌دانیم برای سلامتی مفیدند – با مصرف بادام زمینی پوشیده‌شده با شکلات یا آجیل‌های شور فرق دارد.»

جنیفر مک دانیل، یک متخصص تغذیه می‌گیود که بهتر است تا حد ممکن از آجیل‌های شورنشده استفاده کنید.

او می‌گوید: «انواع شور یا طعم‌دارشده معمولا سدیم و قند بالاتری دارند. در عوض خودتان آنها را با مقداری نمک دریا، گیاهان معطر یا ادویه‌ها، پوست مرکبات رنده‌شده یا حتی مقداری عسل طعم‌دار کنید. نتایج آن برای شما بهتر خواهد بود و بعلاوه لذیذتر نیز هستند.»


منبع: سایت راستینه
نسخه چاپی