الگویی برای سعادت جوان
حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام فرزند بزرگ امام حسین در سال 33 هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود. مادر بزرگوار وی حضرت ام‌لیلا، دختر ابی مره است. ام‌لیلا برای امام حسین علیه‌السلام پسری آورد، رشید، دلیر، زیبا، شبیه‌ترین کس به پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، رویش روی رسول‌‌خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، گفت‌وگویش گفت‌وگوی رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و خلق و خویش خلق و خوی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله بود؛ هرکسی که آرزوی دیدار رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله را داشت بر چهره پسر لیلا می‌نگریست تا آنجا که پدر بزرگوارش می‌فرماید «هرگاه مشتاق دیدار پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله می‌شدیم به چهره او می‌نگریستیم»؛ به همین جهت روز عاشورا وقتی اذن میدان طلبید و عازم جبهه پیکار شد، امام حسین علیه‌السلام چهره به آسمان گرفت و گفت «اللهم اشهد علی هؤلاء القوم فقد برز الیهم غلام اشبه الناس برسولک محمد خلقا و خلقا و منطقا و کنا اذا اشتقنا الی رؤیة نبیک نظرنا الیه»
 
حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام اولین شهید عاشورا از بنی‌هاشم بود. شجاعت و دلاوری حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام و رزم‌آوری و بصیرت دینی و سیاسی او، در سفر کربلا به ویژه در روز عاشورا تجلی کرد. سخنان و فداکاری‌های وی نیز به خوبی مؤید این مطلب است.
 
از همین رو خبرنگار راسخون به مناسبت ولادت حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام در خصوص چگونگی الگو گیری جوانان از وجود مقدس حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام با خطیب توانا حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم گفتگویی را انجام داده است.
 
راسخون: جوانان امروز از وجود مقدس حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام چگونه می‌توانند الگو بگیرند.
نکته اول این‌که گاه یک امام معصوم علیه‌السلام برای امام معصوم علیه‌السلام دیگری زیارت‌نامه انشا می‌کند که این استبعادی ندارد، اما گاهی یک امام معصوم برای یک امامزاده زیارت‌نامه انشا می‌کند. برای سه امامزاده است که امام معصوم دستور داده است که این امامزاده را با این کلمات زیارت کنید؛ زیارت حضرت ابوالفضل علیه‌السلام، زیارت حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام و زیارت‌نامه حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها است. این کاشف از شأن و منزلت فوق‌العاده‌ای است که آن امامزاده از آن برخوردار است.
 
نکته دوم این‌که در زیارت‌نامه، امام معصوم علیه‌السلام برای زیارت این امامزاده چنین عبارتی را بکار می‌برد: «بِأَبی أَنتَ وَ أُمّی مِن مَذبُوح وَ مَقتُولٍ مِن غَیرِ جُرمٍ»؛ عبارت «بِأَبی أَنتَ وَ أُمّی» چندین مرتبه در زیارت‌نامه تکرار می‌شود. این‌که یک امام معصوم به یک امامزاده می‌گوید پدر و مادرم فدای تو کاشف از شأن و منزلت فوق‌العاده آن امامزاده است که از آن برخوردار است.
 
نکته سوم اینکه در زیارت‌نامه حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام این تعبیر است «السلام علیک یا ابن الحسن و الحسین»؛ اینکه حضرت علی‌اکبر فرزند امام حسین علیه‌السلام است کاملاً مشخص است اما اینکه او را چرا فرزند امام حسن علیه‌السلام می‌نامند جای بحث دارد. اینجا برخی از بزرگان این‌گونه گفته‌اند؛ چون شأن و منزلت حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام بسیار بالا بود و لیاقت این را داشت که اسرار الهیه را مثل ائمه معصومین علیه‌السلام تحمل کند و البته احتمال دیگری که در خصوص عبارت یا ابن الحسن وجود دارد اینکه او دارای حِلم حَسنی است.
 

حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام دارای شأن و منزلت فوق‌العاده‌ای است

این تعابیر را از این جهت اعلام کردم که حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام بی‌تردید دارای شأن و منزلت بسیار فوق‌العاده‌ای است که به اوج بندگی رسید و این را که به اوج بندگی رسید همین یک‌جهت بس که حضرت سیدالشهدا روی مرکب نشست است یک‌لحظه چشمان مبارک روی هم رفت و ندایی به گوش حضرت رسید که این قافله لحظه به لحظه به مرگ نزدیک می‌شود. چشمان مبارک را که باز کرد، حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام دید پدر در حال قرائت کلمات استرجاع (انّا ﷲ و انّا الیه راجعون) است.
 
حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام به پدر عرض کرد بابا چرا کلمات استرجاع را بر زبان جاری می‌کنید؛ حضرت فرمودند که الآن ندایی به گوشم رسید که این قافله به مرگ نزدیک می‌شود. عرض کرد بابا اگر بمیرم بر حق هستیم. امام حسین علیه‌السلام فرمودند بله؛ تعبیر حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام از مرگ این است که چه باکی از مرگ است اگر برای خداست.
 

حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام ادب فوق‌العاده‌ای نسبت به پدر و امام زمان خود داشت

بنده دو مطلب را عرض می‌کنم که پاسخ به سؤال شما است. مطلب اول این‌که حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام دارای ادب فوق‌العاده نسبت به پدر و امام زمان خود است و تمام رشد و تعالی حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام به این دو مطلب برمی‌گردد اولاً ادب در مقابل پدر و دوم ادب نسبت به امام زمان خود.
 
مطلب بعد اینکه حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام اگر از این دو مطلب برخوردار است به بالاترین درجه بندگی و عبودیت رسیده است چون بنده خدا شد می‌گوید: باکی از مرگ نیست (لا ابالی بالموت)؛ چون بنده خدا شد و به مقام عبودیت رسید در مقام امامش تسلیم است و سر تعظیم فرود می‌آورد.
 
برای حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام هم مثل حضرت عباس علیه‌السلام، امان‌نامه آوردند ولی او امان‌نامه را رد کرد. نهایت عبودیت و بندگی در سیره حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام وجود دارد. احترام به پدر و احترام به امام زمان خود، حضرت علی‌اکبر را به مقام عبودیت رساند.
 
جوان امروز ما اگر می‌خواهد در سیر زندگی خود به سعادت و کمال حقیقی برسد نه سعادت و کمال مقطعی؛ در حال حاضر ما شاهد عبور مقطعی و کاذب مجازی زیادی هستیم. افراد تَوهم سلوک موفقیت می‌گیرند چون در مسیر موفقیت نیستند و اساساً موفقیت را در امور زودگذر نفسانی می‌دانند.
 

جوانان برای رسیدن به سعادت به پدر و مادر خود احترام بگذارند

اگر جوان ما بداند در مسیر عبودیت و بندگی به نشاط، موفقیت و کمال می‌رسد حتماً در این مسیر گام خواهد گذاشت و این سعادت و کمال با بندگی خدا و با بندگی و اطاعت نسبت به امام زمان و از طرفی اطاعت و حرمت برای بزرگ‌تر که پدر و مادر باشد، به دست می‌آید.
 
راسخون: امروز فضای مجازی یکی از عرصه‌های بسیار مهم در بین اعضای خانواده تبدیل‌شده است و به همین مراتب دغدغه‌هایی را هم به وجود آورده است. تاثیر فضای مجازی بر روی خانواده‌ها مخصوصاً جوانان را چطور می‌بینید.
فضای مجازی نه بر روی جوانان امروز بلکه بر روی همه تأثیرگذار است. اگر فردی می‌تواند در این فضا مؤثر باشد ورود پیدا کند اگر نمی‌تواند مؤثر باشد به این فضا ورود نکند.
 
اگر شبهه‌ای در این فضا ذهن افراد را درگیر کرد به اهل فن و کسی که می‌تواند او را کمک کند مراجعه کند و این شبهه را از بین ببرد چون دشمن در فضای مجازی در حال موج‌سواری است و با القاء شبهه و ایجاد شبهه می‌خواهد جوانان را از مسیر دین جدا کند و بین آن‌ها و دین فاصله ایجاد کند.
 

امروز فضای مجازی یک تهدید است تا فرصت

تک‌تک شبهاتی که امروز مطرح می‌شود برای امروز و دیروز نیست بلکه از 100 سال قبل این شبهات مطرح‌شده و این شبهات توسط بزرگان دین پاسخ‌داده‌شده است. لذا فضای مجازی به جای اینکه در حال حاضر تبدیل به فرصت شود متأسفانه تبدیل به یک تهدید شده است.
 
ما در حال حاضر چگونه از کرونا فرا می‌کنیم و از خودمان در برابر این ویروس مراقبت و توصیه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنیم تا به ویروس مبتلا نشویم، دست نمی‌دهیم، از روابط مستحب و مشروع دوری می‌کنیم و خودمان را از این مسائل محروم کرده‌ایم؛ به جهت این خطر بسیار عظیم خطر احتمالی ما را وادار به مراقبت کرده است.
 

مصون ماندن از شبهات با حضور در مسیر بندگی

 اما فضای مجازی خطرش قطعی است وقتی جوانی با شیطان دست می‌دهد و با او مصافحه و معانقه می‌کند طبیعتاً آسیب‌هایی متوجه او خواهد شد و از مسیر دین فاصله می‌گیرد و شبهات در قلب او جا می‌گیرد. لذا اگر کسی می‌خواهد از این فضاها مصون بماند باید حتماً در مسیر بندگی قرار بگیرد.
نسخه چاپی