دستور پخت کلوچه خرمایی

آموزش تهیه کردن کلوچه معروف لاهیجانی با خرما در خانه

کلوچه خرمایی یکی از شیرینی های مخصوص و محلی مردم سیستان (زابل) میباشد که از سال های قدیم تا به امروز در بین سیستانیها پخت آن رواج داشته و دارد.
کلوچه خرمایی یکی از شکل های استفاده از خرما هست، که طرفدارای زیادی داره.

خرما برای تقویت و سلامتی بدن هم مفیده، همچنین در درمان بسیاری از بیماری ها هم کاربرد داره. بعضی افراد میل به خوردن خرما ندارند، اما اگه تنوعی در سرو اون باشه شاید تمایل به خوردن اون پیدا کنند.

کلوچه خرمایی، یک میان وعده عالی و مغذی برای کودکان و نوجوانان می باشد. اگر کودک شما نیز تمایلی به مصرف خرما ندارد، می توانید از طریق سرو متنوع آن در انواع خوراکی ها، این منبع عالی و مقوی برای سلامتی را در برنامه غذایی خود قرار دهید. خرما، خواص و فواید بسیار زیادی دارد که باعث حفظ سلامتی افراد و پیشگیری از انواع بیماری ‌ها خواهد شد.

خرما یک منبع غنی از ویتامین ‌ها و مواد معدنی چون ویتامین ‌های A ،B2 ،C، پروتئین، کلسیم، پتاسیم، مس، منگنز، فیبر، سلنیوم، آهن، فسفر و… می باشد. از این رو مصرف خرما در روز باعث بهبود سلامت قلب، تنظیم کلسترول و فشار خون، بهبود عملکرد مغز، محافظت از پوست و مو، افزایش سطح انرژی و… خواهد شد.

کلوچه خرمایی را می توانید به عنوان میان وعده خوشمزه و خوش عطر به راحتی و در کوتاه ترین زمان در منزل تهیه نمایید. همچنین در وعده صبحانه نیز این کلوچه به همراه چای و یا شیر بسیار عالی خواهد بود و انرژی لازمه شما برای فعالیت های روزانه را تامین خواهد کرد.
 

مواد لازم

آرد 2 و نیم لیوان
شکر 1/2 لیوان
نمک 1/4 قاشق چایخوری
پودر مخمر 2 قاشق چایخوری
کره 4  قاشق غذاخوری
خرما مقدار لازم
شیر ولرم 1/3 لیوان

 
دستور پخت کلوچه خرمایی
 
طرز تهیه
1. آرد، شکر، نمک و پودر مخمر را داخل کاسه ای بریزید و مخلوط کنید، شیر ولرم را کم کم به مواد خشک اضافه کنید و پس از اینکه مواد مخلوط شدند کره آب شده را اضافه کنید سپس با دست ورز دهید تا خمیر لطیف و یکدستی بدست بیاید.
 
2. خمیر را داخل کاسه ای که چرب کرده اید قرار دهید ، در ظرف را بپوشانید و خمیر را به مدت 1 ساعت در جای گرمی استراحت دهید تا حجم آن 2 برابر شود سپس خمیر را به 14 قسمت مساوی تقسیم کنید، خمیر ها را با دست گرد کنید و 15 دقیقه استراحت دهید.
 
3. پوست و هسته خرماها را بگیرید و با پشت چنگال خرما را له کنید ( میتوانید مقداری کنجد به خرما اضافه کنید )؛ به نوبت خمیرها را کف دست تان پهن کنید و مقداری خرما در مرکز هر خمیر قرار دهید، خمیر را از اطراف جمع کنید و به شکل گرد حالت دهید.
 
4. ته سینی فر کاغذ روغنی قرار دهید ، خمیرها را روی سینی بچینید، میتوانید خمیر را به شکل گرد شکل دهید یا اینکه با قیچی اطراف خمیر را برش بزنید و مرکز آن را با انگشت کمی گود کنید تا به شکل گل شود.
 
5. تخم مرغ را با چنگال بزنید سپس روی خمیرها را با تخم مرغ برس بکشید و کمی کنجد روی کلوچه ها بپاشید، سینی را داخل فری که از قبل با دمای 180 درجه سانتیگراد روشن کرده اید و گرم شده است به مدت 10 – 15 دقیقه قرار دهید تا کلوچه ها طلایی شوند.
 
6. کلوچه ها را پس از پخت از فر خارج کنید، روی کلوچه ها را با روغن یا کره آب شده برس بکشید سپس سرو کنید، این کلوچه ها را میتوانید با مواد دیگری نیز پر کنید.


منبع:
سایت ایران ناز
نسخه چاپی