راجع به هیپنوتیزم  چه میدانید؟

آیا هیپنوتیزم حقیقت دارد؟

بسیاری از مردم هیپنوتیزم را یک نوع شوخی یا یک حقه به حساب می آورند .معمولا شخصی که مورد هیپنوتیزم قرار می گیرد ، در محیطی آرام استراحت می کند و به او گفته می شود افکار خود را بر روی شخص هیپنوتیزم کننده متمرکز نماید .

هیپنوتیزم گر ساعتی معلق یا پاندول ، چراغ قوه و یا حتی انگشتان خود را آرام به عقب و جلو می برد و با صدایی آرام و آمرانه میگوید : تو خوابت گرفته ، پلکهایت سنگین شده اند ، چشمهایت بسته می شوند و به خواب سنگینی فرو می روی …

ناگهان شخصی که مورد هیپنوتیزم قرار گرفته به خواب می رود و پس از آن تحت قدرت هیپنوتیزم گر قرار می گیرد و هر آنچه را وی می گوید انجام می دهد ، و با اینکه شخص هیپنوتیزم شده در حالت خلسه می باشد اما به نظر می آید که کاملا بیدار است و به هیچکس و هیچ جا اعتنایی ندارد .

فقط هیپنوتیزم گر است که می تواند وی را کنترل کرده و بیدار نماید . بیدار کردن اغلب با بهم زدن دستان یا انگشتان صورت می گیرد . پس از بیدار شدن ، شخص هیپنوتیزم شده ، هیچیک از وقایع اتفاق افتاده را به یاد نمی آورد .
 

اقسام هیپنوتیزم

اقسام هیپنوتیزم به سه گونه عمده تقسیم می شوند.

تلقینی، پسرفتی و تحلیلی.

متخصصین علم هیپنوتیزم هر یک از این اقسام را بکار می برند. تلقین درمانی زمانی است که برای تغییر دادن طرز فکر، احساس و کردار به فرد تلقینات ساده ای القا شود تا مشکل او اینگونه حل گردد. در این گروه هیپنوتیزم کنندهای نمایشهای سرگرمی نیز قرار می گیرند ،هر چند این روش جنبه درمانی ندارد.

در پسرفت درمانی فرد باید خاطرات گذشته خود را بیاد بیاورد، تا به علت مشکلات کنونی، پی ببرد. در تحلیل درمانی متخصص ذهن ناخودآگاه فرد را تحلیل کند تا مشکلات او حل شود.2
 

 هیپنوتیزم تا چه اندازه حقیقت دارد ؟

آزمایشات علمی نشان داده اند که هیپنوتیزم حقیقت دارد اما چون با سوء استفاده کلاهبرداران و شیادان و نهایتا رابطه جنسی همراه است در بسیاری از کشورها ، انجام آن ممنوع است .

علی رغم آنچه به نظر می رسد ، شخص هیپنوتیزم شده در حقیقت خواب نیست ! آزمایشات بوسیله ی الکتروانسفالوگراف ( دستگاهی که فعالیت الکتریکی مغز را ثبت می کند ) نشان داده است که امواج مغزی شخص هیپنوتیزم شده مانند شخص بیمار است . در حالت خواب ، امواج مغزی کاملا با حالت بیداری فرق دارند.
 

باورهای نادرست درباره هیپنوتیزم

هیپنوتیزم-هنوز برخی تصور می کنند به هنگام هیپنوتیزم ، یک فرد مقتدر و ماهر به طور فعال ، فردی را که حالت تسلیم به خود گرفته ، کنترل می کند. این تصور از واقعیت علمی به دور است. تصور وجود یک هیپنوتیزور با قدرت زیاد و اسرار آمیز در مقابل فردی ضعیف و مقهور ، به قرن هجدهم باز می گردد که هیپنوتیزم با استفاده از نیروهای مرموز و مغناطیسی صورت می گرفت. هیپنوتیزور در آن عصر، انسانی با قدرت جادویی و غول آسا بود که با وسایل اهریمنی، اراده و روح انسان های دیگر را کنترل و اداره می نمود.

نظریه جدید درباره هیپنوتیزم وهیپنوتیزور با این باورهای قدیمی فاصله بسیار زیادی دارد. هم اکنون بسیاری از روان پزشکان و روان شناسان از این نظریه طرفداری می کنند که : هیپنوتیزور تنها نقش راهنما و هدایت کننده را در برقراری حالت هیپنوتیزم ایفا می کند و " کار اصلی" را در این جریان خود فرد تحت هیپنوتیزم انجام می دهد.

هیپنوتیزم شدن، نشانه ضعف روحی نیست!

همانطور که دکتر اشپیگل اظهار می دارد:هیپنوتیزم شدن نشانه سطح بالایی از هوش  و استعداد  و نمایانگر قدرت و قابلیت فرد در انجام تمرکز است.3


هیپنوتیزم چگونه عمل می کند ؟

هیچکس درست نمی داند که هیپنوتیزم چگونه عمل می کند ، اما آزمایشات و مشاهدات معتبری در مورد حالت هیپنوتیزم وجود دارد که مهمترین آن این است که در حالت هیپنوتیزم ، شخص تحت تاثیر هیپنوتیزم کننده قرار دارد و دقیقا هر چه را که او دستور می دهد تکرار کرده و انجام می دهد .

می توان شخص هیپنوتیزم شده را وادار کرد تا ضربان قلبش افزایش یابد ، مانند وقتی که خجالت کشیده صورتش سرخ شود ، مانند وقتی که ترسیده ، رنگش بپرد و یا قدرت بدنی زیادی پیدا کند . با این وجود ، اشخاص را نمی توان برخلاف میلشان هیپنوتیزم کرد ، همانطور که نمی توان آنها را وادار کرد تا خلاف اعتقادات مذهبی خود عمل کنند .
 
گفتنی ست در نمایش های روی صحنه که شخص داوطلب ، با هیپنوتیزم گری مانند دیوید کاپرفیلد کار می کند که از میان تماشاچیان بلند می شود تا تحت کنترل قرار گیرد و به آسمان پرواز کرده یا درکنار همه ناپدید می شود ، کاملا حقه است .
 

فواید هیپنوتیزم چیست ؟

در برخی از کشورها ، در طب و در اموری مانند دندانپزشکی ، زایمان ، سوختگی های شدید و جراحی هایی مانند پیوند پوست ، از هیپنوتیزم برای بیهوش کردن بیمار استفاده می شود .

مزیت هیپنوتیزم در زایمان این است که اگر موثر واقع شود ، مادر احتیاجی به مصرف داروهای آرام بخش و قرص مسکن که بر کودک تاثیر بدی می گذارند ندارد.در بعضی دیگر از کشورهای پیشرفته از هیپنوتیزم برای درمان حساسیتها ، امراض پوستی ،اضافه وزن ناشی از پرخوری ، هراس یا ترس بی اساس ، اعتیاد و رفع بی خوابی استفاده می کنند .

بعضی از روانشناسان هنوز از هیپنوتیزم برای کمک به افرادی که مشکل روانی دارند بهره می گیرند بخصوص مشکلاتی که شاهدان تصادفات منجر به مرگ داشته اند یا پس از وقوع تصادف یا حتی جراحت ایجاد شده است .

اگر بتوان به شخص هیپنوتیزم شونده کمک کرد تا وضعیت آن تجربه ی وحشتناک را همراه با احساسی که در آن لحظه داشته به یاد بیاورد ، نشانه های بیماری اغلب از میان می رود .
 
زیگموند فروید در ایام جوانی ، قبل از ارائه تکنیک تحلیل روانی ، برای درمان بیماران از هیپنوتیزم استفاده می کرد .
 

تاثیر هیپنوتیزم بر جسم و روح انسان

اگر فروشنده باشید شما می توانید نرخ فروش خود را بالا ببرید.

شمامی توانید روابط ناسالم را بدون هیچ ناراحتی از بین ببرید.

به عنوان ضد درد در انجام اعمال جراحی بکار می رود .

برای زمانی مسکن جواب گو نیست و مضر است مانند انجام زایمان بدون درد، کاهش درد بیماران مبتلا به سرطان که به مسکن ها پاسخ نمی دهند و ... کمک کننده می باشد.

هیپنوز می تواند بر درمان یا تسریع درمان موثر باشد.

هیپنوز در کاهش بیماری هایی lثل سردرد یا اسپاسم که با استرس و فشار تشدید می شوند، کاربرد دارد.2

پینوشتها
1.www.rastineh.com
2.www.namnak.com
3.www.beytoote.com
نسخه چاپی