خنده و چند دلیل علمی برای خندیدن

خنده چیست ؟

ماهیچه خنده Risorius یا عضله خندان ، ماهیچه نازک و پهنی است که در گوشه های دهان قرار دارد و گوشه لب را به عقب می کشد. خاستگاه آن نیام روی ماهیچه جوشی masseter ، پیوند گاه آن، پوست گوشه دهان، عصب گیری اش از شاخه دهانی buccal و عصب چهره ای facial و کار آن کشیدن گوشه دهان به سمت جانبی است.
 
مهارتی به نام خنده
گاهی خندیدن آنقدر برای انسان عادی می شود که فراموش می کنیم، چقدر شگفت آور است. آیا تا به حال به این مساله فکر کرده اید که خنده چقدر می تواند در کنش و واکنش بدن سودمند باشد و آیا می دانید هنگام خندیدن در بدن چه اتفاقی رخ می دهد؟

دانش روان شناسی، امروزه پی برده لبخند در زندگی ما از اهمیت بسزایی برخوردار است. لبخند و خنده هیچ عارضه جانبی مضری ندارد و حتی اگر نتواند به خودی خود بیماری و فشارهای روانی را علاج کند، حداقل می تواند لحظات نگرانی به وجود آمده از بیماری را برطرف کند. لبخند علاوه بر معکوس کردن مسیر بیماری و تامین سلامت، بهترین یخ شکن در گردهمایی های اجتماعی است.

در سال های اخیر دانشمندان سعی داشتند فیزیولوژی خنده و آثار پزشکی قابل اثباتش را آشکار کنند. گروهی از این وحشت دارند که اگر زیاد بخندند یا لبخند به لب داشته باشند، دیگران آنها را جدی نگیرند، در حالی که باید بدانیم امروزه مشکل، خنده زیاد نیست، بلکه کمبود خنده است. البته باید صادقانه خندید و شخصیت خود را نیز در نظر داشت.

خنده، آن گاه موثر و درمان بخش است که به موقع باشد و به شخصیت دیگران آسیب نرساند. خنده های بی مورد و تمسخرآمیز، انسان را غافل می کند و پرده سیاهی روی عوامل شادی آفرین دیگر می کشد.
 
تعریف خنده چیست؟
در واقع خنده یک برنامه است که کل سیستم بدن را درگیر می کند. ممکن است خنده در اثر گفتن یک مطلب خنده دار باشد که از عصب شنوایی ما شروع می شود یا در اثر دیدن تصویر های خنده دار و کمدی باشد و از چشم هایمان شروع شود. دانستن این نکته می تواند جالب باشد که پیدایش خنده پیش از به وجود آمدن زبان و عمیقا با پیدایش ما ارتباط دارد.
 
تاثیرات لبخند و خنده
لبخند زدن و خندیدن، نشانه داشتن شخصیتی دست و دلباز ، اجتماعی و خوش قلب است. گرچه ما معمولا خندیدن زیاد را با سبک سری یکی می دانیم ولی باید بدانیم تغییراتی فراسوی سبک سری در جسم و بدن انسان به واسطه خندیدن و لبخند زدن ایجاد می شود که تظاهرات عینی آن شادمانی است. در این حالت تمام جسم تنظیم و ذهن شفاف می شود.
 
نکته
جالب است بدانید ، جهت ارتقای تحصیلی دانش آموزان بسیاری از مدارس هند ، امروزه یوگای خنده را به عنوان یکی از برنامه های روزمره مدرسه اجرا می کنند.
در این حالت، برنامه روزانه تحصیلی با ۱۰ دقیقه خندیدن در آغاز کلاس و ۵ دقیقه خنده پیش از ترک مدرسه انجام می شود. نهادینه کردن چنین ریتمی زمینه ساز محیط بسیار جذاب و پرانرژی در مدرسه خواهد شد که در نتیجه منجر به احساس لذت و شادی مربیان و دانش آموزان از بهبود روابط، نظم و تلاش می شود.

نتایج تحصیلی نیز به تبع این شرایط مطلوب وضعیت بهتری پیدا می کند. البته بررسی ها نشان می دهد یوگای خنده تاثیر بسیار مثبتی بر نگرش زندگی دانش آموزان نیز خواهد داشت. علاوه بر هند ، این روش در مدارس ایالات متحده و فرانسه نیز در حال اجراست.
 

دلایل علمی برای اینکه بیشتر بخندید!

حتما شما هم شنیده اید که «خنده بر هر درد بی درمان دواست.» این مطلب درست است و در حقیقت مطالعات علمی تاثیر واقعی خنده بر سلامت جسمی، هیجانی و اجتماعی را تایید می کنند.

با اینکه مشغله های زندگی روزمره شاید به نظر بعضی افراد مجالی برای شاد بودن و خندیدن باقی نمی گذارد اما اگر بدانیم خنده تا چه حد وضعیت سلامت جسم و روح را بهبود می بخشد، حتما چند دقیقه شاد بودن را در برنامه های زندگی می گنجانیم تا انتظار در مراجعه به پزشک و تحمل بیماری را کاهش دهیم.
 
ارتباط خنده و سلامت سیستم قلبی- عروقی
خنده باعث اتساع بافت تشکیل دهنده غشای داخلی عروق و در نتیجه افزایش جریان خون خواهد شد. بهبود جریان خون و اکسیژن به قلب همچنین احتمال لخته های خونی و پرفشاری خون را کاهش می دهد. شاید به نظر عجیب بیاید اما خنده مانند دیگر ورزش های هوازی تاثیر فوق العاده ای بر سلامت قلب دارد زیرا در واقع یک دقیقه خنده می تواند معادل ۱۰ دقیقه قایقرانی یا دویدن به عملکرد مطلوب سیستم قلبی کمک کند.
 
تقویت سیستم ایمنی بدن
سیستم ایمنی نقش کلیدی در حفظ سلامت و مقابله با عوامل بیماری زا دارد. در زمان خندیدن، این سیستم به سرعت تقویت می شود زیرا سلول های مقابله با ویروس ها و عفونت ها افزایش می یابند. همچنین در این شرایط ثابت شده سلول های خاص محافظت در برابر عوامل جدی بیماری ها مانند سلولهای NK ترمیم و احیا می شوند.

افزایش آنتی کورها و به طور کلی تقویت سیستم ایمنی بدن موجب مقاومت بهتر در برابر سرطان ها، بیماری های قلبی – عروقی، میگرن، افسردگی و بی خوابی است. اگر کنار شادی و خنده در شیوه زندگی، به برنامه غذایی درست و تحرک نیز توجه شود می توان همه شانس ها برای زندگی همراه با سلامت را در اختیار داشت.
 
کاهش استرس
خنده تمرینی آسان و موثر برای کاهش محرکهای زمینه ساز استرس فیزیکی، روانی و هیجانی است. هنگام خندیدن استرس کاهش می یابد و تعادل هورمونهای هیجانی در مدت بسیار کوتاهی ایجاد می شود. بر اساس مطالعات تاثیر چند دقیقه خندیدن مانند تمرینات یوگای خنده موجب کاهش سطح کورتیزول که به عنوان هورمون استرس شناخته می شود، خواهد شد و هیجانات مثبت را افزایش می دهد.

پژوهشگران بر این باورند گنجاندن شادی و خنده به عنوان یک اصل زندگی در روزمرگی ها می تواند منجر به افزایش طول عمر شود و توانایی بدن برای مقابله با بیماری های مرتبط با استرس را کاهش دهد.
 
بهبود تنفس و عملکرد ریه ها
خندیدن روشی بسیار سریع و ساده برای تنظیم تنفس و توانایی ریه هاست. خنده منجر به افزایش فوری ضربان قلب، تعداد تنفس و مصرف انرژی می شود. در این صورت هوای تازه و سرشار از اکسیژن جایگزین هوای گرفته ریه ها خواهد شد. همچنین تنفس عمیق تر و بهبود سلامت سیستم تنفس به خصوص در مبتلایان به بیماری های تنفسی از جمله آسم را در پی دارد.
 
تاثیر مثبت در روابط اجتماعی
خنده نقش مهمی در تنظیم تعاملات اجتماعی بشر دارد و برقراری ارتباطات بین گروههای مختلف را تسهیل می کند. در واقع پیش از اینکه کلام و کلمات بتوانند دو نفر را برای تعامل اجتماعی و عاطفی آماده کنند، لبخند و چهره بشاش آنهاست که احساس خوبی ایجاد کرده و زمینه گفت و گوی سازنده را فراهم خواهد کرد.

همچنین از آنجا که خنده و شادی را باید خصیصه ای مسری دانست، دیگران نیز در این شرایط نگرش مثبت و رفتار شادتری خواهند داشت.
 
تسکین درد
خنده باعث تولید اندروفین در بدن می شود که این هورمون ها به عنوان مسکن طبیعی درد را در زمان کوتاهی تسکین می دهند. به همین علت امروزه تمرینات یوگا خنده در مراکز درمانی علاوه بر بهبود وضعیت روحیه بیماران به عنوان روش مکمل نیز توصیه می شود. حتی مشخص شده تاثیر تمرینات خنده بر بعضی بیماران مبتلا به روماتیسم که از درد شدیدی رنج می برند بیشتر از داروهای مسکن است.
 
نکته
به خاطر داشته باشید که شرکت در جلسات یوگای خنده در مورد خانم های باردار و مبتلایان به بیماری های قلبی و آسم بهتر است تحت نظر پزشک باشد. در واقع، بعضی تمرینات می تواند منجر به افزایش سریع اکسیژن رسانی و فشار بر عضلات شکم شود که ممکن است برای این افراد مشکل ساز باشد.


منبع: سایت راستینه
نسخه چاپی