کمک واقعیت مجازی به درمان دردهای مزمن
هالی دیویس در آپریل 2018 در یک سانحه رانندگی دچار شکستگی دست و پارگی رباط و ماهیچه سرینی بزرگ شد. او که 41 سال دارد سوار بر موتور با یک وسیله نقلیه تصادف کرده و از ناحیه کمر به پایین دچار کبودی و ورم شد.

4 ماه پس از تصادف، دیویس همچنان درد زیادی در ناحیه چپ خود یعنی محل برخورد با وسیله نقلیه احساس می‌کرد. او از درد در زانوی چپ، پایین کمر و ناحیه لگن رنج می‌برد. گاهی درد حالت تیر کشیدن داشت و گاهی به صورت ضربانی می‌شد. یکی از پزشکان برای او داروی رفع گرفتگی عضله و مسکن غیر مخدر تجویز کرد، اما این داروها تا حدی تأثیر داشتند. یکی از پزشکان فیزیوتراپ به دیوس پیشنهاد داد از واقعیت مجازی جهت کمک به مدیریت درد استفاده نماید و او با کمال میل آن را پذیرفت.

پزشک فیزیوتراپ دیوس را در یک اتاق قرار داد، عینک مخصوص واقعیت مجازی را بر چشمان او زد و چراغ‌ها را خاموش کرد. دیویس غرق برنامه VR با تصاویر سه بعدی از نحوه عملکرد اعصاب در بدن انسان شده بود. برنامه VR دیگری که به او نشان داده شد، تصویری از کوهستان و ساحلی آرام بخش بود که به او تکنیکهای تنفس و آرام سازی را می‌آموخت. تکنیک‌هایی که به او در مدیریت درد و  آسان ساختن تمرینات فیزیوتراپی کمک می‌کردند.  به گفته او: «این روزها خیلی بهتر شده‌ام. گاهی هنوز بعضی روزها احساس درد دارم اما همه چیز در جهت مثبت و رو به بهبودی پیش می‌رود».
تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهند که VR می‌تواند به کاهش درد و اضطراب بیمارانی که از درد مزمن و شدید رنج می‌برند کمک نمایدتحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهند که VR می‌تواند به کاهش درد و اضطراب بیمارانی که از درد مزمن و شدید رنج می‌برند کمک نماید. به همین منظور تعداد زیادی از مراکز درمانی جهت آرام ساختن دردهای جسمی از واقعیت مجازی استفاده می‌کنند. تحقیقات صورت گرفته در سال 2016 نشان می‌دهند که استفاده 5 دقیقه‌ای از تجربه واقعیت مجازی احساس درد مزمن را بعد از اتمام جلسه به طور متوسط 33 درصد نسبت به پیش از شروع آن کاهش می‌دهد. این مطالعه شامل 30 شرکت کننده می‌شد که از مجموعه‌ای اختلالات مزمن از جمله درد ستون فقرات، درد لگن و درد شکم رنج می‌بردند.

در صورتی که از درد شدید یا مزمن رنج می‌برید، در این بخش برخی مزایای بالقوه استفاده از واقعیت مجازی را به شما معرفی می‌کنیم:

* مدیریت بهتر درد

* کاهش نیاز به مسکن

* صرفه جویی در هزینه

* آموزش مهارتهای جدید سلامتی

* بهبود حرکت
 

1- مدیریت بهتر درد

به گفته دیوید آر پترسون استاد روانشناس دانشکده پزشکی توانبخشی دانشگاه واشنگتن در سیاتل، تحقیقات نشان می‌دهند که VR می‌تواند درد شدید ناشی از سوختگی، زخم، زایمان، پروسه‌های دندانپزشکی و جراحی‌های مختصر را کاهش دهد. کورتنی الیوت پرستار و مدیر بخش اورژانس بیمارستان اینووا مونت ورون واقع در شهر الکساندریا عنوان می‌کند که VR به کاهش درد و آرام ساختن بیماران بخش اورژانس کمک می‌کند. اینووا به مدت دو سال است که از VR در بخش اورژانس خود استفاده می‌کند. الیوت در ابتدا نسبت به مفید بودن این فناوری دچار تردید شده بود، اما به سرعت نظر او تغییر کرد. او پسر بچه 9 ساله‌ای را به یاد می‌آورد که به دلیل شکستگی دست به بخش اورژانس آورده شده بود و سعی می‌کرد درد شدید خود را بروز ندهد. به همین دلیل برای او برنامه‌ای از واقعیت مجازی را نشان دادند که در آن دلفین‌ها در زیر آب شنا می‌کردند. او آنقدر بر روی برنامه متمرکز شده بود که کادر درمانی توانست در کمترین زمان استخوان او را گچ بگیرد. الیوت عنوان می‌کند که بخش اورژانس از VR برای کمک به بیماران 3 تا 96 سال استفاده کرده است.
 

2- کاهش نیاز به مسکن

بایستی گفت که VR نوشدارو برای درد به حساب نمی‌آید، اما در بعضی بیماران می‌تواند جهت تسکین یا رفع نیاز به مسکن از جمله مسکن‌های اعتیاد آور به قدر کافی مؤثر باشد. واقعیت مجازی به بعضی بیماران در اینووا کمک کرده است که نیاز به مسکن کمتری داشته باشند. به عنوان مثال نیاز به دارو در بعضی از بیمارانی که از VR برای یادگیری تکنیک‌های تنفس و ذهن آگاهی استفاده کرده‌اند، کمتر شده است. و بعضی دیگر که از VR استفاده می‌کنند به هیچ دارویی نیاز ندارند. این فناوری به منحرف ساختن حواس بیمار به موضوعی غیر از درد کمک کرده و بنابراین آرامش را در آنها افزایش می‌دهد.
 

3- صرفه جویی در هزینه

به گفته جاش ساکمن مدیر Applied VR استفاده از VR نه تنها می‌تواند به کاهش مصرف مسکن‌های اعتیاد آور و سایر داروهای تجویزی کمک کند، بلکه موجب صرفه جویی در هزینه نیز می‌شود و می‌تواند مدت زمان بستری در بیمارستان را برای بعضی بیماران کاهش دهد. عدم موفقیت در کنترل درد یکی از مهمترین دلایل عدم ترخیص از بیمارستان است بنابراین هر روش ایمن و در عین حال مؤثر غیر دارویی مانند VR برای کمک به بیمار جهت کنترل درد می‌تواند به کاهش طول مدت بستری و در نتیجه صرفه جویی در هزینه منجر شود.
 

4- یادگیری مهارتهای جدید سلامتی

بسیاری از اوقات مسئله مهم، برطرف نمودن درد شخص نیست، بلکه یادگیری مهارت‌های جدید برای مقابله با آن ناراحتی به صورت روز به روز است که دارای اهمیت می‌باشد. اما یادگیری مهارتهای جدید به ویژه زمانی که با یک بیماری دست و پنجه نرم می‌کنید، می‌تواند دشوار باشد.
واقعیت مجازی ابزار مفیدی است که یادگیری را تسریع ساخته و از طریق تعامل شناختی، میزان این یادگیری را افزایش می‌دهدواقعیت مجازی ابزار مفیدی است که یادگیری را تسریع ساخته و از طریق تعامل شناختی، میزان این یادگیری را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید تکنیک‌های جدیدی مانند تنفس و مدیتیشن را بیاموزید که به مقابله با بیماری در لحظه کمک کرده و در عین حال مهارتهایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید تا آخر عمر از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توانید تنفس خود را در VR تجسم کنید و تأثیری که تنفس شما بر روی بدن یا دنیای پیرامون شما می‌گذارد را مشاهده نمایید. از طریق این بازخورد زیستی قادر خواهید بود ذهن خود را به روشهایی که هرگز قبل از آن امکان پذیر نبودند به بدن متصل کنید. این امر مهارتهای جدید شما را به طور مثبت تقویت ‌می‌سازد.
 

5- بهبود در حرکت

برای بعضی بیماران مبتلا به درد مزمن مانند دیویس یادگیری تکنیکهای تنفس و مدیتیشن می‌تواند به مدیریت علائم کمک کرده و به نوبه خود امکان فعالیت بدنی بیشتر را برای آنها فراهم سازد. لری بنز فیزیوتراپ مستقر در لوئیزویل کنتاکی عنوان می‌کند که فعالیت بدنی به طور کلی باعث بهبودی می‌شود. در نتیجه باید آنها را مجبور به حرکت نماییم. تحرک به روان شدن مفاصل آنها کمک کرده و باعث بهبود جریان خون و دامنه حرکتی بهتر می‌شود. فعالیت بدنی به عملکرد قلب و ریه‌های شما کمک می‌کند. تحرک خواص درمانی طبیعی بدن را فعال می‌سازد.


منبع: health.usnews
نسخه چاپی