درمان دندان درد در خانه

۱۲ روش طبیعی برای مقابله با درد دندان

درد دندان یکی از شایع ترین شکایت هایی است که دندان پزشکان در مطب خود از بیماران می شنوند. قبل از دندانپزشکی مدرن، درد دندان به همین اندازه شایع بود، اما مردم مجبور بودند به روش های طبیعی درمان دندان درد متکی باشند تا درد خود را به طور طبیعی از بین ببرند. اگر چه طب مدرن دارای راه حل های خاص خود است، با استفاده صحیح، این درمان های طبیعی دندان درد می تواند به شما کمک کند درد خود را بدون مراجعه به پزشک درمان کنید.
 

علل درد دندان

اولین چیزی که اغلب مردم هنگام درد دندان، به فکرشان خطور میکند حفره دندانی است، اما علل دیگری نیز وجود دارد که موجب دندان درد می شود.

در واقع، درد دندان می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

پوسیدگی دندان

آبسه دندان

شکستگی دندان

قسمت های پر شده که آسیب دیده اند.

حرکات تکرار شونده مانند جویدن غذاهای سخت یا دندان قروچه

لثه های آلوده / بیماری لثه

گاز زدن غیر طبیعی

روییدن دندان (در خردسالان)
 

علائم دندان درد میتواند شامل موارد زیر باشد

درد دندان ممکن است تیز، ضربان دار یا ثابت باشد. در بعضی افراد، درد تنها در صورت فشار به دندان ایجاد می شود.

تورم در اطراف دندان

تب و یا سردرد

برخی از دندان درد ها به خودی خود از بین می روند، اما بعضی دیگر نشان دهنده مشکل جدی تر هستند. اگر درد دندان شدید که ۱ یا ۲ روز طول کشید، تب، گوش درد یا تجربه درد هنگام باز کردن دهان، مشکل در تنفس یا بلع، یا عفونت دندان را تجربه کردید، بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید.
 

۱۲درمان خانگی دندان درد

شما می توانید برخی از درمان های دندان درد را هرجایی حتی داخل خودرو نیز امتحان کنید!
 
درمان دندان درد در خانه
 
روغن گل میخک
روغن گل میخک حاوی مقادیر بالا اوژنول است، اوژنول ترکیبی بی حس کننده و ضد عفونی کننده است. روغن گل میخک حتی در دندانپزشکی مدرن برای رفع درد لثه و کشتن میکروب ها در طول کشیدن دندان، پر کردن و معالجه کانال های ریشه استفاده می شود. مطالعه ای حتی نشان داد که روغن گل میخک در کاهش درد به اندازه بی حس کننده مصنوعی موضعی بنزوکائین موثر است.

برای استفاده، ۱ قاشق چایخوری روغن نارگیل را با ۲-۳ قطره روغن میخک مخلوط کنید. با استفاده از یک توپک پنبه ای به طور مستقیم به ناحیه درد اعمال کنید و چند دقیقه صبر کنید. هنگامی که ناحیه بی حس شد، پنبه را بیرون بیاورید و دهان خود را بشویید و از خوردن روغن گل میخک پرهیز کنید.

به همین ترتیب، چند میخک را با استفاده از دندانهای نزدیک به محل درد خود، بجوید. هنگامی که در لثه ها و زبان خود احساس تلخی کردید، میخک ها را دور بریزید و دهان خود را بشویید. در صورت نیاز تکرار کنید.
 
خمیر زنجبیل و فلفل کاین
این خمیر آنتی بیوتیکی باعث کنترل خونریزی، کاهش تورم، کاهش درد و مبارزه با عفونت می شود. برای تهیه این ترکیب، تکه های یک اندازه زنجبیل و کاین را با کمی آب مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. یک توپ پنبه ای را در مخلوط آغشته کنید و روی دندان تان به دور از لثه ها و زبانتان، اعمال کنید. آن را تا حد امکان نگه دارید و در صورت امکان از بلعیدن آن اجتناب کنید.
 
غرغره آب نمک
در این راه حل ساده از یک قاشق چای خوری نمک حل شده در یک فنجان آب جوش برای مبارزه با عفونت و از بین بردن درد گلو استفاده میشود. این روش، راه حلی عالی برای از بین بردن درد دندان و کاهش تورم نیز می باشد. حتما اجازه دهید که آب اندکی سرد شود و حداقل ۳۰ ثانیه قبل از اینکه آن را بیرون بیاورد، اطراف دهان آب نمک را بچرخانید. در صورت نیاز کار را تکرار کنید.

درمان دندان درد در خانه
 
اسانس نعناع
بر اساس تحقیقی که انجام گرفت، اسانس نعناع یک محلول ضدعفونی کننده داخل کانالی موثر در برابر پاتوژن های خوراکی است. بهترین راه برای اثرگذاری این روش، نوشیدن چای نعناع حاوی حداقل ۱ قاشق چای خوری از برگ های نعناع است که حداقل ۲۰ دقیقه کنار گذاشته شده باشد تا برگ نعناع در مخلوط حل شود. این روش نفس بد بو و سردردهای بد، که عوارض جانبی درد دندان هستند، را نیز از بین می برد.

به همین ترتیب، یک چای سیاه پررنگ نیز میتواند موثر باشد، میتوانید یک کیسه چای مرطوب گرم را روی دندان آسیب دیده قرار دهید و درد را کاهش دهید.
 
مرحجازی (نوعی صمغ از نوعی درختچه)
خواص مر حجازی به التهاب کمک می کند و شستشو با آن می تواند فواید کاهش باکتری ها را به همراه داشته باشد. در این روش، یک قاشق چای خوری از پودر مر حجازی را در دو فنجان آب بجوشانید. اجازه دهید سرد شود و سپس پنج یا شش بار در روز، پس از خوردن غذا یا خوراکی های دیگر، از آن استفاده کنید.

همچنین می توانید تنتور مر حجازی را از فروشگاه ها خریداری کنید، در آب رقیق کرده، و با استفاده از پنبه محلول را روی دندان آسیب دیده قرار دهید. از استفاده طولانی مدت مر حجازی پرهیز کنید و در صورتی که از مشکلات کلیوی رنج می برید، از آن استفاده نکنید.
 
درمان دندان درد در خانه
 
سیر خام
هنگامی که پای طب طبیعی به میان می آید، سیر یک نیروگاه واقعی به شمار می رود، چرا که توانایی مبارزه با ویروس ها، باکتری ها، قارچ، و غیره را دارد.

آلیسین، ترکیب اصلی فعال در سیر، به خوبی با گرما واکنش نمی دهد، بنابراین بهترین نحوه استفاده از سیر به عنوان دارو شکل خام آن است.

ابتدا یک حبه سیر را له کنید و به مدت ۱۵ دقیقه به منظور فعال شدن ترکیبات مفید آن را کنار بگذارید. سپس می توانید آن را با کمی نمک مخلوط کنید و مستقیما آن را روی دندان قرار دهید یا با همان دندان آسیب دیده آن را بجوید. در صورت نیاز ۲-۳ بار در روز این روش را تکرار کنید.
 
عصاره وانیلی
عجیب ترین این روش های درمانی دندان درد عصاره وانیل ساده است. عصاره وانیل به دو روش کار میکند: حاوی الکل است که عامل بی حس کنندگی است و عطر وانیل به عنوان یک عامل آرام بخش برای کمک به شما در مبارزه با برخی از اضطراب های مرتبط با دندان درد عمل میکند.

برای استفاده، مقدار کمی عصاره وانیلی را روی انگشت خود بمالید و محل درد دندان و لثه را مالش دهید. ۲-۳ بار در روز این کار را انجام دهید.
 
درمان دندان درد در خانه
 
ترکیب زردچوبه
این خمیر ترکیبی از خواص ضد باکتری و ضد ویروسی زردچوبه و روغن نارگیل برای مبارزه با عفونت است. همچنین با سوزش، قرمزی لثه، بوی بد دهان و لکه های دندان مبارزه می کند.
 
طرز تهیه این ترکیب
مواد لازم

۱قاشق غذاخوری روغن نارگیل

۱و 1/2 قاشق چایخوری پودر زردچوبه

چند قطره روغن نعناع
 
نحوه استفاده
ترکیبات را به خوبی مخلوط کنید.

مسواک خود را با آب خیس کنید و آن را در مخلوط فرو کنید.

دندان هایتان را همان طور که همیشه مسواک می زنید، با مسواک تمیز کنید.

اجازه دهید حدود ۳-۵ دقیقه ترکیب روی دندان شما بماند.

سپس دهان خود را بشویید.

روزانه این کار را انجام دهید.
 
جویدن آدامس
شکستن یک دندان یا ریختن قسمت پر شده دندان می تواند کاملا دردناک باشد، به ویژه در نزدیکی ناحیه آسیب دیده. برای تسکین موقت درد قبل از مراجعه به دندانپزشک، مقداری آدامس با طعم ملایم را با طرف مقابل بجوید و آدامس جویده شده را به طور مستقیم روی دندان آسیب دیده قرار دهید.
 
درمان دندان درد در خانه
 
طب فشاری
بعضی افراد متوجه می شوند که طب فشاری (روشی مشابه طب سوزنی ولی به جای سوزن از فشار انگشت استفاده میشود)، درد دندان را به سرعت تسکین می دهد، به خصوص اگر شما در موقعیتی قرار داشته باشید که کار دیگری از دست شما بر نیاید.

تمام کاری که لازم است انجام دهید این است که انگشت شست مقابل را روی دست در طرف آسیب دیده بدن خود بگذارید و فشار دهید، درست جایی که پایه انگشت شست و انگشت اشاره تلاقی می کند. دو دقیقه به همین حالت نگه دارید تا اندورفین که تسکین دهنده درد است، آزاد شود.
 
یخ
در صورتی که دندان شما دچار هرگونه ضربه شدیدی شده باشد، گذاشتن کمپرس سرد یا یخ روی گونه ی طرف آسیب دیده، درد را تسکین خواهد داد. این کار کمک خواهد کرد تا درد و تورم قبل از درمان به طور موقت تسکین یابد.
 
روغن های اسانس
مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در مجله بین المللی سلامت دهان و دندان منتشر شد، می نویسد:

شستشو با روغن های اسانس در مهار پلاک موثر است. مطالعه ای که توسط پیزو و همکاران، پیرامون اثر مهار پلاک فلوراید آمین / فلوراید stannous و روغن های اسانس انجام گرفت، تفاوت معنی داری در اثربخشی هر دو نشان نداد.

همانطور که کلرهگزیدین در اثر استفاده طولانی مدت، باعث لکه شدن دندان ها می شود، روغن های اسانس می توانند به عنوان جایگزینی برای شستشو با کلرهگزیدین استفاده شوند. همچنین مشخص شده است که روغن های اسانس فعالیت ضد میکروبی علیه پریوپاتوژن های زیر لثه ای نیز دارند.

در اینجا چند روغن اسانس معرفی شده است که می توانید امتحان کنید:

دارچین

نعناع دشتی

مرحجازی (نوعی صمغ)

نعناع تند

میخک

روغن درخت چای
 
درمان دندان درد در خانه

پیشگیری از درد دندان

بهداشت منظم دندان ها برای جلوگیری از بسیاری از علل درد دندان ها حائز اهمیت است. دندان هایتان را دوبار در روز، صبح و شب مسواک کنید. استفاده از نخ دندان نیز ایده خوبی است، به ویژه اگر اغلب انواعی از مواد غذایی مصرف میکنید که در دندان های شما گیر میکنند.

علاوه بر این، اگر شما مستعد ابتلا به بیماری های لثه و حفره دندانی هستید، بعد از غذا با آب نمک ولرم دهان خود را بشویید. با مراقبت روزانه مناسب، داشتن رژیم غذایی سالم و استفاده از روش های درمانی ذکر شده در این مقاله، همیشه لبخندی زیبا و درخشان خواهید داشت.


منبع: سایت راستینه
نسخه چاپی