چند نکته طلایی برای پیشگیری از سرماخوردگی

11 نکته برای در امان ماندن از آنفولانزا و سرماخوردگی

ممکن است صبح با گلو درد، تب، گرفتگی بینی و … از خواب بیدار شوید. بله! شما دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا شدید. قطعا در این لحظه به این فکر میکنید که چه چیزی باعث بیمار شدنتان شده است.

در این مقاله نکاتی را مطرح می کنیم که با در نظر گرفتن آنها می توانید از آنفولانزا و سرماخوردگی در امان بمونید.
 
دستان خود را بشویید
دستان خود را به طور مکرر با صابون بشویید و خوب تمیز کنید. این یک روش کلیدی برای کاهش احتمال ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا است. شما می توانید میکروب ها را روی انگشتان خود جمع کنید و آنها را به دهان یا چشم خود وارد کنید. بسیاری از ویروس ها از این طریق گسترش می یابند.
 
آماده باشید!
اطمینان حاصل کنید که موارد مورد نیاز برای مبارزه با میکروب ها را دارید. داروهایی مثل داروهای ضد درد یا ضد احتقان را در منزل داشته باشید. دستمال کاغذی، صابون و ضدعفونی کننده دست ها را فراموش نکنید. بررسی کنید که آیا دماسنج شما کار می کند یا نه. از سوپرمارکت، مایعات، چای گیاهی و مواد لازم برای تهیه غذاهای راحت و ساده مانند سوپ مرغ را خریداری کنید.
 
واکسن آنفولانزا تزریق کنید
ممکن است به آنفولانزا تنها به عنوان یک مشکل جزئی نگاه کنید، اما این بیماری می تواند بسیار جدی باشد. ممکن است روزها در تخت خواب باشید. آنفولانزا حتی می تواند خطرناک باشد، خصوصا برای خردسالان، سالمندان و زنان باردار. تزریق واکسن میتواند برای شما و خانواده تان فایده داشته باشد. این که واکسن آنفولانزا می تواند شما را دچار آنفولانزا کند، باور نادرستی است.
 
به علائم خود توجه کنید
سرماخوردگی یا آنفولانزا؟ هیچ راه مطمئنی برای جدا کردن علائم این بیماری ها وجود ندارد. حتی پزشک بدون آزمایش ممکن است مطمئن نباشد که شما دچار کدام بیماری شده اید. معمولا سرماخوردگی خفیف تر است. شما ممکن است دچار آبریزش یا گرفتگی بینی باشید.

آنفولانزا معمولا شدیدتر است و به طور ناگهانی به سراغ شما می آید. احتمالا شما را چند روز از پای در می آورد. تب، درد های بدن و خستگی، علائم رایج هستند.
 
داروی مناسب مصرف کنید
شما می توانید در میان بسیاری از داروهای سرماخوردگی یکی را انتخاب کنید. داروهای ترکیبی راه حل های متعددی را در یک قرص جای میدهند مانند ضد احتقان، سرکوب کننده سرفه و مسکن درد. آنها می توانند راحت باشند، اما اگر تمام علائم را نداشته باشید، بهترین نتیجه را نخواهند داشت.

در عوض، دارویی برای درمان تنها یک نشانه خاص را انتخاب کنید. برچسب های روی داروها را با دقت بخوانید و بیش از یک دارو با عناصر مشابه را مصرف نکنید.
 
از مصرف آنتی بیوتیک ها خودداری کنید
ویروس ها باعث سرماخوردگی و آنفولانزا می شوند. آنتی بیوتیک ها تنها روی عفونت های باکتریایی کار می کنند، بنابراین آنها به شما کمک نمی کنند تا احساس خوبی داشته باشید. و در صورتی که به آنها نیاز نباشد از آنها استفاده کنید، میکروب های خطرناکی که به دارو مقاوم هستند، می توانند رشد کنند.
 
اگر بیمار هستید در خانه بمانید
مرخصی بگیرید. اگر به جای استراحت کردن کار کنید، بهبودی شما ممکن است بسیار سخت تر باشد. سرماخوردگی شما می تواند طولانی تر شود، و همچنین می توانید میکروب ها را به دیگران منتقل کنید.
 
برای جلوگیری از گسترش میکروب ها از محصولات یکبار مصرف استفاده کنید
هنگامی که کسی در خانه شما بیمار است، تا زمانی که بهتر شود، از محصولات یکبار مصرف در سرویس بهداشتی خود استفاده کنید. این روشی ساده برای جلوگیری از گسترش میکروب ها در میان اعضای خانواده است. حوله های دست پارچه ای را با حوله های کاغذی جایگزین کنید و از لیوان های کاغذی یا پلاستیکی استفاده کنید.
 
از درمان های طبیعی بهره مند شوید
یک قاشق غذاخوری عسل برای تسکین سرفه را امتحان کنید. عسل میتواند به اندازه شربت سرفه داروخانه ای تاثیر داشته باشد. به کودکان زیر ۱ سال عسل ندهید، عسل برای آنها بی خطر نیست.

همچنین، ویتامین C میتواند طول مدت سرماخوردگی و داشتن احساس بد را کاهش دهد. برخی از مطالعات نشان می دهند که پروبیوتیک ها ممکن است به جلوگیری از سرماخوردگی کمک کنند. اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.
 
مایعات بیشتری بنوشید
این کار کمک می کند مخاط رقیق شود، سینوس ها تخلیه شوند، و گرفتگی بینی کاهش یابد. آب، سوپ و نوشیدنی های ورزشی گزینه های خوبی هستند.

نوشیدنی های داغ مانند چای گیاهی راه های هوایی شما را گرم می کنند، و به کاهش احتقان ها کمک می کنند. اگر کودک مریض شما به اندازه کافی مایعات نمی نوشد، به او بستنی یخی را پیشنهاد کنید. یا اجازه دهید آنها مایعات را با قاشق یا نی بنوشند.
 
درباره داروهای ضد ویروسی سوال کنید
هیچ دارویی نمی تواند آنفولانزا را درمان کند، اما برخی داروها میتوانند به شما کمک کنند سریعتر بهبود یابید. داروهای ضد ویروسی تجویزی می توانند علائم را کاهش دهند و به بهبود شما کمک کنند.
 
نکته
بهتر است آنها را ظرف ۴۸ ساعت پس از اولین نشانه های خود مصرف کنید. برای پیدا کردن داروهای بیشتر با پزشک خود صحبت کنید. اگر در معرض خطر عوارض ناشی از آنفولانزا هستید، یکی از این داروها ممکن است برای شما مناسب باشد.


منبع: سایت راستینه
نسخه چاپی