تعبیر خواب خَر!
همه‌ی ما آخرهای تابستان که می شود، در این خیال هستیم که امسال وقتی مدارس شروع شود دیگر می ترکانیم و نمی گذاریم کار به شب امتحان و تک مادّه و «نیاز به تلاش بیش‌تر» بکشد؛ ولی برای شروع این جور تصمیم های جدّی، همیشه به دنبال یک «شنبه» که اوّل ماه هم باشد (هم قمری هم شمسی) و صبحش هم بتوانیم ساعت 7 از خواب بیدار شویم می گردیم، که معمولاً چنین شنبه ای هر 2345 سال یک‌بار اتّفاق می افتد که خوب برای طول عمر طبیعی یک انسان و حتّی حضرت نوح هم قدری زیاد به نظر می رسد. با توجه به خواب و خیالاتی که همیشه در این‌گونه مواقع برای موفّقیّت و رسیدن به اهداف‌مان می بینیم در این متن سعی داریم تا در آستانه‌ی شروع سال تحصیلی به تعبیر خواب های شما درخصوص شنبه بپردازیم.

حتماً این عبارت رایج این روزها را شنیده اید که می گویند، شنبه خر است. از قضا معبّرین بزرگ معاصر هم به شدّت اعتقاد دارند که دیدن خَر در خواب، تعبیرش شنبه است و شنبه نیز نماد برنامه ریزی، پس آن‌ها هم خواب ها را بر همین مبنا تعبیر می کنند.

اگر کسی خواب ببیند که سوار خری شده و هرچه می رود به جایی نمی رسد یا خرش در خواب سردرگم شده و خرگیجه گرفته است، نشانه‌ی این باشد که هدف ندارد، در این موارد بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب برای خود یک هدفِ برگرفته از آرزوهایش تعیین کند و رسیدن به آن را تصوّر نماید. مهندس کامبیزیان، دانشجوی دکترای خواب شناسی در جزوه‌ی تعبیر خواب خود که آن را با چند رنگ خودکار و بسیار تمیز نوشته  است، اشاره کرده که اگر کسی برای رسیدن به موفّقیّت برنامه ریزی نکند، در اصل برای شکست برنامه ریزی کرده، که به نظر ما هم حرف خوبی است و اگر زیاد نخوابد و ترشی هم نخورد، قطعاً معبّر بزرگی خواهد شد.

اگر خواب ببیند که خر دارد به سمت هویجی حرکت می کند، ولی در طول مسیر، هی سرش به چیزهای مختلف مانند آیفون ایکس و تبلت گرم می شود، تعبیرش آن باشد که فرد بیننده‌ی خواب، هدف دارد؛ ولی برای هدفش برنامه ریزی نکرده است.

چنانچه ببیند سوار خر شده و قصد دارد از یک مانع سه متری با خر بپرد، ولی خر مذکور توانایی پریدن ندارد و با پوز به زمین می خورد (البته این کار از عهده‌ی خر پرنده هم برنمی آید) یا خرش هر دومتر دومتر در گِل، گیر می کند، حاکی از این باشد که خواب‌بین، برنامه ریزی کرده؛ ولی برنامه هایش بلند پروازانه باشد، پس اهدافش را متناسب با توانایی هایش تنظیم کند.

اگر خواب ببیند یک خر لاغر سه گورخر چاق را می خورد و بعدش هم مسواک می زند و می خوابد، خوش به حالش، که چنین خر باادبی را در خواب دیده  است و تعبیرش این می شود که یک سال با برنامه ریزی درس بخواند و سه ماه تابستان، عشق و حال بکند و در ضمن از خر یاد بگیرد که حتّی در خواب هم بعد از خوردن چیزی مسواک می زند.

اگر در خواب ببیند که سوار خر شده و هرچه افسار خر را می کشد به چپ و راست نمی پیچد، نشانه‌ی آن باشد که برنامه‌اش از انعطاف لازم برخوردار نیست و مثلاً اگر یک مهمان ناخوانده بیاید خانه ‌ی‌شان یا یک سرمای مختصر بخورد، کلاً برنامه اش به باد هوا می رود و تا آخرش مثل دومینو نابود می شود، «نیاز به تلاش» که هیچ، ممکن است این دفعه «نیاز به پیوند مغز و اعصاب» بشود.

اگر خواب ببیند خری که سوار شده هرچه به سمت هویج و علف حرکت می کند، اصلاً انگار نزدیک نمی شود یا نمی فهمد چقدر از مسیر را رفته است، نشانه‌ی آن است که اهداف و برنامه های تعیین‌شده اش قابلیّت ارزیابی ندارد. نامبرده وقتی بیدار شد باید نقطه‌ی شروع، هدف و مسیر پیشرفت را چک کند و دوباره سوار خر شود. زنجیر چرخ و زاپاس را فراموش نکند.

اگر کسی 20 دقیقه دراز بکشد و خوابش نبرد، گوشی را کنار بگذارد، اگر باز هم خوابش نبرد بلند شود و قبل از خواب برای خود برنامه‌ی بلندمدّت، میان‌مدّت و کوتاه‌مدّت تنظیم کند؛ مثلاً تصمیم بگیرد در طول یک‌سال 20 کیلو وزن کم کند یا 20 کتاب بخواند یا کاری را 20 وعده انجام بدهد و این هدف بلندمدّت را به دوازده بخش یک‌ماهه‌ی میان‌مدّت تقسیم کند و هر هدف میان‌مدّت را به چهار بخش کوچک‌ترِ یک‌هفته ای تقسیم بکند. شمردن گوسفند یا خر هم در زودتر خوابیدن بی تأثیر نیست.

چنان که خواب ببیند سوار خر شده و پشت فرمان خر از خستگی خوابش برده و به ته درّه پرت شود، صدقه بردارد و در انجام برنامه هایش وقت استراحت بگذارد؛ مثلاً اگر مطالعه می کند بعد از هر یک ساعت، ده دقیقه استراحت کند یا اگر باشگاه می رود به ازای هر دو ساعت تمرین، نیم‌ساعت نفس بکشد و سعی کند اشتباه نزند.

اگر خواب ببیند خری به او لگد زده و می خواهد بیدارش  کند، احتمالاً پیش از خواب برنامه‌های فردایش را مرور نکرده است، بیدار شود مرور کند و به پهلوی راست بخوابد.

اگر خواب ببیند خرش خیلی خوب راه می رود و به هر جا که می خواهد می رود و در گِل، گیر نمی کند، در خواب برای خرش علوفه‌ی مرغوب یا تی تاب بخرد، موفّقیّت خر در خواب نشانه‌ی اجرای درست برنامه ریزی است و خوب است وقتی بیدار شد خودش را هم تشویق کند.
البته خوب نیست یک نفر برای موفّقیّت آن‌قدر بخوابد که بخواهد این همه خواب ببیند، دست به‌کار شوید و از همین امروز برای اهداف‌تان برنامه ریزی کنید و برای اجرایش هم منتظر خر یا همان شنبه نباشید.


منبع: مجله باران
نسخه چاپی