امتداد عاشورا در آمريكا واروپا(3)
امتداد عاشورا در آمريكا واروپا(3)
امتداد عاشورا در آمريكا واروپا(3)






6ـ رماني

روماني يكي از كشورهاي اروپاي شرقي بين شوروي سابق، مجارستان، يوگسلاوي، بلغارستان و درياي سياه است كه نزديك به 000/850/21 نفر جمعيت دارد. پايتخت آن بخارست است.
اين كشور نيز مدتي تحت تسلط سلاطين عثماني قرار داشت و از آن زمان جمع كثيري از مسلمانان در اين كشور زندگي مي كنند. در ميان آنان شيعيان ايراني ،لبناني، پاكستاني و عراقي هر ساله مراسم عاشورا را برپا مي دارند.
مراسم محرم از سوي سفارت جمهوري اسلامي ايران در محل يك مدرسه برگزار مي شود. هر ساله از ششم محرم تا پايان همراه با سخنراني و صرف شام، غزاداري نيز صورت مي گيرد. همچنين در مساجد اهل سنت نيز مراسم مختصري با پذيرايي ساده برگزار مي شود. در مراسمي كه از طرف نمايندگي جمهوري اسلامي ايران برگزار مي شود، نزديك به يك هزار شيعه ايراني، لبناني، پاكستاني، عراقي و غيره شركت مي كنند.

7. انگلستان

در انگلستان حسينيه اي است به نام «امام حسين (ع)» كه زير نظر آقاي سيد مكي مي باشد، بيشتر گردانندگان آن ايراني و عرب هستند، بسياري از مسلمانان انگليسي، مشتاق شركت و حضور در اين حسينيه هستند، ولي به خاطر عدم آشنايي به زبان فارسي غبطه مي خورند.

عاشورا از منظر مرحوم دكتر كليم صديقي

مرحوم دكتر كليم صديقي، اسلام شناس، متفكر و رئيس پارلمان مسلمانان انگليس با الهام از قيام عاشورا مي گويد: «در نزد اهل تشيع نخستين گام مؤثر در جهت صحيح ،در همان اوايل تاريخ آنان برداشته شد و در قالب رد و نفي هرگونه سازشي با نظام هاي موجود متجلي گرديد و ريشه هاي آن به رد حاكميت يزيد از سوي امام حسين (ع) و متعاقب آن شهادت ايشان در كربلا بر مي گردد. او به خوبي چالش جهان تسنن را مد نظر داشته، مي گويد: «بايد اذعان كرد كه در ميان اهل تسنن اين مرحله اصلاحي هنوز آغاز نشده است. انديشه سياسي در ميان اكثريت اهل تسنن همچنان در جاده هاي انحرافي سردرگم است!».

8. دانمارك

كشور پادشاهي دانمارك به صورت شبه جزيره اي است، كه از خشكي به آلمان غربي ارتباط دارد. به انضمام چند جزيره بزرگ و كوچك در درياي بالتيك و درياي شمال.

مراكز فرهنگي

در دانمارك مراكز مختلف فرهنگي زيادي وجود دارد، كه تحت نامهاي حسينيه، كتابخانه، مسجد، مركز آموزشي و مدرسه تأسيس شده و هر يك كمك هاي مختلفي را از دولت دانمارك دريافت مي كنند. براساس قوانين دانمارك هر گروهي كه بتواند مدرسه و يا مركز فرهنگي تأسيس نمايد، كه حداقل 25 دانش آموز يا عضو داشته باشد مي تواند از كمك هاي دولت تا ميزان 70 درصد هزينه ها برخوردار گردد.

شيعيان و مؤسسات مذهبي

شيعيان مقيم دانمارك از مهاجرات كشورهاي ايران، عراق، لبنان، پاكستان و افغانستان هستند، كه عمدتاً پس از سال1974 مهاجرت كرده اند.
در اين حسينيه ها هر ساله مراسم عاشورا و تاسوعا با قداست خاص خود و با نوحه خواني و سينه زني به سبك شيعيان ايراني برگزار مي گردد.
آمار دقيقي از پيروان اهل بيت و اهل سنت در اين كشور وجود ندارد. شمار شيعيان مقيم دانمارك بين سي و پنج تا چهل هزار تخمين زده مي شود.

9. پرتغال

با گسترش اسلام در جنوب اروپا، بخصوص اسپانيا، حضور مسلمانان در پرتغال بيش از ده قرن به طول انجاميد. در طي اين مدت مردم پرتغال، بي آنكه هيچ اجبار و اكراهي وجود داشته باشد، با آزادي به اسلام گرويدند.
در اين دوره مساجد زيادي در سر تا سر پرتغال بنا گرديد كه بيشتر آنها بعد از شيوع مسيحيت به كليسا تبديل شد. اكنون جوامع مسلمان در پرتغال شمار خود را بالغ بر هفت هزار نفر مي دانند.
مسلمانان در انجام فرايض خود مقيد هستند و هر جمعه در مسجد بزرگ جامع شهر نماز جمعه را برگزار مي كنند.
مسلمانان شيعه مذهب نيز بر انجام فرايض و آداب و سنن مذهبي خويش متعهدند. رهبر شيعيان ليسبون، بشير رحمت الله و معاون وي آقاي بشير است.

ورود عاشورا در پرتغال

بنا به گزارش سفارت جمهوري اسلامي ايران، همه ساله مراسم عاشورا و شام غريبان در محل «محفل شيعيان امام زمان (عج) در شهر «آلمآدا» واقع در نزديكي ليسبون برگزار مي شود. در اين مراسم پس از اقامه نماز، سينه زني، نوحه سرايي و سخنراني برگزار مي گردد و در پايان عزاداران اطعام مي شوند. تعداد كل مسلمانان اين كشور در حدود پانزده هزار نفر ذكر شده كه عمدتاً مسلمان مهاجر از هندوستان، موزامبيك، گينه بيسائو، آنگولا و پاكستان هستند. آمار تقريبي عزاداران به هشتاد نفر مرد و زن مي رسد. مراسم به صورت سنتي برگزار شده و آميخته با خرافات نيست.

10. يونان

كشور پادشاهي يونان واقع در جنوب شرقي اروپا و جنوب غربي شبه جزيره بالكان، از شمال به آلباني و يوگسلاوي و بلغارستان، از شمال غربي به تركيه اروپايي، از مشرق به درياي اژه و از جنوب به درياي مديترانه محدود است.
آتن پايتخت يونان است و از تاريخ كهن و آثار باستاني سرشاري برخودار است. ترك هاي عثماني چهار صد سال بر يونان حكومت كردند و در سال 1830 يونانيان توانستند به استقلال دست يابند. در شمال يونان صد و سي هزار مسلمان وجود دارد، ولي دولت تا به حال اجازه احداث مسجد جديد به آنان نداده است. بيشتر مسلمانان يونان ترك نژادند.
قابل ذكر است كه مساجد قديم كماكان متروكه و بلا استفاده مانده است. آتن پايتخت يونان است كه تا به حال دولت اجازه تأسيس مراكزمذهبي و فرهنگي براي مسلمانان، بخصوص شيعيان نداده است ،ولي مراسم عزاداري قافله سالار كربلا توسط جمعي ازپاكستاني هاي مقيم اين كشور در منازل شان برپا مي گردد. از ساير كشورهاي مسلمان نيز در اين مراسم شركت مي كنند و از سوي نمايندگي جمهوري اسلامي ايران هم جلسات و محافلي در ايام و مناسبت ها برگزار مي شود.
منبع: http://www.pegahhowzeh.com


نسخه چاپی