چند نکته برای انتخاب ظروف آشپزی

آیا ظروف پخت و پزتان، شما را می کُشد؟

شاید این جمله کمی اغراق‌آمیز به نظر برسد اما به یاد داشته باشید ظرفی که شما برای آشپزی استفاده می کنید، با غذایتان تماس مستقیم دارد و مواد شیمیایی و فلزات مضر روی آن ظرف می توانند مواد آلوده خطرناکی را وارد غذای شما کنند.
 

چگونه ظرف آشپزی مطمئن تری برای آشپزخانه‌تان انتخاب کنید؟

اگر در حال حاضر در مورد انتخاب محصولات غذایی ارگانیک و اجتناب از محصولات حاوی آلاینده ها محتاط هستید، آنگاه انتخاب ظرف آشپزی مناسب، قدم مهم بعدی برای اطمینان از آن است که بهترینها را وارد بدنتان می کنید.

به همین دلیل ضروری است که در هنگام انتخاب ظرف آشپزی درست، دقت کنید. اطلاعات درست و غلط بسیاری در مورد آنکه کدام نوع ظرف آشپزی در واقع از همه بی خطرتر است، وجود دارد. ما سعی کردیم در این مطلب، تمام اطلاعات لازم در مورد انتخاب ظرف آشپزی را به زبان ساده در اختیارتان قرار دهیم.
 
ظروف آشپزی که باید از آن اجتناب کنید
ظروف پخت و پز آلومینیومی به دلایل مختلفی، بسیار مضر هستند. آلومینیوم به عنوان یک فلز، فوق‌العاده سمی و بسیار نرم است. این بدان معناست که می تواند به راحتی به درون غذایی که می پزید، نفوذ کند.

سطوح بالای آلومینیوم با مشکلات سلامتی بسیاری مانند زوال عقل، آسیب کلیه و مغز و سایر مشکلات سیستم عصبی مرتبط دانسته شده است.

متاسفانه میزان بالای رسانایی آن بدین معناست که آلومینیوم در درصد بالایی از ظروف پخت و پز بکار می رود. در اکثر موارد، آلومینیوم در هسته ظرف بکار می رود و با یک نوع فلز دیگر پوشانده می شود. اما شما باید همچنان احتیاط کنید چون خراش یا هر نوع آسیب دیگر می تواند هسته آلومینیومی این ظروف را آشکار سازد.

اکثر مردم در آشپزخانه‌شان ظروف نچسب یا تفلون دارند. این یک نوع خطرناک دیگر از ظروف آشپزیست که باید در صورت امکان از آن اجتناب کنید چون وقتی سطح نچسب این ظروف بیش از حد گرم شود، سموم خطرناکی می توانند به داخل هوا آزاد شوند. علاوه بر این هنگامی که این پوشش پوسته دهد، شما ممکن است در معرض هسته آلومینیومی آن قرار بگیرید ــ یک قوز بالا قوز از سموم که می تواند بسیار خطرناک باشد.

دو نوع ظرف پخت و پز وجود دارد ــ استیل ضد زنگ و آلومینیوم آنودایزشده ــ آنها کاملا خطرناک نیستند اما همچنان برای آشپزی ایده‌ال نمی باشند.

اگر به ظرف آشپزی ارزان نیاز دارید یا در حال حاضر از این ظروف در آشپزخانه‌تان دارید، استفاده از آنها بطور کلی بی خطر است ــ حتی با اینکه ایده‌آل نیستند.

ظروف آشپزی از نوع استیل ضد زنگ همواره مورد بحث و تردید بوده اند، عموما بخاطر نگرانیها در مورد سطوح بالای فلزات سنگین که احتمالا در ترکیب آنها بکار می رود.

اگر آهنربا به ظرف فلزیتان نمی چسبد، آنگاه احتمالا خطری وجود ندارد. با این حال ممکن است ترجیح دهید که ظرف استیل ضدزنگتان را برای پخت غذاهایی کنار بگذارید که چندان اسیدی نیستند.

آلومینیوم آنودایزشده یک گزینه قابل قبول درنظر گرفته می شود چون در آلومینیوم تغییراتی داده شده تا محکمتر از آلومینیوم استاندارد باشد. علاوه بر این، آن نچسب است و می تواند در مقابل خراش برداشتن مقاومت کند. تا زمانی که شما هرگونه ظرف آلومینیوم آنودایزشده آسیب دیده را دور می اندازید، استفاده از آنها خطری ایجاد نخواهد کرد.
 
بهترین ظرف های پخت و پز
در مورد ظروف پخت و پزی که باید انتخاب کنید، بی خطرترین گزینه شما چدن لعاب زده است. بر خلاف چدن های معمولی، پوشش لعابی روی چدن از زنگ زدن جلوگیری می کند، نیاز به آماده‌سازی فلز را از بین می برد و امکان تمیزکاری کاملتری را می دهد. و در مورد پخش حرارت و وزن، بهترین گزینه ای است که می توانید انتخاب کنید.

و آخرین گزینه، ظروف سرامیکی هستند. فقط به یاد داشته باشید که آنها را همیشه از محصولات وطنی و از یک سازنده بزرگ خریداری کنید. نسخه های ارزانتر این ظرف ممکن است در لعابشان دارای سرب باشند که قطعا خطرناک است.

در هنگام خرید ظروف آشپزی مطمئن، این نکات را بخاطر داشته باشید؛ با این کار می توانید قدم بزرگی در حذف سموم خطرناک از غذای مصرفیتان بردارید.
 

منبع: سایت راستینه
نسخه چاپی