طرز تهيه انواع خمير پيتزا
طرز تهيه انواع خمير پيتزا
طرز تهيه انواع خمير پيتزا






مواد لازم خمير پيتزا شماره 1:

پنير پارمسال: 100 گرم
آرد: سه و يک چهارم پيمانه
روغن زيتون: 2 قاشق سوپخوري
پودر خميرترش: 1/2و1 قاشق چايخوري
آب ولرم: 1/2و1 پيمانه
نمک: 1/2 قاشق چايخوري

طرز تهيه خمير پتيزا شماره 1:

1/2 پيمانه آب ولرم را با پودر خميرترش و نمک مخلوط کرده (با قاشق چوبي مايع را به هم مي زنيم) و به مدت 10 دقيقه در محل گرمي قرار مي دهيم سپس بقيه آب ولرم و روغن زيتون را ريخته، آرد را نيز بتدريج به مايع بالا اضافه مي کنيم، ورز مي دهيم تا خمير يکدست شود خمير را در ظرف مناسب قرار داده روي خمير را با دستمال تميزي پوشانده و به مدت نيم ساعت پنير پارمسان را رنده کرده به خمير اضافه مي کنيم و مجدداً ورز مي دهيم تا کاملاً با هم مخلوط شوند، سپس روي خمير را به مدت يک ربع ديگر مي پوشانيم. پس از گذشت اين زمان خمير آماده مصرف مي باشد.

مواد لازم براي خمير پيتزا شماره 2:

پنير گودا: 12% گرم
آرد: حدود 3 پيمانه
بيکينگ پودر: 1 قاشق چايخوري
شير: 1/2 يپمانه
روغن زيتون: 1/2 پيمانه
آب ولرم: 1/2 پيمانه
پودر خميرترش: 1/2 قاشق چايخوري
نمک: 1/2 قاشق چايخوري

طرز تهيه خمير پيتزا شماره 2:

نمک و پودر خميرترش را به آب ولرم اضافه کرده و مايه را با قاشق چوبي به هم مي زنيم تا خميرترش و نمک در آب حل شود. مايه تهيه شده را به مدت 10 دقيقه در محل گرمي قرار مي دهيم سپس روغن زيتون، شير و بيکينگ پودر را اضافه مي کنيم. آرد را نيز به تدريج به مايع بالا اضافه کرده و کاملاً ورز مي دهيم تا خمير يکدست شود. خمير را در کاسه اي مناسب قرار داده، روي خمير را با دستمال تميزي به مدت يک ساعت مي پوشانيم سپس پنيرگودا رنده شده را به خمير اضافه کرده ورز مي دهيم تا کاملاً با خمير مخلوط شود. پس از اين عمل خمير آماده استفاده مي باشد.

مواد لازم براي خمير پيتزا شماره 3:

آرد: 2 پيمانه
بيکينگ پودر: 1/2 قاشق چايخوري
کره: 100 گرم
زرده تخم مرغ: 2 عدد
آب سرد: 7 قاشق سوپخوري
روغن زيتون: 3 قاشق سوپخوري
پنير فيلافيلارنده شده: 70 گرم

طرز تهيه خمير پيتزا شماره 3:

آرد، نمک و بيکينگ پودر را در ظرف مناسبي ريخته، کره را به صورت تکه هاي کوچکي درآورده به آرد اضافه کرده، ورز مي دهيم تا کره کاملاً به خورد آرد برود. سپس زرده تخم مرغ، آب و روغن زيتون را به مواد بالا اضافه کرده و مجدداً ورز مي دهيم. خمير را روي تخته قرار داده و با کارد حدود 10 دقيقه محکم روي خمير مي زنيم تا خمير يکدست شود. سپس آن را در کاسه اي قرار داده روي خمير را پلاستيک کشيده و با دستمال تميزي مي پوشانيم و به مدت 2 ساعت آن را استراحت مي دهيم، پس از گذشت اين زمان پنير فيلافيلاي رنده شده را به خمير اضافه کرده، ورز مي دهيم، سپس خمير آماده مصرف مي باشد.

مواد لازم براي خمير پيتزا شماره 4:

پنير گودا: 100 گرم
روغن زيتون: 4 قاشق سوپخوري
ريحان خردشده: 2 قاشق سوپخوري
جعفري خردشده: 3/1 پيمانه
آرد: حدود 2/1و3 پيمانه
آب ولرم: 2/1و3 پيمانه
پودر خميرترش: 2/1 و1 قاشق چايخوري
نمک: 2/1 قاشق چايخوري

طرز تهيه خمير پيتزا شماره 4:

آب ولرم را با پودرخميرترش و نمک مخلوط کرده و با قاشق چوبي هم مي زنيم تا کاملاً در آب حل شوند، بعد از 10 دقيقه آرد، جعفري و ريحان خردشده را اضافه کرده، ورز مي دهيم روغن زيتون را نيز به تدريج به خمير اضافه نموده، مجدداً حدود 7 دقيقه ديگر ورز مي دهيم (اگر خمير به دست چسبيد کمي آرد مازاد بر اندازه داده شده اضافه مي کنيم تا چسبندگي از بين برود) خمير را به مدت 30 دقيقه در کاسه اي قرار داده روي آن را با دستمال تميزي مي پوشانيم سپس پنير رنده شده را به خمير اضافه کرده ورز مي دهيم تا کاملاً با هم مخلوط شوند. به اين ترتيب خمير آماده مصرف مي باشد.

مواد لازم براي خمير پيتزا شماره 5:

آرد: 3/1و2 پيمانه
روغن زيتون: 2 قاشق سوپخوري
نمک: 2/1 قاشق چايخوري
زرده تخم مرغ: 1 عدد
آب گرم: 2/1 پيمانه
شکر: 1 قاشق سوپخوري
پودر خميرترش: 1 قاشق سوپخوري
آب گرم: 2 قاشق سوپخوري

طرز تهيه خمير پيتزا شماره 5:

دو قاشق سوپخوري آب گرم را به همراه پودر خميرترش و شکر در ظرفي ريخته با قاشق پلاستيکي يا قاشق چوبي هم مي زنيم تا پودرخميرترش و شکر در آب کاملاً حل شوند، مايه را به مدت 5 الي 10 دقيقه در محيط گرمي قرار داده. يک دوم پيمانه آب گرم، زرده تخم مرغ و روغن زيتون را نيز اضافه مي کنيم. تمام مواد را با هم مخلوط کرده، سپس آرد و نمک را اضافه مي کنيم و به مدت 3 دقيقه ورز مي دهيم اگر خمير به دست چسبيد، کمي آرد اضافه مي کنيم تا چسندگي کاملاً از بين برود خمير را در ظرف مناسبي قرار داده وروي آن را با دستمال تميزي مي پوشانيم. خمير را به مدت يک ساعت استراحت داده تا عمل آيد. پس از گذشت اين زمان خمير آماده مصرف مي باشد.

مواد لازم خمير پيتزا شماره 6:

کره سرد: 100 گرم
آرد گندم: 2/1و2 پيمانه
تخم مرغ: 1 عدد
دوغ شيرين: 4 قاشق سوپخوري
نمک: 2/1 قاشق چايخوري

طرز تهيه خمير پيتزا شماره 6:

آرد، تخم مرغ، نمک و دوغ را درون کاسه اي ريخته، مخلوط مي کنيم. کره را نيز به صورت قطعات کوچک درآورده به مواد بالا اضافه مي کنيم. سپس ورز مي دهيم تا خمير يکدست شود. خمير را در يک کاسه پلاستيکي به مدت 30 دقيقه در يخچال قرار مي دهيم. پس از اين مدت خمير را از يخچال بيرون آورده و مورد مصرف قرار دهيد.

مواد لازم خمير پيتزا شماره 7:

آرد: 2/1و4 پيمانه
روغن زيتون: 3 قاشق سوپخوري
تخم مرغ: 1 عدد درشت
ماست چکيده: 1 پيمانه
آب گرم: 3/1 پيمانه
نمک: 1 قاشق چايخوري
شکر: 1 قاشق چايخوري
پودر خميرترش: 1 قاشق چايخوري
آب گرم: به ميزان لازم

طرز تهيه خمير پيتزا شماره 7:

يک سوم پيمانه آب را همراه پودر خميرترش و يک قاشق چايخوري شکر در ظرفي ريخته با قاشق پلاستکي يا چوبي هم مي زنيم تا پودر خميرترش و شکر در آب حل شوند مايه را در محيط گرمي به مدت 5 الي 10 دقيقه قرارمي دهيم سپس ماست چکيده، روغن زيتون و تخم مرغ را اضافه نموده تمام مواد را مخلوط مي کنيم. آرد و نمک را مخلوط نموده و بتدريج اضافه کرده ورز مي دهيم. (اگر خمير به دست چسبيد کمي آرد مازاد بر پيمانه داده شده به خمير اضافه مي کنيم تا چسبندگي بطور کامل از بين برود.) خمير را در ظرف مناسبي قرار داده و روي آن را با دستمال تميزي مي پوشانيم و به مدت يک ساعت خمير استراحت داده تا عمل آيد. پس از اين مدت خمير آماده مصرف مي باشد.

مواد لازم خمير پيتزا شماره 8:

پنير گودا: 50 گرم
آرد گندم: 3 پيمانه
شير: 1/4و1 پيمانه
کره نرم: 1 قاشق چايخوري
جوش شيرين: 1 قاشق چايخوري
نمک: 1/2 قاشق چايخوري

طرز تهيه خمير پيتزا شماره 8:

آرد را الک کرده با جوش شيرين و نمک مخلوط مي کنيم و در کاسه اي مي ريزيم. پنير را رنده کرده همراه کره به مواد بالا اضافه مي کنيم. شير را نيز اضافه کرده و با دست ورز مي دهيم، اگرخمير به دست چسبيد، کمي آرد اضافه مي کنيم تا چسبندگي خميرگرفته شود. سپس آن را دو ساعت درون يخچال قرار مي دهيم. پس از اين مدت خمير را بيرون آوريد و مورد مصرف قرار دهيد.

مواد لازم خمير پيتزا شماره 9:

آرد کامل گندم: 350 گرم
تخم مرغ: 1 عدد
کره: 1/4 پيمانه
نمک: 1 قاشق چايخوري
پودر خميرترش: 3 قاشق چايخوري
شير ولرم: 1 پيمانه

طرز تهيه خمير پيتزا شماره 9:

آرد را در کاسه اي ريخته، وسط آن را گود مي کنيم. شير و پودر خميرترش را در گودي وسط آرد مي ريزيم. کره و نمک و تخم مرغ را به مواد بالا اضافه کرده، خوب ورز مي دهيم تا کاملاً يکدست شود و مجدداً روي خمير آماده را پوشانده و 20 دقيقه استراحت مي دهيم تا عمل آيد. پس از اين مدت خمير آماده مصرف مي باشد.

مواد لازم خمير پيتزا شماره 10:

خميرترش: 1 قاشق چايخوري
آرد گندم: به ميزان لازم
شير: 3/4 پيمانه
نمک: 1 قاشق جايخوري
آرد: 1/3و2 پيمانه
روغن زيتون: 1/4 پيمانه

طرز تهيه: خمير پيتزا شماره 10:

خميرترش را در شير حل نموده ، روغن زيتون را به آن اضافه مي کنيم. آرد و نمک را به مايه بالا اضافه کرده، ورز مي دهيم تا کاملاً يکدست شود. روي خمير کمي آرد پاشيده، آنرا با دستمال تميزي به مدت 10 دقيقه مي پوشانيم. خمير را مجدداً ورز مي دهيم بطوري که از وسط به طرف لبه خمير با دست خوب ورز مي دهيم تا خمير نرم و يکدست به دست آيد. خمير را به فرم گلوله درآورده و روي آن برش به شکل ضربدر ايجاد مي کنيم و روي شکاف قدري آرد مي پاشيم. سپس روي خمير را مجدداً پوشانده و حدود يک ساعت در محل گرمي قرار مي دهيم تا خمير عمل آيد پس ازاين مدت خمير آماده براي مصرف مي باشد.
منبع:نشريه دانش نوين زندگي - ش 28


نسخه چاپی