آشنایی با موارد مصرف باکلوفن

موارد استفاده و عوارض باکلوفن

باکلوفن برای درمان اسپاسم عضلانی ناشی از شرایط خاص (از جمله مولتیپل اسکلروز یا ام اس، آسیب / بیماری نخاعی) استفاده می شود. این دارو با کمک به شل کردن عضلات عمل می کند.
 

نحوه مصرف باکلوفن

باکلوفن را به صورت خوراکی همراه با غذا یا بدون غذا طبق دستور پزشک، معمولا ۳ بار در روز مصرف کنید. برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی، پزشک ممکن است دارو را با دوز کم شروع و به تدریج دوز شما را افزایش دهد. دستورالعمل های پزشک خود را با دقت دنبال کنید.

دوز دارو براساس وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان شما تعیین میشود. دوز خود را بیشتر از آنچه تجویز شده است مصرف نکنید و دفعات مصرف را بیشتر نکنید.

از  باکلوفن به طور مرتب استفاده کنید تا بیشترین بهره را از آن ببرید. به منظور کمک برای یادآوری، هر روز آن را در همان زمان مصرف کنید. مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک خود متوقف نکنید.

در صورت توقف ناگهانی مصرف دارو بعضی از شرایط ممکن است بدتر شوند. همچنین ممکن است علائم ترک مانند توهم و تشنج را تجربه کنید.

برای جلوگیری از واکنش های ترک، پزشک ممکن است دوز شما را به تدریج کاهش دهد. برای جزئیات بیشتر با پزشک یا داروساز مشورت کنید و در صورت بروز واکنش های ترک به پزشک گزارش دهید.

اگر وضعیت شما بهبود نیافت و یا بدتر شد، به پزشک خود اطلاع دهید.
 
عوارض جانبی
با مصرف باکلوفن خواب آلودگی، سرگیجه، ضعف، خستگی، سردرد، مشکلات خواب، حالت تهوع، افزایش ادرار یا یبوست ممکن است رخ دهد. اگر هر کدام از این موارد ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را بدین دلیل برای شما تجویز کرده است که نفع آن را بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت وجود اختلالات جدی، از جمله: تغییرات ذهنی / خلقی (مانند سردرگمی، افسردگی، توهم)، به پزشک خود اطلاع دهید.

واکنش بسیار حساس به آلرژیک این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه علائم واکنش شدید آلرژیک شدید، از جمله: بثورات پوستی، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفس، فورا به پزشک مراجعه کنید.
 
موارد احتیاط
قبل از مصرف باکلوفن، اگر به این دارو حساسیت دارید، یا اگر آلرژی دیگری دارید با پزشک مطرح کنید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می توانند واکنش های آلرژیک و مشکلات دیگر ایجاد کنند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز خود را در مورد سابقه پزشکی خود مطلع کنید، به ویژه سوابقی همچون: بیماری کلیوی، اختلالات روانی / خلقی (مانند اسکیزوفرنی)، اختلالات مغزی (مانند تشنج، سکته مغزی).

این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شود.از رانندگی، استفاده از ماشین آلات یا هر کاری را که نیازمند هشیاری است، تا زمانی که بتوانید با خیال راحت چنین کارهایی را انجام دهید، خودداری کنید. از مصرف نوشیدنی های الکلی پرهیز کنید.

قبل از انجام عمل جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی که استفاده میکنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) مطلع کنید.

سالمندان ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به خصوص خواب آلودگی و تغییرات ذهنی / روحی (مانند سردرگمی) حساس تر باشند.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها در صورت نیاز مصرف شود. در مورد خطرات و مزایا آن در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید.

این دارو به شیر مادر منتقل می شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.
 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است چگونگی عملکرد داروهای شما را تغییر دهند یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند.لیستی از تمام محصولات مورد استفاده (شامل داروهای تجویزی / غیر تجویزی و محصولات گیاهی) خود تهیه و آن را به پزشک و داروساز خود ارائه دهید. بدون تایید پزشک مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکنید و یا دوز داروها را تغییر ندهید.

در صورت مصرف داروهای دیگری که باعث ایجاد خواب آلودگی میشوند مانند مسکن های درد اپیوئیدی یا داروهای ضد سرفه (مانند کدئین، هیدروکودون)، الکل، ماری جوانا، داروهای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم)، سایر آرامبخش های عضلانی (مانند کاریوپروتول، سیکلوبنزاپرین) یا آنتی هیستامین (مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین) پزشک خود را در جریان قرار دهید.

برچسب روی تمام داروهای خود (مانند داروهای آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) را بررسی کنید زیرا ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده ای باشند که موجب خواب آلودگی می شوند. از داروساز در مورد نحوه استفاده مطمئن داروها سوال کنید.
 
مصرف دوز بالا یا اوردوز 
در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.
 
نکته های مهم
باکلوفن را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو فقط برای وضعیت فعلی شما تجویز شده است. بعد از آن برای شرایط دیگری از آن استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک دستور دهد. در موارد دیگر ممکن است داروی متفاوتی لازم باشد.


منبع: سایت راستینه
نسخه چاپی