هرآنچه که باید راجع به دیفن هیدرامین بدانیم

موارد استفاده و عوارض دیفن هیدرامین

دیفن هیدرامین یک آنتی‌هیستامین است که برای ازبین بردن علائم آلرژی، تب یونجه و سرماخوردگی بکار می‌رود. این علائم عبارتند از بثورات، خارش، آبریزش چشم، خارش چشم‌ها/بینی/ گلو، سرفه، آبریزش بینی و عطسه کردن.

همچنین برای پیشگیری و درمان تهوع، استفراغ و سرگیجه‌ی ناشی از بیماری حرکت (ماشین‌زدگی) نیز استفاده می‌شود. دیفن هیدرامین می‌تواند برای کمک به آرام شدن و به خواب رفتن نیز بکار رود.
 
دیفن هیدرامین با مسدود کردن یک ماده‌ی طبیعی خاص (هیستامین) که بدن شما در طول واکنش آلرژیک می‌سازد، عمل می‌کند. اثرات خشک‌کنندگی آن روی علائمی مانند آبریزش چشم و آبریزش بینی توسط مسدود کردن ماده‌ی طبیعی دیگری که توسط بدن شما ساخته می‌شود (استیل کولین) ایجاد می‌شود.

محصولات سرفه و سرماخوردگی در کودکان زیر ۶ سال، بی‌خطر یا موثر نیست. بنابراین از این محصول برای درمان علائم سرماخوردگی در کودکان زیر ۶ سال استفاده نکنید، مگر آنکه مشخصا توسط پزشک تجویز شده باشد. برخی محصولات (مانند قرص‌ها/ کپسول‌های طولانی‌اثر) برای استفاده در کودکان زیر ۱۲ سال توصیه نمی‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استفاده‌ی بی‌خطر از این دارو با داروساز یا پزشک‌تان مشورت کنید.

این محصولات، سرماخوردگی را درمان نمی‌کنند یا باعث کوتاه شدن دوره‌ی آن نمی‌شوند و ممکن است باعث بروز عوارض جانبی جدی شوند. برای کاهش خطر بروز عوارض جانبی جدی، دستورالعمل‌های مربوط به دوز مصرف را به دقت دنبال کنید. از این محصول برای خواباندن کودک‌تان استفاده نکنید.

سایر داروهای سرفه و سرماخوردگی را که ممکن است حاوی همان مواد تشکیل‌دهنده یا موادی مشابه آنها باشند (بخش تداخلات دارویی را نیز مشاهده کنید) به کودک ندهید. در مورد سایر راه‌های ممکن برای تسکین علائم سرفه و سرماخوردگی (مانند نوشیدن مایعات کافی، استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز یا اسپری/ قطره‌های نمکی) از پزشک یا داروسازتان سوال کنید.
 

نحوه‌ی استفاده از دیفن هیدرامین هیدروکلراید

تمام دستورالعمل‌های روی بسته‌ی محصول را به دقت دنبال کنید. اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده است، آن را طبق دستور او مصرف کنید. اگر در مورد هر کدام از اطلاعات مردد هستید، با پزشک یا داروسازتان مشورت کنید.

قرص، کپسول یا داروی مایع‌تان را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. فرم‌های مایع از این دارو را با استفاده از یک قاشق/ وسیله‌ی اندازه‌گیری مخصوص اندازه بگیرید. از قاشق معمولی استفاده نکنید چون ممکن است دوز مناسب را دریافت نکنید. اگر یک فرم تک‌دوز از این دارو دارید، لازم نیست دوز دارو را اندازه بگیرید.

قرص یا نوارهایی که بسرعت حل می‌شوند، باید روی زبان حل شده و سپس به همراه آب یا بدون آب بلعیده شوند. قرص‌های جویدنی قبل از بلعیده شدن باید به‌طور کامل جویده شوند.

دوز مصرف دارو براساس سن، وضعیت پزشکی و میزان پاسخ‌دهی به درمان تعیین می‌شود. برندها و فرم‌های بسیاری از دیفن هیدرامین وجود دارد.

دستورالعمل‌های دوز مصرف را برای هر محصول به دقت مطالعه فرمایید. چون ممکن است مقدار مصرف دیفن هیدرامین در محصولات مختلف، متفاوت باشد. دوز مصرفی‌تان را افزایش ندهید یا این دارو را بیشتر از تعداد دفعات توصیه‌شده، مصرف نکنید.

برای جلوگیری از بیماری حرکت، دوز دارویتان را ۳۰ دقیقه قبل از شروع فعالیت مانند مسافرت مصرف کنید. برای کمک به خواب، دوز دارویتان را ۳۰ دقیقه قبل از زمان خواب مصرف کنید. اگر بیشتر از ۲ هفته است که مشکل خواب دارید، با پزشک‌تان تماس بگیرید. اگر وضعیت شما بهتر نشد یا حتی بدتر شد، به پزشک‌تان اطلاع دهید.
 
عوارض جانبی
خواب‌آلودگی، سرگیجه، یبوست، ناراحتی معده، تاری دید یا خشک شدن دهان/بینی/گلو ممکن است اتفاق بیفتد. اگر هر کدام از این عوارض ادامه‌دار یا بدتر شد، بلافاصله به پزشک یا داروسازتان اطلاع دهید.

برای برطرف کردن خشکی دهان، آبنبات سفت بدون قند یا تکه‌های یخ بمکید، آدامس بدون قند بجوید، آب بنوشید یا از یک جایگزین بزاق استفاده کنید.

اگر پزشک‌تان این دارو را برای شما تجویز کرده است، به یاد داشته باشید که او تشخیص داده فایده‌ی مصرف این دارو برای شما بیشتر از ریسک عوارض جانبی آن است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت داشتن هرگونه عوارض جانبی جدی فورا به پزشک‌تان اطلاع دهید، ازجمله: تغییرات روحی/خلقی (مانند بی‌قراری، سردرگمی )، اِشکال در ادرار کردن، ضربان قلب تند یا نامنظم.

اگر هرگونه عوارض جانبی بسیار جدی ازجمله تشنج دارید، فورا به دنبال کمک پزشکی بروید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال اگر متوجه‌ی  هر یک از علائم واکنش آلرژیک جدی شدید، فورا به دنبال کمک پزشکی بروید، ازجمله: بثورات، خارش/تورم (مخصوصا در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه‌ی شدید، اِشکال در تنفس.
 
اقدامات احتیاطی
قبل از مصرف دیفن هیدرامین در صورتی که به آن یا دیمن هیدرینات حساسیت دارید یا هرگونه آلرژی دیگری دارید، به پزشک یا داروسازتان اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد تشکیل‌دهنده‌ی غیرفعالی باشد که می‌توانند باعث واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر با داروسازتان صحبت کنید.

قبل از مصرف این دارو، سابقه‌ی پزشکی خصوصا سابقه‌ی مشکلات تنفسی (مانند آسم، آمفیزم)، فشار خون بالا در چشم (گلوکوم)، مشکلات قلبی، فشار خون بالا، بیماری کبد، تشنج، مشکلات معده/روده (مانند زخم و انسداد)، تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید)، اِشکال در ادرار کردن (بعنوان مثال بعلت بزرگ شدن پروستات) را به اطلاع پزشک یا داروسازتان برسانید.

این دارو ممکن است شما را خواب‌آلود یا گیج کند یا باعث تاری دیدتان شود. تا زمانی که کاملا سرحال نشده‌اید، از رانندگی، کار با ماشین‌آلات یا انجام هر فعالیتی که به هوشیاری و دید واضح نیاز دارد، اجتناب نمایید. از مصرف نوشیدنی‌های الکلی پرهیز کنید. 

قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام محصولات دارویی مورداستفاده‌تان (ازجمله داروهای نسخه‌ای، داروهای غیرنسخه‌ای و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک‌تان صحبت کنید.

محصولات مایع، قرص‌های جویدنی یا نوارها/ قرص‌های حل‌شدنی ممکن است حاوی قند یا آسپارتام باشند. محصولات مایع ممکن است الکل نیز داشته باشند.

اگر دیابت، بیماری کبد، فنیل کتونوری (PKU) یا هرگونه بیماری دیگری دارید که شما را به محدود/اجتناب کردن از این مواد در رژیم غذایی‌تان ملزم می کند، احتیاط کنید. در مورد روش استفاده‌ی بی‌خطر از این محصول از پزشک یا داروسازتان سوال کنید.

کودکان ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو حساس‌تر باشند. این دارو بجای خواب‌آلودگی، اغلب باعث هیجان در کودکان می‌شود.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو بخصوص خواب‌آلودگی، سرگیجه، گیجی، یبوست یا اِشکال در ادرار کردن، حساس‌تر باشند. خواب‌آلودگی، سرگیجه و گیجی می‌تواند خطر افتادن (سقوط) را افزایش دهد.

این دارو در دوره‌ی بارداری فقط باید در صورت نیاز مبرم استفاده شود. در مورد خطرات و مزایای مصرف آن در دوره‌ی بارداری با پزشک‌تان صحبت کنید.

این دارو وارد شیر مادر می‌شود و ممکن است اثرات نامطلوبی روی کودک شیرخوار بگذارد. قبل از دادن شیر مادر به کودک حتما با پزشک مشورت کنید.
 

تداخلات دارویی 

تداخلات دارویی ممکن است نحوه‌ی تأثیرگذاری داروها یا احتمال بروز عوارض جانبی جدی را افزایش دهند.لیستی از تمام محصولات دارویی مورداستفاده‌تان (ازجمله داروهای نسخه‌ای/غیرنسخه‌ای و محصولات گیاهی) تهیه کنید و آن را به پزشک و داروسازتان نشان دهید. بدون تأیید پزشک‌تان، هیچ دارویی را شروع یا قطع نکنید یا دوز مصرف آن را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند، عبارتند از: آنتی‌هیستامین‌هایی که روی پوست مالیده می‌شوند (مانند کرم، پماد و اسپری دیفن هیدرامین).

اگر داروهای دیگری مصرف می‌کنید که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند، مانند داروهای تسکین‌دهنده‌ی سرفه و مسکن‌های مخدر (مانند کودئین، هیدروکودون)، داروهای خواب‌آور یا ضد اضطراب (مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم)، شل‌کننده‌ی عضلات (مانند کاریسوپرودول، سایکلوبنزاپرین) یا سایر آنتی‌هیستامین‌ها (مانند سیتریزین،کلرفنیرامین) به پزشک یا داروسازتان اطلاع دهید.

برچسب تمام داروهایتان (مانند محصولات سرفه، سرماخوردگی و آلرژی) را بررسی کنید چون ممکن است حاوی مواد تشکیل‌دهنده‌ای باشند که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند. در مورد روش استفاده‌ی بی‌خطر از آن محصولات از داروسازتان سوال کنید.

این دارو ممکن است با برخی تست‌های آزمایشگاهی ازجمله تست آلرژی پوستی تداخل داشته باشد و احتمالا باعث نتایج اشتباه ‌شود. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاه و تمام دکترهایتان می‌دانند که شما از این دارو استفاده می‌کنید.
 
مصرف دوز بالا یا اوردوز 
در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.
 
نکته های مهم
دیفن هیدرامین را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.


منبع: سایت راستینه
نسخه چاپی