رسیدن به آرامش با استفاده از فیلم های واقعیت مجازی در طول قرنطینه ویروس کرونا ‏
در صورتی که به دلیل وجود ویروس کرونا یا همان کووید 19 (Covid-19) مجبور به قرنطینه خانگی شده اید، حتماً دلتان برای رفتن به سفر یا حداقل بازدید از مکان های مورد علاقه خود تنگ شده است.

به لطف وجود واقعیت مجازی (VR) امکان «بازدید» از تمام نقاط جهان بدون ترک خانه فراهم شده است. کارشناسان عنوان می کنند که این گشت و گذارها یا تورهای مجازی چیزی بیش از یک سرگرمی صرف را فراهم می سازند. تجربیاتی که به وسیله واقعیت مجازی بدست می آید به ویژه انواع غوطه ور ساز یا بسیار باور پذیر می توانند به ما در این اوضاع همه گیری کووید 19 احساس آرامش دهند.

نکته: منظور از غوطه ور سازی آن است که محیط مجازی به قدری باور پذیر باشد که فرد احساس نماید که در آن محیط حضور فیزیکی دارد.

در یکی از روزنامه های ایتالیایی مقاله تحقیقاتی جدیدی به چاپ رسیده است که در آن نحوه مورد هدف قرار گرفتن تأثیرات مختلف روانی قرنطینه از جمله استرس و تنهایی با استفاده از فیلم های غوطه ور کننده واقعیت مجازی از یک باغ آرامش بخش مورد بررسی قرار گرفته است. گیسپ ریوا (Giuseppe Riva)  نویسنده و استاد روانشناسی عمومی از دانشگاه Università Cattolica del Sacro Cuore واقع در شهر میلان این مقاله را به رشته تحریر درآورده است.

محققان در این تحقیق که هم اینک در ایتالیا با بیش از  400 شرکت کننده از سه ماه پیش در حال انجام است، عنوان می کنند که استفاده از واقعیت مجازی می تواند به شما بیاموزد چگونه با تفکر بیشتر عمل کرده و یک «مکان» امن و راحت را برای تعمق و تنهایی فراهم سازید و نیز می تواند به شما در حفظ احساس حضور در جامعه کمک نماید. آنها پیشنهاد می کنند که  به هنگام صبح، پیش از رفتن به رختخواب و هر زمان دیگری که در طول روز احساس اضطراب به شما دست می دهد زمانی را به یک محیط آرام بخش واقعیت مجازی (به یک باغ یا ساحل مجازی) اختصاص دهید.
استفاده از واقعیت مجازی می تواند به شما در ایجاد استراتژی های آرام بخش جهت مقابله با اضطراب ناشی از کووید 19 کمک کندآلبرت ریزو (Albert Rizzo) دارای مدرک دکترا و مدیر بخش پزشکی VR از مؤسسه فناوریهای خلاقانه در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی عنوان می کند که شبیه سازیهای غوطه ور کننده واقعیت مجازی از جمله استفاده از هدست VR می تواند «به لحاظ عاطفی شما را به شوق» آورد. در حال حاضر استفاده از واقعیت مجازی می تواند به شما در ایجاد استراتژی های آرام بخش جهت مقابله با اضطراب ناشی از کووید 19 کمک کند و کمی اجازه فرار از واقعیت را به شما ببخشد.

ریوا عنوان می کند که: «ما از طریق حافظه افراد و وقایع اتفاق افتاده در نقاط مختلفی که به طور مکرر در آنجا بسر می بریم، خود را تعریف کرده و به دیگران می شناسانیم». اما در طول قرنطینه دیگر نمی توانیم به مکانهایی برویم که نشان دهنده زندگی روزمره ما هستند و هویت مان را شکل داده اند». حتی ممکن است در خانه های خود نیز احساس عدم کنترل یا سردرگمی به ما دست دهد.

به گفته ریوا «واقعیت مجازی یک مکان دیجیتالی امن و آرام را فراهم می سازد که بتوانید تنها باشید و در مورد موقعیت خود و مشکلاتتان یا فرصت های پیش روی خود تأمل کنید».

مطالعات صورت گرفته دیگر نشان می دهند که فناوری واقعیت مجازی می تواند در درمان اختلال استرس پس از آسیب و آموزش ذهن آگاهی مؤثر باشد.

رسیدن به ذهن آگاهی یعنی آگاهی از وضعیت درونی و محیط اطراف خود می تواند چالش برانگیز باشد. ریوا عنوان می کند: «واقعیت مجازی در این حالت می تواند کمک کننده باشد، به این دلیل که به مهارتهای تخیلی نیاز نداشته و کاربر را از تجربه محیط اطراف جدا می کند». به عنوان مثال چنانچه کودکان شما سر و صدا ایجاد می کنند یا همسرتان در حال کنفرانس تلفنی است، به سر گذاشتن هدست واقعیت مجازی و دنبال کردن یک وضعیت آرام بخش می تواند رسیدن به تمرکز را برای شما آسانتر از بستن چشمان خود و تلاش برای مدیتیشن سازد.

ریزو عنوان می کند که برخی از افراد زمانی که از طریق واقعیت مجازی به ذهن آگاهی می‌رسند، این کار برایشان خوش آیندتر و جذاب تر به نظر می رسد. او در ادامه می افزاید: «اگر «ذهن آگاهی» را در یک محیط شبیه سازی شده باور پذیر قرار دهید، آنگاه قادر خواهید بود توجه کاربر را به انجام بیشتر آن جلب کنید».

واقعیت مجازی علاوه بر آن که می تواند از طریق دنیاهای مشترک مجازی به شما در توجه به موضوعاتی سرگرم کننده و فاصله گرفتن از عوامل پریشان ساز کمک کند، می تواند در برقراری ارتباط با افراد دیگر نیز به یاری شما آید. به عنوان مثال ریزو عنوان می کند که او اخیراً در یک صفحه مجازی توانسته است مخاطبی از دیگر آواتارها را ببیند و با او صحبت نماید.

او می گوید: «زمانی که هدست را در این محیطهای مجازی به سر می گذارید، احساس حضور در آن مکان به شما دست داده و آواتار یا پیکره ای را مشاهده می کنید که نماد آن شخص است».

به همین ترتیب استفاده از واقعیت مجازی با شخص دیگری از خانواده تان می تواند کارآیی آن را بهبود بخشد، تنها به این دلیل که با شخص دیگری این تجربه را به اشتراک می گذارید.
کارشناسان نیز معتقدند هدستها به شما امکان می دهند خود را در محیط واقعیت مجازی کاملاً غوطه ور ساز قرار دهیددر صورتی که پیش از این هرگز تجربه کار با واقعیت مجازی را نداشته اید، بهتر است که بدانید مجبور نیستید برای بهره برداری از قابلیتهای آن، یک هدست فانتزی خریداری کنید. می توانید هدست ارزان قیمتی را پیدا کرده که با تلفن هوشمند شما بتواند سازگار باشد. هدست های پیشرفته تر بسیار گران تمام می شوند. کارشناسان نیز معتقدند هدستها به شما امکان می دهند خود را در محیط واقعیت مجازی کاملاً غوطه ور ساز قرار دهید.

ریزا عنوان می کند: «با این حال، بدون وجود هدست دیدن فیلم با شریک زندگی خود نیز به صورت آنلاین در تلفن هوشمند و پیروی از پروتکل هفتگی نوعی تسکین و آرامش روحی روانی را برای شما فراهم می سازد».

علاوه بر ابزارها و نرم افزارهای آرامش بخش، بازیها و فعالیتهای VR بسیاری از جمله اتاق فرار مجازی (VR escape rooms) نیز به هنگام اجبار به ماندن در خانه وجود دارند که می توانید از آنها استفاده نمایید.


منبع: cnbc
نسخه چاپی