راجع به مزایای بازی های ورزشس چه میدانید؟

فواید ذهنی بازی های ورزشی

تقریبا همگی میدانید که بازی های ورزشی برای سلامت جسمی مفید است. اما خبر خوب دیگری نیز وجود دارد. در سال های اخیر، تحقیقات نشان داده اند که مشارکت در بازی های ورزشی می تواند بر سلامت روان شما نیز تاثیر مثبتی داشته باشد.
 
بازی های ورزشی خلق و خوی و روحیه را بهبود می بخشد
می خواهید غرق شادی و آرامش شوید؟ پس درگیر فعالیت بدنی شوید. خواه در حال بازی در ورزش های مختلف باشید، در باشگاه ورزشی تمرین کنید و یا خواه در حال پیاده روی تند باشید، فعالیت بدنی مواد شیمیایی مغز را تحریک میکند تا احساس خوشبختی و آرامش به شما بدهند.

ورزش های تیمی به طور خاص فرصتی برای خستگی در کردن و درگیر شدن در یک چالش رضایت بخش است که باعث بهبود سلامت و تندرستی شما می شود. علاوه بر این ورزش های تیمی به شما اجازه می دهند با همکاران و دوستان خود در یک محیط تفریحی ارتباط برقرار کنید.
 
بازی های ورزشی تمرکز را بهبود می بخشند
فعالیت بدنی منظم به شما کمک می کند تا مهارت های ذهنی کلیدی خود را با بالا رفتن سن، حفظ کنید. این مهارت ها شامل تفکر انتقادی، یادگیری و استفاده از قوه قضاوت خوب است.

تحقیقات نشان داده است که انجام ترکیبی فعالیتهای هوازی و تقویت عضلانی به طور ویژه برای این منظور مفید است. شرکت در این نوع فعالیت سه تا پنج بار در هفته حداقل ۳۰ دقیقه می تواند این مزایای سلامت روان را به همراه داشته باشد.
 
بازی های ورزشی استرس و افسردگی را کاهش میدهند
هنگامی که شما از لحاظ جسمی فعال هستید، ذهن شما درگیر عوامل استرس زای روزانه می شود. ورزش می تواند به شما کمک کند از افکار منفی دوری کنید.

بازی های ورزشی باعث کاهش سطح هورمون استرس در بدن شما می شود. در عین حال، تولید اندورفین ها را تحریک می کند.

اندورفین ها تقویت کننده های طبیعی روحیه و خلق و خوی هستند که می توانند استرس و افسردگی را در نطفه خفه کنند.

اندورفین ها حتی میتوانند بعد از تمرین بدنی سخت به شما احساس راحتی و خوشحالی بدهند. کارشناسان معتقدند که برای تعیین ارتباط بین ورزش و افسردگی، تحقیقات معتبر بیشتری مورد نیاز است.
 
بازی های ورزشی عادات خواب را بهبود می بخشند
بازی های ورزشی و دیگر اشکال فعالیت جسمانی کیفیت خواب را بهبود می بخشند. آنها این کار را با کمک شما برای به خواب رفتن سریع تر و عمیق تر انجام میدهند. خواب بهتر می تواند نگرش روانی، و همچنین خلق و خوی شما را در روز بعد بهبود بخشد.

فقط دقت کنید که در اواخر روز در بازی های ورزشی مشارکت نکنید. تمرینات شبانه ظرف چند ساعت قبل از خواب ممکن است برای به خواب رفتن، بیش از حد به شما انرژی بدهد و این انرژی اجازه ندهد به خواب روید.
 
بازی های ورزشی به شما کمک می کنند وزن سالم را حفظ کنید
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) مشارکت در بازی های ورزشی را به عنوان راهی سالم برای حفظ وزن توصیه می کند. بازی های ورزشی فردی مانند دویدن، دوچرخه سواری و وزنه برداری، همگی روش های بسیار موثر برای سوزاندن کالری و / یا ساخت عضلات هستند. ماندن در محدوده وزن توصیه شده، احتمال ابتلا به دیابت، کلسترول بالا و فشار خون بالا را کاهش می دهد.
 
بازی های ورزشی اعتماد به نفس را تقویت میکنند
ورزش منظم که با بازی های ورزشی همراه باشد، می تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد و عزت نفس شما را بهبود بخشد. به همان نسبت که قدرت، مهارت و استقامت شما از طریق ورزش افزایش یابد، تصویر شما از خودتان نیز بهبود خواهد یافت. با نیروی تازه و انرژی مضاعفی که از فعالیت بدنی به دست می آید، میتوانید بیشتر در وظایف خارج از حوزه بازی ورزشی و همچنین در همان بازی ورزشی موفق شوید.
 
بازی های ورزشی با ویژگی های رهبری مرتبط هستند
ورزش های تیمی مانند فوتبال، بیس بال و بسکتبال زمینه هایی برای ویژگی های رهبری مهیا میکنند. مطالعات انجام شده در مقطع دبیرستان نشانگر رابطه بین مشارکت در بازی های ورزشی و ویژگی های رهبری است.

به دلیل فرصتی که برای آموزش، تلاش، پیروزی و یا شکست گروهی در این بازی ها وجود دارد، افراد درگیر در بازی های ورزشی به طور طبیعی تمایل بیشتری به اتخاذ «ذهنیت تیمی» در محل کار و شرایط اجتماعی دارند. ذهنیت تیمی در طول زمان به خصلت رهبری قوی منتهی می شود.
 

فواید بازی های ورزشی برای کودکان

بازی های ورزشی می توانند همان طور که برای بزرگسالان مفید هستند برای کودکان نیز مفید باشند. بزرگترین تفاوت این است که وقتی بچه ها در سنین پایین در بازی های ورزشی شرکت می کنند، خیلی بیشتر احتمال دارد وقتی بزرگ شدند، فعال و ورزشکار باقی بمانند.

همان منبع نشان می دهد که مشارکت در یک ورزش تیمی عملکرد تحصیلی را بهبود می بخشد و به مشارکت های بیشتر بعد از مدرسه منتهی میشود.
 
آنچه که باید در نظر داشته باشید
برخی از ورزش های تیمی محبوب، از جمله فوتبال و هاکی روی یخ، معمولا باعث آسیب می شوند. آسیب های ورزشی گزارش شده اغلب شامل کشیدگی تاندون ها، کوفتگی و شکستگی اندام تحتانی هستند.

اکثر آسیب های ورزشی در صورتی که مراقبت های پزشکی مناسب انجام نگیرد، به طور کامل بهبود نخواهند یافت. با این حال، برخی از صدمات، مانند آسیب مغزی و ضربه مغزی، می توانند باعث آسیب دائمی و مادام العمر به ورزشکار شوند.

در سال های اخیر، صدمات مغزی در جامعه ورزشی توجه بیشتری را به خود جلب کرده اند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها دستورالعمل های خاصی در مورد چگونگی اجتناب و بهبودی صدمات مغزی مربوط به ورزش را ارائه میدهد.

ترومای سر مکرر می تواند فواید مشارکت ورزشی را به طور کامل معکوس کند، و منجر به افسردگی، کاهش عملکرد شناختی و گرایش های خودکشی شود.

آسم ناشی از ورزش، وضعیت دیگری است که توسط بسیاری از ورزشکاران گزارش شده است. اگر چندین بار در هفته در بازی های ورزشی مشارکت دارید و علائم آسم شروع شده اند، مهم است که به آن توجه کنید. از پزشک خود یا متخصص آموزش دیده در مورد تمرینات تنفسی و انجام آنها سوال کنید.

این تمرینات میتوانند به شما در جلوگیری از آسم مزمن کمک کنند. پزشک شما میتواند مصرف داروهایی را قبل از ورزش برای کمک به کاهش علائم آسم نیز پیشنهاد دهد.
 
کلام آخر
جوانب مثبت مشارکت در بازی های ورزشی بسیار زیاد هستند، از فواید آن برای کودکان، تا ارتباط اثبات شده با سلامت روان و احساس خوشبختی، و البته اندورفین هایی که بازی های ورزشی باعث ترشح آنها می شوند. برای فهمیدن اینکه مشارکت در بازی های ورزشی خوب است، دلایل اندکی وجود ندارد. یکی را انتخاب کنید و به سوی آن حرکت کنید!

قبل از شروع هر فعالیت ورزشی، با پزشک خود صحبت کنید. اطمینان حاصل کنید که قلب شما به اندازه کافی برای ورزش شدید سالم است. احتمال آسیب جدی و آسم ناشی از ورزش را در نظر داشته باشید.

اگرچه مشارکت در بازی های ورزشی با خطرات و مشکلاتی همراه است، برخی از بازی های ورزشی بی خطر تر از برخی دیگر هستند. اگر در مورد آسیب نگران هستید، یک ورزش کم تاثیر مانند شنا را انجام دهید.


منبع: سایت راستینه
نسخه چاپی