به نظر شما امام زمان چه کتابی می‌خواند؟
سلام و صد سلام به شما همراهان همیشگی باران. کتاب‌خوانی یکی از راه‌های گذراندن اوقات فراغت است. درسته که  امروزه جمعیت کتاب‌خوان به طرز چشم‌گیری کاهش داشته است، امّا هنوز هستند افرادی که با جان و دل کتاب می‌خوانند. امام زمان هم مطمئناً جزو جمعیت کتاب‌خوان هستند. خب حالا سؤال این هست که امام زمان بین این همه ژانر مختلف، کتاب‌های کدام ژانر را برای خواندن انتخاب می‌کنند؟ شما چه کتابی پیشنهاد می‌کنید؟ برای جواب این سؤال امروز رفتیم سراغ نوجوان‌های کتاب‌خانه‌ی آیت‌الله خامنه‌ای.

بچّه‌ها سلام! ممنون از این‌که وقت‌تان را برای ما گذاشتید. سؤال این ماه ما این هست که اگر قرار باشد شما یک کتاب به  امام زمان  معرّفی کنید، بین این قفسه‌های پر از کتاب چه کتابی را معرفی می‌کنید؟ کتاب ایرانی یا خارجی؟

مبینا: «من کتاب‌های قرآنی را معرّفی می‌کنم به خاطر این‌که امام در قرآن و مفاهیم تخصّص دارند و می‌توانند این کتاب‌ها را برایم تفسیر کنند.»

پارسا: «من هری پاتر رو معرّفی می‌کنم؛ به این دلیل که خیلی قشنگ هست. کتاب‌های دارن شان رو هم به خاطر هیجانش معرّفی می‌کنم؛ البتّه امام به خاطر علم‌شان می‌توانند هر کتابی را انتخاب و مطالعه کنند؛ حتّی اگر با زبان‌های دیگر باشند و ترجمه هم نداشته باشند. به نظرم خارجی و ایرانی بودن کتاب در کتاب‌های نوجوان فرق خاصّی ندارد.»

ریحانه: «من کتاب‌های فانتزی و تخیّلی معرّفی می‌کنم. از کتاب‌های ترسناک هم کتاب‌های ار.ال.استاین و دارن شان را معرّفی می‌کنم. ایرانی یا خارجی بودن کتاب فرقی ندارد؛ به این دلیل که کتاب‌های خارجی اگر قسمتی از آن‌ها با دین مغایرت داشته باشد در ترجمه درست می‌شود.»

فاطمه: «کتاب خارجی و ایرانی ندارد، کتاب باید خوب باشد. من کتاب‌های شکسپیر را معرّفی می‌کنم و از آثار شکسپیر قلبی بزرگ‌تر از جهان و هملت را به این خاطر معرّفی می‌کنم که نتیجه‌ی نفرت را می‌گوید. کتاب سرود کریسمس را هم معرّفی می‌کنم؛ چون کتاب با ارزشی هست.»

من: «خب بچه‌ها! از کتاب‌های شعر چه کتابی را معرّفی کنید؟»

فاطمه: «من شعر‌های سعدی را معرّفی می‌کنم؛ چون جای فکر کردن دارند و دوست دارم امام درباره‌ی آن‌ها با من صحبت کنند؛ مثل این بیت:

ما زنده با آنیم که آرام نگیریم                  موجیم که آسودگی ما عدم ماست

ریحانه: «من کتاب هشت بهشت سهراب سپهری را معرّفی می‌کنم؛ به این دلیل که شعرهایش زیبا هستند و انسان را به تفکّر وامی‌دارند.»

پارسا: «من کتاب‌های شعر فروغ فرخ‌زاد را معرّفی می‌کنم؛ چون زیبا هستند و معانی زیبایی دارند.»

شما چه کتابی را معرّفی می‌کنید؟ اصلاً جدا از مبحث امروز، شما اصلاً کتاب می‌خوانید؟ نکند جزو دسته‌ای هستید که فقط کتاب درسی می‌خوانند. پس اگر جزو این دسته هستید، سریع به دسته‌ی ما کتاب‌خوان‌ها ملحق شوید؛ چون امام زمان جزو دسته‌ی کتاب‌خوان‌ها است و مثل همیشه پرچم کتاب‌خوان‌ها بالاست؛ پس گزارش امروز را تقدیم می‌کنیم به هرچی کتاب‌خوان و کتابدار و نویسنده در دنیاست.
 

منبع: مجله باران
نسخه چاپی