انواع مواد بکار رفته در چاپ سه بعدی (بخش دوم)‏
در ادامه به برخی دیگر از موادی می پردازیم که می توان در چاپ سه بعدی بکار برد. یادآور می شود که منظور از چاپ در اینجا، تولید اشیاء سه بعدی است.
 

تی ـ گلس (T-Glase)

تی ـ گلس نام تجاری رشته ای است که از پلی اتیلن ترفتالات تشکیل شده است. این ماده در مقایسه با سایر رشته های چاپگر سه بعدی بیشتر شبیه به شیشه می ماند.

تی ـ گلس بر روی بستر گرمایی حدود 221 درجه سانتیگرادی چاپ می کند. این ماده بسیار پایدار بوده و انتقال دهنده نور است.
 

فلز


فلز

امروزه گذشته از پلاستیک، استفاده از فلز در چاپ سه بعدی بسیار متداول شده است. در ادامه شکل پودری فلز بکار رفته در تصاویر زیر را مورد بررسی قرار می دهیم.
 

فولاد ضد زنگ


فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ در شکل پودر خود در فرایندهای رسوب، ذوب یا EBM (ذوب به کمک پرتو الکترونی) بکار می رود. این ماده به طور طبیعی نقره ای است اما می توان آن را با مواد دیگر ورق پوش کرد تا جلوه ای از طلا یا برنز حاصل شود.

نکته: ‏EBM‏ نوعی فناوری چاپ سه بعدی به روش افزایشی است که در نگاه اول بسیار شبیه به چاپ  سه بعدی ‏SLS‏ می باشد. اما با نگاه دقیق متوجه ‏چند تفاوت در آن می شویم. مهمترین تفاوت در این است که منبع انرژی به جای لیزر ‏CO2‏ از پرتو الکترونی ناشی می شود و ماده ‏مورد استفاده به جای پلیمر ترموپلاستیک از فلز رسانا است.‏
 

طلا یا نقره


طلا یا نقره

این مواد (طلا و نقره) در سال 2011 در چاپ سه بعدی بکار برده می شدند. آنها در حوزه جواهر سازی بسیار به کار می آیند. این مواد بسیار مستحکم بوده و درست مانند فولاد ضد زنگ، طلا و نقره به شکل پودر تهیه می شوند.
 

تیتانیوم


تیتانیوم

تیتانیوم یکی از مستحکم ترین مواد فلزی است که می توانید در بازار برای چاپ سه بعدی در کاربردهای صنعتی پیدا کنید. درست مانند سایر مواد، این ماده نیز به صورت پودر تهیه می شود.
 

سایر فلزات

گذشته از فلزاتی که در بالا عنوان شد، فولاد یا استیل ماریجینگ (maraging steel)، اینکونل 718 (Inconel – In718)، اینکونل 625 (Inconel – In625)، کروم کبالت و مس نیز در چاپ سه بعدی استفاده می شوند.
فلزات صنعتی به منظور استفاده در نمونه های اولیه قابل استفاده و قطعات نهایی، قطعات مکانیکی و قطعات متحرک و مونتاژ، موادی ایده آل به شمار می روندمزایا: فلزات صنعتی به منظور استفاده در نمونه های اولیه قابل استفاده و قطعات نهایی، قطعات مکانیکی و قطعات متحرک و مونتاژ، موادی ایده آل به شمار می روند. همچنین برای طرح های پیچیده با جزئیات ظریف بسیار عالی می باشند. این مواد درست مانند نایلون، برای استفاده در طرح های حفره دار توصیه نمی شوند.
 

سرامیک


سرامیک

سرامیک ماده جدیدی در چاپ سه بعدی به حساب می آید و از فلز و پلاستیک بادوام تر است. سرامیک می تواند در برابر گرما و فشار شدید مقاومت کند بدون آن که کج و معوج شده یا شکسته شود. سرامیک مانند فلز زنگ نمی زند و مانند پلاستیک فرسوده نمی شود. با این حال، پردازش سرامیک کار دشواری است. در واقع نیاز به درجه حرارت فوق العاده زیادی برای ذوب دارد.

سرامیک برای ساخت و به عبارتی چاپ لوازم روی میز مانند فنجان، کاسه، ظرف تخم مرغ و زیر لیوانی ماده بسیار خوبی به حساب می آید. همچنین برای تولید شمعدان، گلدان، کاشی، آثار هنری و موارد دیگر مناسب می باشد.
 

کاغذ


کاغذ

استفاده از کاغذ در چاپ دو بعدی بسیار متداول است، اما توجه داشته باشید که این ماده همچنین می تواند برای چاپ سه بعدی بسیار عالی باشد. در واقع می توانید از کاغذی کپی استاندارد A4 به عنوان ماده چاپ سه بعدی خود استفاده کنید.

استفاده از کاغذ به عنوان ماده چاپ سه بعدی مزایای چندی را به همراه دارد و حاصل کار در مقایسه با سایر مواد، یک مدل تمام رنگی، بسیار ارزان، قابل بازیافت خواهد بود و تهیه آن نیز آسان است.
 

مواد زیستی


مواد زیستی

مواد بیولوژیکی یا زیستی، مواد طبیعی یا غیر طبیعی هستند که می توانند برای ساخت اندامهای مصنوعی، پروتزها، استخوان یا بافت مورد استفاده قرار گیرند. این ماده اکنون می تواند در چاپ سه بعدی برای برخی کاربردهای پزشکی بکار برده شود.

در حقیقت، مطالعات متعددی در حال انجام است  که به بررسی بافتهای زنده با هدف ایجاد برنامه هایی برای چاپ اندامهای بدن انسان به منظور پیوند و استفاده در بافتهای خارجی قسمتهایی از بدن که به تعویض نیاز دارند، می پردازند. یکی دیگر از حوزه های چاپ سه بعدی استفاده از مواد بیولوژیکی جهت تولید مواد غذایی مانند گوشت است.
 

مواد غذایی


مواد غذایی

هنر چاپ سه بعدی هیچ محدودیتی ندارد. در واقع چاپگرهای سه بعدی وجود دارند که از مواد غذایی به عنوان ماده مورد نیاز برای چاپ استفاده می کنند.
همچنین برخی چاپگرهای سه بعدی از مواد سس مانند از جمله سس گوجه فرنگی، سس شکلات، سس سالاد در چاپ خود استفاده می نمایندرایج ترین و مطلوب ترین ماده غذایی بکار رفته جهت چاپ سه بعدی شکلات است. اما گذشته از آن، چاپگرهای دیگری وجود دارند که با شکر، آب نبات، مایه پنکیک کار کرده و برخی نیز وجود دارند که از پاستا و گوشت برای چاپ استفاده می کنند. همچنین برخی چاپگرهای سه بعدی از مواد سس مانند از جمله سس گوجه فرنگی، سس شکلات، سس سالاد در چاپ خود استفاده می نمایند.

در حال حاضر تعداد چاپگرهای سه بعدی که از مواد غذایی استفاده می کنند بسیار زیاد است. این چاپگرهای سه بعدی برای استفاده در قنادی ها بسیار مفید هستند زیرا برای چاپ مواد غذایی طراحی شده اند و به همین دلیل است که از مواد غذایی به عنوان ماده چاپی استفاده می کنند.
هر ماده غذایی که بتواند به شکل پوره درآید می تواند به صورت سه بعدی چاپ شود. برخی از خوراکی هایی که می توانید به صورت سه بعدی چاپ یا تولید کنید نان زنجبیلی، همبرگر، شکلات، پنکیک، پیتزا و بسیاری خوارکی های دیگر را شامل می شود.

پیتزا
 

نتیجه گیری

چاپ سه بعدی بسیار انعطاف پذیر است و همچنان به پیشرفت خود ادامه می دهد. با پیشرفت آن، مواد بیشتر و بیشتری برای کار با چاپگرهای سه بعدی به روی کار خواهند آمد. زمانی فرا خواهد رسید که می توانید هر ماده ای که فکر کنید را در چاپ سه بعدی خود مورد استفاده قرار دهید. بنابراین خود را بروز نگاه دارید.

ماده مورد علاقه شما برای چاپ سه بعدی چه ماده ای است؟ آیا آن را در این فهرست یافتید؟
 

 منبع: allthat3d
نسخه چاپی