هرآنچه که باید راجع به انحراف چشم نوزاد بدانیم

انحراف چشم (لوچی) در نوزادان چیست؟

انحراف چشم (لوچی) شرایطی است که در آن، هر دو چشم کودک یا یکی از آن‌ها دچار سوء رفتار یا چپ شدن می‌شود. چپ شدن چشم‌های نوزادان مبتلا به انحراف چشم می‌تواند به سمت داخل، خارج، به سمت بالا یا رو به پایین باشد. این وضعیت نسبتاً ثابت است؛ بنابراین والدین ممکن است گاهی اوقات، متوجه این تغییر رفتار در چشم‌های فرزند خود شوند.

انحراف چشم (لوچی) معمولاً در بدو تولد نوزادان به وجود می‌آید و تا دوران کودکی ادامه می‌یابد. اولین گام برای تشخیص انحراف چشم (لوچی) در نوزادان زمانی انجام می‌شود که کودک یک ساله شده باشد؛ روش‌های بسیاری برای تشخیص این بیماری در بدن کودکان بزرگ‌تر وجود دارد.1
 

دلیل انحراف چشم کودک

اما چه چیزی باعث انحراف چشم می‌شود؟ گاهی اوقات انحراف چشم در هنگام تولد وجود دارد. به نظر می‌رسد که این عارضه در خانواده‌ها شیوع دارد. انحراف چشم همچنین می‌تواند بدون هیچ سابقهٔ خانوادگی در کودکان ظاهر شود و در این موارد، گاهی اوقات نشان‌دهندهٔ یک مشکل بینایی جدی‌تر است. اختلالاتی مانند فلج مغزی و سندرم داون، احتمال ابتلا به انحراف چشم را بیشتر می‌کنند.

کودکان زودرس یا کودکانی با وزن کم در هنگام تولد بیشتر در معرض خطر انحراف چشم هستند. به نظر می‌رسد بچه‌هایی که دوربینی دارند نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن هستند.2
 

چشم انداز بیماری

اصلاح شدن لوچی تنها به شدت آن بستگی ندارد، بلکه به این مسأله که مشکل با چه سرعتی تشخیص داده شده و درمان شود نیز مربوط است.

در 8 سالگی رشد بینایی کودک کامل شده و ارتباط چشم‌های او با مغز در سال‌های قبل از این سن به طورِ تدریجی شکل می‌گیرد. بنابراین در صورت وجود مشکل در این روند، مداخله سریع (قبل از شکل گیری و تکمیل ارتباطات)، امری ضروری است.
 
هر چقدر این بیماری زود‌تر تشخیص داده شده و درمان شود، کودک شانسِ بیشتری برایِ داشتن چشم‌هایی صاف، بینایی خوب و ادراکِ درست از عمق، خواهد داشت. با این وجود مطالعات نشان داده‌اند که کودکانِ بزرگ‌تر، نوجوانان و حتی بزرگسالان نیز می‌توانند تا حدی از درمان سود ببرند.
 
جنبه اجتماعی لوچی یا استرابیسم نیز نباید نادیده انگاشته شود؛ صاف بودن چشم‌ها در سلامت تصویرِ ذهنی فرد از خودش، و داشتنِ روابطِ بین فردی خوب، بسیار مؤثر است (چه این فرد کودک باشد و چه بزرگسال). خوشبختانه وقتی می‌توان این بیماری را تشخیص داد و به طورِ مؤثر درمان کرد، با قدری توجه می‌توانید مانع از بروز مشکلات بینایی و حتی از دست دادن دید در کودکتان شوید.3
 

علائم و نشانه ‌های بروز انحراف چشم (لوچی) در نوزادان

بیشتر اوقات، کودکان نوپای مبتلا به انحراف چشم (لوچی) هیچ گونه مشکلی در چشم‌ها و قدرت بینایی خود تجربه نمی‌کنند. با این حال، والدین یا معلمان کودک نوپا، کسانی هستند که می‌توانند این مشکل را در بدن او شناسایی کنند. برخی از شایع‌ترین علائم بروز انحراف چشم (لوچی) در کودکان به شرح زیر می‌باشند:

دید دوگانه (دیدن دو جسم به جای یک)

بروز مشکلاتی در روند بینایی عمومی نوزاد

چپ نگاه کردن کودک مبتلا به انحراف چشم (لوچی)

کج کردن سر برای دیدن واضح‌تر اشیا اطراف.1

لوچی چشم نوزاد
 

تشخیص انحراف چشم کودک

اگر فرزندتان انحراف چشم داشته باشد، ممکن است چشم‌هاش اصطلاحاً چپ به نظر بیاید یا به نظر برسد آنها به داخل، خارج یا به سمت بالا حرکت می‌کنند. هنگامی که چشم‌ها به داخل می‌چرخند، آن را ایزوتروپی می‌نامند و هنگامی که رو به خارج می‌چرخند آن را اگزوتروپی می‌نامند.

انحراف چشم می‌تواند ثابت باشد، به این معنی که چشم‌ها همیشه دچار انحراف یا ناهم‌راستایی هستند یا متناوب دچار این مشکل شوند، به این معنا که گهگاهی اتفاق می‌افتد.

در برخی موارد، چشم‌های کودک دچار انحراف به نظر می‌رسند، به ویژه هنگامی که او به سمت راست یا چپ نگاه می‌کند. درحالی‌که در حقیقت آنها هم‌راستا هستند و این حالت انحراف کاذب چشم نامیده می‌شود.

شایع‌ترین نمونه از انحراف کاذب چشم، ایزوتروپی کاذب است که در آن به نظر می‌رسد چشم‌های کودک به داخل چرخیده است، درحالی‌که این در واقع یک توهم نوری ناشی از تاخوردگی بزرگ روی پلک یا پهنی پل بینی یعنی همان برآمدگی استخوانی قسمت وسط بینی است. پزشک فرزندتان می‌تواند با یک معاینه‌‌ٔ ساده، انحراف کاذب چشم را از انحراف چشم واقعی تشخیص دهد.2
 

انحراف چشم کودکان چگونه درمان می‌شود؟

به خاطر بسپارید که گزینه‌های درمانی متفاوتی برای درمان کودکان مبتلا به انحراف چشم (لوچی) وجود دارد که بسته به شرایط موجود، انتخاب می‌شوند. رایج‌ترین روش‌های درمان انحراف چشم (لوچی) در نوزادان به شرح زیر می‌باشند:
 
-پوشاندن چشم نوزاد
یکی از ساده‌ترین روش‌های درمان کودکان مبتلا به تنبلی و انحراف چشم (لوچی)، پوشاندن چشم سالم آن‌ها است. این وضعیت، چشم آسیب‌دیده کودک را مجبور می‌کند انرژی بیشتری را برای دیدن بگذارد.

تصور می‌شود که این روش در طولانی مدت، کاملاً مفید بوده و می‌تواند قدرت بینایی چشم ضعیف نوزاد بیمار را تقویت کند. بر این اساس، بسیاری از پزشکان متخصص اطفال عقیده دارند که پوشاندن چشم سالم نوزادان مبتلا به انحراف چشم (لوچی) می‌تواند تراز بینایی آن‌ها را بازگرداند.

کودکان مبتلا به انحراف چشم (لوچی) خفیف معمولاً هر روز باید 2-3 ساعت این پوشش‌ را بپوشند؛ در حالی که نوزادان مبتلا به انحراف چشم (لوچی) شدید باید این پوشش را حداقل به مدت 6 ساعت در روز استفاده کنند.
 
2-استفاده از قطره چشم آتروپین
اگر نمی‌توانید کودک نوپای خود را به پوشیدن پوشش چشم عادت دهید، به جای آن از قطره‌های آتروپین استفاده کنید. این قطره‌ها به طور موقت، قدرت بینایی چشم سالم نوزاد را تار می‌کنند. این روند باعث می‌شود که چشم مبتلا به انحراف (لوچی) بیشتر تلاش کرده و خود را تقویت کند.
 
3-جراحی عضلات چشم نوزاد
لازم است بدانید که اگر استفاده از پوشش چشم و قطره‌ها کارساز نبود و تراز چشم‌های فرزند شما درمان نشد، می‌توانید برای ریشه‌کن کردن مشکل انحراف چشم (لوچی) او به فکر جراحی عضلات چشم باشید.

این عمل جراحی به شل یا سفت شدن عضلات چشم نوزادان کمک کرده؛ از این طریق انحراف (لوچی) چشم او را کاهش می‌دهد.

در حالی که عمل جراحی، گزینه درمانی تهاجمی برای از بین بردن انحراف چشم (لوچی) در نوزادان است، اما کاملاً بی‌خطر و مؤثر می‌باشد. در نهایت، در نظر داشته باشید که بعد از جراحی چشم نوزاد حتی نیازی به اقامت شبانه در بیمارستان هم نیست.4
 
یک نکته احتیاطی در مورد انحراف چشم (لوچی) در نوزادان
لازم به ذکر است که نمی‌توان از انحراف چشم (لوچی) در نوزادان پیشگیری کرد؛ با این حال، تشخیص به موقع و درمان مناسب این بیماری بسیار مهم است.

کودکان نوپای مبتلا به انحراف چشم (لوچی) بعد از انجام برخی تمرینات ساده که شامل هماهنگی چشم‌ها است، بهبودی خود را به دست می‌آورند.

بهترین راه برای آشنایی با مؤثرترین گزینه‌های درمانی انحراف چشم (لوچی) در نوزادان این است که کودک شما توسط یک پزشک متخصص اطفال معاینه شود.1

پی نوشت ها
1.www.mamanam.com
2.www.madarsho.com
3.www.niniban.com
4.www.dr-yadegari.ir
نسخه چاپی