همه چیز درباره بادام هندی

طبع بادام هندی؛ آجیل پرخاصیت 

بادام هندی درختی گرمسیری و همیشه سبز است. این درخت می‌تواند تا ۱۴ متر رشد کند.

طبع بادام هندی گرم و خشک و به جرأت می‌توان گفت که یک آجیل پرطرفدار است.

بادام هندی در واقع نوعی مغز از خانواده Anacardiaceae است؛ انبه و پسته نیز از همین خانواده محسوب می‌شوند.

این آجیل خوش رنگ و لعاب در اصل به سواحل شمال شرقی برزیل تعلق دارد.

بادام هندی یک آجیل بسیار مغذی و سرشار از پروتئین است. مواد معدنی موجود در آن مس، کلسیم، منیزیم، ‌آهن، فسفر، پتاسیم و زینک (روی) است.

این ماده خوشمزه را می‌توان به عنوان یک میان وعده کامل غذایی مصرف کرد. {1}

همه چیز درباره بادام هندی
 

فواید مصرف بادام هندی


پیشگیری از سنگ های صفراوی
مصرف کاشو برای پیشگیری از تشکیل سنگ های صفراوی بسیار مفید است؛ یک تحقیق 20 ساله ی جمع آوری شده از 80000 زن پرستار نشان می دهد کسانی که در هفته حدود 30 گرم بادام هندی مصرف نموده اند در مقایسه با دیگرانی که آن را در برنامه شان نداشته اند، 25 درصد کمتر به سنگ های صفراوی مبتلا شدند. بنابراین آن را وارد برنامه ی غذایی روزانه تان نمایید.
 
سلامت استخوان ها و آرامش
این حقیقت کاملاً جا افتاده است که کلسیم برای استحکام استخوان ها ضروری است، اما بد نیست بدانید که منیزیم نیز برای حفظ سلامت استخوان ها حیاتی است. حدود دو سوم منیزیم بدن در استخوان ها وجود دارد.

منیزیم برای متابولیسم کلسیم در بدن لازم است و با تراز کردن میزان کلسیم، به تنظیم تونوسیته ی عصبی و عضلانی کمک می کند. در واقع کلسیم برای انقباض عضلانی و منیزیم برای انبساط آن مورد نیاز است.
 
آنتی اکسیدانی قوی
از دیگر مواد معدنی موجود در کاشو می توان به مِس اشاره کرد. مس یکی از اجزای مهم آنزیم های بدن است که در خیلی از فرآیندهای فیزیولوژیکی بدن شرکت می کند.

مس برای برداشتن رادیکال های آزاد مُضر در بدن و برای استفاده ی بهینه ی آهن کمک بزرگی است.

مس برای تولید ملانین و برای پرورش استخوان ها و بافت های ارتباطی بدن ضروری است.
 
کاهش ریسک افزایش وزن
بر خلاف باور عموم مردم که می گویند مصرف منظم بادام هندی موجب اضافه وزن و چاقی می شود، باید گفت که تحقیقات اخیر نشان داده اند که این تصورات غلط، بی اساس است.

در حقیقت افرادی که دو بار در هفته از بادام هندی استفاده می کردند در مقایسه با دیگر افراد مشابهی که اصلاً بادام هندی نمی خوردند اضافه وزن کمتری داشتند. البته بد نیست بدانید که هر 30 گرم بادام هندی حدود 160 کالری انرژی دارد.
 
سلامت قلب و عروق
بادام هندی منبع خوبی از ویتامین K است که به تنظیم انعقاد خون و شرایط ناشی از آن کمک می کند.

کاشو فشار خون بالا را کاهش می دهد چرا که به عنوان یک دیوروتیک یا مُدر خوب مطرح می باشد و علاوه بر این عواملی هم چون منیزیم و لینولنیک اسید نیز در آن یافت می شود که از عوامل تنظیم کننده ی فشار خون هستند.

پس برای پیشگیری از بیماری های کرونری قلب، هفته ای 4 بار و هر بار به اندازه ی یک مشت بادام هندی بخورید.

به طور کلی بیشتر آجیل ها به دلیل داشتن اسیدهای چرب غیر اشباع برای سلامت قلب مفید هستند. {2}
 

عوارض جانبی بادام هندی

 
سنگ های کلیوی
بادام هندی حاوی نمک های اگزالات است که باعث تداخل در جذب کلسیم در بدن می شوند.

کلسیم انباشته شده می تواند منجر به تشکیل سنگ های کلیوی شود.

تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان میدهند افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند، باید تنها مقادیر کمی از مغزهای بادام هندی را مصرف کنند.
 
آلرژی به بادام هندی
علیرغم تعدادی از فواید سلامتی، مصرف بادام هندی می تواند باعث ایجاد آسیب های سلامتی به افرادی که به مغزهای درختان آلرژی دارند، شود.

خوب است بدانیم که همراه با تغییر استانداردهای ملی در زمینه تولید، انتقال و پردازش مواد غذایی، چنین آلرژی هایی در مناطق یا کشورهای مختلف نیز متفاوت است.

واکنش های آلرژیک ناشی از مغزهای درختی مانند بادام هندی، گردو، و پسته می توانند خفیف یا شدید باشند. توصیه می شود در صورت بروز هرگونه آلرژی پس از مصرف بادام هندی با پزشک مشورت کنید.
 
درماتیت تماسی
درماتیت تماسی یک بیماری پوستی خارشی است که در نتیجه تماس پوست با آلرژن ایجاد می شود. کهیر و تورم ممکن است در اطراف دهان یا سایر قسمت هایی که با آجیل یا پوسته های آنها تماس داشته اند، رشد کنند.

اسید آناکاردیک موجود در بادام هندی نیز باعث ایجاد تاول مایع پوسته مغز بادام هندی شود و می تواند سبب بروز خارش و آلرژی شدید پوستی شود.
 
ناراحتی های دستگاه گوارش
برخی افراد ممکن است در صورتی که به بادام هندی حساسیت داشته باشند، تهوع، اسهال، گرفتگی شکمی، سرفه و استفراغ را تجربه کنند.
 
مشکلات تنفسی
آبریزش بینی، سرفه و تنگی نفس اغلب احساس می شود. واکنش های شدید تر می توانند موجب مرگ و میر ناشی از التهاب حنجره یا آنافیلاکسی شوند.
 
آنافیلاکسی
آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک پیشرفته سریع است که می تواند برای کل بدن به علت برخی مواد شیمیایی که برای بدن حساسیت ایجاد میکنند رخ دهد.

این واکنش بیشتر به دلیل آلرژی های غذایی ایجاد می شود. همانطور که در تحقیقات مختلف نشان داده شده است، مغزهای بادام هندی می توانند خطر بالایی از آنافیلاکسی ایجاد کنند.

این واکنش می تواند به نشانه هایی مانند تنفس پر سر و صدا، ناخودآگاهی، رنگ پریدگی، تورم زبان و یا گلو و خفگی در صدا منجر شود.

آنافیلاکسی یک وضعیت اورژانس پزشکی است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

به جز چندین مورد استثناء، بادام هندی گزینه ای سالم برای گنجاندن در رژیم غذایی است.

اگر در مقادیر مناسب مصرف شود، می تواند به حفظ سلامتی قوی و پایدار کمک کند.

به خصوص برای گیاهخوارانی که از گوشت پرهیز می کنند، مغزها می توانند جایگزین خوبی برای جبران سهم آنها از مواد مغذی ضروری باشند.

پس از خوردن این آجیل لذت ببرید. {3}
 
همه چیز درباره بادام هندی
 

نکات مربوط به پخت و پز

بادام هندی می‌تواند در خیلی از دستور پخت غذاها وجود داشته باشد مثل سالادها، ماکارونی‌ها، سوپ‌ها، خورش‌ها و حتی دسرها.

در غذاهایی که با پختن آماده می‌شوند معمولا بادام هندی را در مراحل آخر پخت اضافه می‌کنند، در غیر این صورت بادام هندی‌ها خیلی زود نرم شده و بافت‌شان از هم پاشیده می‌شود.

در این نوع غذاها، دانه‌های بادام هندی نرم می‌شوند و بنابراین صدای خرد شدنشان را در دهان‌تان مانند دیگر آجیل‌ ها نمی‌شنوید، اما در سالادها و دسرها می‌توانید بافت بادام هندی را به همان صورتی که است، در زیر دندان‌های‌تان احساس کنید. {4}

پی نوشت:
1.www.delta.ir
2.www.article.tebyan.net
3.www.rastineh.com
4.www.hamshahrionline.ir
نسخه چاپی