راجع به بواسیر در بدن نوزادان چه میدانید؟

هموروئید (بواسیر) در نوزادان چیست؟

در صورتی که نوزادی به بیماری هموروئید مبتلا شود، بافت‌ها و رگ‌های خونی او در امتداد دهانه مقعد متورم می‌شوند. اصطلاح بواسیر در واقع، برای بافت نرمی به کار می‌رود که مقعد را در قسمت داخلی و کمی از قسمت بیرونی پوشش می‌دهد. به طور معمول، بواسیر به این عضو از بدن نوزادان اشاره دارد؛ اما وقتی متورم شود، تمایل به بیرون‌زدگی و ایجاد درد و ناراحتی مداوم خواهد داشت.

اصطلاح بواسیر نیز به صورت محاوره‌ای برای بیان التهاب بافت مقعدی استفاده می‌شود. نوزادان نیز دارای بافت بواسیر هستند که بعضی اوقات، ممکن است متورم شود.1
 

علایم بواسیر با هموروئید در کودکان

در کودکان بواسیر با التهاب و احساس درد بسیار شدیدی همراه است. موارد زیر رایج ترین علائم بواسیر هستند. اگر چه هر شخصی امکان دارد بواسیر را با علایم مختلفی تجربه کند ولی شایعترین علایم در ذیل عنوان شده اند.

وجود خون در مدفوع، دستمال توالت یا کاسه توالت

حس درد در نزدیکی معقد

تورم یا انسداد در معقد

حس خارش

رژیم غذایی در کودکان مبتلا به هموروئید

استفاده زیاد از مایعات و آبمیوه های ملین

عدم استفاده از غذاهایی که باعث یبوست میشوند . مثل موز، هویج پخته شده، غذاهایی با چربی زیاد من جمله سیب زمینی سرخ کرده و فست فودها، برنج سفید و لبنیات.
 
توجه داشته باشید که اگر کودکتان به دلیل مبتلا به بواسیر تا مدتی نمیتواند از لبنیات استفاده کند حتماً از منابع دیگری کلسیم روزانه او را تأمین کنید. به عنوان مثال میتوانید از اقسام دانه ها، سویا، کلم، پرتغال و جعفری به عنوان جایگزین لبنیات استفاده کنید.

میزان شیر مصرفی بچه را تا5 الی 2 لیوان در روز کاهش دهید. شیر های کم چرب یا شیر سویا را جایگزین شیر پر چرب کنید مهم ترین شیوه درمان هموروئید استفاده از غذاهای پر فیبر است. استفاده از برنج قهوه ای، انواع دانه های خوراکی، عدس، میوه جات و سبزیجات سفارش می شود.

همانطوری که گفته شد آشامیدن آب و مایعات بسیار ضروری است ولی از نوشیدنی های دارای کافئین و چای استفاده نکنید، برای این که ادرار آور بوده و آب بدن بچه ها را دفع می کند.2
 

علل هموروئید در نوزادان

دلیل اصلی توسعه هموروئید در نوزادان نارسایی وریدی است. به عنوان یک قانون، کودک با رگ های غیر طبیعی منبسط در ناحیه لگن متولد شده است، که در طول دو تا پنج روز اول زندگی باعث ایجاد هموروئید اورژانسی می شود.

نکته مهم و قابل اهمیت در هموروئید نوزادان اینست که یکی از شایع ترین علل هموروئید در نوزادان وراثت است. وراثت نقش قابل توجهی در رخداد بیماری هایی از قبیل هموروئید دارد که می تواند حتی در نوزادی نیز خود را نشان دهد.

علت دوم هموروئید در اوایل دوران نوزادی مشکلات دستگاه گوارش است و در نتیجه آن، مشکلات در اجابت مزاج رخ می دهد. بنابراین، مهم است که نوزاد تنها از شیر مادر استفاده نماید.

دلیل سوم، که بیشتر مربوط به کودکانی که دوران نوزادی را سپری کرده اند می شود، یک شیوه زندگی بدون تحرک است. متاسفانه، امروزه کودکان از سنین پایین تر ترجیح می دهند زمان زیادی برای تماشای تلویزیون صرف کنند و در عین حال آن ها به بازی های پرتحرک و جنب و جوش علاقه مند نیستند که این می تواند منجر به بروز هموروئید شود.3
 
1-یبوست
لازم است بدانید که مبتلا شدن نوزادان به مشکل یبوست منجر به وارد شدن فشار مکرر بر بافت‌های اطراف ناحیه مقعد، به منظور دفع مدفوع خواهد شد. بر این اساس، اغلب پزشکان متخصص اطفال، مبتلا شدن نوزادان به یبوست را شایع‌ترین علت بروز بیماری بواسیر می‌دانند.
 
2-اسهال
جالب است بدانید که مبتلا شدن نوزادان به بیماری اسهال نیز باعث می‌شود که کودک بارها و بارها مدفوع خود را دفع کند. دفع مکرر مدفوع می‌تواند باعث به وجود آمدن بافت بواسیر در ناحیه مقعد این فرشته‌های کوچک شود.
 
3-رژیم غذایی حاوی فیبر کم و هیدراتاسیون ضعیف بدن کودک (در مورد کودکان نوپا)
فیبر و آب کافی برای عبور راحت مدفوع از سیستم گوارشی نوزادان بسیار حیاتی هستند. در نتیجه، می‌توان ادعا کرد که مصرف مقدار کم فیبر و آب می‌تواند مدفوع فرزند شما را سخت کند که برای دفع شدن به فشار بیشتری احتیاج خواهد داشت. در نتیجه، این شرایط ممکن است باعث بروز بیماری هموروئید در بدن نوزاد شود.
 
4-آموزش نادرست توالت کردن به نوزادان
با مشاوره نادرست در مورد آموزش توالت کردن، ممکن است کودک روی یک توالت بنشینند و به سختی بر رگ‌های خونی ناحیه مقعد خود فشار وارد کند. در بلند مدت، این فشار مکرر می‌تواند باعث ایجاد هموروئید در بدن کودک، حتی بدون بروز علائمی مانند یبوست یا اسهال شود.
 
5-ناهنجاری‌های ژنتیکی
در نظر داشته باشید که بعضی از نوزادان به دلیل ناهنجاری‌های موجود در دستگاه گوارشی خود ممکن است دچار بیماری بواسیر شوند. نوزادانی که سابقه خانوادگی مبتلا شدن به این وضعیت را دارند، بیشتر از سایر همسالان خود مستعد ابتلا به بیماری هموروئید می‌باشند.1
 

روش‌های درمان بواسیر در کودکان

درمان های طبیعی بهترین روش برای درمان کودکان به شمار می رود زیرا که بدون عوارض جانبی هستند و زیانی برای کودکان به همراه ندارند.  بعد از استفاده از درمان های خانگی که اغلب در کاهش علائم کودک شما موثر هستند ولی درمان قطعی به شمار نمی روند، می توانید با استفاده از برخی نکات مانند رعایت رژیم غذایی حاوی فیبر، ورزش  و تحرک، نوشیدن کافی آب و … از بروز یبوست پیشگیری نمایید تا به درمان بواسیر نیز کمک شود.

از آنجایی که استفاده از درمان های دارویی اغلب برای کودکان ممنوع است و همراه با عوارض جانبی است لازم است حتماً قبل از مصرف دارو با پزشک خود مشورت نمایید.

در صورتی که با انجام راهکارهای قبلی کودک شما بهبود نیابد و یا خونریزی تشدید شود، می بایست با مشورت پزشک از سایر روشها مانند جراحی و لیزر برای درمان کودک خود استفاده نمایید.

برخی از راهکارهای خانگی برای درمان بواسیر کودکان به این شرح است :

مصرف غذاهای پرفیبر 

نوشیدن آب به میزان کافی

استفاده از حمام سیتز یا نشیمن 2 الی 3 بار در روز

مصرف استامینوفن مناسب کودکان برای کاهش درد کودکان

استفاده از کمپرس یخ به منظور کاهش درد.3
 
درمان های خانگی هموروئید در کودکان
کرم های مطلوب برای کودکان در داروخانه ها وجود ندارد. برای کنترل درد ایبوبروفن سفارش میشود . کودک باید روزی چند بار به مدت ۳۰- ۲۰ دقیقه در لگن اب گرم بنشیند. درصورتی که پودر جو دو سر به آب گرم اضافه شود تسلابخش است

. پاشیدن نشاسته ی ذرت در ناحیه مقعد خارش را کنترل میکند . درد این ناحیه را میتوان با گذاشتن کیسه ی یخ که با حوله پوشیده شده به مدت ۵ دقیقه تسکین داد.
 
در کودکان استفاده روغن های معدنی مثل پارافین و نرم کننده های مدفوع هم سفارش میشود ( اما تحت نظر پزشک) بطور رایج بچه های ۲ ساله باید دست کم ۵ گرم فیبر در روز اخذ کنند. برای کودکان بزرگتر سن کودک+ ۵ گرم فیبر باید محاسبه شود به عنوان مثال یک بچه ۸ ساله باید ۱۳ گرم فیبر روزانه استفاده کند.2
 

روش های جلوگیری از ابتلا بواسیر چیست؟

سه اقدام زیر می تواند به کاهش احتمال ابتلا به هموروئید در کودکان و نوزادان کمکتان کند:
 
یبوست و اسهال کودک را چک کنید
به علائم اولیه یبوست و اسهال توجه داشته باشید چون این مشکلات در صورت چک نشدن می توانند منجر به انسداد شوند. اسهال، منجر به دفع مکرر مدفوع آبکی می شود، در حالی که یبوست سبب مدفوع سفت و توده ای می شود. درمان سریع؛ خطر ابتلا به هموروئید را کاهش می دهد.
 
آموزش صحیح توالت
به کودکان نوپا بگویید تا به خودشان فشار نیاورند. همچنین، آن ها را مجبور نکنید تا در یک مدت زمان محدودی اجابت مزاج خود را به اتمام برسانند. اجازه دهید روی صندلی آموزش مستراح یا توالت بنشینند و منتظر بمانند تا بطور طبیعی و به راحتی اجابت مزاج داشته باشند. تمرین روی این آموزش ها از فشار و التهاب هموروئید در کودکان نوپا ممانعت به عمل می آورد.
 
رژیم غذایی متعادل
به کودک نوپای خود ترکیب مناسبی از مواد غذایی جامد غنی از فیبر بدهید. آن ها را تشویق کنید که به اندازه کافی آب بنوشند تا همیشه بدنشان هیدراته باشد.

بیماری هموروئید ناراحت کننده است و ممکن است در فعالیت های روزمره کودک اختلال ایجاد کند. اگرچه این وضعیت در میان نوزادان نادر است، اما بهتر است که مراقب کودک خود باشید و علائم این بیماری را برای حل به موقع این مشکل بررسی کنید.

توجه داشته باشید که هموروئید؛ نهایتا با رژیم غذایی مناسب، برطرف کردن سریع یبوست و اسهال و آموزش صحیح توالت قابل اجتناب است.4

پینوشتها
1.www.mamanam.com
2.www.beytoote.com
3.www.dr-daneshpajouh.ir
4.www.niniban.com
نسخه چاپی