کرمک در کودکان،علائم و روشهای درمان آن

کرمک در بدن نوزادان چیست؟

کرمک، نوعی انگل‌ روده‌ای است که شبیه نوار مسطح به نظر می‌رسد. جالب است بدانید که این نوع کرم‌ها قادر به زنده ماندن بدون میزبان نیستند؛ اما می‌توانند مشکلات زیادی را برای میزبان به وجود آورند. کودک شما می‌تواند به راحتی از طریق خوردن مواد غذایی آلوده یا آب آلوده به کرمک مبتلا شده و از عفونت رنج ببرد.1

کرمک ­ها، کر مهای سفید رنگ کوچکی (کرم سنجاقی) هستند که به روده­ ها هجوم می­برند. کرم ­ها از نظر شکل ظاهری همانند نخ دندانهایی به طول یک چهارم اینچ می­ باشند، که در اطراف مقعد و در مدفوع در حال حرکت بوده و قابل مشاهده ­اند.

کرمک در کودکان سنین مدرسه بسیار شایع می­ باشد، اما با این حال ممکن است کودکان را در تمامی سنین و حتی در دروه­ ی نوزادی مبتلا کند. البته کودکانی که به مهد کودک می­ روند و یا خواهران و برادران مبتلا به کرمک دارند، بیشتر از سایرین در معرض بیماری کرمک قرار دارند.

پی بردن به اینکه فرزند شما به بیماری کرمک مبتلا شده ­است، ممکن است برای شما ناراحت کننده باشد؛ اما به خاطر داشته باشید که همانند شپش، این بیماری شایع دوران کودکی حاکی از عدم رعایت بهداشت نیست .کرمها – بر خلاف شپش – به ندرت به عنوان خطری برای سلامتی محسوب می ­شوند و به راحتی نیز درمان و ریشه ­کن می­ شوند.2
 

علل کرمک در کودکان

تخم های کرمک می توانند بیش از دو هفته بر روی برخی سطح ها زنده بمانند. بنابراین، یک کودک می تواند با لمس اشیایی، مانند: اسباب بازی یا حوله یا دست زدن به کسی که مبتلا به کرمک است و سپس گذاشتن انگشتانش در دهانش، به کرمک مبتلا شود. کرمک همچنین می تواند به وسیله خوردن غذای آلوده کسی که به کرمک مبتلا است، منتقل شود.

سپس تخم ها به روده بزرگ می رسند، از آن جا کرمک های ماده از روده کودک خارج می شوند و روی تخم هایشان در مقعد دراز می کشند. زمانی که کرم ها حرکت می کنند، باعث خارش روده می شوند و خواب را مختل می کنند.

هنگامی که کودک مقعد خود را می خاراند، تخم ها زیر ناخن هایش می روند و هنگامی که دست هایش را به دهانش می برد، چرخه دیگری شروع می شود.3
 

علائم وجود کرمک در بدن نوزادان

لازم است بدانید که علائم وجود کرمک در بدن نوزادان کاملاً مشهود است؛ شما به راحتی می‌توانید این نوع عفونت را در بدن فرزند خود تشخیص دهید. برخی از علائم شایع وجود این نوع عفونت در بدن نوزادان به شرح زیر می‌باشند:

اسهال

استفراغ

تحریک نوزاد

کاهش وزن ناگهانی کودک

وجود کرم‌ها یا قسمت‌هایی از بدن آن‌ها در مدفوع کودک

از دست دادن اشتها

خستگی بیش از حد نوزاد

درد شکم

کمبود خواب کودک

وجود علائم یرقان در بدن نوزاد

واکنش‌های آلرژیک بدن بیمار به کرمک

اگر هر یک از این علائم را در بدن فرزند کوچک خود مشاهده کردید، لازم است در اسرع وقت به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.1
 

چگونه می­ توانم تشخیص دهم که فرزندم کرمک دارد؟

اگر فرزندتان مبتلا به کرمک شده باشد، وی احتمالاً مقعد خود را خارانده و به ویژه شب­ ها از وجود خارش در اطراف مقعدش شکایت خواهد نمود. ولی اگر فرزندتان نوزاد است، او قادر نخواهد بود که مشکلش را به شما بگوید. با این حال، اختلالات خواب و نق نقی بودن ناشی از خارش ­های شبانه سرنخ­ های بزرگی هستند.

پوست تحریک­ شده در اطراف مقعد (و در دختران گاهی اوقات خارش واژینال) نیز می توانند نشانه­ هایی از وجود کرمک باشند. همچنین، کرمک گاهاً موجب بروز تهوع و استفراغ می ­شود.

شما می توانید ظن خود درباره­ ی ابتلای فرزندتان به کرمک را با استفاده از چراغ قوه­ ای از نظر وجود کرم­ ها در مقعد وی بررسی نمایید (و با بررسی پوشک نوزادتان).

بهتر است این کار را شب و یا اول صبح انجام دهید، زیرا کرم ­ها عمدتاً در شب ظاهر شده و بر روی پوست تخم گذاری می­ کنند، بنابراین این زمان­ ها بهترین موقع برای بررسی وجود آنها می­ باشند.

همچنین می توانید برای بررسی وجود کرم ­ها، به آرامی تکه ­ای از یک نوار شفاف را به درون مقعد کودکتان فشار دهید. در صورت ابتلای فرزندتان به کرمک، تخم ­های کرمک به این نوار می­ چسبند، و سپس شما می ­توانید در این مورد با پزشک فرزندتان مشورت نمایید.

معمولاً حتی اگر نتوانید خود کرم­ ها را مشاهده کنید، اغلب می­ توانید تخم­ های کرمک را رویت نمایید. ممکن است پزشک­تان جعبه ویژه­ای داشته باشد که به منظور جمع آوری تخم ­های کرمک طراحی شده­ اند.

اگر شما کرمک یا تخم­ های آن را در مقعد فرزندتان نیافتید، خارش مقعد وی ممکن است نشانه­ ای از وجود مشکل دیگری، مانند خشکی حاصل از تمیز کردن خشن و بیش از حد ناحیه مقعد با استفاده از صابون باشد. پوست حساس به لمس و قرمز رنگ اطراف مقعد فرزندتان، می ­تواند ناشی از تحریک پوست وی توسط پوشک بچه، اسهال، و یا بدلیل نوعی عفونت باکتریایی باشد.

اگر پوست اطراف مقعد فرزندتان بسیار قرمز و متورم و گرم بوده و نسبت به لمس حساس باشد، ممکن است پوست وی دچار عفونت شده باشد. مشاهده چرک یا سایر انواع ترشحات و همچنین بوی بد نیز از سایر علائم عفونی می­ باشند. اگر شما نسبت به عفونت فرزندتان شک دارید، حتماً با پزشک فرزندتان تماس بگیرید.2
 

روش‌های درمان کرمک در بدن نوزادان

پزشک متخصص اطفال ممکن است داروهایی را برای رهایی فرزند شما از عفونت کرمک تجویز کند. به طور معمول، درمان پزشکی چند روز ادامه دارد و در اکثر موارد مؤثر است. با این حال، رایج‌ترین روش‌های درمان کرمک در بدن نوزادان به شرح زیر می‌باشند:
 
1-تجویز انواع داروها
پزشک متخصص اطفال ممکن است انواع داروهای مایع را برای بهبود وضعیت بدن کودک شما تجویز کند، زیرا او برای بلعیدن قرص خیلی کوچک است. یکی از داروهای معمول جهت مقابله با کرمک در بدن نوزادان، نیکلوزامید یا هیدروکلراید کیناکرین است.

پزشک معالج ممکن است در صورت وجود جنین‌های کرمک در بدن کودک شما، پرازوکانتل یا آلبندازول را نیز تجویز کند؛ البته در صورتی که نیکلوزامید یا هیدروکلراید کویناکرین مؤثر نباشد. شما باید در طول دوره درمان، برای رسیدن به نتایج مؤثر، دستورالعمل‌های پزشک متخصص اطفال را دنبال کنید.
 
2-اجازه دهید تا کودک بیمار استراحت کند
لازم است بدانید که استراحت کردن نوزاد باعث بهبودی وضعیت بدن او در سریع‌ترین زمان ممکن می‌شود؛ بنابراین، اجازه دهید تا کودک شما در صورت ابتلا به عفونت کرمک استراحت کند. همچنین، کودک خود را از انجام فعالیت‌هایی که به مصرف انرژی زیاد نیاز دارند، منع کنید؛ او را تشویق کنید تا دراز بکشد و بخوابد.1
 

پیشگیری از کرمک در کودکان

با انجام اقدامات احتیاطی زیر، از ابتلای کودکتان به کرمک پیشگیری کنید:

ناخن های کودکتان را با یک بُرس تمیز کنید و آن ها را کوتاه نگه دارید تا مانع از به دام افتادن تخم در زیر ناخن ها شوید.

کودکتان را روزانه حمام کنید. حمام کردن کودکان، هنگامی که از خواب بیدار می شوند، می تواند به از بین بردن تخم هایی که در شب ایجاد شده اند، کمک کند.

اگر فکر می کنید کودکی مبتلا به کرمک است، نگذارید کودکتان با وی به حمام برود.

لباس های زیر کودکتان را روزانه عوض کنید.

پرده های اتاق کودکتان را در طول روز کنار بزنید تا خورشید به روی ملحفه ها، فرش ها و ... بتابد. (تخم های کرمک به نور خورشید حساس هستند.)

کودکتان را از جویدن ناخن و مکیدن شست بازدارید.

دست های کودکتان را پیش از غذا خوردن و پس از استفاده از توالت بشویید.

اگر کسی در خانه شما به کرمک مبتلا است، لباس ها و ملحفه هایش را با آب داغ بشویید تا کرم ها و تخم هایشان را نابود کنید. همچنین تا زمانی که کرمک از بین نرفته است، توالت را روزانه بشویید.3

پینوشتها
1.www.mamanam.com
2.www.niniban.com
3.www.shahrvandfarda.ir
نسخه چاپی