بررسی علل کهیر پوستی در کودکان و درمان آن


کهیر چیست؟

کهیر، واکنش پوستی است که به صورت جوش‌های کوچک و قرمز در قسمت مختلف بدن گسترش می‌یابد. جالب است بدانید که این نوع حساسیت پوستی می‌تواند سراسر بدن فرزند شما را فرا گیرد.

کهیرهای ایجاد شده بر روی پوست بدن و صورت نوزادان ممکن است در عرض چند ساعت، خود به خود ناپدید شوند. همچنین، این نوع بثورات می‌توانند به صورت تصادفی، در یک قسمت از پوست بدن ناپدید شده و در قسمت دیگری ظاهر شوند.1
 

علت کهیر در کودکان چیست؟

کهیر در کودکان بسیار شایع است و حدود ۲۵ درصد آنها حداقل، یک بار به آن دچار می‌شوند. زمانی‌که کودکان در معرض محرک‌هایی مانند مواد حساسیت‌زا، استرس زیاد، عفونت، دمای هوای آزاردهنده و… قرار می‌گیرند، ماست‌سِل‌ها که سلول‌هایی در بافت پیوندی بدن هستند، از خود ماده هیستامین ترشح می‌کنند.

این ماده باعث می‌شود تا مایعات رگ‌های خونی کوچک به زیر پوست نشت کنند. نتیجه هم چیزی نیست جز برآمدگی‌های قرمز یا صورتی که خارش به همراه دارند. محرک‌های اصلی کهیر به شرح زیر است:

گزیدگی و نیش حشرات؛

استفاده از مواد شیمیایی (صابون‌ها، لوسیون‌ها، مواد شوینده و…)؛

تماس با حیوانات خانگی و غیرخانگی؛

حساسیت غذایی به میوه‌ها، شیر، انواع آجیل و غذاهای دریایی (که گاهی علائم نگران‌کننده و شدیدی به همراه می‌آورند)؛

گرده گیاهان؛

عفونت‌های ویروسی (معمولا بی‌خطر هستند).

دلایل دیگری هم باعث ایجاد کهیر در کودکان می‌شوند. این موارد چندان رایج نیستند. مثلا:

استرس و اضطراب؛

عفونت‌های میکروبی (مانند گلودرد استرپتوکوکی)؛

ورزش کردن؛

قرار گرفتن در معرض هوای سرد؛

قرار گرفتن در معرض نور خورشید؛

حساسیت‌های دارویی(این مورد بسیار نادر است).2
 

زمان مراجعه به پزشک برای کهیر کودک

اگر فرزندتان کمتر از دو سال دارد و کهیرهای گسترده‌ای در بیش از یک نقطه از بدنش دارد، لازم است با پزشکش تماس بگیرید. علاوه بر این، اگر کودک در هر سنی یکی از علائم زیر را داشت با پزشکش تماس بگیرید:

پس از نیش یک حشره یا در واکنش به یک دارو یا غذا، کهیرهایی با سطح زیاد زده است.

کهیر زده است و بسیار بدحال به نظر می‌رسد. به عنوان مثال، تب، بی‌حالی، تهوع، استفراغ مکرر یا دل‌دردی به شکل انقباض دارد.

دست‌ها، پاها یا مفاصل او ورم کرده است.

همچنین اگر کهیرها برای بیش از یک هفته باقی ماند، با پزشک کودکتان صحبت کنید. درحالی‌که بیشتر کهیرها به توجه و درمان خاصی نیاز ندارند، موارد مزمن ممکن است نیازمند آزمایش پوستی برای تعیین حساسیت غذایی یا دارویی، آزمایش خون برای کشف بیماری‌های زمینه‌ای یا در موارد نادر، نمونه‌برداری پوست باشد.

اگر طبق توصیهٔ پزشک به فرزندتان یک داروی آنتی‌هیستامین خوراکی داده‌اید و او هنوز هم ناراحت است یا اگر به نظر می‌رسد آنتی‌هیستامین باعث خواب‌آلودگی زیاد او می‌شود، از پزشک در مورد گزینه‌های دیگر سؤال کنید.3
بررسی علل کهیر پوستی در کودکان و درمان آن

علائم بروز کهیر بر روی پوست بدن و صورت نوزادان

اگر فرزند شما به این نوع حساسیت پوستی مبتلا شود، علائم خاصی را بر روی پوست بدن و صورت خود تجربه می‌کند که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:
 
ایجاد تاول‌هایی بر روی پوست بدن نوزاد
اگر فرزند شما به کهیر مبتلا شود، تاول‌هایی را بر روی پوست بدن و صورت خود تجربه می‌کند. ایجاد تاول در بدن نوزادان، شایع‌ترین علامت بروز کهیر است. این نشانه، معمولاً همراه با سایر علائم کهیر در بدن کودکان ظاهر می‌شود.
 
ایجاد پوسته‌ های کریستالی در بدن نوزادان
کهیر، پوسته‌های کریستالی را در بدن نوزادان ایجاد می‌کند؛ این پوسته‌ها با گذر زمان به رنگ صورتی یا قرمز در می‌آیند. لازم است بدانید که پوسته‌های کریستالی عمدتاً در اطراف پاها، گردن، صورت و پشت بدن نوزادان متمرکز می‌شوند.
 
ایجاد لکه‌ های کرم-شکل بر روی پوست بدن و صورت نوزادان
لکه‌های ناشی از کهیر می‌تواند به طور ناگهانی، از چند میلی‌متر تا چند سانتی‌متر تغییر اندازه دهد؛ برخی از این بثورات پوستی ممکن است دراز شده و به شکل کرم در آیند.
 
تغییر محل کهیرها بر روی پوست بدن نوزادان
همان‌طور که قبلاً بیان شد، این نوع بثورات پوستی معمولاً در طی یک دوره کوتاه ظاهر شده و به طور ناگهانی ناپدید می‌شوند.
 
خارش شدید کهیرها و بی‌قراری نوزادان
لازم است بدانید که کهیرهای ایجاد شده بر روی پوست بدن و صورت نوزادان اغلب دچار خارش خفیفی می‌شوند. این مشکل باعث تحریک و ناراحتی نوزاد شده و بی‌اشتهایی او را در پی دارد.1
 

تشخیص

اغلب اوقات، پزشک تنها با نگاه کردن به پوست می‌تواند این بیماری را تشخیص دهد. برای پیدا کردن علت، ممکن است از شما سوالاتی در مورد سابقه پزشکی کودک‌تان، اینکه اخیرا در معرض چه عوامل حساسیت زایی قرار گرفته و عوامل استرس‌ زای روزانه پرسیده شود.

اگر کودک شما دچار کهیر حاد باشد، ممکن است پزشک از شما بخواهد که یک گزارش از فعالیتهای روزانه مانند آنچه که کودک شما می خورد، آنچه که کودک شما می‌نوشد و اینکه کهیرها در کدام قسمت بدن کودکتان ظاهر میشوند، تهیه کنید.

آزمایش‌های تشخیصی مانند آزمایش خون، آزمایش‌های آلرژی و آزمایش‌هایی برای رد بیماری‌های زمینه‌ای نظیر بیماری تیروئید یا هپاتیت به منظور یافتن علت دقیق ایجاد کهیر انجام شود.

برای بررسی کهیرهای فیزیکی، ممکن است پزشک یک قطعه یخ را روی پوست کودک قرار دهد تا ببیند که کهیرها چگونه به سرما واکنش نشان می‌دهند یا یک شیء سنگین را روی ران‌ها قرار می‌دهند تا ببیند آیا فشار باعث ایجاد کهیر می‌شوند یا خیر.4
 

چگونه می‌توان کهیرهای ایجاد شده بر روی پوست بدن و صورت نوزادان را درمان کرد؟

جالب است بدانید که کهیرهای ایجاد شده بر روی پوست بدن و صورت نوزادان درمان خاصی ندارد؛ با این وجود، پزشک متخصص اطفال ممکن است دارویی را برای کنترل علائم و درمان علت اصلی بیماری تجویز کند. برخی از مهم‌ترین این روش‌ها به شرح زیر می‌باشند:

آنتی‌هیستامین‌ها داروهای استانداردی هستند که برای کاهش خارش و قرمزی کهیرها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ درمان قطعی کهیرهای ایجاد شده بر روی پوست بدن و صورت نوزادان نیستند. با این حال، این گروه از داروها مؤثر بوده، برای سلامت اطفال ایمن هستند و باعث خواب‌آلودگی فرزند شما نمی‌شوند.

اگرچه آنتی‌هیستامین‌ها بدون نسخه نیز در دسترس هستند، اما بهتر است شما قبل از استفاده از این دارو برای درمان وضعیت بدن فرزند خود با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

استروئیدها فقط در موارد شدیدتر، برای درمان کهیرهای ایجاد شده بر روی پوست بدن و صورت نوزادان تجویز می‌شوند، زیرا این دسته از داروها عوارض جانبی دارند. بر این اساس، پزشک متخصص اطفال فقط در مورد انسداد مزمن از استروئیدها استفاده می‌کند.

همچنین، هنگامی که بدن کودک هیچ پاسخی به مصرف آنتی‌هیستامین‌ها ندهد، می‌توان از استروئیدها برای کاهش علائم بیماری در بدن او استفاده کرد. اما، یادتان باشد که استروئیدها برای مدت کوتاهی (پنج روز تا دو هفته)، به منظور پیشگیری از عوارض جانبی در بدن نوزادان تجویز می‌شوند.

استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضد ویروسی، روش درمانی مؤثری برای از بین بردن کهیرهای ایجاد شده بر روی پوست بدن و صورت نوزادان نیستند، اما عفونت باکتریایی یا ویروسی زیر پوست نوزادان را که منجر به کند شدن روند درمان می‌شوند، از بین می‌برد.

درست است که استفاده از روش‌های درمانی برای از بین بردن کهیرها، همیشه کارآمد هستند، اما مصرف داروهای خانگی نیز برای درمان کهیرهای ایجاد شده بر روی پوست بدن و صورت نوزادان مفید هستند.1
برای اطلاعات بیشتر«کهیر در کودکان و درمان آن» مراجعه کنید

کهیرها چه مدتی باقی می‌مانند؟

کهیرها معمولا فقط یک تا دو روز باقی می‌مانند. با این وجود، آنها می توانند تا چندین هفته باقی بمانند، حتی اگر فرزند شما در معرض عامل اصلی حساسیت قرار نگیرد.

آیا تا مدتی که کهیرها روی بدن کودکم وجود دارند، باید به کودکم بنادریل بدهم؟

خیر. مصرف بنادریل برای دوز اول مهم است. اگر کهیرها ناگهان به صورت چشمگیری افزایش پیدا کردند، شما باید آن را هر 6 ساعت یکبار برای روز یا دو روز اول ادامه دهید.

برای مثال اگر بیش از 5 یا 10 لکه قرمز روی بدن کودکتان مشاهده کنید. اگر تنها چند لکه وجود دارد و به نظر نمی رسد که کودک احساس ناخوشایندی دارد، نیازی به دادن بنادریل نیست. شما می توانید در صورت لزوم بنادریل را با خیال راحت بطور منقطع برای چندین هفته استفاده کنید.4


چگونه می‌توان از بروز کهیر در بدن نوزادان جلوگیری کرد؟

با رعایت مراحل زیر می‌توان خطر ابتلا به کهیر را در بدن فرزند خود به میزان قابل توجهی کاهش داد:
 
کودک خود را از آلرژن‌ها محافظت کنید
شما باید فرزند خود را از هر ماده‌ای که باعث واکنش آلرژیک بدن او می‌شود، دور نگه دارید. نوزادانی که به گرده گیاهان آلرژی دارند، باید در داخل خانه به منظور جلوگیری از استنشاق گرده‌ها، بازی کنند. در مورد کهیرهای ناشی از عرق نیز نگه داشتن کودک در یک محیط سرد می‌تواند ایده مناسبی باشد.
 
پوست بدن کودک خود را تمیز کرده و لباس‌های او را عوض کنید
وقتی که خارج از منزل قرار دارید، پوست و لباس‌های فرزند شما می‌تواند به گرده میکروسکوپی گیاهان و گرد و غبار آلوده شود؛ این وضعیت باعث ایجاد کهیرهایی در بدن او خواهد شد.
 
درجه حرارت و رطوبت منزل خود را در حد مطلوب نگه دارید
اگر منزل شما خیلی گرم است، از سیستم تهویه هوا برای کنترل میزان عرق بدن کودک خود استفاده کنید. در زمستان نیز، هنگامی که هوا خیلی خشک می‌شود، از یک رطوبت‌ساز استفاده کنید تا پوست بدن فرزندتان هیدراته شود. پزشکان متخصص اطفال به مادران توصیه می‌کنند که فقط از دستگاه‌های رطوبت‌ساز سرد در محل زندگی نوزاد خود استفاده کنند.
 
از نوزاد خود در برابر عفونت‌های بیماری‌زا محافظت کنید
انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌توانند باعث ایجاد کهیرهایی بر روی پوست بدن و صورت فرزند شما شوند. محافظت کودک از بیماری‌ها با حفظ بهداشت و تغذیه مناسب او امکان‌پذیر خواهد بود.
 
از ضدعفونی‌کننده‌های لباس کودکان استفاده کنید
آلرژن‌های بالقوه‌ ممکن است حتی بعد از شستشو دادن لباس‌ها با شستشودهنده‌های معمولی، نیز باقی بمانند. برای جلوگیری از بروز این مشکل، لباس‌های کودک خود را ضدعفونی کنید لازم است بدانید که ضدعفونی‌کننده‌های لباس کودکان مواد شوینده‌ای هستند که از مواد شیمیایی بی‌ضرر تهیه شده‌اند و به پوست حساس فرزند شما آسیب نمی‌رسانند.1

پینوشتها
1.www.mamanam.com
2.www.chetor.com
3.www.madarsho.com
4.www.drsheykholeslami.com
نسخه چاپی