هرآنچه که باید راجع به آروغ زدن نوزادان بدانیم

دلیل آروغ زدن نوزاد

این یک عادت همیشگی والدین است که آنقدر پشت کودک را ماساژ می‌دهند تا آروغ بزند. اما آیا واقعا آروغ زدن برای او ضروری است؟

هنگامی که حباب‌های هوا در شکم نوزاد گیر می‌کنند، باعث ایجاد ناراحتی می‌شوند. نوزاد در این حالت احساس نفخ و ناراحتی می‌کند، از این رو گریه می‌کند تا شما را از ناراحتی خود آگاه کند.
 
توصیه می‌شود که آروغ نوزادان حتی در مواقعی که احساس درد و ناراحتی ندارند نیز گرفته شود، به خصوص برای نوزادانی که مشکلات گوارشی مکرر دارند.

یک باور عمومی وجود دارد که نوزادانی که شیر مادر می‌خورند، نسبت به نوزادانی که از شیرخشک تغذیه می‌کنند، نیاز به آروغ گرفتن کمتری دارند. البته این موضوع به نحوه تغذیه کودک و دستگاه گوارش او بر می‌گردد و نمی‌توان در این مورد نظر قطعی داد.1
 

فرق آروغ زدن نوزادان در هنگام تغذیه با شیر مادر و نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، به طور معمول آروغ زدن آن ها لازم نیست ولی نوزادانی که با شیشه شیر خشک تغذیه می شوند، حتما باید بعد از تمام کردن شیر خود آروغ بزنند. نوزادان، در هنگام تغذیه با شیشه شیر، تمایل بیشتری دارند تا هوای زیادی را بمکند.

شیشه شیر اجازه می دهد تا شیر سریع تر جریان پیدا کند، برای همین نیروهای مکش نوزادان با فاصله ی نزدیک به هم، به بلعیدن هوا بین هر قلوپ از شیرکمک می کند.

در مورد نوزادانی که از تغذیه با شیر مادران خود بهره می برند، جریان جاری شدن شیر از سینه مادر کنترل شده است و در نتیجه، چنین نوزادانی با یک ریتم آهسته شیر را می مکند و این موضوع، راه را برای بلع مناسب و هماهنگی درتنفس آن ها هموار خواهد کرد.2
 

بهترین زمان برای آروغ گرفتن نوزاد

- بهترین زمان برای آروغ گرفتن نوزاد، به خصوص در شش ماه اول تولد، بلافاصله پس از شیردهی است.

- اگر کودک پیش از این که شما به او غذا دهید، گریه کرد ممکن است دلیل‌اش هوای درون گلوی او باشد و گریه او به معنی درخواست کمک از شما است. بهتر است قبل از غذا دادن به او، کمک‌اش کنید تا آن را خارج کند.

- اگر شما با شیشه شیر به کودکتان شیر می‌دهید، احتمال این که کودک به درستی نتواند شیر را از بطری بمکد، زیاد است. در این شرایط او هوای بیشتری به گلو خود راه خواهد داد.

اگر یکی از شرایط بالا برای کودکتان اتفاق افتاد، به او در آروغ زدن کمک کنید.1
 

حالتی در نوزاد که نشان میدهد او نیاز به آروغ زدن دارد

آیا او پیچ و تاب می خورد یا هنگام شیر خوردن غر می زند؟

به زبان بدن او توجه کنید و خواهید فهمید که چه زمانی به آروغ زدن نیاز خواهد داشت؟

بیشتر نوزادانی که به آروغ نیاز دارند، هنگام شیر خوردن پیچ و تاب می خورند یا کمی نق می زنند. نوزادان به آروغ زدن نیاز دارند، تا گازی که هنگام شیر خوردن وارد بدنشان شده است را آزاد کنند. بسیار مهم است که از آن ها آروغ بگیریم تا بتوانند راحت تر بخوابند. 

بیشتر نوزادان در سن دو ماهگی می توانند خودشان آروغ بزنند و در 4 تا 6 ماهگی نیاز چندانی به آروغ زدن ندارند، پس از آن سن به بعد لازم نیست که شما از آن ها آروغ بگیرید.

به این موضوع دقت کنید که چند وقت یک بار باید از او آروغ بگیرید، اگر بعد از شیر خوردن در طول روز آروغ نزنند، در شب هم این کار را نخواهند کرد، زمانی که نوزادان نصفه شب شیر می خورند، اکثر اوقات بعد از آن آروغ نخواهند زد.

بعضی از نوزادان بیشتر از بقیه آروغ می زنند، این موضوع به این بستگی دارد که چگونه غذا می خورند، نوزادانی که با شیشه شیر می خورند، هوای بیشتری وارد بدنشان می شود تا آن هایی که از سینه مادر شیر می خورند، عموما بیشتر نوزادان که شیر مادر می خورند، بعد از عوض کردن سینه و تمام شدن شیر مادر آروغ می زنند و در کل سعی کنید از شیشه شیرهایی استفاده کنید که مانع ورود هوا به شکم نوزاد شوند.4
 

روش هایی که شما می توانید از آن ها برای آروغ زدن نوزاد خود کمک بگیرید

 
1. بنشینید و به آروغ زدن نوزاد خود کمک کنید
با نشستن راست وگرفتن نوزادتان در مقابل قفسه سینه خود، چانه ی او را در حال استراحت بر روی شانه  خود قرار دهید. پشتیبانی از نوزاد را با یک دست انجام داده و با دست دیگر پشت معده ی او را مالش دهید. این کار حباب های هوایی را که در معده ی او به دام افتاده، ازبین می برد.

در روش دوم، که یکی دیگر از راه های خیلی آسان برای آروغ زدن نوزادان است، شما نوزاد خود را به صورت خوابیده در روی شانه خود بگذارید، به طوری که شکم او کمی با شانه های شما فشرده شود. سپس، با دست پشت او را به آرامی مالش دهید. با این کار، فشار ملایمی در معده ی او ایجاد شده و به آروغ زدن نوزاد کمک خواهد کرد.

اگر شما در حال تلاش کردن برای اروغ نوزادتان با روش دوم هستید، مطمئن شوید که نوزاد شما به راحتی قادر به نفس کشیدن است. بهتر است برای اعمال این روش، آروغ زدن را در حالی که در مقابل یک آینه نشسته اید انجام دهید تا حالت راحتی گردن و سر فرزند خود را بررسی کنید.
 
2. آروغ زدن نوزاد روی پاهای مادر
محل قرار دادن نوزاد خود را با دقت در روی پاهای خودتان بررسی نمایید و در حالی که قفسه سینه او را از زیر بغل هایش، با هر کدام ازدست های خودتان به آرامی و به صورت انبری نگه داشته اید، مطمئن شوید که دست خود را به گونه ای قرار داده باشید که هر دو دست شما مانند گهواره به عنوان حامی قفسه سینه او عمل کند. شما باید مراقب باشید که نه گلوی او، بلکه چانه کوچک او را بالا بیاورید و با دست دیگر خود به آرامی پشت او را مالش دهید تا حباب های وارد شده به معده نوزاد از بین برود.

این کار بسیار کمک خواهد کرد که گازهای معده فرزند شما برطرف شود، یک پارچه تمیز و یا یک سینه بند از پیش آماده شده را در روی پاهای خود به صورت آماده برای گرفتن هر گونه تف، آب دهان و یا شیر برگشتی نوزاد خود قرار دهید.
 
3. آروغ زدن نوزاد رو به پایین
اولین گام برای کمک به آروغ زدن نوزاد خود به این روش، نشستن مادر در شرایط راست بدنی به طوری که پاهای او در جلو بدن باشد، است. در این حال، نوزاد را مانند زمانی که نوزاد را تنبیه می کنند، به صورت عمود بر بدن خود نگه دارید، به گونه ای که سراسر بدن نوزاد را در مقابل روی خود قرار داده باشید. سعی کنید در حالی که از زیر فک و چانه نوزاد با یک دست خود حمایت می کنید، به آرامی با دست دیگر پشت او را مالش دهید.

در این حالت، مطمئن باشید که سر نوزاد شما پایین تر از بقیه بدن او قرار نگرفته باشد. همچنین، باید درجه-ی زاویه ی قرار گرفتن نوزاد حدود 45 درجه باشد.

در این روش که بیش از حد موثر است، شما باید یک پارچه تمیز را قبل از آروغ زدن نوزاد، روی پاهای خود بیاندازید و یا برای این که شیر بالا آمده و تف دهان نوزاد روی پاهای شما نریزد، از ظروف یک بار مصرف استفاده کنید.3
 

آروغ زدن باید چه مدت طول بکشد؟

هیچ زمان خاصی برای آروغ زدن و تعداد دفعات آن وجود ندارد، هر نوزاد با دیگری متفاوت است. نمناک تاکید می کند که این که نوزاد چه مدت زمانی باید آروغ بزند، بسته به طبیعت بدنی خودش دارد، گاهی اوقات آروغ نوزادان طولانی و بعضی وقت ها بسیار کوتاه است، ممکن است برای آروغ گرفتن مانع خواب نوزاد شوید و باعث شود که او کلافه شود یا غر بزند.

بعد از شیر خوردن، نوزاد سریعا اماده خوابیدن می شود، پس بیش از حد طولانی از او آروغ نگیرید تا بتواند زودتر بخوابد.4

پینوشتها
1.www.beytoote.com
2.www.niniban.com
3.www.mamanam.com
4.www.namnak.com
نسخه چاپی