چگونه در رابطه با مسائل جنسی با کودکمان صحبت کنیم؟

صحبت در مورد مسائل جنسی با کودکان

همانطور که کودکان بزرگتر میشوند، طبیعی است که اغلب بدون اینکه متوجه باشند اندام تناسلی خود را بمالند. همچنین معمولا بازی های جنسی مانند “دکتر بازی” را با دوستان هم جنس یا جنس مخالف خود بازی می کنند. مهم این است که شما در طول زندگی کودکتان به رابطه جنسی اشاره کنید، نه اینکه منتظر شوید تا زمانی صحبت در مورد مسائل جنسی پیش آید.

خواه از این مسئله با خبر باشید یا نه، اما شما نگرش های خود در مورد رابطه جنسی به کودکان را به هزاران روش منتقل میکنید. نمونه چنین روش هایی شامل احساس شرم و حیایی که در پاسخ به سوالات در مورد رابطه جنسی دارید، کلماتی که برای اندام های جنسی استفاده می کنید، و نشانه های غیر کلامی، می باشند.

صحبت نکردن در مورد رابطه جنسی به خودی خود پیامی ارسال میکند. به عنوان پدر و مادر، تمایل شما به بحث در مورد احساسات جنسی، به کودکان یاد میدهد به بدن خود اهمیت دهند و احساس خوبی در مورد بدن خود داشته باشند و همچنین یاد میدهد آنها میتوانند لذت ببرند. تمایل شما به صحبت کردن صریح و صادقانه می تواند به آنها در تصمیم گیری های خوب در مورد رفتارهای جنسی کمک کند.
 
 نکات مهم
تمایل شما به بحث در مورد احساسات جنسی با فرزندان خود، به آنها یاد میدهد به داشتن احساس خوب در مورد بدن خود، اهمیت دهند.

 وقتی فرزندانتان سوالاتی راجع به رابطه جنسی مطرح می کنند، پاسخ ساده ای مناسب سن آنها ارائه دهید که آنچه آنها میخواهند را توضیح دهد.

صحبت در مورد رابطه جنسی با کودکان ممکن است برای اولین بار ناخوشایند به نظر برسد، اما در طول زمان طبیعی تر خواهد شد.1
 

سه مرحله برای صحبت با کودک راجع به مسائل جنسی

۳ قدم ابتدایی برای صحبت با کودکان راجع به مسائل جنسی و تربیت جنسی کودک بدین شرح است:
 
مرحله اول
باید متوجه شوید کودک شما در حال حاضر چه چیزی در مورد مسائل جنسی می‌داند. به عنوان مثال باید بپرسید می‌دونی بچه‌ها چجوری به دنیا میان؟
 
مرحله دوم
اطلاعات ناقص و یا اشتباهی که در اختیار کودکتان قرار گرفته را تصحیح کنید به عنوان مثال بگویید: نه بچه‌ها داخل شکم مامانشون بزرگ نمیشن. بچه‌ها داخل قسمتی از بدن مامانشون به اسم رحم رشد میکنن.
 
مرحله سوم
از این مکالمات برای انتقال ارزش‌های خانواده نیز بهره ببرید به عنوان مثال به دخترتان بگویید: خیلی هیجان انگیزه که آدم وقتی ازدواج می‌کنه و می‌تونه از بچش محافظت کنه باردار شه و بچه به دنیا بیاره.2
 

اعضای خصوصی بدن

والدین باید درباره اندام خصوصی بدن کودکشان با آنها صحبت کنند و به آنها بفهمانند که هیچ کس نباید به این اندام نگاه کند یا آنها را لمس کند.

بهترین زمان برای صحبت درباره سوءاستفاده جنسی برای کودکان کوچک تر، هنگام حمام کردن بچه هاست . شما باید در این هنگام با اشاره به اعضای جنسی از عبارت «اعضای خصوصی بدن» استفاده کنید و با زبان ساده به کودکتان بگویید :«همه ما مسواک و شانه داریم اما هر کس تنها می تواند از مسواک و شانه خودش استفاده کند و نمی تواند از مال دیگران استفاده کند. آن ها خصوصی هستند. اعضای خصوصی بدن هم این چنین است یعنی همه آدم ها اعضای خصوصی در بدن شان دارند اما هر کس تنها می تواند به اعضای خصوصی بدن خودش دسترسی داشته باشد و نه دیگران».

درباره اعضای خصوصی بدن به او توضیح دهید و فقط به جز اندام داخل مایو به لب ، گردن و سینه ها اشاره کنید و آنها را جزو اندام خصوصی بدانید.

اگر پسر دار هستید درباره اندام خصوصی به پسرتان آموزش دهید زیرا تنها دختران در معرض سوءاستفاده جنسی قرار نمی گیرند بلکه برخلاف باور عموم پسران بیشتر از دختران در معرض سوءاستفاده جنسی قرار دارند.3
 

نکاتی برای صحبت با کودکان راجع به مسائل جنسی

این نکات می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر بتوانید با فرزندتان راجع به این مسائل صحبت کنید.
 
ادبیاتی ساده و صادقانه را انتخاب کنید
مسائل جنسی با توجه به سطح درک و فهم کودک به او آموزش دهید. به عنوان مثال شاید برای یک کودک جذاب باشد که بفهمد تخمک‌های موجود در بدن مادر می‌تواند باعث ایجاد کودک شود، اما با این حال بدون شک یک کودک ۶ ساله نمی‌تواند تخمک‌گذاری را درک کند.
 
گفتن عبارت "نمیدانم" بد نیست
کودکتان از شما انتظار ندارد که به عنوان یک متخصص با او صحبت کنید. این که او بداند می‌تواند سوالاتش را از شما بپرسد کافیست. اگر به جایی رسیدید که نمی‌دانستید چه بگویید به کودکتان نشان دهید که از سوال او خوشحالید اما پاسخ را نمی‌دانید و باید پس از پرس و جو پاسخ را بیان نمایید. فراموش نکنید در چنین حالتی حتما پاسخی را برای کودکتان بیابید و سوال او را بی پاسخ نگذارید.
 
هم پدر و هم مادر در این مکالمات حضور داشته باشند
در خانواده‌ها بهتر است هم پدر و هم مادر راجع به این مسائل با کودکشان صحبت کنند. زمانی که هم پدر و هم مادر راجع به مسائل جنسی با کودکشان صحبت می‌کنند یعنی این پیام را به کودک ارسال می‌کنند که صحبت راجع به مسائل و تمایلات جنسی از نظر شما برای کودک اشکالی ندارد. چنین روشی باعث می‌شود کودک شما بتواند راحت‌تر راجع به اندام‌های بدنش صحبت کند.
 
شروع کننده مکالمه باشید
برخی کودکان هیچ سوالی نمی‌پرسند وشاید شما باید فردی باشید که مکالمه را آغاز می‌کند. راه مناسب این است که قبل ازاین که بخواهید صحبتی را آغاز کنید خودتان را آماده کرده و فکر کنید که چگونه می‌خواهید مکالمه را پیش ببرید.2
 

آموزش های مهم مسائل جنسی برای جلوگیری از سوءاستفاده های جنسی

با کودکان تان حرف بزنید تا اگر به چنین مواردی برخوردند ، واکنش نشان دهند

وقتی یک نفر به تو می گوید به مادر و پدرت چیزی نگویی و رفتاری را به صورت راز نگه داری.

هنگامی که یک نفر با تو رفتاری می کند که حس بدی نسبت به آن داری.

هنگامی که کسی اندام خصوصیش را به تو نشان می دهد.

هنگامی که کسی بزرگ تر از خودت از تو می خواهد کاری انجام دهی که مایل به انجام آن نیستی.

وقتی کسی به بدن تو نگاه کند.

هنگامی که کسی به اندام خصوصی تو دست می زند .

وقتی کسی می خواهد به اندام های خصوصی او دست بزنی.

وقتی در موقعیتی هستی که احساس ناراحتی می کنی یا احساس عجیبی داری.3
 

نشانه های سوءاستفاده جنسی از کودکان

بعد از سوءاستفاده جنسی بچه ها گوشه گیر می شوند، تغییر رفتار می دهند و زیاد گریه می کنند. مثلا بچه ای که از قبل بازیگوش بود، ممکن است اسرارآمیز و خشمگینانه رفتار کند و یا رفتارهای جنسی ناهنجار و نا مناسب با سنش از خود بروز دهد.

اگر کودکتان مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته ، آرام باشید و به او بگویید که بی گناه است و هیچ گاه او را مقصر اعلام نکنید یا توبیخ اش نکنید. این اتفاق برای کودکان بسیار ناراحت کننده است و باید از متخصصان سلامت روان کمک حرفه ای بگیرید.3

پینوشتها
1.www.rastineh.com
2.www.setare.com
3.www.namnak.com
نسخه چاپی