چند حقیقت شگفت انگیز در خصوص فناوری خودران در اتومبیل
وسایل نقلیه خودران شاید پراهمیت ترین نوآوری در صنعت حمل و نقل از زمان به روی کار آمدن مدل T هنری فورد باشند.

این وسایل نقلیه بدون راننده برای هدایت خودرو از حسگر، برخی نرم افزارها و فناوری هایی مانند رادار، دوربین، فراصوت و آنتن های رادیویی استفاده می کنند. هدف از سازندگان این نوع اتومبیل ها آسان تر، ایمن تر و قابل دسترس تر ساختن حمل و نقل بوده است.

در این بخش چند نکته ای که صاحبان خودرو بایستی در خصوص فناوری خودران بدانند آورده شده است.

نکته: منظور از واژه مستقل به کار رفته در این نوشته، کنترل کامل خودرو توسط خود اتومبیل است به این صورت که خودرو از صفر تا صد رانندگی را خود انجام داده و در مواقع اضطراری خود تصمیم گیری می نماید.
 

احتمال مجهز بودن پیش از این اتومبیل تان به قابلیت های خودران

فناوری خودران شاید به اندازه اتومبیل های پروازی دور از ذهن به نظر برسد، اما واقعیت آن است که اکثر ما پیش از این از چنین فناوری استفاده کرده ایم، خواه متوجه آن شده باشیم یا خیر. وسایل نقلیه امروزی مجهز به قابلیت های خودرانی از جمله حسگر، جی پی اس (GPS)، رادار و فناوری های لیزری هستند. این قابلیتها به راننده در اموری همچون ترمز، حرکت در خطوط جاده ای و نیز پارک خودرو کمک می کنند.
 

عدم انحصار این فناوری به صنعت اتومبیل سازی.

دو صنعت معدن و کشاورزی نیز در حال حاضر از فناوری خودکار سازی استفاده می کنند. تراکتورهای خودران از سال 2011 تاکنون در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته اند و اخیراً برخی از معادن شروع به استفاده از کامیونهای خودران کرده اند. در عین حال فناوری نیمه مستقل در کامیون های حمل بار تحت آزمایش قرار دارند.
 

تحول اقتصاد توسط وسایل نقلیه خودران

وسایل نقلیه خودران نه تنها سیستم حمل و نقل ما را تغییر می دهند، بلکه قطعاً تأثیر عمیقی بر اقتصاد و جامعه به عنوان یک واحد کامل می گذراند.

با روی کار آمدن این فناوری، رانندگان تاکسی، کامیون و کل نیروی کار صنعت حمل و نقل دچار مشکل خواهند شد، در حالی که مشاغل جدیدی در زمینه هایی مانند توسعه و مدیریت و اجرای طرح ایجاد می شوند.
 

نگرانی اصلی از امنیت سایبری

حفظ حریم خصوصی و امنیت داده ها مهمترین نگرانی فناوری خودران است. گرچه ممکن است این نرم افزار نسبت به انسان خطای کمتری داشته باشد، اما هنوز هم به حد کمال نرسیده است.
هکرها می توانند از داده ها سوء استفاده کرده و بدتر از آن کنترل وسیله نقلیه را به طور غیر مجاز در دست بگیرند.فناوری های نرم افزاری غیر قابل نفوذ نیستند و آسیب پذیری های موجود در این سیستم های پیچیده و رو به رشد فرصت هایی را برای هکرها ایجاد می کنند. هکرها می توانند از داده ها سوء استفاده کرده و بدتر از آن کنترل وسیله نقلیه را به طور غیر مجاز در دست بگیرند.
 

امکان ایجاد تغییرات مثبت بسیار با استفاده از این فناوری

بزرگترین پیشرفت فناوری خودران، نوید آن برای تأثیرگذاری بر تغییرات مثبت است. وسایل نقلیه خودران میزان انتشار کربن را کاهش می دهد و به طور مؤثر به حل بحران جهانی تغییرات آب و هوایی کمک می کند. وسایل نقلیه خودران همچنین به کاهش ازدحام ترافیکی کمک کرده و برخی از کارشناسان عنوان می کنند که استفاده از این فناوری منجر به کاهش تصادفات رانندگی خواهد شد. با توجه به تصادفات وسایل نقلیه موتوری که منجر به مرگ هزاران نفر در سال می شود، فناوری خودران می تواند تغییرات مثبتی در  این زمینه ایجاد کند.
 

حل برخی مسائل و در عین حال تقویت برخی دیگر

فناوری خودران می تواند بسیار مفید باشد اما در عین حال با خطراتی نیز همراه است. بدیهی است که دسترسی نامتناسب به حمل و نقل هم در سطح کشور و هم در سطح جهان وجود دارد.

اتخاذ فناوری خودران می تواند به کسری بودجه در حمل و نقل عمومی منجر شود و به طور مؤثر موجب محدود شدن دسترسی افرادی  شود که استطاعت مالی پرداخت آن را ندارند. از جنبه مثبت فناوری خودران می توان کمک به افرادی از جمله افراد سالخورده و دارای ناتوانی جسمی اشاره کرد که قادر به رانندگی نیستند.
 

نیاز به ایجاد تغییر در مقررات ترافیک بزرگراه

شش سطح خودکار سازی رانندگی وجود دارد که در مقاله ای تحت عنوان «معرفی شش سطح خودکار سازی رانندگی وسیله نقلیه» به آنها پرداخته ایم. از جمله آنها می توان به سطح صفر عدم خودکار سازی، سطح یک کمک راننده و تا سطح آخر که وسیله نقلیه کاملاً خودکار و مستقل می شود اشاره کرد.
پیشرفته ترین وسایل نقلیه خودران برای رانندگان این امکان را فراهم می سازند که بتوانند دستان خود را از روی فرمان بردارندپیشرفته ترین وسایل نقلیه خودران برای رانندگان این امکان را فراهم می سازند که بتوانند دستان خود را از روی فرمان بردارند. در این حالت پیشرفته فرد در حالی که در صندلی راننده وسیله نقلیه قرار دارد می تواند از تلفن همراه خود استفاده کند. با پیشرفت و تکامل فناوری خودران قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی نیز بایستی دستخوش تغییر و تحول شوند.
 

به وجود آمدن نگرانی اخلاقی در خصوص وسایل نقلیه خودران

برنامه ریزی وسایل نقلیه مستقل پاسخ به سؤالات فلسفی بسیاری را می طلبد. هنگام کدنویسی یک الگوریتم، بسیاری از سناریوهای بد مورد بررسی قرار می گیرند. به عنوان مثال آیا یک خودرو خودران باید به چه قیمتی از جان راننده محافظت نماید؟ در خصوص افراد پیاده یا حیوانات چطور؟ به چه کسانی بایستی اولویت داده شود وقتی یک وسیله نقلیه تک سرنشین با یک اتوبوس پر از مسافر در حال تصادف است؟ بسیار اهمیت دارد که این سؤالات اخلاقی در مراحل اولیه توسعه این فناوری جدید مورد توجه قرار گیرند.
 

وجود ناشناخته های بسیار در خصوص فناوری خودران

هزینه ها و مزایای وسایل نقلیه خودران هنوز به درستی مشخص نیستند. با کمبود اطلاعات در دست بعضی از افراد نسبت به ایده راندن اتومبیلشان توسط یک ربات چندان خوش بین نبوده در حالی که بعضی دیگر از احتمال انجام این کار استقبال می کنند.

برای ارزیابی کامل تأثیر فناوری خودران بر رانندگان، اقتصاد و محیط زیست به اطلاعات بیشتری نیاز است. اما با گذشت زمان و با جمع آوری اطلاعات لازم تصور بهتری از این فناوری و نحوه مدیریت آن خواهیم داشت.
 

عدم خطاناپذیر این فناوری

فناوری توسط انسان بوجود می آید و در نتیجه، عاری از خطا نیز نمی باشد. بروز یک خطا در کد دهی می تواند منجر به ایجاد مشکلاتی در عملکرد سیستم شود. احتمال به خطر افتادن امنیت و ایمنی هم مسافران و هم افراد رهگذر وجود دارد. نکته ای که رانندگان بایستی به خاطر داشته باشند آن  است که در فناوری کاملاً مستقل دیگر هیچ کنترلی بر خودرو خود نخواهند داشت.


منبع: thethings
نسخه چاپی