نصف شدگی بیت کوین
تصویر 1: استخراج کنندگان بیت کوین کمتر از تلاش هایشان به دست نمی آورند. Shutterstock.
 
بیت کوین، اولین و مهمترین پول رایج رمزی از نظر حجم معاملات و سرمایه گذاری در بازار، سومین نصف شدگی خود را در 11 مه سال 2020 پشت سر گذاشت. این تنظیم اصلی در مورد نحوه عملکرد پول رایج رمزی فقط قبل از این اتفاق دو بار رخ داده است و هر چهار سال یکبار اتفاق می افتد. اما این در واقع به چه معناست و چه تأثیراتی خواهد داشت؟
 

س: بیت کوین چگونه کار می کند؟

بیت کوین یک ارز دیجیتالی است که با استفاده از فناوری بلاکچین می تواند کلیه تراکنش ها را ذخیره و ضبط کند. این ارز اولین بار در یک مقاله سفید که در سال 2008 توسط یک شخص (یا گروهی از افراد) مرموز به نام ساتوشی ناکاموتو به صورت آنلاین منتشر شد، پیشنهاد شد. از ویژگی های منحصر به فرد بیت کوین در مقایسه با ارزهای فیات (یا دستوری) مانند دلار یا پوند این است که برای آن هیچ مرجع مرکزی و بانکی وجود ندارد. هر یک از اعضای شبکه، قدرتِ برابر دارند. این شبکه غیر متمرکز کاملاً شفاف است و کلیه معاملات را می توانید در بلاکچین بخوانید. در عین حال، این ارز حریم خصوصی را از نظر شخصی که مالک پول رمزی است، ارائه می دهد.
 
بیت کوین ها توسط به اصطلاح استخراج کنندگانی خلق (یا استخراج) می شود که در قدرت محاسباتی در تأمین امنیت شبکه و همچنین پردازش معاملات در شبکه با حل معماهای پیچیده ریاضی، مشارکت می کنند. این استخراج کنندگان به خاطر کار خود در پردازش معاملات در بلاکچین با بیت کوین پاداش داده می شوند. اما برای مقابله با تورم، ناکاموتو در داخل کد نوشت که تعداد کل بیت کوین ها که اصلاً وجد خواهد داشت بیست و یک میلیون تا خواهد بود. در حال حاضر 18.38 میلیون تا وجود دارد.
 
اولین بلوک ثبت شده روی بلاکچین بیت کوین در تاریخ 3 ژانویه 2009 بود که ناکاموتو 50 بیت کوین دریافت کرد. در برگه سفید، ناکاموتو تصریح کرد که پس از هر 210،000 بلوک، پاداش استخراج کنندگان نصف خواهد شد. بنا بر این اولین نصف شدگی در 28 نوامبر 2012 اتفاق افتاد که در آن پاداش استخراج کننده از 50 بیت کوین به 25 بیت کوین کاهش یافت. نصف شدگی دوم در 9 ژوئیه 2016 رخ داد و پاداش استخراج کننده از 25 بیت کوین به 12.5 بیت کوین کاهش یافت. و سومین، و اخیرترین نصف شدگی در 11 مه 2020 اتفاق افتاد که به معنای این است که استخراج کنندگان بیت کوین در حال حاضر 6.25 بیت کوین در مقابل هر استخراج دریافت می کنند.
 

س: چرا بیت کوین نصف می شود؟

ناکاموتو هرگز به صراحت دلایل پشت نصف شدگی ها را توضیح نداده است. برخی گمانه زنی می کنند که سیستم نصف شدگی برای توزیع سریع سکه ها در آغاز به منظور تشویق مردم برای پیوستن به شبکه و استخراج بلوک های جدید طراحی شده است. پاداش های بلوک برنامه ریزی شده اند تا در فواصل منظم نصف شوند زیرا عقیده بر این است که ارزش هر سکه پاداش داده شده به احتمال زیاد با گسترش شبکه افزایش می یابد. با این حال، این ممکن است باعث شود کاربران بیت کوین را به عنوان یک دارایی سوداگرانه، به جای استفاده از آن به عنوان یک وسیله مبادله، نگه دارند.
 

س: نصف شدگی چه تاثیری در بیت کوین دارد؟

تأثیر بارز آن این است که میزان بیت کوین های تازه استخراج شده در روز از حدود 1800 به 900 بیت کوین کاهش می یابد و درآمد روزانه استخراج کنندگان  به نصف کاهش می یابد. این کاهش در نرخ ایجاد بیت کوین عرضه را سخت تر می کند و بنا بر برخی از استدلال ها منجر به یک بازار صعودی و افزایشی در قیمت بیت کوین می شود.
 
در همین حال، کاهش درآمد برای استخراج کنندگان ممکن است استخراج کنندگانی را که کمترین کارآیی را دارند تحت فشار قرار دهد و بنا بر این (با افت رقابت) قدرت محاسباتی متصل به شبکه بیت کوین ممکن است به میزان قابل توجهی سقوط کند.
 
 نصف شدگی بیت کوین
 
تصویر 2: ارزش بیت کوین با گذشت زمان. کویندسک
 
دو مورد نصف شدگی قبلی منجر به چشمگیرترین افزایش قیمت در تاریخ بیت کوین شد ، اگرچه در ابتدا تنزل قیمت مختصری وجود داشت. مارکوسSwanepoel ، از بنیان گذاران و مدیر عامل شرکتLuno ، که در واقع یک کیف پول رمز نگاری شده است که به شما امکان می دهد معاملات بیت کوین را ذخیره و انجام دهید، معتقد است که ممکن است بیت کوین بین این و چهارمین نصف شدگی در سال 2024 به رشدی دویست و هفتاد درصدی  برسد.
 

س: چگونه ویروس کرونا بر این چیزها تأثیر می گذارد؟

اگر چه بیت کوین از ابتدای سال بیش از 20٪ سود کسب کرده است، جایی که این نصف شدگی ممکن است با سلف های خود متفاوت باشد، محیط اقتصادی بی ثبات و نامشخصی است که در آن اتفاق افتاده است. صندوق بین المللی پول پیش بینی کاهش 3 درصدی رشد جهانی در پیش بینی ماه آوریلش داشته است و انتظار می رود این روند بیشتر سقوط کند. بیت کوین ها توسط به اصطلاح استخراج کنندگانی خلق (یا استخراج) می شود که در قدرت محاسباتی در تأمین امنیت شبکه و همچنین پردازش معاملات در شبکه با حل معماهای پیچیده ریاضی، مشارکت می کنند. در انگلیس، بانک مرکزی انگلیس پیش بینی کرده است که در نیمه اول سال 2020، 30٪ از تولید ناخالص داخلی کشور کاهش یابد. (رئیس صندوق بین المللی پول از تجدید نظر احتمالی نزولی پیش بینی های اقتصادی جهانی خبر داد و به ایالات متحده و چین هشدار داد که از جنگ تجاری خود دست بکشند که می تواند بهبودی از بیماری همه گیر ویروس را تضعیف کند. کریستالینا جورجیووا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول، در یک رویداد آنلاین به میزبانی انستیتوی دانشگاه اروپا گفت که داده های اقتصادی اخیر برای بسیاری از کشورها در زیر پیش بینی بدبینانه این صندوق برای 3٪ انقباض در سال 2020 است.)
 
برخی معتقدند که کمبود بیت کوین آن را به عنوان یک حصار بالقوه در برابر ارزهای فیاتی مطرح می کند که در زمان بحران اقتصادی در معرض کاهش ارزش آسیب پذیر هستند. اما برخی دیگر معتقدند که نصف شدن آن لزوماً باعث افزایش قیمت آن نمی شود زیرا مردم می دانستند که این نصف شدن اتفاق می افتد و بنا بر این باید از قبل به گونه ای فعال در بازار قیمت گذاری شده باشد.
 
تنها قطعیت این است که رشد بیت کوین های جدید نصف شده است. آن چه باقی می ماند این است که ببینیم این چه تأثیری خواهد داشت بر قیمت و علاقه به این پول رمز نگاری شده.
 
منبع: آندرو اورکوهارت - University of Reading
نسخه چاپی