پژو 206 تیپ 3 یا کوییک اتومات، کدام را بخریم؟
یک ماشین خوش‌تیپ تخم‌مرغی که برای زمانه خودش خیلی آوانگارد به نظر می‌رسید. بله، باید هم آوانگارد به نظر می‌رسید؛ وقتی که قرار بود با مدل‌های قدیمی‌تر پژو، پراید، پیکان و... مقایسه شود. چرا که نه؟ به هر حال پژو 206 از ابتدای دهه هشتاد شمسی، با شکل و شمایل دوست‌داشتنی جدید خودش وارد بازارهای کشور شد تا حسابی خوش بدرخشد. این درخشش به قدری بود که تا همین یکی، دو سال گذشته هم این خودرو، کماکان جزو پرفروش‌ترین‌های بازار خودروی ایران بود. موفقیتی که این خودرو برای ایران خودرو داشت، باعث شد تا شال و کلاه کرده و نسخه سدان آن را هم طراحی کنند؛ نسخه ای که کاملا شبیه به نسخه هاچبک این خودرو است؛ با این تفاوت که صندوقی هم دارد و مشکل کمبود جا هم در آن به شدت احساس می‌شود.
 

سرگذشت پژو 206 تیپ 3

پژو 206 هاچبک در ایران، در 6 تیپ تولید شده است که در حال حاضر، می‌توان تیپ 2 و 5 آن را به صورت کارخانه‌ای تهیه کرد. این خودرو در سال 2010 میلادی، تولیدش در برخی از کشورهای اروپایی متوقف شد؛ ولی بعدتر فیس‌لیفت آن با عنوان 206 پلاس به تولید و فروش خودش ادامه داد. این خودرو در سطح بین‌المللی و اروپا، افتخارات زیادی هم کسب کرده و حتی در رقابت‌های رالی نیز جزو برندهای مطرح بود. تا این‌که در سال 1380 شمسی گذرش به ایران افتاد. اولین تیپ آن، تیپ یک بود که امکاناتی چون فرمان دوشاخه، ساعت دیجیتال و سیستم صوتی قدیمی داشت. تیپ 2 این خودرو هم کیسه هوای راننده و سرنشین و مانیتور شرایط خودرو، سنسور دنده عقب و سنسور برف‌پاک‌کن خودکار و... داشت. سال 1390 هم که سیستم‌های جدید رایج در آن زمان روی این ماشین کار گذاشته شد. تیپ بعدی، تیپ 3 بود که سیستم تهویه خودکار، گرمکن، آینه برقی، 2 کیسه هوا، سیستم‌های ترمز EBD و ABX، سیستم صوتی کلاریون و... داشت و تیپ آپشنالی محسوب می‌شد. این تیپ، آخرین تیپی بود که پیشرانه TU3 را به خودش می‌دید. به هر حال می‌توانید از آخرین قیمت این تیپ‌های نسبتا قدیمی و حتی صفر، مانند قیمت 206 تیپ 2 در دیوار مطلع شوید.
 

انتخاب میان دو اتومبیل

اما در بازار، معمولا کسانی که می‌خواهند خودرویی را تهیه کنند، مردد هستند که بین خودروی مورد نظرشان با رقبایی که در بازار وجود دارند، کدام یک را انتخاب کنند. در مورد پژو 206 تیپ 3، معمولاً چنین رقبایی وجود دارند. مثلا نسخه‌های هاچبک پراید و تیبا هم وجود دارد. اما چون سطح 206 کمی بالاتر است، چند پله‌ای بالاتر رفته و سعی می‌کنند آن را با خودروهایی چون کوییک اتومات، برلیانس اچ 320 و ام‌وی‌ام 350 هاچ بک لاکچری و ... مقایسه کنند. ما در ادامه مقایسه‌ای خواهیم داشت بین 206 تیپ 3 و کوییک اتومات. 

از حیث ظاهری، غالبا شکل و قیافه پژو 206 را بهتر می‌دانند، چرا که متعادل‌تر از آب در آمده است. هرچند که ریل باربند شیک و قیافه به روز کوئیک هم طرفداران خودش را دارد. اما به نظر می‌رسد که حق با طرفداران پژو 206 باشد و از حیث کلی، قیافه این خودرو قابل قبول‌تر درآمده است. از حیث کابین و آپشن‌های داخل آن نیز، باید وضعیت تیپ 3 را بهتر بدانیم. فراموش نکنید که این تیپ را، خودرویی میان تیپ‌های 2 و 5 می‌دانند؛ یعنی آپشن‌های تیپ 5 و موتور تیپ 2. تیپ 5 هم آپشنال‌ترین خودروی این مدل قلمداد می‌شود. پس طبیعی است که وضعیت تیپ 3 را در این حوزه بهتر بدانیم. کیفیت قطعات و مونتاژ هم در پژو 206 بهتر از کوئیک که محصول سایپاست، ظاهر می‌شود. البته طبیعی است که این کیفیت نسبت به نسخه‌هایی که تحت نظارت فرانسوی‌ها بودند کمتر باشد، اما روی هم رفته در مقایسه با کوییک بهتر است. از حیث وضعیت خرید هم، باید تیپ 3 را به صرفه‌تر بدانیم، ضمن این‌که موقع فروش هم، کار صاحبش را راحت‌تر خواهد کرد و عملا پول نقد محسوب می‌شود.

البته تیپ 3 هم برای خودش اشکالاتی دارد، اما چون اینجا داریم این اتومبیل را با کوییک مقایسه می‌کنیم به این اشکالات اشاره‌ای نشده است. از جمله اشکالات آن باید فضای محدود سرنشینان عقب خودرو، عایق بندی نسبتاً ضعیف‌تر به محصولات دیگر ایران‌خودرو، مشکلات جعبه‌دنده اتومات و... اشاره کرد. نقطه ضعف‌های رایج کوئیک را هم عدم بهبود سیستم تعلیق و کیفیت کلی ساخت و مونتاژ و... می‌دانند. از نظر قیمت اتومبیل هم که طبیعی است باید قیمت بسیار بالاتری برای اتومبیل کوییک نسبت به پژو ۲۰۶ تیپ ۳ بپردازید. این در حالی است که به نظر می‌رسد این اتومبیل ارزش این قیمت بالای پرداخت شده نسبت به پژو را نداشته باشد. هرچند که در این زمینه و برای اطلاعات بیشتر، می‌توانید سری به آگهی دیوار و دیگر سایت‌های موجود در این زمینه بزنید.
نسخه چاپی